Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Lad tilskuddet følge patienterne
”Forsikringskunder kommer foran i køen hos psykologer. Psykologer føler sig presset til at
behandle borgere med forsikring før alle andre, uanset hvor syge de er”, hedder det på
forsiden af Politiken den 18. oktober, 2014.
Stakkels ”pressede” psykologer fristes man næsten til at sige. Tænk at de ikke kan sige nej.
Måske burde de pågældende psykologer bestille tid hos en psykolog, så de kan få hjælp til at
lære at sige nej. Det er en problemstilling, vi psykologer er vant til at tage os af.
Det er dybt uetisk at snyde med ventelisterne. Og ingen psykolog er tvunget til at agere uetisk
ved at give forsikringskunder et forspring. Det er, som Brancheorganisationen Forsikring og
Pension siger, en aftale som psykologen helt frivilligt vælger at indgå. Og for egen regning vil
jeg tilføje, at jeg undrer mig over, at psykologer, der har overenskomst med sygesikringen og
dermed får så mange klienter, at de i snit har en venteliste på 8,7 uger på landsplan vælger at
stille sig i kø til endnu flere klienter hos forsikringsselskaberne. Det gør jo
ventelisteproblematikken endnu værre.
Jeg har gennem mange år samarbejdet med flere forsikringsselskaber - især med Falck
Healthcare. Praksis er, at forsikringsselskabet ringer og spørger, hvornår jeg har en ledig tid.
Hvis der er mere end en uges ventetid, så er det af og til for lang tid i forhold til den aftale, som
Falck har med klientens forsikringsselskab. Så går buddet videre til en anden psykolog. Jeg
har aldrig oplevet noget pres.
Problemet med de lange ventelister til behandling hos psykologer med overenskomst med
Sygesikringen er, at Danske Regioner har valgt at begrænse antallet af psykologer, som kan få
et såkaldt ydernummer. Kun få af de psykologer, der lever op til kvalifikationskravene, får et
ydernummer. Det betyder igen, at klienterne hober sig op hos de få heldige psykologer, der får
statsstøtte til deres private virksomheder. Og samtidig er der dygtige og kvalificerede
psykologer, der har ledig kapacitet, som ikke kan få lov til at hjælpe klienterne, fordi det
offentlige ikke vil indgå overenskomst med dem.
Hvis Folketinget og de danske regioner vil afhjælpe problemet med ventetid på
psykologhjælp, så er der en meget simpel løsning:
Lad det offentlige tilskud følge de patienter, der er berettiget til offentlig hjælp. Så kan de frit
vælge mellem kvalificerede psykologer, der både er autoriserede og specialistgodkendte, og
som har valgt at forpligte sig til at overholde de vilkår, som den offentlige sygesikring
fastlægger efter forhandling med Dansk Psykologforening.
Hvis det offentlige vil sikre sig at udgifterne ikke løber løbsk, er det muligt at indføre
forskellige former for loft over udgifterne. Det vil gøre det gennemskueligt for borgerne, at de
manglende muligheder for at få hjælp af psykologer skyldes en politisk prioritering af
udgifterne til psykisk sundhed og ikke, at nogle få psykologer er så uetiske, at de lader
forsikringskunder komme før patienter henvist af lægerne. Hvis tilskuddet følger patienterne,
kan patienterne lettere finde psykologer, der matcher lige præcis deres behov, og som de via
psykologens hjemmeside fatter tillid til. I dag er det en kilde stor frustration for mennesker,