Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
Transportministeriet
Transportminister Magnus Heunicke
Emne: Forslag til lov om jernbane, høringsversionen, dateret 9. juli 2014
Specifikt:
Niveauoverkørsler, der er åbne for almindelig færdsel
18.11.2014
Kære Magnus Heunicke
Høringsforslaget vedrørende jernbaneoverkørsler giver anledning til nogle spørgsmål til
ministeren.
Indledningsvis kan det oplyses, at undertegnede har et mangeårigt kendskab til emneområdet
jernbaneoverkørsler idet jeg i perioden 1981-2009, som ansat i Vejdirektoratet, havde ansvaret for
sagsområdet jernbaneoverkørsler i henhold til vejlovens kapitel 7 samt forestod Vejdirektoratets
ejerskab af overkørselsanlæg ved privatbanerne.
Historisk set har forholdet mellem vej og bane været til tider noget konfliktfyldt.
Ministeriet for offentlige arbejder nedsatte d. 25 marts 1922 et udvalg på baggrund af
henvendelser om en, for de vejfarende gunstigere ordning af vejforholdene, ved de forlægninger,
der foretages som følge af anlæg af over- eller underføringer ved jernbanelinier. Vejteknisk
ekspertise var ikke blevet inddraget ved udformning specielt af vejforbindelserne i forbindelse
med viadukter.
Udvalgsarbejdet resulterede bl.a. i langt større indflydelse fra vejsiden på projekterne.
Næste gang var baggrunden for tilblivelsen af krydsningsloven 1929/1930, hvor der i Folketinget
var enighed om, at banerne ikke gjorde nok for sikring af vejfærdslen ved krydsninger mellem
jernbaner og veje. Der havde været nogle gnidninger mellem de pågældende myndigheder
Amtsråd, købstæder eller sognekommuner på den ene side og statsbanerne og de private baner
på den anden side.
Intentionen med krydsningsloven var, at de foranstaltninger, der blev givet tilskud til fra
krydsningsmidlerne skulle være af væsentlig betydning for motorkøretøjer. Midlerne skulle ikke
betragtes som en særlig håndsrækning til jernbanerne.
1