Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1410760_0001.png
Ugeskr Læger 176/11
26. maj 2014
VIDENSK AB
1021
Mangel på alment praktiserende læger stiger mest
i socioøkonomisk udsatte kommuner
Mads Aage Toft Kristensen
1, 2
& Thorkil Thorsen
1
Der er mangel på alment praktiserende (AP)-læger i
nogle områder af Danmark. Sundhedsstyrelsen for-
venter, at antallet af speciallæger i almen medicin
fortsat vil falde frem mod år 2020 [1]. Konsekven-
serne af lægemanglen er vikarbetjente regionsklinik-
ker og patienter, som ikke kan blive tilmeldt en fast
AP-læge, såkaldte spøgelsespatienter.
Hypotesen
the inverse care law
blev introduceret i
Lancet i 1971: »The
availability of good medical care
tends to vary inversely with the need of the population
served«
[2]. Argumenterne var, at AP-læger i områder
med mest sygelighed og død havde mere arbejde, et
større antal patienter og mindre støtte fra hospitaler
end AP-læger i velstillede områder. Det tilsvarende
gjaldt områdets hospitaler med hensyn til arbejds-
mængde, udstyr, bygninger og personaleuddannelse.
The inverse care law
er stadig aktuel. I almen praksis
viste et engelsk studie fra 2002, at der i socioøkono-
misk udsatte områder var 28% flere akutte henven-
delser i dagtid og 44% flere patientkontakter i vagttid
end i de socioøkonomisk bedst stillede områder [3].
I et skotsk studie fra 2007 fandt man, at den større
byrde af psykosociale problemer og kronisk sygdom
i socioøkonomisk udsatte områder resulterede i læn-
gere ventetid for patienterne og mindre tid med læ-
gen i konsultationen, og lægerne angav at have et hø-
jere stressniveau end læger i almen praksis i bedre
stillede områder [4].
I Sundhedsstyrelsens rapport »Ulighed i sundhed
– årsager og indsatser« fra 2011 blev det konkluderet,
at den svigtende lægebemanding i lavindkomstområ-
der var et af otte særlige ulighedsproblemer i det dan-
ske sundhedsvæsen [5]. Der er ikke publiceret danske
opgørelser om mangel på AP-læger set i forhold til
socioøkonomisk udsatte områder.
forMÅl
Formålet var at undersøge, om antallet af AP-læger i
Region Sjælland fra 2010 til 2013 faldt mere i socio-
økonomisk udsatte kommuner end i resten af regio-
nen. Det blev også undersøgt, om udviklingen i læge-
dækning fulgte
the inverse care law,
således at der
blev flere patienter pr. AP-læge i socioøkonomisk ud-
satte kommuner.
Som illustrerende eksempel sammenlignedes
endvidere en socioøkonomisk udsat kommune med
en velstillet kommune i Region Sjælland.
Metode
Region Sjælland består af 17 kommuner og havde pr.
1. oktober 2010 507 AP-læger på fuld tid. Lægedæk-
ningen blev opgjort 1. oktober 2010 og 1. marts 2013
ved at beregne antallet af patienter pr. AP-læge i hver
kommune. Delepraksis blev omregnet til fuldtidsstil-
linger, og der blev ikke skelnet mellem sygesikrings-
grupper, fordi 98% af befolkningen tilhører gruppe 1.
Kommunernes befolkningstal blev indhentet for 4.
kvartal 2010 og 1. kvartal 2013 fra Danmarks Statistik.
Socioøkonomisk udsatte kommuner blev define-
ret ud fra Region Sjællands Sundhedsprofil 2010 [6],
som opdelte kommunerne i tre lige store kommune-
socialgrupper (KSG) på baggrund af tre variable:
1) andel af kortuddannede borgere, 2) andel af bor-
gere uden for arbejdsmarkedet og 3) gennemsnitlig
bruttoindkomst for alle indbyggere. For hver variabel
blev kommunerne rangordnet og inddelt i tre grup-
per, som tildeltes fra et til tre point, hvor tre point
blev givet de seks kommuner med flest kortuddan-
nede, flest uden for arbejdsmarkedet og lavest brutto-
indkomst. Summen af point afgjorde, hvilken KSG
den enkelte kommune blev placeret i. KSG 1 omfat-
tede de fem kommuner med færrest point, dvs. de
socioøkonomisk bedst stillede kommuner. KSG 3
omfattede de seks kommuner med flest point, dvs.
de socioøkonomisk mest udsatte kommuner. Opde-
lingen i KSG tog ikke højde for aldersfordelingen,
som er en vigtig variabel for forekomsten af kronisk
UdvIKlIngs­
artIKel
1) Forskningsenheden for
Almen Praksis i
København og Afdeling
for Almen Medicin,
Institut for Folkesund-
hedsvidenskab,
Københavns Universitet
2) Arbejdsmedicinsk
Afdeling, Køge Sygehus
Ugeskr Læger
2014;176:V08130497
Manglen på praktise­
rende læger har resulte­
ret i vikarbetjente regi­
onsklinikker som f.eks. i
Nykøbing Falster.
Foto:
Ingrid Riis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410760_0002.png
1022
VIDENSK AB
Ugeskr Læger 176/11
26. maj 2014
TABEl 1
Alment praktiserende (AP) læger og patientgrundlag i Region Sjælland.
Kommunesocialgruppe
1
AP-læger i 2010, n
AP-læger i 2013, n
Ændring i AP-læger 2010-2013, n (%)
Patienter pr. AP-læge i 2010, n
Patienter pr. AP-læge i 2013, n
Andel af patienter > 65 år i 2013, %
Kommuner
148
144
–4 (–2,7)
1.591
1.648
18,4
Greve
Køge
Lejre
Roskilde
Solrød
2
169
167
–2 (–1,2)
1.598
1.616
18,5
Faxe
Holbæk
Næstved
Ringsted
Sorø
Stevns
3
190
178
–12 (–6,3)
1.656
1.737
22,6
Guldborgsund
Kalundborg
Lolland
Odsherred
Slagelse
Vordingborg
Samlet
507
489
–18 (–3,6)
1.618
1.669
20,0
TABEl 2
Socioøkonomiske forhold i Lolland og Roskilde Kommuner, 2012.
lolland
Kommune
Fuldtidsledige, % af arbejdsstyrke
Ingen erhvervsuddannelse, % af
25-64-årige
Førtidspensionister,
% af 15-64-årige
Beskatningsgrundlag
pr. indbygger, kr.
Børn af enlige forsørgere,
% af 0-17-årige
Andel af borgere over 65 år, %
Andel statsborgere fra ikkevestlige
lande, %
Kilde: Danmarks Statistik.
10,9
32,2
14,2
147.716
20,5
24,5
2,6
roskilde
Kommune
4,8
17,4
5,0
185.364
15,5
17,4
3,2
Kilde: Primær Sundhed, Region Sjælland og Danmarks Statistik.
sygdom i almen praksis. Vi har til brug for denne arti-
kel derfor tilføjet andelen af borgere over 65 år for
hver KSG pr. 1. kvartal 2013.
For at teste om reduktionen i mængden af AP-
læger i perioden 2010-2013 var signifikant forskel-
lige mellem de tre KSG, brugte vi Pearsons
χ
2
-test. Da
ændringerne i hver gruppe var forholdsvis små, er
p-værdien beregnet eksakt ved en permutationstest
med 2.000 permutationer.
resUltater
Fra 1. oktober 2010 til 1. marts 2013 blev der 18
færre AP-læger i Region Sjælland (Tabel
1).
Nedgan-
gen er signifikant forskellig mellem de tre KSG (p =
0,022), hvor den er signifikant størst for KSG 3 med
12 AP-læger (6,3%).
I de socioøkonomisk udsatte kommuner (KSG 3)
skete der en stigning på 4,9% patienter pr. læge,
mens stigningen i de bedst stillede kommuner (KSG
1) var på 3,6%. Andelen af borgere over 65 år var be-
tydeligt højere i KSG 3.
Som eksempel sammenlignedes Roskilde Kom-
mune fra KSG 1 med Lolland Kommune fra KSG 3
(Tabel
2).
I 2013 havde hver lollandsk AP-læge i gen-
nemsnit 1.777 patienter, mod 1.638 patienter pr.
læge i Roskilde Kommune. I 2010 var der henholdsvis
1.597 og 1.586 patienter pr. læge i Lolland og Ros-
kilde Kommuner. I Lolland Kommune var der i 2013
dobbelt så mange fuldtidsledige og kortuddannede
samt næsten tre gange så mange førtidspensionister
som i Roskilde Kommune. Desuden var der i 2013 i
Lolland Kommune over 30% flere børn af enlige for-
sørgere og over 40% flere ældre over 65 år. I Roskilde
Kommune var der procentuelt flere statsborgere fra
ikkevestlige lande, men andelen var relativt lille for
begge kommuner.
dIsKUssIon
I Region Sjælland faldt antallet af AP-læger mest i
KSG 3-kommuner, hvor der allerede i 2010 var flest
patienter pr. AP-læge. Udviklingen fulgte således
the
inverse care law,
og der er grund til at antage, at det
forholder sig på samme måde andre steder i Dan-
mark. Manglen på AP-læger i socioøkonomisk udsatte
kommuner betyder mere for arbejdet i almen praksis,
end antallet af patienter pr. læge i sig selv viser, fordi
patienterne har en betydelig højere forekomst af kro-
niske sygdomme og psykosociale problemer [4, 5].
Sundhedsprofilen for Region Sjælland 2010 viste
f.eks., at andelen af borgere med henholdsvis KOL og
artrose var signifikant højere i KSG 3- end i KSG 1-
kommuner efter korrektion for alder og køn [6].
I 2011 anbefalede et rekrutteringsudvalg nedsat
af Dansk Selskab for Almen Medicin og Praktiserende
Lægers Organisation en indsats på flere niveauer for
at løse manglen på AP-læger [7]: under studiet, i kli-
nisk basisuddannelse, i introduktions- og hovedud-
dannelse samt over for speciallæger i almen medicin,
som arbejder uden for almen praksis. Udvalget fore-
slog økonomisk kompensation for at rekruttere AP-
læger til tyndt befolkede områder, men forholdt sig
ikke til lægemangel i socioøkonomisk udsatte om-
råder.
En indsats på lægestudiet kunne måske være en
vej frem. En amerikansk oversigtsartikel fra 2002
viste, at en mere decentraliseret undervisning med
større fokus på almen medicin gav bedre rekruttering
og fastholdelse af AP-læger i socioøkonomisk udsatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410760_0003.png
Ugeskr Læger 176/11
26. maj 2014
VIDENSK AB
1023
og tyndtbefolkede områder. Artiklen viste også, at en
kombination af opvækst i de pågældende områder og
interesse for almen medicin inden studiestart øgede
sandsynligheden for, at lægestuderende senere ville
arbejde som AP-læge i disse områder [8].
Rekruttering af nyuddannede speciallæger i al-
men medicin til lægepraksis i socioøkonomisk udsatte
områder kan være vanskelig. En dansk undersøgelse
fra 2010 viste, at læger sidst i den almenmedicinske
hoveduddannelse forestillede sig, at der i disse områ-
der var alt for mange belastede patienter, som var
vanskelige at håndtere [9].
Uddannelseslægerne var bange for fagligt at
brænde ud, og nogle mente, at de sociale problemer
ikke var en del af lægearbejdet. Desuden havde læ-
gerne oftest en alder, hvor det pga. familiære forhold
ikke var attraktivt at skulle flytte. Både en økono-
misk kompensation og en garanti for kommunalt
medspil i håndteringen af de mest belastede patienter
blev nævnt som faktorer, der måske kunne fremme
lysten til at nedsætte sig i et socioøkonomisk udsat
område.
Undersøgelsen omfattede også interview med
AP-læger, der var nær pensionsalderen, og som ved at
fortsætte nogle år længere end planlagt kunne mod-
virke lægemanglen i socioøkonomisk udsatte områ-
der. Lægerne mente, at de kunne motiveres af en
lettere arbejdsdag f.eks. gennem færre tilmeldte pa-
tienter og en garanti for ikke at få pålagt flere patien-
ter. Der blev også foreslået en økonomisk belønning
for at udsætte pensioneringen. Man konkluderede,
at lægemangel i socioøkonomisk udsatte områder
kunne illustreres som en negativ spiral, hvor der
kunne sættes ind på et eller flere punkter.
I Sverige og England sker der en omfordeling af
resurserne i det primære sundhedsvæsen efter beho-
vet for sundhedsydelser. Det kan ske ved et differen-
tieret basishonorar på baggrund af sociodemografi.
I England forpligtes AP-lægerne mod at få et differen-
tieret basishonorar til f.eks. at foretage særlig børne-
og svangreprofylakse, sikre screening for livmoder-
halskræft, tilbyde særlig kronikerindsats samt deltage
i efteruddannelse. Siden 1980’erne er der internatio-
nalt udviklet modeller, hvormed man kan opgøre,
hvor stor en andel af en patientpopulation, der karak-
teriseres ved lav socioøkonomisk status og et øget be-
hov for en sundhedsfaglig indsats. Differentieret Al-
menmedicinsk Patientindeks er en tilsvarende dansk
model [10], som er baseret på patientlister for almen
praksis og data fra Danmarks Statistik. En ændring i
honorarstrukturen kunne tilføre almen praksis i so-
cioøkonomisk udsatte områder flere resurser til at
håndtere den højere forekomst af kronisk sygdom og
psykosociale problemer, men det har ikke umiddel-
bart været muligt at finde specifikke undersøgelser af
effekten af et differentieret basishonorar.
Antallet af speciallæger i almen medicin vil fort-
sat falde, og med den beskrevne udvikling i lægedæk-
ning forventes en yderligere skævhed, hvis der ikke
sættes målrettet ind for at bremse lægemanglen i so-
cioøkonomisk udsatte områder. I modsat fald må en
fortsat udhuling af almen praksis i disse områder
frygtes at resultere i en forværring af sundheds-
tilstanden.
Korrespondance:
Mads Aage Toft Kristensen,
Forskningsenheden for Almen
Praksis i København og Afdeling for Almen Medicin, Institut for Folkesundheds-
videnskab, Københavns Universitet, Øster Farimagsgade 5, Postboks 2099,
1014 København K. E-mail: [email protected]
antaget:
3. december 2013
pUblIceret pÅ UgesKrIftet.dK:
10. marts 2014
InteresseKonflIKter:
ingen. Forfatternes ICMJE-formularer er tilgængelige
sammen med artiklen på danmedj.dk
taKsIgelser:
Volkert D. Siersma,
Forskningsenheden for Almen Praksis i
København, takkes for statistisk vejledning.
Praktiserende Lægers Uddannelses- og Udviklingsfond takkes for økonomisk støtte
til udarbejdelsen af artiklen.
lItteratUr
1. Lægeprognose 2012-2035. 2013. www.sst.dk/publ/Publ2013/02feb/
Laegeprogn2035.pdf (8. okt 2013).
2. Hart JT. The inverse care law. Lancet 1971;1:405-12.
3. Carlisle R, Avery AJ, Marsh P. Primary care teams work harder in deprived areas.
J Public Health Med 2002;24:43-8.
4. Mercer SW, Watt GC. The inverse care law: clinical primary care encounters in
deprived and affluent areas of Scotland. Ann Fam Med 2007;5:503-10.
5. Diderichsen F, Andersen I, Manuel C. Ulighed i sundhed – årsager og indsatser.
2011. www.sst.dk/publ/Publ2011/SURA/Ulighed_i_sundhed/
UlighedSundhedAarsagerIndsatser.pdf (8. okt 2013).
6. Sundhedsprofilen 2010. Region Sjælland, 2010. www.regionsjaelland.dk/
Sundhed/hvordanhardudet/sundhedsprofilen-2010/resultaterne-fuld-rapport/
Sider/default.aspx (8. okt 2013)
7. Sørensen P. Lægemangel kræver rekruttering og fastholdelse – nyt fra rekrutte-
ringsudvalget. Practicus 2011;208:196-7.
8. Brooks RG, Walsh M, Mardon RE et al. The roles of nature and nurture in the re-
cruitment and retention of primary care physicians in rural areas: a review of
the literature. Acad Med 2002;77:790-8.
9. Thorsen T, Dyhr L. Rekruttering af yngre læger og fastholdelse af ældre læger i
almen praksis i såkaldt sårbare områder. 2010. www.regionh.dk/NR/
rdonlyres/60F7CB96-A0CA-413B-BDC9-9DCB161CE51B/0/
Rapportomrekrutteringogfastholdelse_maj_2010.pdf (8. okt 2013).
10. Vedsted P, Sørensen T. Praksisscore på DAMP baseret på praksispopulationer i
2006, differentieret almenmedicinsk patientindeks (DAMP-indeks). Fagligt Ud-
valg vedrørende Almen Praksis, 2009. www.dsam.dk/files/129/differentieret_
patientpopulation.pdf (8. okt 2013)