Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 271
Offentligt
1503577_0001.png
Vi har tilladt os nedenfor at uddybe vores svar til de spørgsmål, som Udvalget stillede under vores
foretræde. Skulle der være yderligere spørgsmål eller behov for at vi yderligere uddyber nogel af
vores svar, er Udvalget naturlivis meget velkommen til at vende tilbage.
Er den europæiske definition af sjældne sygdomme foranket I EU kommissionen?
Den eksisterende definition af sjældne sygdomme er fastlagt i Fællesskabets
handlingsprogram (EF) for sjældne sygdomme 1999-2003 som sygdomme, der frembyder en
prævalens på
under 5 ud af 10 000
personer i EU.
I Rappprt fra Kommissionen til Europa-parlamentet, Rådet, Det Europæoske Økonomiske og
Sociale udvalg og Regional udvalget (5.9.2014) nævnes følgende:
”Det er nødvendigt at fastlægge en klar definition af sjældne sygdomme for at kunne gennemføre
effektive foranstaltninger på dette område. I afsnit III i Rådets henstilling forpligtede
medlemsstaterne sig til med henblik på policyarbejdet på EU-plan at anvende en fælles definition
af sjældne sygdomme, som sygdomme, der
højst rammer fem ud af 10 000
personer. Det er
også vigtigt, at kodificeringen af sjældne sygdomme hurtigt forbedres i sundhedsinformations-
systemerne. Medlemsstaterne har forpligtet sig til at sikre, at sjældne sygdomme kodificeres
korrekt og kan spores i alle sundhedsinformationssystemer, og aktivt bidrage til oprettelse af en
let tilgængelig og dynamisk EU-fortegnelse over sjældne sygdomme baseret på
Orphanetnetværket.
Ref:
http://ec.europa.eu/health/rare_diseases/docs/2014_rarediseases_implementationreport_da.pdf
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/non_com/docs/raredis_comm_da.pdf
Hvilke andre medlemsstater end Dammark har ikke implemmenteret den europæiske
definition?
Danmark og Sverige har ikke implementeret den europæiske definition på sjældne sygdomme.
Herudover har Estland ikke en officiel definition af sjældne sygdomme, ligesom Belgien definerer
en sjælden sygdom som værende en sygdom, der har lav prævalens, og hvor lav prævalens
svarer til når en sygdom ramme under 5 pr 10.000.
Sverige:
Sygdomme eller lidelser, der rammer færre end 100 ud af en million personer, og som
fører til betydelig funktionsnedsættelse.
Danmark:
De danske myndigheder definerer generelt sjældne sygdomme som sygdomme, der
rammer højst 500 -1 000 personer i Danmark.
Estland:
har ikke fastlagt en officiel definition af sjældne sygdomme. Interessenter accepterer dog
EU's definition i forordningen om lægemidler til sjældne sygdomme.
Belgien:
definerer sjældne sygdomme som livstruende eller kronisk invaliderende sygdomme, der
har så lav prævalens, at de kræver en særlig fælles indsats. Lav prævalens forekommer generelt,
når sygdomme rammer under fem pr. 10 000 personer i EU.
Ref:
http://ec.europa.eu/health/rare_diseases/docs/2014_rarediseases_implementationreport_da.pdf
Hvem er Orphan Drug koalitionen?
Vi er en gruppe af mellemstore biofarmaceutiske virksomheder (Alexion, Biomarin, Celgene og
Sobi) med fokus på forskning og udvikling af behandlinger til sjældne sygdomme, såkaldte
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 271: Opfølgende materiale modtaget af Celgene og Sobi i forlængelse af foretræde den 24. februar 2015
1503577_0002.png
”Orphan Drugs”. Vi er engagerede i den offentlige debat om sjældne sygdomme, og hvad vigtigere
er, vi hjælper patienter med svære og livstruende lidelser.
Hvordan er koalitionens holding til et national budget for behandling af sjældne
sygdomme?
Koalitionen anbefaler en samlet national finansiering af sjældne sygdomme, så mindre sygehuses
budgetter ikke belastes uforholdsmæssigt, når de behandler patienter med sjældne sygdomme.
Behandlingen af sjældne sygdommer bør sikres på nationalt plan. Størsteparten af de sjældne
sygdomme behandles på hosipitalsafdelinger fx børneafdelinger, onkologiske-, hæmatologiske-
eller hudafdelinger. Disse afdelinger bør ikke tøve med at behandle patienter med sjældne
sygdomme af frygt for at overskride deres budgetter. Et nationalt budget bør årligt revideres, så det
kan tilpasses den til enhver tid opdaterede viden om hvilke patienter, der har behov for behandling
og hvilke behandlinger, der er tilgængelige. Dette sidste muliggøres, hvis der oprettes
kodning/registrering af sjældne diagnoser, som anbefalet på EU plan og nævnt ovenfor.
Hvordan ser Koalitionen udredningsplanen i forhold til sjældne sygdomme?
Sjældne diagnoser er
ikke
nævnt i den nuværende specialeplan, kronikerplan eller
udredningsgarantien.
Hvis en udredningsgaranti skal virke, bør den, ifølge vores mening, udarbejdes med specielt
henblik på de udfordringer der eksisterer i forbindelse med diagnosticering af en sjælden sygdom:
Manglende viden hos praktiserende læger
Manglende viden på mange hospitalsafdelinger indenfor de enkelte specialer
At viden primært findes hos få læger med speciel interesse i sjældne diagnoser indenfor
hver deres respektive fagområde
Vanskeligt at viderehenvise patienter mellem specialafdelinger
Vores anbefaling er derfor, at de berørte specialer inddrages i forbindelse med udarbejdelse af en
udredningsgaranti for sjældne sygdomme: almen medicin, onkologi, hæmatologi, nefrologi,
reumatologi, dermatologi, neurologi, genetiske sygdomme.
Det bedste for patienterne ville naturligvis være, hvis der blev oprettet nogle ’Taskforces’ på de
større sygehuse, der kunne tage tværfagligt koordinerende ansvar for diagnosticering af sjældne
diagnoser, så patienter ikke tabes undervejs mellem de forskellige specialer.
Desuden vil vi gerne gøre opmærksom på, at vi vil anbefale, at der støttes op om initiativ nævnt på
EU-plan konferencen for Sjældne Diagnoser den 23. januar 2015; nemlig at skabe en national
platform, der vil fokusere på den nationale strategi. Det er afgørende, at alle interessenter er
repræsenteret i en sådan platform, hvor industrien gerne vil være en samarbejdspartner, der
arbejder på at forbedre forholdene for mennesker med sjældne sygdomme.
Endnu en gang tak for et rigtig godt møde.
På vegne af Orphan Drug Koalitioen
Mange venlige hilsener,
Tina Buhl
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 271: Opfølgende materiale modtaget af Celgene og Sobi i forlængelse af foretræde den 24. februar 2015
1503577_0003.png
-----------------
Tina Buhl
MSc Pharm | PMP
Team Lead, Nordic Senior Corporate Affairs Manager
Celgene
Kristianiagade 8,3 |2100 København Ø | Danmark
T +453527 1615 | M +45 2917 6874 |
[email protected]
Celgene are committed to improving the lives of patients worldwide by pushing the boundaries of
research and development and release the true value of medical innovations for patients and
society.
Learn more about Celgene’s life-changing
treatments for patients with life-threatening and
debilitating diseases:
www.celgene.com