Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1503610_0001.png
4t3t20't5
retsinformation.dk
-
20021
BSF
48
2002/1 BSF 48
Offentliggorelsesdato:
28-1
I
-2002
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
t--
I
I
Den
fulde tekst
Fremsat den 28.
november2002 afvidenskabsministeren (Helge
Sander)
F'orslag
til
folketingsbeslutning
om
afviklingen
af
de
nukleare
anlr,gpi
Forskningscenter
Riss
ler sit samtykke
til,
at
regeringen fremmer afr,iklingen (dekommissioneringen)
af
de
nukleare anlag
pA
Forskningscenter
Riso hurtigst muligt i regi
af den
omhed
Dansk Dekommissionering,
sfldan
at
arealeme af
de
nukleare
tilsynsmyndigheder kan
frigives til
ubegrenset
brug inden
foien
tidshorisont
p6 op
til
Folketingetmeddelersitsamtykketil,atregeIingensamtidigmedafik1ingen(tlekommissioneringen)p6begynderudarbejdelsenafetbeslutningsgrund1ag
for
lav-
og
mellemaktirt affald
B
emerkninger
til
forslaget
Indholdsfortegnelse
Side
I
FormAl
med fremsrcttelse og
baggrund
4
l'
')
FormAl med
fremsattelse
A
Baggrund
il
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
6.
6.1.
6.2.
6.3.
6.4,
7.
Forholdvedrsrendedekommissionering
6
Beskrivelse
afdenukleare aniag
6
Nationale forpligtelser
i forhold
til
en
dekommissionering
6
Intemationale forpligtelser
i
forhold
til
en
dekommissionering
7
I
regi
afEU
7
I regi
af
IAEA
8
Internationale erfminger
med
dekommissionering
af nukleare
anleg
8
Storbritannien
8
Sverige
8
Tyskland
8
USA
8
Overordnet
strat€gi
for
en
dekommissionering
af nukleare
anlag, herunder muligo
scenarier
rcJsi
nfnrm
ati
nn
dk /nri
nl
acny?i
d
9
httns'/Arww
=
1
i(V1!a,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503610_0002.png
4t3t2015
retsinformation.dk - 20021
BSF
48
I 4.
Det
landsdrekkende atomberedskab
I med
rednin
avtige
forhold
absloven,
jf.
LBK
m.
912
af
2000,
fastsetter
indenrigs-
og
sundhedsministeren
regler
for
organisation
i
tilfelde
af
uheld
e
anlag,
herunder
for
redningsberedskabets
virke
i
forhold
til
de
der
indgir
i
beredskabet.
Det
.
untuu,
for
planlagningen
og
ledelsen
af
det
landsdekkende
atomberedskab
inden
for
redningsberedskabet
blev
i
1988 delegeret
til
Beredskabsstyillsen.
Som
indehaver
gennem
40
6r af de
eneste
danske
nukleare
anlag
til
deltagelse
i
i
drift
har
Riss
i
sagens
natur haft
en
ganske
srerlig forpligtelse
i
det
landsdrekkende atomberedskab.
F,eks.
fremgir d6t
af
Beredskabsityrelsens
>plan
for
det
rs
en teknisk
beredskabsdeneste,
der
fflr
til
formil
at
bistA
der
aterale
aftaler med
en
rakke
nabolande om
varsling
i
tilfelde
at
ent
m&lesystem
med
ystem.
l1
landsdakkende
milestationer. Riss er
i
Dekommissioneringen
af
de
nukleare
anlag p6
Riso
pivirker ikke
de
generelle
forpligtelser,
som
Riss har
i
forhold til
beredskabet
f.eks. ved uheld
pi
udenlandske
ieiktorer.
Dette
fremgir
ogs6 e-ksplicit
afstrategien
for
det
nye
Riso
(eksklusive
de
nukleare
anlag)
fra
2001
.
III
Forhold
vedrsrende
slutdeponering
af
radioaktivt
affald
d an
s
I
5
.
B eh ov
e
t
fo
r
s
lut
d ep
o n
e
r
i
n
g
af
k
r
adio
akt
iv
t
affa
I
d
Der
er
dag
her
forskningsprojekter
i
henvises.
dekommissionering
af
de
nukleare anlng
pi
Riso
vil
indebrere
yderligere affaldsmrengder.
Dertil
kommer,
at
dler
ogsi
fr.mo,r"i
lsbende
vil
fremkomme radioaktivt
affald fra
sundhedssektoren
og industrien. De
eksisterende
mangdei
radioakivt
affald
pd
Riss
samt de mrengder, som forventes produceret
ved
en dekommissionering, er beskrevet
i
Bilag
Al
hvortil
der
generelt
skal
i
landet
radioaktivt affald
og
andet materiale
fta
40
6rs
drift af
nukleare
anl6,g, gennemforelse
al
pi
Riso
samt
fra
andre brugere
af
radioaktivt
materiale
(primerl
sundhedssektoren
og
industrien).
En
Da Folketinget
den
2l'
december
1955
med vedtagelsen
af
Lov
om
en
atomenergikommission godkendte, at
der skulle
foreg6
nukleare aktiviteter
i
Danmark, indebar dette
ogs&
en
accept
af
produktion
af
radioaktivl affald.
Ved
at
fremme
Jn
dekommissionering
lsfter
man ansvaret
for
at
rydde
op efter disse
nukleare anfug.
generation
bor >rydde
op<
efter sig
selv.
i
forhold
Riso er ikke betinget
af,
at
der
er truffet
beslutning
om
under dekommissioneringen,
fortsat kan
oplagres
midlertidigl
ingsfaciliteter,
Det er imidlertid
regeringens
holdning,
at
der
affaldsproblemet'
da
det er regeringens
klare
opfattelse'
at
hver
pi
Der
ses
i
teorien
at
v&re
flere
handlingsmuligheder
affald
i
Danmark.
til
en
afklaring
af
sporgsmilet om
hAndtering
af
det radioaktive
Der
er
ikke
noget decideret
forbud mod
eksport
til
et
andet
land,
enten
i
form
af
et
regionalt
depot etableret f.eks.
i
regi af
EU,
eller ved
indgielsen
af
6n
eller flere bilaterale aftaler
herom.
Regeringen
kan
dog
ikke
ststte en
sidan
losningsmodel vedrorende dansk
lav-
og
mellemaktivt affald. For
det
forste er der
s6
vidt
vides ingen konkrete
eksempler p&, at man
i
sin helhed har
lost
et
nationalt affaldsproblem ved
at eksportere
affaldet. For
det
andet
vil
der
i
Danmark
som
navnt ogsi
fremover
blive
produceret
radioaktivt
affald fra
sundhedssektoren og
industrien. En
evt.
bilateral
aftale
med et
vestligt
land
om
at
aftage
vores affald
ville
i
givet fald
skulle
indgSs
pA
lobend. uilker. For
det tredje
anfsrer
fuso/DD,
al
man
under
alle
omstzendigheder
mi
formode,
at der
ved
en
eksport
ville
p6lobe betydelige
transportudgiftlr
samt
udgifter
til
opbevaring
i
modtagerlandet,
og
at
man
ville
skulle indrette
sig
efter modtagerlandets
acceptkriteriir m.v.
med
mulige merudgifter
til
ompakningtil
folge.
Den
teoretiske
depotudredning
har
siledes konkluderet, at:
>>det
neppe
vil
vare
realistisk
at
bortskaffe
det
danske
lav-
og
mellemaktive affald
ved
deponering
udenfor
Danmark<<.
Regeringens
holdning
er
i
overensstemmelse
med det
internationale
princip
om,
at
radioaktivt
affald
som hovedregel
bor
bortskaffes
i
det
land,
hvori
det er produceret,
jf.
praamblen
til
Affaldskonventionen,
hvor
det
i
litra xr er
anfbrt,
at:
>>
Coivinced
that
the
radioactive
waste
should,
as
far
as is
compatible
with
the
safety of such
material,
be
disposed
in
the State
in which
it
was
generated,
whilst recognizing that,
in
certain
circumstances, safe and
fficient
management
of
spent
fuel
and
radioactive
waste
might
be
fostered through
agreements
qmong Contracting Parties
to
use
facilities
in
one
of
them
for
the benefit
of
the
other
Parties,
particularly
where
waste
originates
from
joint
projects<<.
Seerlige
forhold
gor sig dog
grldende for
si
vidt angir
233
kg
bestrilet
forsogsbrendsel, der er
en
rest efter
underssgelser
udfort
pi
Risos
Hot
Cell
anTng
fra
midt
i
1960'erne
til
midt
i
1980'erne, Da
disse 233
kg uranbrendsel rummer
en
relativt
stor mengde
langlivede
isotoper,
vil
der skulle
stilles sarlige krav
til
en
slutdeponering
heraf. Sporgsmilet
om
en
slutdeponering
af ditte
hftne'/Arttltrr
rofeinfnrmalinn
11klnrinf
acnv?ii=
InAA4e,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503610_0003.png
4t3t2015
retsinformation.dk
-
20021
BSF 48
fvente, om der kan findes
en
eventuel
international
losning p6
linie
med
de
tidligere
losninge
fra
Riso'
Nir
der foreligger en
afklaring
af
mulighederne
herfor,
vil
videnskabsministeler
16. Tidsmressige aspekter ved
dekommissionering
og
slutdeponering
Det
er som
navnt
regeringens
holdning,
at
tidsmessige
aspekter
ved
dekommissioneri
skddt
til
at
sikre
en
permanent losning
ering taler
endvidere
herfor:
pi
affaldsproblemet.
En
rakkr
et
slutdepot
til,
at
e
inkende
faktorer,
e
blemer,
bliver
s6ve
Endelig
er det
r'urderingen
i
VVM-redegorelsen,
at
dekommissioneringen
ikke
kan
siges at
vere
fuldstendig
gennem fart,
far
de
radioaktive affald herfra er
slutdeponeret.
17.
Processenfrem
mod
et
slutdepot
I
7.
I
.
Processen
for
detailplanlczgning
Sifremt
Folketinget samtykker
i,
at der
skal tages
skridt
til
at sikre
en
permanent
losning
pi
affaldsproblemet,
vil
regeringen
igangsatte
en
planhgning
heraf siledes,
at
en
rrkke
elementer
afklares
og
samtankes.
Ned-en
for
skitseres
de
primere
i.-d9nne
planlregning.
Det
vil
i
den forbindelse have
den hojeste
prioritet
at
sikre,
at
alle
relevante
"l-.-"it",
fornotO
ufttur.r,
of
ui
sikkerheds-,
miljomessige
og
avrige
hensyn
tages.
Regeringen
vil
i
denne
proces udover
de
sikkerheds-
og
miljomessige m.v. forhold
ogsa lregge stor v@gt p6
Abenhed
over
for
medinddragelse
af
Folketinget, befolkningen
samt
kommunale
og
andre
myndigheJer,
De nodvendile
processer
og
i
forhold til
lobende koordineret
mellem
en rekke
ministerier:
Indenrigs-
og
Sundhedsministeriet,
der
er
ressortministerium
for
den nukleare
lovgivning
og
de nukleare tilsynsmyndigheder,
Miljiministeriet,
der
er ressortministeriurn
for
plan-
og
WM-lovgivning,
og
Videnskabsministerief,
der
er
ressortministerium
for
DD
og Riso.
planlagningen
vil
blive
Regeringen
vil
efter sredvanlige
regler
soge de
bevilligende
myndigheders
tilslutning
med
denne
planlegning
m.v.
til
aflroldelse
af udgifter mv.
i
forbindelse
De retlige
rammer
Det
tvermin
af
et dansk
s
international
rende
t 2.
U
hal
bl,a.
beskrevet
de
nuvrerende
retlige rammer
for
etablering
og
drift
re7t,
at den eksisterende danske
lovgiv:ning
er
i
overensstemmelse med
Udvalget
l'urderede endvidere
srrligt
vedrsrende
den
nukleare
lovgivning,
at
den
nuvrerende
lovgivning formelt
set
er
tilstrrekkelig
for
etableringen
af
et
dansk-slutdepot.
Samtidig
blev
det
dog
papeget
dels,
at
hensigtsmissigheden
af
at
tilvejebringe
et
entydigt
hjemmelsgrundlag
for
et
sidant
depot
bor
overvejes,
a.tr itd,"tba,
overvejel
hvordan
og
i
hvilkel
"g
gmfang Folketinget,
befolkningen
samt kommunale
og
andre
myndigheder
skafinddrages
i
processerr,
hil.,nur.rrde
syirspunkter
fremgir
af den
teoretiske depotudredning.
Regeringen
vil
pi
den baggrund
foranledige
en
wrdering
af
hensigtsmassigheden
af
eventuelle
endringer
i
den
eksisterende
nukleare
lovgivning
med
henblik
pi
en
foreleggelse
heraf
for
Folketinget,
i
iorlengelse af
forelaggelsen-vedrorende forslag
til
fundamentale sikkerheds-
og
miljomessige
m,v. principper,
jf.
nedenfor,
Med
hensyn
til
miljolovgivningen
vurderede
udvalget, at
etableringen
af
et
dansk
slutdepot
vil
vrere
omfattet
af VVM-pligt.
rmyndigheden udarbejder et
regionplantillag,
2)
der
bliver
tale
lanmyndighedens befojelser,
eller
3)
der
fremszettes
et
forslas
sm6de.
Det
betyder samtidig,
at
det
centrale
hensyn
til
ei
godeses
uanset
valg
af losningsmodel.
VVM-proceduren
sikrer,
ngen af et depots
indvirkning
pi
miljoet.
Det
tvarministerielle udvalg
vedrorende
affaldshAndtering anbefalede,
at
d.et
bar
vurderes,
hvilken
af
de
tre
ovenn&vnte
htf
ns'/A-vww
retqi nfnrm
atinn
dklnrinf
aenv?ir,l=
1
nnAl
e.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503610_0004.png
4t3t2U15
retsinformation.dk - 20021
BSF 48
Principper
for
affaldshdndtering
m.v.
En
grundleggende forudsretning
fot
at
kunne ivrerksette
en
detailplanlegning
af
et.slutdep-of
er at
opstille
de
nodvendigr
generelle
principper
for
og
krav
til
et
slutdepot, primrert
pi
det
rukleare
sikkJrhecl-smressige
omr6de.
Endvidere
vil
det
vare
nodvendigt at definere
de
sikkerhe
opstilles med
henblik
pi
i
en
given
situation
at
minimere
udslip af
aktivitet
i
flere
hundrede 6r.
Herefter tilbageverende
en
vil
he
eds
h
forslag
til
fundamentale
sikkerheds_
falge
for
fasrlreggelse
af
indhold
ovenstiende forudsatninger
med
r
lsrelreggelse
for
for
affi.ringen
tor-pladsvilj,
:,_T$ffi:",tferes,
ens
bl.a.
anvendes
til
senere
at definere konkrete krav
til
pladsvalg og depotudformning. Endvidere
skal
det
pd
hvorledes det skal dokumenteres, at sikkerhedsniveauerne
kin
og
vit
blive opfyldi
i
forslag
age
ca.2
6r.
afradioakti
sikkerheds-
og miljom
i,
hvor
hurtigt
man
kan
affald
hos
de
relevante
som
led
i
onsket
om
Abenhed
over
for
og
medinddragelse
af
befolkningen, kommunale
og
andre
dette
forslag
i
en
6ben horingsproces,
Folketinget
vil
herefter kunne pr6senteres
for
et
s6-robust
muligt.
17.2.
Detailplanlegning
af
et
slutdepot
NAr der
er
sikkerheds-
slutdepot
ig
stilling
til
behovet
fo1
ny
lovgivning og
denne
i
givet
fald
er
gennemfort,
samt
n6r de
nodvendige
ssige
principper
for
deponeringen
ui d.t
radioaktive
affald
er
fastsat,
kan
detailplanlagning
af
et
Denne
detailplanlegning
vil
b1'a.
indebare, at
der udarbejdes
konkrete forslag
leve
op
til
de
fastlagte
principper.
I
den forbindelse m6
der bl.a.
til
depotkoncepter
og
-lokaliseringer,
som
skal
ng
til,
om
depotet skar konstrueres
som
et
vandmettet
eller
afvejning
af, om
man snsker,
at et
depot skal
vrere
synligt
i
Nir
bl.a'
disse
sporgsmil
er
afklaret,
kan der
med
udgangspu+1
uadersogelser med
henblik
pA
at
identificere
egnede
lokaliteter
tif
etableringen af
slutdep^otet.
Den prim@re opgave
vil
her
vere
at
finde
dn
eller flere
lokaliteter,
som
pi
baggrund af
det
valgte depotkoncept
opfylder
fastsatte
sikkeihedsmgrl!.
krav
m.v,
i. det
valgte
depotkoncept ivarksrettes
de
nsdvendige
P[
baggrund
af
forslag
til
depotkoncept
og
lokalisering
samt
resultaterne
fra
forelobige
gennemfores
en
WM-wrdering
sikkerhedsanalyser
og
horinger
som beskrevet
ovenfor.
vil
der
skulle
Nir
lokaliseringssporgsmilet
er
afklaret,
vil
der
vere
behov
for
mere
detaljerede pladsundersogelser som
baggrund
for
den
konkrete detailprojektering
af
slutdepotet
og
de
nye
sikkerhedsanalyser,
som
vil ,rc."
foruJsatning
for
myndighedernes
"tr
godkendelse
af
igangsretning
af
byggeprojektet. Inden
depotet tages
i
brug,
vil
myndighederne
skulle
uistede
en
till-adelse
til
ibrugtagning,
og
forst
i
den
forbindelse
vil
der
blive
taget
endelig
siitling
til,
Lvilke
typer-affatO der
kan tillades
anbragt
i
depotet.
hftns'iAlrruur rctqinfnrm afinn
dlzlnri nf
acnv?id=
4
AnA42.