Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1414414_0001.png
Gravid
på tværs
Ideer til forbedret indsats
fra professionelle og
gravide kvinder med
rusmiddelproblemer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0002.png
Mulige aktører i graviditetsfaserne
Graviditetsforløb kan være meget forskellige, og ofte er kun nogle af aktørerne aktuelle.
Her er en oversigt over, hvornår i faserne aktørerne typisk bidrager med en indsats.
Beslutningsfasen
graviditetsMånederne
efter fødsel
familieambulatoriet:
Læge, jordemoder, socialrådgiver og psykolog
evt. indlæggelse på svangreafdeling
evt. børneundersøgelser:
Læge og psykolog
Barselsafdeling.
evt. neonatal og børneafdeling
stofbehandlingscenter:
Familiesocialrådgiver, stofbehandler og psykolog
evt. stof døgnbehandling
evt. familieinstitution/
forældrekompetence undersøgelse
evt. forældrekompetence
undersøgelse ambulant
Kommunens afdeling for bevilling
af stofbehandling
Kommunens familieafsnit
sundhedsplejen
Praktiserende læge
evt. behandlings- og observationshjem
evt. plejefamilie
evt. juridisk bistand vedr. afgørelser om
indsats til familien fx anbringelse
Buk denne flap,
så kan du nemmere
finde Gravid på
tværs, når den står
i reolen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gravid på tværs
Ideer til forbedret indsats fra professionelle
og gravide kvinder med rusmiddelproblemer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0004.png
Forord
Det er både svært, spændende og udfordrende
for alle kvinder at skulle have et barn. For kvinder
der bruger rusmidler, kommer der endnu flere
problemstillinger og udfordringer til.
Ikke desto mindre er et barn en glædelig begi-
venhed, derfor skal vi alle gøre det bedste for at
hjælpe mor og barn.
Den professionelle udfordring i støtten til den gra-
vide kvinde er at balancere mellem et perspektiv på
det kommende barn og et perspektiv på kvinden.
Det har afgørende betydning for et positivt forløb,
at der samarbejdes med kvinden i en åben dialog
og med respekt for hendes beslutninger.
Mødet mellem den gravide kvinde og de mange
professionelle fagpersoner vil ofte være dilem-
mafyldt. I feltet mellem hjælp og kontrol skal vi
tilpasse vores indsats, så den giver mening for
den enkelte gravide kvinde og reelt er til hjælp for
hende og hendes kommende barn.
”JEG BLEV TALT TIL SOM EN
MISBRUGER. IKKE SOM TIL EN
KOMMENDE MOR. DET VAR EN
STOR FEJL”
Denne håndbog præsenterer erfaringer og ideer
til forbedret indsats fra det faglige netværk Gravid
på Tværs, der i projektperioden 2008-2011 har
diskuteret og vidensdelt forskellige temaer ud fra
egne erfaringer og ekspertoplæg. Erfaringer fra de
faglige eksperter og fra deltagernes egen praksis er
medtaget.
I projektperioden har vi via fokusgrupper
inddraget kvinders erfaringer med graviditet og
rusmiddelproblematik samt deres møde med de
professionelle systemer. Også disse er med i hånd-
bogen.
Vi håber, at håndbogen kan inspirere og hjælpe
med til, at professionelle sammen med gravide
kvinder finder veje til et sammenhængende,
brugerinddragende og succesfuldt graviditetsfor-
løb, hvor såvel det ufødte barns som moderens
sundhed og trivsel er i fokus.
”Da jeg blev gravid med Lucas,
røg jeg for meget hash. Jeg gik al-
lerede i behandling på et misbrugs-
center, men min graviditet gjorde,
at jeg også skulle følges på hospita-
lets familieambulatorium. Senere
fik jeg også en sagsbehandler i familieafsnittet.
Nogle gange var det ret forvirrende, hvem af dem
jeg skulle snakke med, og om hvad. De var heller
ikke altid enige, kunne jeg mærke. Det skete også,
at jeg ikke var enig med dem i det, de synes var
godt for mig.
Det føltes rigtig rart, når jeg oplevede, at de respek-
terede hvem jeg var, og hvad jeg havde brug for af
hjælp. Og at de troede på mig, når jeg sagde, at de
ikke behøvede at bruge penge på døgnbehandling til
mig. Jeg kunne godt klare mig med mindre”.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0005.png
Indledning
For at gøre håndbogen så overskuelig som muligt, har vi valgt at opdele tiden omkring graviditeten i
3 faser.
Hver fase har sit eget afsnit i håndbogen.
Beslutningsfasen
hvor graviditeten konstateres,
og kvinden tager stilling til, om hun ønsker at
beholde barnet. Beslutningsfasen er markeret
således:
og behandlingsbehov kan undersøges og giver
inspiration til ambulante undersøgelser af foræld-
rekompetencen.
Efter fødsel-fasen
er perioden, hvor kvinden skal
tilpasse sig sit nye liv og nye livsvilkår. Denne fase
er markeret således:
I denne fase kommer vi ind på, hvem de relevante
aktører er samt deres støtte- og behandlingstilbud.
Vi ser desuden på, hvordan kommunikation
kan styrke kvinden i at opnå de forandringer, hun
ønsker. Og hvordan den første samtale om gravi-
diteten kan gribes an.
Graviditetsfasen
rummer graviditetsmånederne
og er markeret således:
Nye aktører kan komme ind i billedet i denne
fase. Det kan fx være i forbindelse med en
anbringelse af barnet eller en forældrekompe-
tenceundersøgelse i døgnregi med mor og barn
sammen samt evt. far.
Vi ser på samvær mellem forældre og det an-
bragte barn og præsenterer inspiration til under-
søgelse af forældrekompetence i døgnregi.
Et afsnit om enighed og uenighed i det
tværfaglige og tværsektorielle samarbejde
I løbet af de 3 faser har de professionelle forskel-
lige opgaver, ansvar og roller i forhold til at hjælpe
kvinden. Som i et boldspil er der forskellige pladser
på banen med forskellige funktioner, selvom målet
er det samme. Da vi arbejder i et felt med mange
holdninger og følelser, er der meget, vi kan se
3
Udover aktørerne fra første fase kan der komme
nye til med supplerende behandlingstilbud. Vi
kommer desuden ind på, hvordan kvindens støtte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0006.png
forskelligt på og være uenige om. Afsnittet ser på,
hvordan vi kan gøre nytte af denne præmis.
Et afsnit om jura og pligter
I afsnittet om jura gennemgås de dele af Service-
loven, Retssikkerhedsloven, Forvaltningsloven,
Offentlighedsloven og Sundhedsloven, man som
minimum må kende til for at kunne arbejde pro-
fessionelt med indsatser til gravide kvinder med
stofproblematikker. Det er disse love, der regule-
rer forholdet mellem de offentlige myndigheder
og borgerne.
Vi kommer for hver regel ind på, hvad du skal
vide, og hvad du skal gøre/være opmærksom på
for at kunne overholde lovgivningen.
Brugerne og de professionelles stemmer
Gennem hele bogen kommenteres indholdet lø-
bende af to stemmer: Kvinder, som bidrager med
personlige erfaringer og Eksperter, som bidrager
med deres professionelle erfaringer. Kommenta-
rerne er markeret således:
viden og praksiserfaring med de konkrete tema-
områder.
Netværksdeltagerne
har desuden identificeret
dilemmaer omkring de forskellige temaer og har
udviklet en række gode ideer til forbedret indsats
for kvinderne.
Temaerne i håndbogen udspringer af arbejdet i
det faglige netværk ”Gravid på Tværs”. Som be-
kendt betyder tilvalg også fravalg. Håndbogen er
således ikke udtømmende for den store viden og
de mange temaer, der er relevante på feltet.
Bagerst i håndbogen kan du se, hvor du kan
hente mere information om fx behandlingsmulig-
heder og sundhedsfaglige spørgsmål om risikofor-
hold og komplikationer ved graviditet og rusmid-
delbrug.
For nogle kvinder tager faderen del i mange af de
møder og behandlingsaktiviteter, som etableres
omkring kvinden. For andre kvinder er faderen en
mere eller mindre fraværende person. I håndbogen
optræder ordet kvinde alene, hvilket ikke afspejler
de mange situationer, hvor faderen faktisk tager del
i graviditeten.
Kvinder,
der selv har erfaringer med graviditet,
en stofproblematik og kontakt til hjælpesystemet,
har givet netværket anbefalinger til, hvad der
virker godt, skaber tillid, og hvad der har været
vanskeligt i mødet med systemets hjælp og kon-
trol. Erfaringer og råd er kommet frem i en række
fokusgrupper gennemført adskilt fra netværket.
Fageksperter
har bidraget med oplæg på net-
værksdagene i Gravid på Tværs. Alle har særlig
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0007.png
Beslutningsfasen
De 3 faser
Beslutningsfasen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0008.png
De 3 faser
Beslutningsfasen
Fra første samtale er det vigtigt, at vi møder kvin-
den med respekt for den pressede situation, hun
kan befinde sig i.
I de første samtaler skal vi tilbyde kvinden hurtig
kontakt til regionens familieambulatorium for
vejledning om rusmidler, graviditet og risikofor-
hold. Kvinden skal informeres om mulighederne
for støtte og hjælp samt om krav og forventninger
til hende.
”Da jeg fandt ud af, at jeg var
gravid, var den første professionelle,
som jeg sagde det til min behandler
i misbrugscenteret. Hun sagde, at
det var vigtigt, at jeg fik kontakt til
familieambulatoriet, så jeg kunne
blive fulgt i min graviditet og få talt om stoffernes be-
tydning. Her mødte jeg en læge, en socialrådgiver og
en jordemoder. Jeg skulle også have kontakt til min
sagsbehandler i familieafdelingen. Lidt før fødslen
blev jeg så præsenteret for en sundhedsplejerske, som
også skulle følge mig efter fødsel. Alt i alt var der rig-
tig mange mennesker, som jeg skulle forholde mig til”.
Det kan være forskellige professionelle, som kvin-
den deler oplysning om graviditeten med og som
derfor har til opgave at få kaldt andre relevante
aktører på banen.
Relevante aktører
De professionelle hovedaktører i kvindens beslut-
ningsfase er oftest:
• raktiserende læge der kan tilbyde rådgivning
P
og ved beslutning om abort skal/kan henvise til
hospital og ved ønske om graviditet til fødested
og familieambulatorium.
• egionernes familieambulatorier er et tilbud
R
til gravide kvinder med rusmiddelbrug. Her vil
lægen kunne rådgive kvinden om graviditet,
stof og eventuelle risikoforhold. Ambulatoriet
kan bistå, hvis der vælges abort. Ambulatoriets
tværfaglige team med læge, jordemor, social-
rådgiver og psykolog har til opgave at tilbyde
kvinden svangreomsorg under graviditeten.
Familieambulatoriets læge har ordinationsret-
ten i forhold til medicinsk behandling.
Læge i Familieambulatoriet:
”Jeg giver kvinden viden om, hvor-
dan hun bedst beskytter sit foster
imod negative følger af stofindtag.
Jeg spørger til, om hun er i tvivl
om hvorvidt hun ønsker graviditeten. Jeg informerer
om mulighed for abort, hvis hun ønsker det”.
• ommunernes stofbehandlingscentres opgave
K
er at tilbyde kvinden behandling, der har fokus
på stofbruget og de forhold, der danner bag-
grund for dette eller er følger af det. Mange be-
handlingscentre kan tilbyde en særlig tværfaglig
indsats til gravide kvinder. Der er tilknyttet læge,
psykolog og socialrådgiver. Kvinden kan tilbydes
medicinsk behandling, hvis der er behov for
stabilisering eller nedtrapning. Der samarbejdes
tæt med hospitalets familieambulatorium.
Socialrådgiver i stofbehand-
lingscenter:
”Jeg giver kvinden
støtte og rådgivning vedr. sociale
og familieretslige spørgsmål igen-
nem alle faser. Jeg hjælper med at
tydeliggøre det felt, hun befinder
sig i med mange professionelle. Jeg støtter hende i at
få fremført sine egne ønsker”.
I denne fase kan det være relevant at inddrage
kommunens familieafdeling. (Se nærmere om
samarbejdet og lovgivningen om underretning i
kapitlet om jura under Underretningspligt på side
20 og mere om undersøgelser i graviditetsmåne-
derne i kapitlet om graviditetsmånederne.)
Kommunernes familieafdelinger
Disse afdelinger har til opgave at yde råd og vej-
ledning til kvinden vedrørende hjælpemuligheder
under graviditet og efter fødsel. For mange kvinder
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0009.png
vil det give mening at kende til familieafsnittets op-
fattelse af hendes situation og muligheder for støtte,
så hun på et mere oplyst grundlag kan beslutte sig
for at beholde barnet eller alternativt få en abort.
Det er desuden familieafdelingens opgave at
udmelde ønsker og krav til samarbejdet med
kvinden. Familieafdelingen har myndigheds-
ansvar og kompetence til at træffe beslutninger
vedrørende mor og barn efter fødsel.
Sagsbehandler i familieafsnittet:
”Jeg lægger sammen med kvinden
en handleplan for graviditeten.
Jeg afdækker desuden behov for
hjælpeforanstaltninger, henviser
til relevante tilbud og koordinerer
tværfagligt samarbejde”.
Netværket udviklede føl-
gende gode råd til, hvordan
behandlingsstedets familie-
socialrådgiver kan gribe den
første samtale an:
Hjælp Anita med at få overblik
over sin situation
• r det en glædelig nyhed for Anita? Spørg om
E
du skal sige tillykke
• nerkend Anita for så hurtigt at komme og
A
fortælle om graviditeten. Det giver mulighed for
tidlig hjælp og støtte
• av en dagsorden for samtalen sammen med
L
Anita: Spørg til, hvad hun har brug for at få talt
om og få viden om. Sig, at du kan fortælle om,
hvem der er relevante at inddrage i forhold til en
graviditet og hvad der skal tænkes på
• ær neutral og åben overfor om Anita ønsker
V
graviditeten. Sig til hende at du støtter hende,
uanset hvad hun vælger. Det er ikke andre end
hende, der skal tage beslutningen
• til nysgerrige, uddybende og empatiske
S
spørgsmål. Vis støtte og interesse
• til mange faktuelle spørgsmål. Kom godt
S
rundt om situationen. Spørg til, hvad andre
vigtige personer vil synes. Jo mere situationen
tegnes op, jo bedre kan Anita selv reflektere.
Hun kender sit liv bedst
• kriv fordele og ulemper op på et stykke papir
S
• lmengør ved at fortælle om andre kvinder i
A
lignende situation. Hvad har været svært, vig-
tigt og glædeligt for dem?
Information du som professionel
skal huske at give:
• ortæl, at kvinder som tager medicin/stoffer,
F
har mulighed for at blive fulgt af et regionalt
familieambulatorie, som kan tilbyde den mest
specialiserede rådgivning i forhold til graviditet,
medicin, nedtrapning, stabilisering, amning,
fødsel samt undersøgelse af barnet.
• usk at indhente kvindens skriftlige og infor-
H
merede samtykke, også selvom du og kvinden
henvender jer til familieambulatoriet sammen.
(Se mere om informeret samtykke i kapitlet om
jura under Vejledningsfasen side 21 og Udveks-
ling af samtykke side 21.)
KOMMUNIKATION
Den første samtale
Til et netværksmøde blev følgende case spillet
som situationsspil. Det blev gjort for at inspirere
netværket til at formulere anbefalinger til god
kommunikation i det første møde med kvinden
om hendes graviditet.
Casebeskrivelse
Anita på 39 år er netop blevet indskrevet på
et stofbehandlingssted med et ønske om at
nedtrappe sit illegale metadonforbrug gen-
nem 5 år.
Anita er enlig mor til to hjemmeboende børn
på 14 og 16 år og har aldrig været i forbindel-
se med det kommunale hjælpesystem. Hun
nærer stor frygt for Familieafsnittet.
Anita har kun været indskrevet i behandling
i 2 måneder, da hun opdager, at hun er blevet
gravid som følge af et flygtigt bekendtskab,
med en mand som hun ikke ønsker at danne
par med.
Hun er 8 uger henne og glad for graviditeten
men også skræmt ved tanken om måske at
skulle igennem en nedtrapning af sin metadon.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0010.png
• plys om, at familieafsnittet i kommunen skal
O
underrettes om graviditeten, hvis det formodes,
at kvinden og det kommende barn kan få brug
for hjælp. Det er familieafsnittet og kvinden,
der herefter nærmere skal undersøge, om der er
brug for hjælp og i så fald hvilken.
Dilemmaer
Hvis du vurderer, at familieafsnittet skal invol-
veres, er det bedst at få det præsenteret tidligt i
samarbejdet med kvinden. Således kan i bruge tid
på at forberede det ordentligt sammen.
Nogle kvinder har et billede af, at familieafsnit-
tet kun kommer ind i billedet, når et barn skal
anbringes. Tal om, at familieafsnittet har en lang
række andre og mindre indgribende måder at
hjælpe en familie på, og at en borger ifølge loven
skal støttes til at kunne klare sig selv og med så
lidt indgribende foranstaltninger som muligt.
”Professionelle skal forstå og
hjælpe kvinden med hendes dårlige
samvittighed, så perspektivet ikke
kun bliver selvbebrejdelser med
yderligere negative konsekvenser.
Det betyder meget at almengøre
kvindens kampe, så hun ikke føler sig alene”.
Hvordan hjælper man kvinden
til at skabe forandringer?
Såvel forskning som erfaring viser, at for meget
konfrontation, for mange gode råd og argumen-
tation minimerer motivation. Omvendt kan en
motivationsorienteret tilgang hos de professio-
nelle have stor effekt på kvindens ressourcer til
at ændre på vanskelige forhold i sit liv. Det aller-
vigtigste er at give kvinden plads til at sætte sine
egne ord på, hvad der betyder noget for hende.
”De burde minde kvinden om, at
fordi hun har taget noget, er det
jo ikke hendes hensigt at skade
barnet”.
taler om det?” Denne respekt kan øge lysten til at
samarbejde.
Husk på tre vigtige ord med K, når du
skal hjælpe kvinden med at sætte ord på
sin situation:
Kærlighed:
Anerkend kvinden fx ved at under-
strege hendes værdier, ønsker, kampe og indsigt.
Støt kvinden i at være opmærksom på, hvad
vigtige andre personer betyder for hende, og hvad
hun tænker om det at skulle være mor.
Konkretisering:
Hjælp kvinden til at få fakta
frem omkring problemet. Hvor meget fylder det?
Hvordan? Hvornår? Kvinderne ved meget selv.
Jo mere man kan få kvinden til selv at fortælle,
jo mere oplever hun at være ”ekspert på egen
situation”.
Konsekvenser:
Undersøg hvilken effekt proble-
met har i kvindens liv. Hvad har det indflydelse
på, og hvad ”koster” det? Bringer det hende på
afstand af det, hun ønsker for sit liv?
Til konsekvenser kan også høre kontrol og tiltag
fra forvaltningen og behandlingssystemet.
Kunsten er at finde den rette balance mellem de 3
K´er. For meget kærlighed uden fokus på konse-
kvenser giver ingen bevægelse. For megen fokus
på konsekvenser uden kærlighed kan få kvinden
til at trække sig. Giv hende hellere tid til at tænke
for eventuelt at finde egne argumenter for foran-
dring.
En ændringsproces har forskellige stadier
Overve
je
stadi
lses-
et
Den lille kontrakt
Gå ikke i gang med at tale om noget svært uden at
have fået lov. Man kan fx spørge: ”Er det ok, at vi
el
old
t
eh
Vedlig
stadie
se
s-
jel
ve
ver
et
Føro
stadi
Beslutnings-
stadiet
se
s-
s-
ndling
Ha
tadiet
s
a
lb
a
Ti
st
ge
di
fald
et
s-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0011.png
Overvejelsesstadiet
Før man kan sætte en ændring i gang, må der ar-
bejdes med kvindens ambivalens omkring sit stof-
brug. De fleste kvinder har fx oplevet mange og
væsentlige fordele ved brug af stoffer. Men brugen
har også - med tiden - medført mange ulemper.
Kvinden vakler ofte mellem fordele og ulemper.
At blive mindet om hvad der er vigtigt for hende,
og hvordan problemet fjerner hende mere og
mere fra dette, skaber som regel bevægelse hen
imod forandring. Vær klar til at forstærke kvin-
dens egne overvejelser om de forskellige sider af
dilemmaet. Og vær særlig opmærksom, når der
opstår vilje til ændringer: ”Det lyder som om, du
er parat til, at det skal være anderledes?”.
Start med at tale om, hvad stofbruget bidrager
positivt med? Grunde, som at stoffer giver ro,
selvtillid, og gør det muligt at glemme problemer,
er vigtige at anerkende. Få i fællesskab understre-
get, hvis der er tale om vigtige værdier og ønsker
hos kvinden.
Se bagefter på de ulemper, som stofbruget med-
fører. Når fordele og ulemper er afdækket, opsum-
merer man: ”Så på den ene side er stofbrugen god
for dig, fordi … og på den anden side er det dårligt
fordi …” Denne opsummering kan være med til at
fremkalde og forstærke kvindens dilemma på en
måde, så der opstår en uoverensstemmelse mellem
det kvinden ønsker og håber i sit liv, og det der rent
faktisk vil ske, hvis brugen af rusmidler fortsætter.
Bliver denne forskel tilpas stor og klar, øges kvin-
dens motivation for forandring.
Fokuser desuden på at styrke kvindens kompe-
tencer. Hvornår er hun stærkere end problemet,
og er det en ressource, hun kan satse på? Det kan
være med at til styrke hendes tro på evnen til
forandring.
”Det var ligesom om de ikke så
alle mine velmenende intentioner
og dybtfølte ønsker.
Min journal fra behandlingen
fortalte kun om mine problemer.
Der stod ikke noget om, hvordan
jeg havde tacklet dem, og hvad jeg havde gjort. Det
burde også stå i journalen”.
8
Beslutning, handling og vedligeholdelse
Skal kvinden leve uden hjælp fra stofferne, må der
findes andre måder at få det gode, som stofbrugen
tidligere har givet hende. Måske skal kvinden blive
bedre til at; få sine sociale behov dækket; føle sig ok
og tro på sig selv; tackle angst, depression, svære si-
tuationer etc. Der kan også være alvorlige traumati-
ske hændelser, som skal bearbejdes for at styrke og
fastholde en motivation for forandring.
Modstand
Modstand opstår i et samspil mellem kvinden og
relevante personer. Det kan være partnere og an-
dre familiemedlemmer, men også behandlere og
rådgivere kan være medvirkende til, at der opstår
modstand hos kvinden
Kvinden kan måske vise sin modstand ved at
udeblive fra samtalen, ved at skifte emne, af-
bryde, give andre skylden eller lignende. Hvis
man som behandler presser for meget på, kan
modstanden blive større. ”Gå med modstanden”
ved fx at anerkende kvindens indvendinger. ”Så
du er ikke selv så bekymret” eller ”Du oplever, at
reaktionerne er overdrevne?”
Vær også opmærksom på sprogbrug og hold-
ninger. En moralsk holdning, løftede pegefingre
og ”ordnereflekser” kan let vække modstand hos
kvinden.
Tilbagefald
Tilbagefald er en naturlig del af en ændringspro-
ces. Det kan være let at miste håbet, så tal om
tilbagefald som noget, der er naturligt. Vær endvi-
dere opmærksom på at tale om begge muligheder,
når der tales om tilbagefald: ”Måske og forhå-
bentlig har du haft dit sidste tilbagefald, men
der
kan
være en risiko for, at det sker igen. Hvad
siger du til, at vi taler lidt om, hvordan du undgår
tilbagefald og/eller, hvordan du får stoppet det
hurtigst muligt?”
Råd fra kvinderne:
”Anerkend
og ros kvinden for hendes forsøg på
at honorere systemets krav”.
”Vis tillid frem for fordømmelse”.
”Sørg for at støtte og hjælp er
tilpasset den enkelte kvinde”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0012.png
De 3 faser
Graviditetsmånederne
Graviditetsmånederne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0013.png
De 3 faser
Graviditetsmånederne
Når kvinden først har besluttet sig for gravidite-
ten, handler det om at støtte hende bedst muligt
og give hende ro omkring sin graviditet.
For det meste har kvinden og hendes eventuelle
kæreste mange spørgsmål, der skal afklares. Pla-
ner omkring økonomi, bolig, beskæftigelse skal
måske lægges eller sættes i bero.
Kvinden vil ofte få brug for venner og familie på
nye måder.
Måske er der også personer, kvinden ikke læn-
gere synes, hun kan se, fordi hun skal være mor.
Mange kvinder skal også forholde sig til fade-
ren. Vil hun have ham som kæreste og far til bar-
net? Er han klar til at være far? Han kan finde det
meget overvældende med al den opmærksomhed,
som er omkring kvinden.
Krav om at forholde sig til en stofproblematik
og om at leve et sundere liv er kraftigt rettet mod
kvinden, men også faderens levevis kan komme
i søgelyset - både fra kvinden og fra de professio-
nelle. Derfor må en del kvinder indstille sig på at
gå igennem forløbet alene.
De forskellige professionelle må sammen med
kvinden løbende tilrettelægge og justere behand-
lingsindsatsen, så den svarer til kvindens behov.
”Jeg glædede mig meget, til jeg skul-
le føde. Og meget til ikke at have
alle de møder at skulle rende til.
Det var både hos kommunen og i
mit behandlingscenter. På Familie-
ambulatoriet kom jeg hver uge og
afleverede urinprøver. Derudover skulle jeg finde ny
bolig og finde ud af, om jeg og kæresten skulle være
sammen. Kommunen lavede en § 50 undersøgelse og
en forældrekompetence undersøgelse. Både kære-
sten og jeg skulle være med. Vi var noget nervøse
for, om de syntes, vi var gode nok”.
Under graviditetsforløbet kan yderligere aktører
komme til:
• ommunens afdeling for bevilling til stofbe-
K
handling, hvis behandling ikke allerede er i
gang. Eller ved behov for at tilpasse/justere den
allerede iværksatte behandling
J
obcentre for tilpasset beskæftigelse eller ”fred-
ning”
F
amiliehuse for støtte til kommende forældre-
omsorg
S
undhedsplejerske før og efter fødsel
P
sykologer hvis kommunen ønsker en psykolo-
gisk undersøgelse og/eller en undersøgelse af
forældrekompetence
A
dvokat/juridisk bistand
F
amilieambulatoriet kan tilbyde kvinden op-
hold på svangre-barselsgang, hvis hun ønsker
skærmning eller støtte til medicinsk nedtrap-
ning eller stabilisering
D
øgnbehandlingsinstitution med henblik på
skærmning eller støtte til nedtrapning eller
stabilisering
Sundhedsplejerske:
”Jeg bidrager
med en god kontakt til familierne.
Jeg besøger familierne, afdækker
almindelig trivsel, netværk, fami-
liære relationer og boligforhold”.
Sygeplejerske på svangre-barselsgang:
”Jeg taler
med kvinden om tilknytningen til det ufødte barn
og hele hendes situation.
Jeg bidrager desuden i det tværfaglige samarbejde
med oplysninger om kvindens ophold, pleje og
behandling”.
Om undersøgelse af støtte og
behandlingsbehov
Gravide kvinder der bruger eller tidligere har
brugt rusmidler, repræsenterer store forskelle
i baggrundsforhold, sociale forhold, konkret
rusmiddelbrug og de konsekvenser den enkelte
oplever ved misbruget. Målet med indsatsen er
at tilgodese både kvinden og det ufødte barns
trivsel.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0014.png
”Et godt råd til professionelle:
Husk som udgangspunkt, at alle
skal have chancen for at få lov at
vise, at de godt kan”.
Offentligt ansatte skal jf. Serviceloven underrette
kommunen, hvis de via deres arbejde får kend-
skab til eller grund til at antage, at et barn umid-
delbart efter fødslen får behov for særlig støtte
på grund af de vordende forældres forhold. (Søg
kvindens samtykke og samarbejde til underret-
ningen - se mere i juraafsnittet.) Det betyder, at
kommunen skal undersøge de vordende forældres
forhold nærmere, således at der ved behov kan
etableres særlig støtte til barnet umiddelbart efter
fødsel. Kommunen kan undersøge vordende for-
ældres forhold efter Servicelovens § 50. Afgørelse
om undersøgelse skal iværksættes med samtykke
fra den gravide kvinde/forældre. Det tillægges
stor betydning, at der foretages en grundig under-
søgelse på så tidligt et tidspunkt som muligt.
Undersøgelsen må dog ikke være mere omfatten-
de, end formålet tilsiger og skal i øvrigt gennemfø-
res så skånsomt som forholdene tillader. Undersø-
gelsen skal så tidligt som muligt afdække, om der
foreligger problemer, der bør resultere i iværksæt-
telse af hjælpeforanstaltninger under graviditet og
efter fødsel. Undersøgelser skal skabe grundlag for
en kvalificeret, målrettet og individuelt tilpasset
indsats fra forvaltningen i forhold til tidlig indsats.
”Du skal som professionel aner-
kende det menneske, du har med
at gøre (… ) og finde ud af, hvor-
dan du hjælper det her menneske
på bedst mulige måde”.
søgelse. Kommunen kan etablere denne under-
søgelse i eget regi eller ved en ekstern undersøger.
Der er metodefrihed i forhold til at undersøge
forældrenes ressourcer og problemstillinger.
Undersøgelsen kan starte allerede under gravi-
diteten med undersøgelse af kvindens forhold.
Efter fødslen vil barnets forhold kunne inddrages.
Undersøgelsen kan foretages ambulant eller i
døgnregi.
Der er pligt til at samarbejde med den gravide
kvinde/forældrene under hele undersøgelsespe-
rioden og der skal altid tilbydes partshøring, når
alle oplysninger er indsamlet, dvs. før der konklu-
deres på undersøgelsen.
”Behandlerne har det meget med
at dømme én på forhånd. Det går
bare ikke godt, når man er mis-
bruger. Det synes jeg, de er blevet
bedre til ikke at gøre, fordi de har
lært mig at kende som person og
ikke som misbruger”.
”For mig handlede det meget om, at jeg skulle bare
fremstå så perfekt som muligt, så de ikke havde
nogen fingre at sætte. Og det gjorde jo, at jeg stod
skide alene.”
Ambulante undersøgelser af
forældrekompetencer
Den ambulante forældrekompetenceundersøgelse
foretages som hovedregel inden fødsel. I den am-
bulante undersøgelse kan det derfor ikke direkte
være mors relation til barnet, som undersøges.
Test-apparatet undersøger den generelle psy-
kologiske og kognitive funktionsmåde samt de
erfaringer med omsorgssamspil, som kvinden/
de kommende forældre har med sig fra deres egen
opvækst og liv.
En person kan sagtens have mange belastninger
med sig i sin bagage og alligevel være i stand til at
reflektere over sin situation og kompensere herfor.
Det er en ressource at kunne arbejde med sin
egen historie.
Testen kan afdække følelsesmæssige indre res-
sourcer, som kan være svære at se for forvaltnin-
gen, hvis samarbejdet er gået i hårdknude.
Undersøgelse af forældrekompetence
Når kommunen beslutter at undersøge vordende
forældres forhold, skal undersøgelsen jf. Vejled-
ning nr. 3 til Serviceloven (Vejledning nr. 11 af
15.02.2011 pkt. 271) altid omfatte beskrivelse af
forældrenes omsorgsevne og eventuelle proble-
mer med misbrug.
Mange kommuner beslutter at få forældrenes
kompetencer undersøgt via en psykologisk under-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0015.png
Undersøgelsen kan således bruges til at af- eller
bekræfte samt udfordre hypoteser om forældre-
nes kompetencer.
Det er undersøgelsespsykologens kvalitative
vurdering, der i sidste ende samler indtryk fra
observation, test og interview. Undersøgelsen er
ikke bedre, end psykologen evner at gøre den.
Den ambulante undersøgelse er mindre indgri-
bende i personens liv end døgnundersøgelsen,
men kan til gengæld ikke tilbyde samme kombi-
nation af behandling og undersøgelse.
Anbefalinger fra eksperter vedr. ambulante
forældrekompetence undersøgelser:
• kab mening med processen ved at genfortælle,
S
hvad sagsbehandleren har ønsket med undersø-
gelsen
• ær ærlig om, at undersøgelsen er med til at
V
danne grundlag for beslutning om foranstalt-
ning
• ør brug af flere undersøgelsesvinkler (obser-
G
vation af samspil, test og interviews omkring de
indre arbejdsmodeller for omsorg) for at opnå
større troværdighed i undersøgelsen. Stemmer
undersøgelsesvinklerne ikke overens, må man
gå tilbage og tjekke dem hver især
• om undersøger skal man altid være bevidst
S
om, at man indgår som et forstyrrende og stres-
sende element i personens liv
• dfør observationer i eget hjem, hvis det kan
U
hjælpe til en mindre stressende undersøgelses-
situation
• ed gennemgang af undersøgelsesresultatet
V
kan kvindens evne til refleksion over sin egen
situation iagttages. Vis respekt for kvindens
egen forståelse af sin situation, slås ikke om hvis
virkelighed, der er den rigtige
Gode råd ved undersøgelser af
forældrekomptence
• ær opmærksom på,
V
at undersøgelsen ikke
er ”bestilt arbejde”, der
blot skal legitimere en
anbringelse, som for-
valtningen allerede har
besluttet sig for
• vervej om kvinden er så tæt på sin fødsel eller
O
presset af andre faktorer, at hun ikke har mulig-
hed for at vise sit fulde udviklingspotentiale.
Hold øje med, om forældrene er så stressede
over test-stituationen, at det påvirker deres
opførsel
Husk, at en enkelt undersøgelse ikke kan eller
må stå alene som grundlag for en afgørelse.
”Det er bare ligesom om, det ikke
er helt okay, når vi reagerer. Vi
skal sådan lige holde os indenfor
den der snævre ramme, for ellers er
vi ustabile og så kan vi i hvert fald
ikke tage vare på et barn. Det er
virkelig hårde odds, man er oppe imod”.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0017.png
De 3 faser
Efter fødslen
Efter fødslen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0018.png
De 3 faser
Efter fødslen
Mange af kvinderne vil efter fødsel fortsat have
brug for støtte. Arten og omfanget af støtten vil
bero på en vurdering af behovet, og de beslutnin-
ger kommunens familieafdeling har truffet, med
eller uden kvindens samtykke.
Relevante aktører
Efter fødsel vil flere af aktørerne fortsætte kon-
takten og samarbejdet med kvinden og hendes
barn. Opgaverne vil nu have et andet fokus, som
afhænger af opgavens hensigt og mål.
”Jeg ved stadig ikke, hvor lang tid
jeg skal kontrolleres: Urinprøver,
sundhedsplejerskens besøg, møder
med kommunen. Det er sådan lidt
irriterende, man ved ikke hvordan
og hvorledes, det skal forløbe”.
• er vil oftest være fortsat kontakt til kommu-
D
nens familieafdeling
• er kan være tale om et opfølgende undersø-
D
gelsesforløb ved psykolog
• er kan være tale om fortsat stofbehandling/
D
efterbehandling
• er kan være tale om fortsat kontakt til special-
D
ambulatoriet/familieambulatoriet, hvis barnet
skal følges
• er kan være tale om ophold for mor og barn
D
på en familieinstitution
Leder af familieinstitution:
”Vi understøtter kvindens identi-
tet og kompetencer som mor.
Vi støtter hende i forhold til at
magte og videreudvikle sine opga-
ver som forælder.
Derudover støtter vi hendes afklaring af fremtidige
støttebehov, herunder hendes samarbejde og rela-
tioner til professionelle såvel som private netværk”.
• ommunen kan etablere ambulant støtte og/
K
eller støtte i hjemmet. Mange kommuner stiller
krav til kvinden om urinkontrol
• kal barnet anbringes uden for hjemmet, kan
S
der via kommunen være kontakt til en plejefa-
milieforening, døgnpleje eller observations- og
behandlingshjem for spædbørn
Socialrådgiver på Observa-
tions- og behandlingshjem:
”Når vi lærer kvinden at kende,
fortæller vi hende om, hvordan
vi arbejder på institutionen. Vi
ønsker, at mor bevarer kontakten
med sit barn, og at hun trives med sine besøg på
institutionen”.
• dvokat og juridisk bistand inddrages, hvis der
A
etableres foranstaltninger uden kvindens sam-
tykke, eller kommunen ønsker sagen behandlet
i Børne- og ungeudvalget
Undersøgelse af forældrekompetencer
i døgnregi:
Undersøgelsen kan foregå på fx en familieinsti-
tution og påbegyndes før fødsel eller begynde
med mor og barn og evt. faderen sammen efter
fødslen.
Ekspert:
”Det er vigtigt, at
forældrene forstår, hvad de bliver
undersøgt for. Vi skal huske, at
der ikke sker nogen forandring,
hvis dem, det handler om, ikke
selv er med i processen”.
For at få et godt samarbejde med kvinden, er
tydelighed og gennemsigtighed i hele undersøgel-
sesforløbet vigtigt. Det er også vigtigt undervejs
at dele observationer med kvinden om såvel de
positive indtryk, som de forhold der giver anled-
ning til bekymringer. Det giver kvinden større
tryghed at vide, hvordan de professionelle forhol-
der sig og dermed bedre mulighed for at tilkende-
give egne opfattelser.
Eksperter har følgende gode anbefalinger til un-
dersøgelse af forældrekompetencer i døgnregi:
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0019.png
• n god overdragelse fra kommunen skal priori-
E
teres, så kommunen får formidlet sine forvent-
ninger til kvinden
• er skal være en tydelig behandlingsplan, som
D
er aftalt med kvinden, og som man i fællesskab
løbende evaluerer
• undersøgelsesrapporten skal indgå flere fag-
I
lige vinkler som fx pædagogisk observation og
psykologisk undersøgelse
• er skal være balance i undersøgelsens beskri-
D
velse af ressourcer og problematikker
• ngen enkeltperson skal alene konkludere om
I
forældrekompetencerne. Indsaml flere forskel-
lige perspektiver
• en afsluttende rapport skal holdes i et fagligt,
D
neutralt sprog. Forældrene skal have tid til at
læse og kommentere undersøgelsen, inden den
gives til kommunen
• ndlad at bruge subjektive vurderinger. Hold
U
øje med egne blinde pletter
Ekspert:
”Hvis man skal vurde-
re en kvindes forældrekompetence,
er det useriøst ikke at arbejde med
et udviklingsperspektiv. Udvikling
fordrer, at vi viser tillid, nærvær
og omsorg. Vi skal hverken være
formynderiske, fordomsfulde, kontrollerende eller
bedrevidende”.
Leder af døgninstitution:
”Vi siger til kvinderne:
”Hver gang du beder om hjælp, er det et plus til
dig, fordi du viser ansvarlighed”. Så de ved, at det
ikke tæller ned, at de bruger hjælpen.”
”Hvis han græder: Ej hvad tænker
naboerne ikke? Mon kommunen
følger med igennem væggen. Altså
selvfølgelig skal han have lov at
græde, men …”.
tidlige kontakt og sansning mellem mor og barn er
uhyre vigtig. Det er gennem denne tidlige kontakt,
at barnets grundlag for senere at kunne knytte sig
til andre primære omsorgspersoner dannes. Barnet
kan godt knytte sig til flere personer.
”Ved at udvise stor respekt for
barnets rødder er vi med til at
styrke barnets identitet, udvikling
og evne til at klare livet”.
Forberedelse på anbringelse
Forberedelsen af kvinden på en anbringelse er
meget vigtig. Nogle gange er betingelserne for den
gode anbringelse ikke så optimale, som man kun-
ne ønske. Men de professionelle der skal modtage
det anbragte barn, bør under alle omstændighe-
der bidrage til den gode anbringelse ved at møde
barnets mor med respekt. Blandt andet ved at
præsentere sig omhyggeligt og fortælle, hvem de
er og hvilken rolle de har.
Barnets mor og far bør se institutionen/plejefa-
milien, inden barnet anbringes. Giv barnets mor
en modtagelse, hvor hun oplever, at hun har og vil
blive ved at have stor betydning for sit barn.
Personalet/plejeforældrene er sammen med
barnet mange flere timer end moren. Det er
derfor vigtigt for moren at få bekræftet, at perso-
nalet/plejefamilien løbende vil hjælpe med til, at
barnet forstår, at det er hende, der er moren. Der
kan være mange enkle måder at understrege den
biologiske mors betydning. Fx et billede af mor
eller ved at lade moren tage del i indretningen af
barnets værelse. Hvis far er en del af barnets liv,
tænkes han ind på lige fod med mor.
Når børnene vokser op kan billeder, nedskrevne
historier og ting fra de biologiske forældre i en
”barnets bog” eller i ”barnets kasse” have stor
betydning som en livline til barnets rødder.
Samvær mellem forældrene
og det anbragte barn
Forældrene kan have så alvorlige problemstillinger,
at barnet skal bo et andet sted. Forskning viser,
at det har stor betydning for et barns identitet og
udvikling, at det får hjælp til at bevare båndet til
den biologiske familie. Ligeledes ved vi, at den
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0020.png
Ekspert:
”Vi er på samme side
i ønsket om, at barnet får mest
mulig af sin mor med sig”.
Det svære samvær
Hverken barn eller forældre har godt af at bære på
skyldfølelse over, at samværet ikke er godt nok.
Det er ikke altid mor/forældrene magter at møde
frem til samvær, fx på grund af at hun/de er for
påvirkede af stoffer.
Ofte kæmper forældrene tillige med svære fø-
lelser i forbindelse med barnets anbringelse eller
belastende psykiske tilstande.
Også barnet har ofte meget blandede følelser
af sorg, forventning, glæde, vrede og frustration
med videre. Derfor kan tiden op mod samværet
og selve samværet nogle gange blive for overvæl-
dende for barnet.
Som professionelle skal vi bruge vores viden til at
finde den svære balance mellem det gode samvær
og beskyttelse mod belastninger.
Eksperters gode råd til professionelle
om det svære samvær:
• is barnet, at vi er der for at hjælpe det
V
• egitimer overfor forælderen, at det er ansvar-
L
ligt at tage ansvar for at have det for dårligt til
samvær
• oreslå at afkorte samværet denne dag eller
F
holde det i et fællesrum
• tart et spil, en film, en gåtur eller andet som
S
noget at være sammen om
• amværet er vigtigt for barnet. Løs ikke
S
problemerne ved at skære i samværet
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0022.png
Enighed og uenighed i det tværfaglige
og tværsektorielle samarbejde
Tværfaglighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0023.png
Enighed og uenighed i det tværfaglige
og tværsektorielle samarbejde
Det er en uomgængelig del af arbejdet med kom-
plekse sociale problemstillinger, at vi som profes-
sionelle har forskellige holdninger og forskellig
etik. Det viser sig især, når vi skal tage stilling
til, om og hvordan der skal gribes ind i en gravid
kvindes privatliv. Hvornår og hvordan skal vi
underrette? Skal vi lægge pres på en kvinde? Og i
så fald hvordan og hvor meget? Hvor meget kon-
trol skal vi kræve? Undersøgelser har vist, at selv
personer fra samme faggruppe kan have meget
forskellige holdninger.
Det har konsekvenser, når vi ikke erkender og
arbejder konstruktivt med uenigheder. Vi kan
komme til at gå efter at opnå en pseudoenighed,
som udskyder de vanskelige beslutninger eller
som hindrer, at planlægningen bliver tilstrække-
ligt gennemtænkt.
Vi skal lære at skelne mellem uenighed, der skyldes:
• anglende information om love, teori eller
M
metode
• anglende regler eller klarhed herom
M
• orskellig personlighed, holdninger og værdier
F
”Et herskende ideal fortæller os,
at professionelle skal være enige
og arbejde ud fra samme over-
ordnede mål. Men idealet kan
hindre os i at bruge uenigheden
konstruktivt og som en gave til
udvikling af vores faglighed”.
Især skal vi lære at forholde os åbent til de for-
skelle, som skyldes dybt personlige holdninger og
etik. De andre typer af uenighed kan vi gøre noget
ved med klare regler og mere information.
Ideer til at kunne arbejde
med uenighed:
Vi skal tale åbent om uenig-
hed og anvende det som
en metode til at få en sag
belyst fra flere sider. Så bliver
chancen større for, at både
børnene og de voksnes perspektiver kommer i
betragtning.
17
Vær opmærksom på:
• kke at skabe negative myter om kollegers og
I
andre faggruppers holdninger
• t vi kender vores nærmeste samarbejdspart-
A
nere og har ”et ansigt” på hinanden
• t vi bør mødes til temadage, hvor vi ikke har
A
sager sammen. Vi kan arbejde med fiktive
cases, oplæg, diskussion og øve os i at udforske
forskelle og uenigheder i et trygt forum
• t vi lever os ind i andre faggruppes opgaver
A
• kke at forlange af os selv at vi skal have en kor-
I
rekt faglig holdning til alle spørgsmål
• t lave et kort sammen med kvinden over de
A
involverede professionelle. Hvem gør hvad?
• t god mødeledelse og et mødereferat sikrer,
A
at alle perspektiver anvendes og at beslutninger
synliggøres
• t fortælle kvinden om de forskellige tanker,
A
ideer og synspunkter, som de professionelle har
haft indbyrdes, så hun ikke møder en ”mur af
enighed”. Kvinden skal meget gerne blive inspi-
reret til selv at turde have holdninger og sætte
dem i spil
”Det er vigtigt at mærke, at der er
en fælles overordnet handleplan.
I skal holde jævnlige statusmøder
med opfølgning og tilpasning af
planen.”
”Den ene har rådet mig, som om barnet var særlig
sårbart, og de andre har rådet mig, som om hun
var normal. Det gjorde mig lidt nervøs og usikker i
forhold til min egen intuition”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0025.png
Juridisk ansvar og pligter
i det sociale arbejde
Jura
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0026.png
Juridisk ansvar og pligter
i det sociale arbejde
Alt socialt arbejde hviler
på et retsligt grundlag
Borgerne, herunder også gravide med rusmiddel-
brug, har en række grundlæggende rettigheder i
forbindelse med sagsbehandling af deres forhold.
For en del af disse rettigheder gælder, at hvis de
tilsidesættes, kan det betyde, at de trufne afgørel-
ser bliver ugyldige. Det er de såkaldte ”garantifor-
skrifter”.
En offentlig myndighed/forvaltning skal desuden
skabe tillid samt være så venlig, hensynsfuld og
åben som muligt (jfr. god forvaltningsskik).
Myndighedsansvaret for den enkelte gravide kvin-
de er altid placeret i kvindens handlekommune.
”Retssikkerheden skal ikke
mindst stå sin prøve i de sager,
hvor kvinden har få ressourcer.
Vi skader kvinden uopretteligt,
når vi krænker hende retsligt. Vi
bliver selv en del af problemet”.
I arbejdet med gravide kvinder med en rusmid-
delproblematik ligger hjælp og kontrol tæt op ad
hinanden. Mange gravide oplever frygt og uro i
forhold til kommunens muligheder for indgriben.
Nogle professionelle kan opleve sig selv være til-
bageholdende med at underrette om graviditeten
til kommunens familieafsnit af frygt for at krænke
kvindens rettigheder eller privatliv.
Andre underretter straks, når rusmiddelbrug
forekommer uden vurdering af rusmiddelbrugets
konkrete effekter og om de samlede forhold giver
konkret grund til antagelse om behov for særlig
hjælp.
Det har afgørende betydning for et positivt forløb
og samarbejde med kvinden, at du tydeliggør dit
ansvarsområde, din kompetence og dit myndig-
hedsansvar.
Fortæl kvinden, hvilke lovgivninger du arbejder
under. Og fortæl kvinden om hendes retsstilling,
muligheder, om sagsgange og adgangen til at
medvirke. Hermed bidrager du til, at kvinden kan
opleve sig menneskeligt og retsligt anerkendt.
”Jura kan ikke alene løse sociale
problemer, men jura skal være en
integreret del af socialt arbejde”.
Uanset om du arbejder i hospitalsregi, i kommu-
nen eller som leverandør af et behandlingstilbud,
skal du kende til:
• ervicelovens (SEL) § 101 om behandling af
S
stofmisbrug og behandlingsgaranti og § 153 om
underretningspligt i forhold til vordende forældre
• orvaltningsloven (FVL) og persondatalovens
F
regler om tavshedspligt (under strafansvar, jfr.
straffelovens § 152) - vejledningspligten, adgang
til at indhente og viderebringe oplysninger, ret-
ten til aktindsigt som part i en sag, retten til at
anvende bisidder/partsrepræsentant, partshø-
ring mv
• etssikkerhedsloven (RL) om borgernes rettig-
R
heder, kravet om samtykke og særlige sagsbe-
handlingsregler på det sociale område, herun-
der om forpligtelsen til at inddrage borgerne i
sagsbehandlingsprocessen
• ffentlighedsloven (OFL) om notatpligten i
O
sager hvor der vil blive træffet afgørelser
• undhedsloven - bl.a. reglerne om patienters
S
selvbestemmelsesret og kravet om informeret
samtykke til behandling (§15), retten til aktind-
sigt i patientjournalen (§ 37), sundhedsperso-
ners tavshedspligt (§ 40), samt reguleringen af
substitutionsbehandling
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0027.png
Servicelovens § 101 om behandling af
stofmisbrug, behandlingsgaranti
Hvad skal jeg vide:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling
af stofmisbrugere. Denne skal være iværksat i
henhold til en behandlingsplan inden for 14 dage
fra første henvendelse.
Hvad skal jeg gøre:
• ortæl kvinden om behandlingsmuligheder,
F
kontakt sammen med kvinden hurtigt relevant
behandlingscenter for aftale om yderligere
information
• tøt kvinden i overvejelser om, hvilken støtte
S
hun selv tænker kunne være hjælpsom
Underretningspligten i forhold til vordende
forældre, Serviceloven § 153 stk. 3.
Hvad skal jeg vide:
Underretningspligten er personlig og er fx ikke
din leders ansvar. Man har pligt til at underrette
kommunen, når man via sit arbejde får kendskab
til vordende forældre med forhold, der giver anta-
gelser om, at barnet vil få behov for særlig støtte
efter fødsel. Man skal gøre sig klart, om vanske-
lighederne kan afhjælpes inden for egne arbejds-
mæssige rammer, eller om det er nødvendigt at
inddrage kommunens børne- og familieafdeling.
Det afhænger af en konkret vurdering, om kvin-
dens forhold må anses for så alvorlige, at der er
grundlag for at underrette kommunen og dermed
videregive oplysninger om rent private forhold.
Hvis du skal underrette og ikke kan opnå samar-
bejde med den gravide kvinde om underretning,
må det indgå i overvejelserne, om en tidlig indsats
er af afgørende betydning for fostret og det nyfød-
te barns muligheder og dermed legitimerer, at du
underretter uden kvindens medvirken/samtykke.
Det er vigtigt at huske, at en underretning til
den kommunale myndighed kan være kvindens
adgang til at få den bedste hjælp. Tidlig og sam-
menhængende hjælp giver erfaringsmæssigt de
bedste resultater for både mor og barn på sigt.
20
Hvad skal jeg gøre:
Du skal altid dele din eventuelle bekymring med
den gravide kvinde.
Du skal altid forsøge at indhente kvindens
samtykke og helst samarbejde med kvinden om
underretningen, således at et opbygget tillidsfor-
hold ikke lider unødig skade.
Der er ingen formkrav til underretningen, men den
bør beskrive de faktiske forhold, der giver anled-
ning til antagelsen om behovet for hjælp. Kvinden
skulle gerne kunne genkende sig selv i beskrivelsen.
Inddrag kvinden i kontakten til familieafdelingen
og hjælp med at etablere en hurtig kontakt mellem
kvinden og sagsbehandler, hvis det er muligt. Et
møde kan bruges til bl.a. at afklare kvindens frygt,
oplyse om hjælpemuligheder og afstemme forvent-
ninger til samarbejdet med en sagsbehandler.
Overordnet om legalitetsprincippet
og retssikkerhed
Legalitetsprincippet skal sikre:
• t grundlaget for afgørelsen er sagligt og
A
relevant og hviler på et retsligt grundlag/har
lovhjemmel
• eskyttelse mod overgreb/vilkårlighed
B
• igebehandlingsprincippet
L
• orudsigelighed
F
Hensigten med
Retssikkerhedsloven
er at sikre
korrekte - og helst også de bedst mulige - afgørel-
ser. Herunder at:
• ikre åben og forståelig sagsbehandling
S
• ærne om borgerens rettigheder
V
• ærne mod unødig indgriben i den personlige
V
integritet
• orgeren får den nødvendige hjælp tidligst
B
muligt/rettidigt
Hvad skal jeg være opmærksom på:
• ilemmaet mellem at være under tidspres
D
før fødsel og det at give sig tid til tilstrækkelig
undersøgelse og dialog med kvinden
• m sagens parter kan have habilitetsproblemer
O
fx økonomiske interesser eller specifikke person-
lige holdninger forbundet med bestemte udfald
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0028.png
• t kvinden får indblik i sagsbehandlingens
A
proces og inddrages
• t kvinden kan se, at hendes egne synspunkter
A
og ønsker har været taget i betragtning for afgø-
relsen
• ilbyd hjælp, hvis kvinden ønsker at klage over
T
afgørelsen
En oplevelse af at blive forstået, anerkendt og
respekteret samt hjælp til at spille sine kort bedst
muligt øger kvindens tillid til at hendes forhold
varetages sagligt og korrekt.
Vejledningsforpligtelsen
– forvaltningslovens § 7, stk. 1
samt retssikkerhedslovens § 5
Hvad skal jeg vide:
Der er en særlig og skærpet vejledningsforplig-
telse i sager på det sociale område - som er meget
bred, idet kommunen også skal være opmærksom
på, om der er behov for og kan søges om hjælp
hos en anden myndighed eller efter anden lovgiv-
ning. Vejledningsforpligtelsen skal ses i sammen-
hæng med intentionen om en helhedsorienteret
indsats jf. RL § 5.
Kommunen skal vejlede om alle de mulighe-
der, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning og være opmærksom på, om der kan
søges hjælp hos en anden myndighed.
Hvad skal jeg gøre:
• usk at vejlede den gravide kvinde om alle
H
hendes rettigheder og muligheder i henhold til
lovgivningen
• usk at inddrage den gravide kvinde i sagsbe-
H
handlingsprocessen og at dokumentere, at du
har gjort dette og hvordan
Tavshedspligt – forvaltningslovens § 27
– jfr. Borgerlig straffelov § 152
Hvad skal jeg vide:
Den der virker inden for den offentlige forvaltning,
har tavshedspligt om en persons personlige forhold
og om fortrolige oplysninger og kan retsforfølges,
hvis oplysninger videregives uden samtykke.
Undtagelsesregel fra tavshedspligten er under-
retningspligten efter SEL § 153 samt i de tilfælde,
hvor kvinden giver samtykke.
Hvad skal jeg gøre:
• ær altid opmærksom på din tavshedspligt
V
• ær omhyggelig med at håndteringen af per-
V
sonoplysninger er sagligt begrundet
Udveksling af oplysninger og samtykke
– forvaltningsloven, retssikkerhedsloven
og persondataloven
Hvad skal jeg vide:
Professionelle kan i henhold til RL § 11 a, stk.1
udveksle oplysninger, hvis kvinden har givet sit
udtrykkelige samtykke til udvekslingen.
Ifølge Datatilsynet fremgår blandt andet følgende
til kommentarer til persondataloven:
”Der gælder ingen formkrav til et samtykke, men
der skal være tale om en viljestilkendegivelse.
Heraf må antages at følge, at et såkaldt »negativt
samtykke«, hvor en person i en situation undlader
at reagere og derved bliver forpligtet, eller anden
form for stiltiende eller indirekte samtykke ikke
opfylder lovens krav, jf. herved også, at loven
overalt stiller krav om, at et samtykke skal være
udtrykkeligt. Et samtykke må ikke være afgivet
under tvang, og det skal klart og utvetydigt frem-
gå, hvad det er, der meddeles samtykke til, dvs.
hvilke typer af oplysninger der må behandles,
hvem der kan foretage behandlingen og til hvilke
formål. Endelig skal samtykket være informeret,
dvs. der skal gives den registrerede tilstrækkelig
information til, at den pågældende kan vurdere,
hvorvidt samtykke bør meddeles.”
Samtykket bør dog være skriftligt. Det er i of-
fentligt ansattes egen interesse at kunne doku-
mentere, at man havde samtykke til udveksling af
bestemte oplysninger.
Samtykket bortfalder senest 1 år efter afgivelse,
men kan til en hver tid tilbagekaldes af kvinden.
Ønskes udveksling af andre oplysninger end
samtykke er givet til, skal kvinden give samtykke
dertil.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0029.png
Hvad skal jeg gøre:
• ideregiv ikke oplysninger til andre uden kvin-
V
dens samtykke, med mindre underretningsplig-
ten berettiger dertil
• å kvindens samtykke til at udveksle oplysnin-
F
ger, der har betydning for samarbejdet med
relevante instanser for at kunne tilrettelægge og
tilbyde hende den bedst mulige hjælp
• ilbyd altid kvinden information om de oplys-
T
ninger, du har videregivet/modtaget fx ved at
tilbyde aktindsigt
• av en samtykkeerklæring for hver instans. At
L
samle alle instanser på samme samtykkeerklæring
er i sig selv en overskridelse af tavshedspligten i
forhold til hvilke instanser, kvinden er knyttet til
Notatpligt – Offentlighedsloven § 6
Hvad skal jeg vide:
Notatpligten betyder, at alle væsentlige ekspedi-
tioner i en sag skal noteres i en journal. Alle væ-
sentlige oplysninger der afgives i forbindelse med
sagsbehandlingen eller under et behandlingsfor-
løb, skal noteres. Oplysninger der kan komme til
at indgå i en fremtidig afgørelse, er omfattet af
notatpligt, så det kan dokumenteres, at afgørelsen
hviler på et relevant og oplyst grundlag.
Hvad skal jeg gøre:
• plys altid kvinden om din notatpligt
O
• ilbyd kvinden at se notatet med henblik på at
T
rette fx faktuelle fejl eller misforståelser
• ær opmærksom på ikke at journalføre identi-
V
ficerbare oplysninger om andre end den person
sagen omhandler
Aktindsigt – forvaltningslovens § 9,
Offentlighedsloven, Persondataloven og
sundhedslovens §§ 36-38
Borgeren har adgang til at læse og få kopi af sin
egen journal. Som udgangspunkt skal en kopi af
alle sagens akter udleveres. En mundtlig anmod-
ning er tilstrækkelig.
En anden vigtig bestemmelse er adgangen til
egenacces jf. Offentlighedsloven § 4, dvs. retten
22
til at se oplysninger om sig selv i andres sager.
Det betyder, at hvis du fx noterer oplysninger om
kvindens partner eller familie ved identificerbare
oplysninger, har de personer, du omtaler, retten til
at få viden herom og til at se disse oplysninger.
Hvis der er tale om helbredsoplysninger, skal akt-
indsigt behandles efter sundhedslovens regler § 43
Også Persondataloven har bestemmelser om bor-
gerens ret til viden om og indsigt i de oplysninger,
der findes om den pågældende i offentlige registre
med videre, kap. 9.
Inddragelse – partsmedvirken
(Retssikkerhedsloven og forvaltningsloven)
Hvad skal jeg vide:
• orgeren skal have mulighed for at medvirke i
B
behandlingen af sin sag. Inddragelse understøt-
ter princippet om, at alle mennesker skal have
indflydelse på tiltag, der påvirker deres eget liv.
Dvs. at der skal være rammer præget af tryghed
og tydelighed, så kvinden kan komme til orde
og blive hørt. (RL § 4)
• t blive vejledt i forhold til rettigheder er en
A
forudsætning for at kunne medvirke. (FVL § 7
+ RL § 5)
Hvad skal jeg huske:
• t dele ud af din viden
A
• t tydeliggøre hvor og hvordan kvinden har
A
medindflydelse
• t lytte til hvad kvinden selv mener er god
A
håndtering af hendes situation og at notere det
• t den gravide kvinde får mulighed for at del-
A
tage i møder, hvor hendes forhold diskuteres
• t hun får støtte til at forberede sig til mødet
A
• t jo mere kvinden inddrages i planlægning af
A
hendes behandling, jo mere vil hun selv bidrage
positivt til at fastholde den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0030.png
Afgørelser – Partshøring – Klageadgang
– (forvaltningsloven samt overordnet lov
om retsikkerhed og legalitetsprincippet)
Hvad skal jeg vide:
• orvaltningen har pligt til at fremskaffe de
F
fornødne oplysninger forud for afgørelse. Man
skal forstå oplysningerne korrekt og forholde sig
kritisk til dem (officialprincippet)
• vinden skal gives adgang til partshøring før
K
afgørelse træffes FVL § 19
• yndigheden har pligt til at begrunde sine af-
M
gørelser FVL §§ 22-24 og til at forklare, hvordan
man kan klage over den, med mindre afgørelsen
fuldt ud giver den pågældende part medhold
FVL § 25
I mange tilfælde har kvinden ret til at blive hørt
(partshørt), før der træffes afgørelse. At hun er
blevet partshørt og hvad der herved er kommet
frem, skal noteres i journalen.
”Jeg var tryg ved sagsbehandleren,
fordi hun fortalte mig, hvad hun
ville skrive og jeg fik lov at læse
det bagefter”.
”Hun omtalte mig som en sag, og
det gjorde mig så gal! Jeg er en person - et menneske!
Det var dem, som tog beslutningerne for mig. Jeg følte
ikke, at jeg havde noget at skulle have sagt”.
”De sagde til mig, at jeg skulle på sådan en insti-
tution. Og de havde ikke sagt det til mig, inden vi
sad til det statusmøde. Det var forkert, og det blev
jeg meget ked af.”
Udtalelser og status til kommunen
Hvad skal jeg vide:
Alle professionelle bidrager med kortlægning
af sagens relevante oplysninger, som kan være
nødvendige i forhold til sagsbehandlingen og som
grundlag for afgørelser. Er du fagperson uden for
den kommunale forvaltning, kan du blive anmo-
det af kommunen om en udtalelse vedrørende
kvindens forhold og dine eventuelle anbefalinger
til fremtidig indsats.
Vær opmærksom på, at anmodningen beskriver
hvilke forhold, der ønskes oplysning om og til
hvilket formål disse ønskes.
Vær igen her opmærksom på din tavshedspligt
og pligten til at få kvindens samtykke til videregi-
velse af oplysninger.
Er der oplysninger, som kvinden ikke ønsker
videregivet, men som kan have afgørende betyd-
ning for at en afgørelse ikke falder ud, som hun
ønsker det, skal hun gøres opmærksom herpå.
Hvad skal jeg huske:
• idrag med dine faktuelle beskrivelser af kvin-
B
dens problemstillinger, ressourcer, erfaringer
og synspunkter knyttet til din faglige opgave.
Overlad vurderinger til afgørelsesmyndigheden
• eskriv konkret og underbyg gerne med eksem-
B
pler
• edtag kvindens egne oplysninger og syns-
M
punkter
• ørg for, at sagen er tilstrækkeligt belyst. Husk,
S
at oplysningerne kan indgå som grundlag for en
afgørelse
• usk, at forholde dig kritisk til oplysninger ned-
H
skrevet af andre og i særdeleshed når oplysnin-
gerne modsiges af andre fakta i sagen fra øvrige
aktører, herunder fra den gravide/nybagte mor
selv. Husk at udfordre generaliserede beskrivel-
ser af børn og voksne
”Jeg ville ønske, at der kunne
komme flere klagesager. Det er
en måde at få belyst nogle af de
problemer, der er på det her felt”.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0031.png
Proportionalitetsprincippet
Hvad skal jeg vide:
Proportionalitetsprincippet betyder, at vi ikke må
påføre kvinden større byrder, end formålet tilsiger.
Det betyder fx at undersøgelser, udredninger og
medvirken i behandling ikke må omfatte mere,
end formålet tilsiger.
Hvad skal jeg huske:
Ved valget mellem flere mulige udformninger af
en hjælp/afgørelse behøver vi ikke forinden at
have afprøvet alle tiltag. Det skal dog altid fremgå
og begrundes, hvorfor mindre indgribende for-
anstaltninger ikke er tilstrækkelige til at tilgodese
kvindens og barnets behandlingsbehov.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Litteratur
Fra www.Sundhedsstyrelsen.dk
kan downloades:
2009: Vejledning om Etablering af regionale
familieambulatorier – med henblik på
specialiseret svangreomsorg for gravide
med rusmiddelproblemer og specialiseret
opfølgning af børn som i fosterlivet har
været eksponeret for rusmidler
2009: Anbefalinger for svangreomsorgen
2008: Vejledning om den lægelige behandling af
stofmisbrugere i substitutionsbehandling,
Sundhedsstyrelsen 2008
2005: Rusmidlernes biologi – om hjernen, sprut
og stoffer, bog af Henrik Rindom
Fra www.Servicestyrelsen.dk
kan downloades:
2010: God sagsbehandling på stofmisbrugs-
området
2010: Stofmisbrug i socialt fagligt perspektiv
2010: Til medarbejdere i behandlingstilbud for
stof- og alkoholmisbrugere. Bedre tværfag-
lig indsats - for børn og unge i familier med
misbrug eller sindslidelser
2009: Den sociale stofmisbrugsbehandling i
Danmark
2009: Tidlig indsats for sårbare gravide og fa-
milier med små børn - afsluttende evalu-
eringsrapport
Center for rusmiddelforskning,
www.crf.au.dk:
2009: STOF - Tidsskrift for Stofmisbrugsområdet
nr. 13
2007: Graviditet og misbrug - belyst ud fra kvin-
dernes perspektiv, Af Helle Vibeke Dahl og
Dorte Hecksher
Fra VIA / University College Aarhus:
Udsatte børn - underretningspligt og undersø-
gelse af cand.jur. Bente Adolphsen.
Udsatte børn (foranstaltninger efter Servicelo-
ven), af cand.jur. Bente Adolphsen.
Andre bøger:
Birgit Trembacz:
Familier med alkoholmonstre
Forståelse - respekt - forandring
Psykologisk Forlag, 2002
William R. Miller og Stephen Rollnick
Motivationssamtalen, Hans Reitzels Forlag 2004
Inger Thormann og Charlotte Guldberg:
”Hånden på hjertet – Omsorg for det lille barn i
krise”, Hans Reitzels Forlag 1998
Hjemmesider:
www.familieambulatoriet.dk: Videnscenter for
forebyggelse af Rusmiddelskader hos Børn
www.Gravidpaatvaers.dk
www.Sundhedsstyrelsen.dk
www.Servicestyrelsen.dk
Lovmateriale:
Alle relevante love, vejledninger og bekendt-
gørelser kan findes på www.retsinfo.dk
Eksperter der har givet oplæg til
netværksmøderne til Gravid på tværs:
• urist Nanna Gotfredsen, Gadejuristen
J
• orstander på Ehlershjemmet, Kim Qvist
F
• sykolog Finn Westh, Westh og Westh
P
• urist Bente Adolphsen,
J
VIA University College Aarhus
• ociolog Morten Ejrnæs,
S
Aalborg Universitetscenter
• sykolog Inger Thorman,
P
Skodsborg Observations- og Behandlinghjem
• sykolog og forfatter Birgit Trembacz,
P
www.trembacz.dk
Fokusgrupperne har været ledet af:
Antropologerne Karina Sachse og Kathrine Bro
Ludvigsen samt jordemoder og kognitiv terapeut
Tine Lydolph, alle fra KABS Viden.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Håndbogen er udarbejdet med inspiration fra del-
tagerne i netværket Gravid på tværs, fra oplægs-
holdere på netværksmøderne og fra fokusgrupper
med kvinder med erfaringer med graviditet og
rusmiddelproblemer. Det skal dog understreges, at
forfatterne til håndbogen tager det fulde ansvar for
de tilvalg og fravalg, der er foretaget i udformnin-
gen af teksten samt for de synspunkter og holdnin-
ger, der fremgår af håndbogen.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414414_0034.png
Gravid på tværs – Ideer til forbedret indsats fra professionelle og gravide kvinder med rusmiddelproblemer
Udgivet som led i projekt Gravid på Tværs (Hovedstadens Stof og Graviditetsnetværk)
Projektet er finansieret af Socialministeriets Ansøgningspulje til en forstærket indsats overfor gravide kvinder med stofmisbrug
Tekst: Louise Østergaard, Mia Heick, Tina Hjulmann Meldgaard, Birgitte Bækgaard Brasch, Jesper Henriksen
Lay out og tryk: The Christians · Illustrator: Mie Nørgaard
Udgivet af KABS Viden og Socialt Udviklingscenter SUS, maj 2011