Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
22.02.2015
Til Minister for Sundhed og Forebyggelse, Nick Hækkerup, samt medlemmerne af
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Følgebrev til ”Forslag til indhold i bekendtgørelse om håndtering og salg af nikotinholdige
produkter til fordampning”
Nærværende dokument, er
DADAFO,
Dansk e-Damper Foreningens kommentering, og anbefaling til, hvordan
den danske regering og Folketinget bør implementere nikotinholdige produkter til fordampning via
bekendtgørelse.
DADAFO
vil gerne understrege, at vi som forbrugerforening går ind for en regulering af nikotinholdige
produkter til fordampning - men at denne regulering skal være proportionel. Overregulering vil uvægerligt
medføre, at færre rygere finder det attraktivt at skifte tobakken ud med et langt mindre skadeligt alternativ.
Og dermed kan en overregulering have den stik modsatte effekt, af det som direktivet/reguleringen har som
formål – og resultatet af en overregulering kan være at flere fortsætter med at ryge - og dermed ikke stopper
eller skifter tobakken ud med et beviseligt langt mindre skadeligt alternativ.
Vores ønske er at sikre, at danske forbrugere snarligst får adgang til lovligt køb af nikotinholdige produkter til
fordampning som nydelsesmiddel/konsumvare, under sikre, effektive og kvalitetsmæssige forhold - via en
proportionel dansk lovgivning, hvis gyldighed ikke senere kan drages i tvivl. Det skal være muligt for den
almindelige forbruger at købe nikotinholdige produkter i fysiske butikker i hver eneste by i Danmark, så der
bliver ens og lige adgang til produkterne for alle forbrugere.
I dag foregår den største handel af nikotinholdige væsker til fordampning via internetsider placeret i de EU-
medlemslande hvorfra import af nikotinholdige produkter til eget forbrug er lovligt og tilladt. Det er dog ikke
alle rygere/potentielle forbrugere, der er lige ”hjemmevante” på internettet.
Det er vores anbefaling, at ordlyden fra EU direktiv 2014/40/EU artikel 20, ikke anvendes i sin nuværende
udformning, da der allerede er opstået problemstillinger/udfordringer, som gør det fordelagtigt
lovgivningsmæssigt at afvente en fuld implementering indtil foråret 2016, hvor EU direktiv 2014/40/EU under
alle omstændigheder skal være implementeret i national lovgivning.
DADAFO
anbefaler derfor at EU direktiv 2014/40/EU artikel 20, i stedet anvendes som forlæg for en tidlig
lovgivning - hvor de punkter der er ukontroversielle kan danne baggrund for en tidlig implementering. De
væsentlige elementer fra EU direktiv 2014/40/EU artikel 20 implementeres nu og her - og resten afventer til
disse er endeligt klarlagt primo 2016.
020_2015.02.22_001_Følgebrev_Forslag til bekendtgørelse_DIREKTIV2014_40_EU.doc
Side
1