Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Lad tilskuddet følge patienterne
”Forsikringskunder kommer foran i køen hos psykologer. Psykologer føler sig presset til at
behandle borgere med forsikring før alle andre, uanset hvor syge de er”, hedder det på
forsiden af Politiken den 18. oktober, 2014.
Stakkels ”pressede” psykologer fristes man næsten til at sige. Tænk at de ikke kan sige nej.
Måske burde de pågældende psykologer bestille tid hos en psykolog, så de kan få hjælp til at
lære at sige nej. Det er en problemstilling, vi psykologer er vant til at tage os af.
Det er dybt uetisk at snyde med ventelisterne. Og ingen psykolog er tvunget til at agere uetisk
ved at give forsikringskunder et forspring. Det er, som Brancheorganisationen Forsikring og
Pension siger, en aftale som psykologen helt frivilligt vælger at indgå. Og for egen regning vil
jeg tilføje, at jeg undrer mig over, at psykologer, der har overenskomst med sygesikringen og
dermed får så mange klienter, at de i snit har en venteliste på 8,7 uger på landsplan vælger at
stille sig i kø til endnu flere klienter hos forsikringsselskaberne. Det gør jo
ventelisteproblematikken endnu værre.
Jeg har gennem mange år samarbejdet med flere forsikringsselskaber - især med Falck
Healthcare. Praksis er, at forsikringsselskabet ringer og spørger, hvornår jeg har en ledig tid.
Hvis der er mere end en uges ventetid, så er det af og til for lang tid i forhold til den aftale, som
Falck har med klientens forsikringsselskab. Så går buddet videre til en anden psykolog. Jeg
har aldrig oplevet noget pres.
Problemet med de lange ventelister til behandling hos psykologer med overenskomst med
Sygesikringen er, at Danske Regioner har valgt at begrænse antallet af psykologer, som kan få
et såkaldt ydernummer. Kun få af de psykologer, der lever op til kvalifikationskravene, får et
ydernummer. Det betyder igen, at klienterne hober sig op hos de få heldige psykologer, der får
statsstøtte til deres private virksomheder. Og samtidig er der dygtige og kvalificerede
psykologer, der har ledig kapacitet, som ikke kan få lov til at hjælpe klienterne, fordi det
offentlige ikke vil indgå overenskomst med dem.
Hvis Folketinget og de danske regioner vil afhjælpe problemet med ventetid på
psykologhjælp, så er der en meget simpel løsning:
Lad det offentlige tilskud følge de patienter, der er berettiget til offentlig hjælp. Så kan de frit
vælge mellem kvalificerede psykologer, der både er autoriserede og specialistgodkendte, og
som har valgt at forpligte sig til at overholde de vilkår, som den offentlige sygesikring
fastlægger efter forhandling med Dansk Psykologforening.
Hvis det offentlige vil sikre sig at udgifterne ikke løber løbsk, er det muligt at indføre
forskellige former for loft over udgifterne. Det vil gøre det gennemskueligt for borgerne, at de
manglende muligheder for at få hjælp af psykologer skyldes en politisk prioritering af
udgifterne til psykisk sundhed og ikke, at nogle få psykologer er så uetiske, at de lader
forsikringskunder komme før patienter henvist af lægerne. Hvis tilskuddet følger patienterne,
kan patienterne lettere finde psykologer, der matcher lige præcis deres behov, og som de via
psykologens hjemmeside fatter tillid til. I dag er det en kilde stor frustration for mennesker,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der i forvejen har det skidt, og som har brugt nogen af de sidste ressourcer på at finde en
psykolog, at opdage, at psykologen ikke har overenskomst, når de ringer for at bestille en tid.
Selv er jeg i den heldige situation, at jeg har et glimrende samarbejde med blandt andre Falck
Healthcare, som nok er den største formidler af psykologhjælp i Danmark. Jeg kan sige til en
klient, der har fået en henvisning fra egen læge, at de skal undersøge, om de via deres arbejde
eller deres egen forsikring har ret til psykologhjælp. Rigtig mange mennesker, er uvidende
om, at de faktisk har dækning til psykologhjælp. Udgifter til psykologhjælp er blevet et
konkurrenceparameter i forsikringsbranchen, netop fordi det offentlige sygesikringstilskud til
psykologhjælp fungerer så dårligt. Jeg kan derfor sige til de klienter, der ringer til mig, at hvis
de er dækket af en forsikring, så kan de efter al sandsynlighed komme til hos mig hurtigt og
gratis i stedet for at skulle vente i 2 måneder og oven i købet selv betale 40 % af
psykologhonoraret til en sygesikringspsykolog. Det bliver mine klienter rigtig glade for at
høre.
Og forsikringsselskaberne er på den måde med til at aflaste køen foran
sygesikringspsykologerne.
Men det nuværende system er urimeligt. Det er urimeligt, at mennesker med alvorlige
psykiske lidelser må vente flere måneder på hjælp med offentlig tilskud, mens der er
kvalificerede psykologer med ledige tider i deres kalender, der kunne have hjulpet. Det er
urimeligt, patienterne ikke frit kan vælge blandt alle kvalificerede psykologer. Det er
urimeligt, at det offentlige begunstiger nogle få psykologer frem for andre. Og det er urimeligt,
at nogle af disse psykologer vælger at favorisere forsikringskunder frem for lægehenviste
klienter.