Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1440014_0001.png
Fakta om togbetjeningen før og efter anlægsinvesteringen i dobbeltsporet Lejre-
Vipperød
Rød = Forringelse
Grøn = Forbedringer
1
Antal afgange mod København hverdage mellem kl. 5 og 9
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
7
4
7
7
4
4
11
8
8
11
8
Efter
dobbeltsporet
7
4
7
7
4
4
14
7
7
10
7
2
Antal afgange fra København hverdage mellem kl. 14 og 18
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
6
4
6
6
4
4
11
8
8
11
8
Efter
dobbeltsporet
7
4
7
7
4
4
15
8
8
11
8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440014_0002.png
3
Antal afgange fra København hverdage fra kl. 18 til sidste togafgang
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
7
7
7
7
7
7
8
8
8
8
8
Efter
dobbeltsporet
6
6
6
6
6
6
9
7
7
7
7
4
Antal afgange mod København lørdage mellem kl. 10-14
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Efter
dobbeltsporet
4
4
4
4
4
4
8
4
4
4
4
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440014_0003.png
5
Antal afgange fra København lørdage fra kl. 18 til sidste togafgang
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
7
Efter
dobbeltsporet
7
7
7
7
7
7
9
7
7
7
7
6
Væsentlige benchmark på rejsetider til København
(minuttallene er baseret på afgangstider anført i køreplanerne)
Afgang fra
Kalundborg
Svebølle
Jyderup
Mørkøv
Knabstrup
Regstrup
Holbæk
Vipperød
Tølløse
Hvalsø
Lejre
Før
dobbeltsporet
1:32
1:36
1:16
1:07
1:16
1:11
11:11
56
50
35 – enkelte tog
44 – ved timedrift
37
Efter
dobbeltsporet
1:25
1:15
1:07
1:01
57
53
44
55
48
36 – enkelte tog
42 – ved timedrift
35
+/-
7 min. reduktion
21 min. reduktion
9 min. reduktion
6 min. reduktion
19 min. reduktion
18 min. reduktion
27 min. reduktion
1 min. reduktion
2 min. reduktion
1 min. længere på enkelte tog
2 min. reduktion på timedrift
2 min. reduktion
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440014_0004.png
7
Stationer rangordet efter dagligt passagertal
Holbæk
Hvalsø
Tølløse
Lejre
Kalundborg
Jyderup
Vipperød
Mørkøv
Knabstrup
Svebølle
Regstrup
2.243
1.297
947
579
504
460
308
174
152
116
73
8
Antal tog der efter sporudvidelsen dagligt passerer Hvalsø og Lejre uden stop
Hvalsø
16
Lejre
19
9
Varighed mellem sidste nattog hverdage fra København og første morgentog med
stop i Lejre og Hvalsø
Før dobbeltsporet
Sidste nattog: 00:36
Første morgentog: 4:36
Varighed uden togdrift: 4 timer
Efter dobbeltsporet
Sidste nattog: 23:36
Første morgentog: 5:06
Varighed uden togdrift: 5 �½ time
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440014_0005.png
10
Nøgletal for rejsetider i historisk perspektiv
Da der blev indført timedrift på Nordvestbanen i maj måned 1974 var køretiden København til
Hvalsø 40 min – i dag er den på 42 min.
Der var også timedrift lørdage og søndage tilbage i 1974.
Det betyder at en weekendpassager i Lejre og Hvalsø har haft stort set uændrede
togforbindelser nu som for 40 år siden og efter en investering i sporudvidelser på kr. 1,3 mia.
11
DSB’s ageren ved aflysninger
Efter sporudvidelsen konstaterer Lejre og Hvalsø, at de gennemkørende tog - ved aflysninger i
timedriften – passerer Hvalsø og Lejre uden stop.
Det erfares endvidere efter sporudvidelsen, at DSB ved aflysninger i timedriften mod
København, henviser til at man benytter første tog mod Holbæk, for så at skifte til et
gennemkørende tog mod København. Dette forudsætter iflg. DSB at man indløser billet for
denne omvej (ekstra pris for enkeltrejse = ca. 80 kr.).
12
Kapacitetsproblemer
Efter sporudvidelsen konstaterer Lejre og Hvalsø at der i modsætning til tidligere, ikke er
tilstrækkeligt antal siddepladser i togene. Dette ses primært når togbetjeningen sker med
IC4.
Hvalsø og Lejre Pendlerklub 20.12.2014
5