Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
Til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Nedenfor uddrag af ministeriets svar på behandlingen af lovforslaget om fritvalgsbestemmelser for de 16 og
17 årige.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 39 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed: Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMLPJ
Sags nr.: 1206349
Dok. Nr.: 1025653
Dato: 10. oktober 2012
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af sundhedsloven
og lov om apoteksvirksomhed (regelforenkling i den kommunale
tandpleje, ændret tilskud til håndkøbslægemidler og apotekeres
udnævnelse m.v.)
UDDRAG
Yderligere omlægninger af eksisterende tandplejetilbud og tilskudsordninger
Det Offentlige Tandlæger og KL ønsker, at frivalgsordningen for 16- og 17-årige også afskaffes. Bl.a.
fremfører De Offentlige Tandlæger, at:
det er de ressourcestærke unge på 16 og 17 år, der benytter sig af fritvalgsordningen, hvorfor dens effekt
i forhold til at sikre overførsel til privat praksis efter det fyldte 18. år er tvivlsom.
at ordningen for 16- og 17-årige er 50 pct. dyrere end den kommunale tandpleje for 0-17-årige, eftersom
privatpraktiserende tandlæger er efterladt med et incitament til overdiagnosticering og overbehandling, da
deres indkomst er aktivitetsafhængig. Således benyttes ordningen ikke mindst til at få en tandregulering,
som kommunen ikke har villet visitere til.
Ministeriet kan oplyse, at 16- og 17-årige har med henblik på at sikre overførsel til privat praksis, når de
fylder 18 år, været omfattet af fritvalgsordningen siden de pågældende aldersgrupper blev omfattet af børne-
og ungdomstandplejen i 1986. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at fritvalgsordningen i privat praksis benyttes
af 19 pct. af de 16- og 17-årige i 2011, og styrelsen vurderer, at ordningen bidrager til at sikre overførsel fra
kommunal til privat praksis, når de fylder 18 år, eftersom de unge således ikke aktivt selv skal opsøge en
praktiserende tandlæge, når de forlader den kommunale børne- og ungdomstandpleje men derimod
kontinuerligt bliver indkaldt til rutinemæssige tandlægebesøg. Ordningen bidrager således til at hindre drop-
out for unge fra den regelmæssige tandpleje.
Det kommunale tilskud beregnes på grundlag af takster fastsat i overenskomst om tandpleje for børn og
unge under 18 år hos alment praktiserende tandlæger indgået mellem KL og Tandlægeforeningen. Prisen på
en tandregulering samt andre større behandlingsydelser, som patienter i børne- og ungdomstandplejen
visiteres til i privat praksis, er betinget af kommunens godkendelse af det afgivne behandlingstilbud.
Således kan kommunen afvise et prisoverslag, der er for højt i forhold til omkostningsniveauet andre steder,
f.eks. i den kommunale tandpleje.
Autoriserede sundhedspersoner (herunder tandlæger) er under udøvelsen af deres virksomhed forpligtet til
at udvise omhu og samvittighedsfuldhed og undergivet Sundhedsstyrelsens tilsyn. Som et led i dette tilsyn,
har styrelsen – ved evt. misligholdelse af forpligtelsen til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed – mulighed
for at iværksætte forskellige sanktionsmuligheder (
5)
over for den pågældende sundhedsperson. Henvisning
til tandregulering i børne- og ungdomstandplejen er identiske uanset, om tandreguleringen foretages i den
kommunale tandpleje eller hos en privatpraktiserende specialtandlæge. Hverken Sundhedsstyrelsen eller
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har kendskab til en betydelig asymmetri i andelen af børn og