Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Kafkansk togrejse
”Men sådan er systemet, det kan vi to jo ikke lave om på”, affejede en
togkontrollør mine indvendinger med på en absurd togrejse i december 2014.
Desværre ikke første gang en togrejse med DSB udvikler sig fuldstændig
uvirkeligt
af Jesper Petersen
Fredag d.19 december tager jeg toget fra Haslev, som så mange gange før.
DSB-kiosk og billetsalg på Haslev station blev lukket sidste år, hvorefter rejsende
som mig nu er henvist til en billetautomat på perron 1.
Af uforklarlige grunde tager automaten ikke sedler. I Spanien hvortil jeg jævnligt
rejser tager alle togbillet-automater både sedler og mønter.
Da jeg efter endt rejse fortalte min ven George om mine oplevelser bemærkede han:
”Det kan da ikke være de rejsendes problem, at DSB har lukket sit billetkontor og har
afløst det af en elendig billetautomat. Hvorfor er der i øvrigt ikke billetautomater på
togene? Det har altid undret mig.”
Det var ganske enkelt umuligt for mig at nå at købe billet inden tog afgangen kl.11.34
19. december. Jeg skulle have brugt 5-10 minutter ekstra – afhængig af køens længde
i supermarkedet ved siden af stationen – på at få vekslet mine sedler, så jeg havde 88
kr. kroner i mønter til brug i billet-automaten.
Jeg vælger at springe på toget alligevel, med håbet om at jeg kan snakke med
togkontrolløren om det.
Da hun dukker op er det ikke just forståelse og imødekommenhed jeg mødte, til trods
for en stor badge på hendes bryst ønskede ”Glædelig jul og god ny rejseplan”.
Men omvendt er hun ikke fuldstændig uimodtagelig overfor min forsvarstale.
”Har du ikke en mobil?”. spørger hun først.
”Nej, jeg har aldrig haft og får det heller aldrig.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Jeg
skal
gi’ dig en kontrolafgift på 750 kr.”, meddeler hun så.
”Det er dårlig service overfor os, der ikke har rejsekort”, siger jeg så.
”Transaktionen med dankort tager max. to minutter”
”Men nogle gange er der jo kø. Desuden virkede mit dankort ikke.”
”Det er ikke mit problem, det er dit. Og så skal du også lære at se på mig som
togrevisor; jeg med af sikkerhedsmæssige hensyn.”
Jeg kalder det igen dårlig service og urimeligt. Og gentager dele af min foregående
forklaring. Hun lytter træt i blikket, og går så videre uden at sige mere.
Om hun faktisk imødekommer mine indvendinger, eller bare ikke når at få udskrevet
den ”kontrolafgift” stå lidt hen i det uvisse.
Ja, i ”gamle dage” hed det jo en bøde, men det er alt for negativt i dag, hvor kun selve
prisen er negativ, resten er fedtet ind i et eufemistisk reklamesprog, for alt skal jo
være åh så positivt. ”Glædelig jul og god ny rejseplan 2015”. Eller ”Ha’ en god dag ”,
som alle, der betjener et kasseapparat i vore dage er tvangsindlagt til at sige. Hvad
med bare at indføre et godt billetsystem og en anstændig billetpris?!
Da jeg hopper af toget på Køge Station ulejligede jeg mig ned ad perronen i modsatte
retning af billetkontoret, hvor togrevisoren står ved togets bagerste dør, og siger:
”Tak fordi du viste et menneskeligt ansigt. Jeg vil skrive til DSB og forelægge de helt
urimelige billetkøbsforhold i Haslev og appellere til at man løser problemet hurtigt.”
”De er ligeglade”, svarer hun prompte og afslører meget lidt faglig stolthed og tillid
til sin ledelse.
Jeg har travlt og løber over den trafikerede vej til billetsalget i 7-11-kiosken ca.100
meter fra togperronerne ved begyndelsen af gågaderne op til Køge Torv.
Beklageligvis kan man ikke købe billetter dér hvor den gamle togstation lå, ved
perronerne, hvor der i dag kun er automater – til mønter og dankort. Og med
rejsekortet via de hæslige blålys-standere det gør ondt i øjnene af at kigge på.
”108 kr.”, svarer ekspedienten i 7-11-kiosken og lægger en blå billet på disken.
Jeg kan ikke tro mine ører.
”108, det er ca.20 procent dyrene end en billet fra Haslev til København”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begge kvindelige ekspedienter griner højlydt og den ene udbryder: ”DSB snyder
dig!”
Jeg når frem til Zoologisk Museum. Men det tager alt i alt godt og vel to timer. DSB
bærer ikke hovedansvaret for dette, men HT-busserne i København, især nr. 18, der
denne dag kører med mindst 35 minutters forsinkelse på Jagtvej. Selvom der på
køreplanen står at bussen kører hver 10. minut.
Men det skal blive meget værre endnu.
Efter besøget på museet og en visit hos en gammel ven på besøg i Danmark helt fra
Australien påbegynder jeg rejsen tilbage til Haslev fra Dyssegårdsvejs S-togsstation
kl. 16.35.
Helt til min endestation, Haslev, koster billetten 78 kr. meddeler stationens ensomme
billetautomat. Men jeg har kun godt og vel 30 kr. i mønter. Resten er sedler. Til
Herfølge, to stationer
før
Haslev, koster billetten mærkværdigvis lidt over 100 kr. Jeg
beslutter mig så for at købe en billet til hovedbanegården til 24 kr. Så kan jeg købe
billet videre til Haslev ved en af de mange billetskranker dér.
Lettere sagt end gjort. Atter hober problemerne sig overraskende op. Da jeg når frem
til hovedbanens billetsalg viser det sig for det første, at den ene af det propfulde
lokales to nummerautomat er i stykker. Så jeg må ned i den modsatte ende af det
store lokale for at få et ekspeditionsnummer ved den anden automat. En kvinde foran
mig trækker et nummer. Kigger op, hen mod salgsskrankerne, hvor numrene på de
aktuelle ekspeditioner er at se, og udbrød så let stønnende ”åh”, hvorefter hun smider
nummeret i affaldsspanden ved siden af automaten. Hvad sker der, tænker jeg og
trækker selv et nummer. 124. Ved salgsskrankerne er man nået til nr.79, har jeg netop
set, da jeg studerede kvindens reaktion. Hendes kasserede billet ligger øverst i
skraldespanden. Jeg tager den, så er jeg da et nummer tættere på. En kvinde kommer
hen til automaten for at trække et nummer. Jeg tilbyder hende mit, nr. 124. Hun tager
i første omgang imod det, kigger så hen mod den elektroniske nummervisning ved
billetskrankerne, ryster på hovedet, og smider så min billet i skraldespanden og
forlader lokalet.
Jeg bliver. Men efter knap 10 minutter er man kun nået til nr.85. seks numre på 10
minutter. Med endnu 28 numre kan jeg se frem til at vente i yderligere tre kvarter!
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fuldstændig groteskt! I alt 1 times ventetid for at købe en togbillet på Københavns
Hovedbanegård.
Jeg hastede over til S-togssporene for at komme videre mod Køge, med eller uden
billet.
I nærheden af Hundige tropper to kontrollanter op.
”Jeg har desværre kun den her billet købt på Dyssegårdsvejs S-togsstation til
hovedbanen. Jeg stod af på hovedbanen for at købe en billet videre til Haslev, men
det var umuligt”, forklarer jeg.
”Havd siger du?”, spørger ”billet-kontrolløren”.
”Jo ser du, jeg kunne ikke købe den billet jeg ønskede i automaten på
Dyssegårdsvejens S-togsstation, hvor jeg begyndte min rejse, da den lige som alle
andre automater kun tager mønter. Jeg havde kun sedler. Så jeg stod af på
hovedbanen for at købe billet på billetkontoret dér. Imidlertid var der knap en times
venttid på at købe en billet. En time, det er da grotesk, det kan man da ikke byde folk!
”Hvorfor vekslede du ikke til mønter?”
I en af butikkerne, mener du? Nå ja, det kunne jeg jo selvfølgelig have gjort, men det
tænkte jeg overhovedet ikke på. Klappen går lidt ned, tror jeg, da det går op for mig
at jeg skal vente ca.en time på at købe en togbillet på Københavns hovedbanegård.
Det kan jo ikke være rigtig. Det er jo fuldstændig urimeligt!
”Jeg bliver desværre nødt til give dig kontrolafgift”, får jeg som svar. ”Men du jo er
velkommen til at kontakte DSB og klage.”
”Jeg ville foretrække at du
ikke
udskrev bøden på 750 kr., der jo er fuldstændig
urimelig.
”Det kan jeg desværre ikke; sådan er systemet.”
”Så lad os da hurtigst muligt få det lavet om, nu!”
”Ja men det er jo ikke noget du og jeg bestemmer; sådan er systemet bare”
”Et anstændigt system ville lytte til det jeg siger her.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad jeg end siger nytter det ikke noget her. Jeg har forbrudt mig på DSBs regler og
skal straffes. Med en bøde, eller kontrolafgift som det eufemistisk hedder i disse
egoistliberal og reklameslogans-tider, på 750 kr. Selvom det er DSB, der burde
straffes for uforskammet opførsel.
Det sidste jeg får med fra den systemloyale og i øvrigt venlige kontrollant er en
oplysning om
hvorfor
kontrollørerne ikke må foretage individuelle vurderinger, men
konsekvent skal udskrive bøder, hvis tog-passagerer ikke kan fremvise gyldig
rejsehjemmel.
”DSB mener, at vi sinkes i vores arbejde med at udstede kontrolafgifter”
Nå, så I derved får færre penge ind i bøder, hvis I skal til at føre samtaler med folk,
som med mig her.”
”Ja.”
Jeg har faktisk aldrig fået en togbøde, for jeg grundlæggende altid har elsket at køre
med tog og altid gladeligt betalte min rejse ved at købe en billet. Nogle få gange har
de elendig billetkøbsforhold på Haslevs station medført at jeg simpelthen ikke har
kunnet købe en billet, men har disse gange fået overtalt togrevisoren til ikke at give
mig en ”bøde”, omend det ikke har været sådan ligetil.
For 3�½ år siden gik det dog helt galt for mig. Selvom jeg selv mener jeg at det var
DSB, der var galt på den. Døm selv. Her er endnu en kafkansk rejseberetning. Og det
er – hvor uvirkeligt historien end forekommer – også ganske vist.
En skøn forårsdag i 2011 skulle jeg flyve til Barcelona for at være sammen med min
hustru, der skulle føde nogle uger senere.
Turen til Kastrup lufthavn foregik pr. tog. Dvs. rejsen
skulle
have foregået pr. tog,
men driftsproblemer mellem Næstved og Køge gør togtrafikken uregelmæssig i
adskillige timer den dag jeg skal rejse, så jeg bliver nødt til at bekoste en taxi til
Køge. Pris: 400 kr.
Efter at have købt togbillet til resten af turen i Køge springer jeg på toget i Køge. I
skyndingen – jeg er forsinket og har travlt - glemmer jeg at få semplet min
endagsbillet, der burde have været stemples i de gule klippekortsautomater. Omvent
er det jo meget urealistisk at en rejsende i min situation har til hensigt at anvende
billetten to eller flere gange sammen dag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uheldigvis dukker to kontrollører op lige efter afgang fra Køge station.
Til trods for at jeg har nyudskrevet billet fra Køge til Kastrup lufthavn samt har stor
rygsæk incl. en flybillet med afgang fra Kastrup Lufthavn ca. to timer senere, er
kontrolløren, som han siger, nød til at give mig en bøde, jeg mener en
kontrolafgift, på 750 kr., fordi jeg har glemte at stemple min billet.
Alle mine indvendinger er spildte Guds ord på Ballelars. Men jeg har mulighed for at
klage, oplyses det og jeg får som tak for min deltagelse i DSBs absurde teater hånden
fuld af papirer med klagevejledning og meget mere.
Efter at have skiftet tog på hovedbanegården må jeg igen vise billet, da en ny
billetkontrollør dukker op i toget mod lufthavnen. Jeg fremviser trygt min billet samt
alle dens tillægspapirer ”købt” til en overpris på ca.1000 procent og med et
sørgmuntert smil fortæller jeg min historie afsluttet med at fastslå, at jeg vel egentlig
burde sidde på 1. klasse.
Billetkontrolløren gransker min billet og siger så: ”Men,,, de billet er jo stadig ikke
var stemplet og derfor har du faktisk ikke gyldig rejsehjemmel til denne rejse”
Jeg griner over hans humor. Tror han lavede sjov med mig. Men efter at have fniset
en tid uden at mit grineri fremkalder det mindste smil hos kontrolløren bliver jeg
urolig. Af bitter erfaring véd jeg, at vi lever i en stadig mere absurd verden. "Du laver
sjov, ikke?", spørger jeg med tydelig tvivl i stemmen. "Nej svarede", kontrolløren
uden at smile.
"Så gik jeg lidt i panik og begyndte at bande. Ja, men jeg har sgu da lige betalt en
bøde på 750 kr. til DSB for en påstået manglende billet på strækningen Køge-
Kastrup! Så du kan sgu da ikke give mig endnu en bøde!"
"Jo, for du rejser ikke mere med DSB. Du har skiftet rejseselskab, her rejser du med
DSB
FIRST"
Med taxaen fra Haslev var min samlede rejseudgift Haslev-Kastrup nu oppe på 2.000
kr., 4 gange så meget som min flybillet til Barcelona.
NB: det hører med til historien, at min DSB First-billetkontrolløren til sidst valgte at
rive den del af billetten, der normalt bortklippes i automaten, af, og altså - ligesom
togrevisoren 19. december fra Haslev - viste et menneskeligt ansigt. Formentlig i
lodret strid med retningslinjerne fra en kujoneret DSB-ledelse, hvis arbejdsforhold er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ødelagt af en række uduelige ministre, primært fra liberalegositernes politiske lejr,
som dagbladet BT fastslog i en artikel 22. december 2012.
Det hører også med til historien at DSBs klagekontor efterfølgende annullerede den
første bøde på 750 kr. fra Køge til Københavns hovedbanegård.
SLUT
KOMMENTAR
DSB-rejsende burde forkæles som eliterejsende, alene på grund af deres langt
bedre miljøregnskab end f.eks. bilister, men i stedet behandles de elendigt.
Billetpriserne er netop hævet, selv om også denne regering lovede billigere
kollektiv trafik.
Siden de fantastiske IC3-tog fra ABB Scandia i Randers blev introduceret for et
kvart århundrede siden er det gået støt ned ad bakke for DSB og Danmarks
kollektive trafik. Endda på et tidspunkt hvor Danmarks forspring på dette felt
kunne have styrket vor førerposition på dette vigtige område. I stedet falder
Danmarks fuldstændig af hesten pga. først og fremmest uduelig politisk ledelse.
Trafikproblemer på motorveje fra Sydsjælland til København, der nu påfører
skatteborgerne milliardudgifter til anlæg af et udvidet motorvejsnet – samt store
skader på natur og miljø, også det globale miljø, kunne have været sparet, hvis
den kollektive trafik ikke var blevet saboteret.
F.eks. kunne årevis med generende trillekøer på motorvejen syd for København
og forlænget køretid (og øget CO2-udslip) have været forhindret ligesom den
udvidelse af motorvejen, der aktuelt pågår på 2. eller 3. år og som kommer til at
koste skatteborgerne 1500 millioner, når vejudvidelsen er afsluttet om et årstid.
Også sikkerhedsmæssigt ligger togtransport i top, langt foran bilismen.
Lobbyisterne bag den forurenende bilisme har i et par årtier slået sig på lårene
af grin - hele vejen til banken - over de hårdt prøvede tog-passagerer; påført
den ene fordyrende og besværliggørende byrde efter den anden af uduelige
DSB-direktører og politikere i lommen på de magtfulde pengeinteresserne, der
kører på 1. klasse i ”det nyliberale egoistsamfund”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440170_0008.png
Katastrofale fejlinvesteringer såsom f.eks. 82 stort set ubrugelige
italienskfremstillede IC4-togsæt samt det fejlbehæftede rejsekort. Alene det
sidste har kostet omkring 1.000 millioner kr. skattekroner,
Først var rejsekortet adskillige år forsinket. Da det så endelig blev lanceret var
det fuld af fejl. Eksempelvis måtte rejsende sidste år betale 614.000
”dummebøder” á 50 kr., fordi de glemte at tjekke ud, når de afsluttede rejsen.
Men ekstraregningen på over 30 millioner kr. til rejsekortholdere alene i 2013
er kun ét af mange problemer med det elektroniske system, der formentlig om
kort tid ender med at blive overhalet indenom af mobilteknologi.
Hvis de senere års mange spildte DSB-milliarder var blevet anvendt på at
reducere billetpriserne ville togrejsende nemt kunne have udkonkurreret den
miljøskadelige bilisme. Og i tidssvarende miljøvenlige kvalitetstog, fremfor
gamle, nedslidte, osende vognsæt togpassagerer i årevis har måttet tage til takke
med.
I et artikel i BT i 2012 med overskriften ”De smadrede DSB” udpeges den
forhenværende borgerlige regerings skiftende trafikministre som øverst
ansvarlige for ødelæggelsen af DSB. Særligt den konservative trafikminister
Flemming Hansen fik i sin ministerperiode fra november 2001 til september
2007 drevet DSB ud i en nærmest bundløs gæld. Under Flemming Hansen
voksede DSBs gæld med 8,4 mia. kr.; fra 6,3 mia. kr. til 14,7 mia. kr.
Herefter fulgte tre andre konservative ministre: Jakob Axel Schmidt, Carina
Christensen og Lars Barfoed. Og, inden regeringsskiftet, Venstres Hans
Christian Schmidt.
Jeg ville ønske, at vort samfund havde moralsk og juridisk format til at holde
hovedpersonerne bag DSBs skandaløse deroute og milliardrøveriet mod
forsvarsløse skatteborgere personligt ansvarlig for deres skandaløst uduelige
eller bevidst samfundsundergravende virksomhed.
Læshele den to år gamle BT-artikel ”Milliardgæld: De smadrede DSB” via
linket her:
http://www.bt.dk/danmark/milliardgaeld-de-smadrede-dsb
SLUT
Herunder en aktuel nyhedshistorie kopieret fra TV2’s hjemmeside:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440170_0009.png
Pendlerne: De lover og lover, og det bliver ikke til noget
Af
Lotte Sørensen
20. december 2014, 14:45
Når 2014 bliver til 2015, bliver det dyrere for pendlere i det meste af landet at komme
til og fra arbejde. Og det er vækker harme blandt de pendlere, som TV 2 NEWS har
talt med.
- Det er bittert, for det påvirker mig, fordi jeg er daglig pendler. Især når man tænker
på, at det er en rød regering, vi har, som originalt også har lovet, at priserne sådan set
ville falde, siger Jesper With.
Læs også:
EL om billetpriser: Regeringen vil ikke afsætte flere penge
Også Pia Petersen er utilfreds, men ikke overrasket.
- De lover og lover, og det bliver ikke til. Sådan noget med at priserne vil falde, er der
jo alligevel ikke nogen, der tror på, siger hun.
Læs også:
V: Regeringen har gigantisk forklaringsproblem
Thomas Bech synes også, at det er for dårligt.
- Hvis de gerne vil have folk til at tage det offentlige, så må de gå den anden vej,
siger han.
Læs også:
Se tallene: Sådan stiger priserne for landets pendlere
Også blandt politikerne er der utilfredshed at spore. Enhedslisten siger, at det ikke har
været muligt at presse regeringen til at sætte flere penge af, og Venstre mener, at der
er tale om et gigantisk løftebrud.
Læs også:
Økonomisk bet til 37.000 pendlere: Nu forsvinder rabatten
.........................................................................................................................................
Herunder en kopi fra DSBs hjemmeside (Ud og Se), et udpluk af DSBs
værdigrundlag. Det klinger hult, som så meget anden egoliberalistisk gejl i vore dage.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440170_0010.png