Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 103
Offentligt
16. december 2014
Transportministeriets J.nr. 2010-4523
Udkast
Forslag
til
jernbanelov
1
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Lovens formål er at fastlægge rammerne for skinnebåren trafik herunder at sikre, at
jernbanetransport tilrettelægges og gennemføres under hensyn til sikkerhed, fremkommelighed og
samfundsøkonomi. Lovens rammer supplerer og udmønter de fælleseuropæiske fastsatte regler,
således at den danske jernbane sikres optimale vilkår for fortsat udvikling samt vækst for gods- og
passagertransport.
Stk. 2.
Loven skal i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte formål særligt skabe klare rammer
for jernbanens forskellige aktører, for passagerernes adgang, fremme anlæg og fornyelse af
jernbaner samt sikre en effektiv anvendelse af økonomiske ressourcer og skabe konkurrence på
markedet.
Kapitel 2
Anvendelsesområde og definitioner
§ 2.
Loven gælder for jernbaner, herunder bybaner, jf. dog stk. 2-6.
Stk. 2.
For veteranbaner gælder alene kapitel 8.
Stk. 3.
Bybaner er ikke omfattet af kapitel 3, §§ 10, 17 og18 samt § 53, stk. 3.
Stk. 4.
Udover de i stk. 3 angivne bestemmelser er metro og letbaner ikke omfattet af §§ 20-22
samt §§ 66-68.
Stk. 5.
Privatbaner er ikke omfattet af kapitel 3 og § 17. Transportministeren kan dog bestemme, at
kapitel 3 og § 17 helt eller delvist skal gælde for privatbaner.
Stk. 6.
Loven gælder ikke for privatejet jernbaneinfrastruktur og køretøjer, der udelukkende bruges
på denne infrastruktur til ejerens egen godstransport.
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Anlægsmyndighed: Bygherren på et jernbaneanlægsprojekt.
2) Ansøger: Enhver fysisk eller juridisk person, herunder jernbanevirksomheder, som har en
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 om
jernbanesikkerhed i EU og om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om
tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering
(jernbanesikkerhedsdirektivet), EF-Tidende 2004, nr. L 164, side 44, som senest ændret ved Kommissionens direktiv 2014/88/EU af 9. juli 2014 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF for så vidt angår fælles sikkerhedsindikatorer og fælles metoder til beregning af
omkostningerne ved ulykker, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012 om oprettelse af et fælles
europæisk jernbaneområde, EU-tidende 2012, nr. L 343, side 32.
1