Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 975
Offentligt
Som borger i Danmark er jeg meget bekymret over lovforslaget
"lov om fremstilling, præsentation og salg af elektroniske cigaretter m.v." fra ministeren for
sundhed og forebyggelse
lovforslaget vil i uredigeret form, få enorm betydning for alle os danskere der er glade for at dampe
og for at have et sundere alternativ til cigaretterne.
Går lovforslaget igennem som det er betyder det at alle os der nyder godt af at dampe istedet for at
ryge vil blive kriminaliseret og at samtlige forretninger der handler med E-cigaretter og damp
udstyr vil blive nødsaget til at lukke, da flere punkter i lovforslaget simpelthen gør det umuligt for
alle andre end de største tobak virksomhederne at overholde reglerne.
Der er tale om svimlende høje krav til den enkelte forhandler.
Et eksempel på de økonomiske krav:
Hvert enkelt produkt i forretningerne skal registreres, dette koster 30.000kr i førstgangs afgift.
Hertil kommer der en årlig afgift på 10.000kr pr. produkt. En E-cigaret består idag typisk af 2-3
dele eller "produkter" for at kunne virke.
Det vil i realiteten betyde at hver forhandler skulle registrere produkter for millioner af kroner for
overhovedet at kunne sælge deres nuværende produkter. Det var hvis det overhovedet var muligt at
få de nuværende produkter godkendt.
Det kræver nemlig at alle E-cigaretter skal være 100% lækfrie. Det beskrives ikke hvordan de skal
være lækfrie, men jeg kan forsikre om at når man har med en væske at gøre der skal på-fyldes, så
kan det aldrig blive helt lækfri.
Yderligere vil godkendelsen af et produkt, hvis dette overhovedet var økonomisk eller fysisk muligt
kræve 6 måneders behandlings tid. Det vil sige at fra D. 1 November er alle vi der damper
kriminelle da vi vil blive nødsaget til at købe ikke godkendte vare mindst 6 måneder frem i tiden og
sandsynligvis meget længere, da godkendelses kravene ikke er til at leve op til.
Dertil er der en lang række strenge krav, bla. til de væsker der dampes på.
Her skal alle væsker testes og deres effekter skal dokumenteres både i flydende og i damp form. Det
vil for den enkelte forhandler være helt umuligt at laboratorieteste alle væsker, da dette igen vil
medføre svimlende udgifter.
Der kan som et rimeligt alternativ oplyses ingredienser, hvoraf man kan indhente rapporter fra hver
af disse. Men at skulle laboratorieteste hver eneste blanding af rygevæske ville være helt økonomisk
umuligt.
Hertil kræves der yderligere at hver forhandler skal registrere alle salg og opbygge en database
hvori det opgøres hvem og hvor man sælger sine vare til, dette skal sundheds myndighederne kunne
kræve beviser på. Så strenge regler er der ikke engang på tobak området.