Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1501370_0001.png
Dette er en revideret udgave af tidligere fremsendt dokument af den 24-02-15
Ændringen findes på side 7:
Alligevel fremføres det i en nyligt publiceret artikel, at ekstra
sundhedsomkostninger i forbindelse med igangsættelse er lave. Dette udsagn understøttes
undsiges af jordemoderledere i hele landet.
København den 26-02-2015
Jnr. 60-044/LIB/ams
Til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Jordemoderforeningen har fulgt med i, og selv deltaget i, debatten om travlheden på Dan-
marks fødeafsnit, og således også ventet med interesse på Sundhedsministerens svar på
spørgsmålene fra Liselott Blixt.
Vi har desværre ikke fundet en overbevisende systematik i besvarelserne fra Ministeriet eller
Sundhedsstyrelsen, og det har fået os til at kommentere de forhold, som springer i øjnene og
som hindrer, at Sundhedsudvalget kan få et retvisende billede af forholdene.
Spørgsmål nr. 251
Spørgsmålets ordlyd:
’’Vil ministeren redegøre for, hvordan hhv. normeringen og den faktiske bemanding på hvert
af landets fødeafdelinger har udviklet sig de seneste 10 år, fordelt på de enkelte medarbej-
dergrupper?”
Tidsafgrænsning
Vi tager afgrænsningen ad notam, idet tallene for beskæftigede jordemødre og andet perso-
nale 2009 - 2014 er tal, der kan findes - men afgrænsningen undgår dermed det forhold, at
jordemodermanglen i 2007, 2008 og til dels 2009 blev afhjulpet med udbredt anvendelse af
vikarer og udbredt brug af overarbejde, som i øvrigt siden er faldet væsentligt. Vikarerne (ti-
melønnede og bureauvikarer) figurerede ikke som ansatte, men blev taget over driftsbudget-
tet. Blandt andet derfor ser det ud som om, antallet af jordemødre til selve fødselsbetjenin-
gen er steget markant - men arbejdet blev før 2009/2010 dækket for en stor dels vedkom-
mende uden for ansættelsesbudgettet. Således var der fødesteder, hvor der var 30-40 pro-
cent vakante stillinger, og ved konflikten i 2008 var det kun muligt at opretholde et nødbe-
redskab på ca. 50 procent af fødestederne med de fastansatte jordemødre, idet der ikke kan
anvendes vikarer i et nødberedskab under en konflikt.
Fødeafdelinger
Danske Regioner har fundet det vanskeligt at lokalisere selve fødeafdelingerne. Man har
bedt hver region identificere de 'afdelinger', hvor fødsler finder sted - og alligevel henviser
man senere til, at jordemødre også er ansat på 'andre afdelinger end fødeafdelingerne'. Det
fremgår altså, at man veksler mellem at tale om fødeafdelinger som de specifikke afsnit, hvor
Jordemoderforeningen – Sankt Annæ Plads 30 – 1250 København K
Telefon 46 95 34 00 – Fax 46 95 34 10 –
www.jordemoderforeningen.dk
-
[email protected]
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
fødsler finder sted, og fødeafdelinger som det samlede kompleks af obstetriske/jordemoder-
afsnit (svangreafsnit, fødeafsnit og barselafsnit og dertilhørende ambulatorier).
Det gør det derfor vanskeligt at lokalisere selve fødeafsnittene og dermed skabe ensartethed
i grundlag for tallene.
Personaleafgrænsning
Problematikken om hvor jordemødre arbejder, er viderearbejdet i graferne for arbejdskraft.
Det er rigtigt, at der utvetydigt er kommet flere jordemødre på de samlede gynækologisk-
obstetriske AFDELINGER. Fordelt på mange typer AFSNIT. Men hvor de er tilknyttet, det er
uigennemsigtigt.
Tilsvarende er der ingen gennemsigtighed i forhold til antallet af sygeplejersker. På selve fø-
deafsnittene er der i henhold til vores oplysninger højest en håndfuld sygeplejersker på
landsplan. Men på en række naboafsnit under den fælles paraply kan der være sygeplejer-
sker, som kan kaldes som assistance til jordemødre ved behov på fødeafsnittene.
Under denne overskrift nævnes, at jordemødre også er ansat på andre afdelinger end fødeaf-
delingerne. Det er helt uigennemskueligt hvilke konsekvenser, det har for beregningen i stig-
ningen af antal jordemødre.
I den daglige dialog med de gynækologisk-obstetriske afdelinger ved vi dog, at den stigning i
antal jordemødre, som har været, er blevet ansat som erstatning for andre faggrupper, og pri-
mært udenfor selve fødeafsnittet (med andre ord indenfor svangre-, barsels- og ultralydsom-
rådet).
Konklusion: Jordemødre er altovervejende ansat under den fælles betegnelse: fødeafdeling.
Hvor man så har mange forskellige jordemoderfunktioner på forskellige afsnit.
Vikarer
Se kommentaren højere oppe om tidsafgrænsning. Danske Regioner oplyser, at man ikke
kan skille jordemødre ud fra gruppen ’plejepersonale’, og dermed ikke kan sige noget spe-
cifikt om brugen af jordemodervikarer. Da brugen af vikarer har ændret sig markant, er kon-
sekvensen, at data over lønudgifter ikke kan stå alene uden udgifterne til vikarer. Oplysnin-
ger om lønudgifter til vikarer eksisterer selvfølgelig, men skal blot findes andre steder end i
lønbudgettet. Dette vil kræve lokal inddragelse af jordemoderledelserne.
Normering
Jordemødre bør ikke passe mere end én kvinde i aktiv fødsel ad gangen, men være konti-
nuerligt til stede hos den fødende.
Kontinuerlig tilstedeværelse af jordemoder hos den fødende under den aktive del af fødslen
vil sige, at jordemoderen er til stede fra kvinden har veer, og har åbnet sig tre centimeter.
Dette anbefaler Sundhedsstyrelsen i ’Anbefalinger for Svangreomsorg’ fra 2009, revideret i
2013 - og det er ydermere ekspliciteret i de nationale kvalitetsmål vedrørende fødsler, kaldet
NIP eller Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram vedrørende fødsler.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
Det er baseret på videnskabelig evidens, at fødsler på en lang række parametre bliver bedre,
når der er en kontinuerlig tilstedeværelse af jordemoder hos kvinden.
Det står ikke til gradbøjning, eller behovsvurdering. Det er et absolut mål - hvad også NIP
afspejler.
Der er næppe tvivl om, at det, til trods for de bøjelige målformuleringer i hver regions føde-
plan som anført i svaret til dette spørgsmål, er højt prioriteret. Men der er heller ikke tvivl om,
at det er overrapporteret.
Det er svagheden ved et kvalitetsmål som dette; at jordemødre kan opfatte det som en tilba-
gemelding på den af dem selv ydede kvalitet. Der vil være en tendens til at vurdere højt.
Jordemoderforeningen ønsker at udvikle på registreringen af denne kvalitetsparameter, så vi
mere præcist får at vide, hvordan travlhed og opgavetyngde påvirker dette kvalitetsmål.
Spørgsmål 252
Spørgsmålets ordlyd:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan bevillingerne til landets fødeafdelinger har udviklet sig
de seneste 10 år, fordelt på de enkelte fødeafdelinger?”
Ministeren henholder sig til opgørelse fra Danske Regioner. Opgørelsen viser, at udgifterne
er steget i alle regioner fraregnet Region Sjælland. Ministeren påpeger også, at der skal ta-
ges en række forbehold. Af bilag 1 fremgår det, at grundlaget for beregningerne varierer fra
region til region, og endvidere, at der i den pågældende periode er sket væsentlige udvidel-
ser i jordemødrenes arbejdsfelt.
Bilaget underbygger således vores argumentation under spørgsmål 251.
Spørgsmål nr. 253
Spørgsmålets ordlyd:
’’Vil ministeren oplyse, hvor mange kvinder, der de seneste 10 år har benyttet sig af private
fødselstilbud, fordelt på de enkelte år?”
Der findes aktuelt ganske få private fødeklinikker i Danmark. En af disse finansieres af
Region Sjælland gennem afregning af stykpris pr. forløb. Regionen planlægger yderligere to
klinikker.
De øvrige to private fødeklinikker, en i Region Syddanmark og en i Region Hovedstaden, dri-
ves gennem fuld egenbetaling fra brugerne.
Region Sjælland udmærker sig også ved et relativt højere tal for hjemmefødsler i regionen
end de øvrige regioner i kraft af en meget populær og veldrevet hjemmefødselsordning,
Hjemmefødselsordning Sjælland, der for nylig blev akkrediteret i DDKM. Den består af en
sammenslutning af privatpraktiserende jordemødre, der har indgået aftale med regionen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
Landsdækkende: Der har gennem en del år været privatpraktiserende jordemødre, der tilby-
der bistand ved hjemmefødsel. Disse tilbud vil alene kunne identificeres ved gennemlæsning
af fødselsanmeldelserne. Data samlet ind fra fødselsanmeldelserne registrerer, om fødslen
har fundet sted i hjemmet.
Spørgsmål nr. 254
Spørgsmålets ordlyd:
’’Vil ministeren redegøre for, hvilke ændringer der har fundet sted i jordemødrenes opgave-
løsninger de seneste 10 år? ”
Ambulante fødsler/tidlig hjemsendelse nævnes som en af de ændringer, der har fundet sted
over de sidste 10 år. Den gængse opfattelse kan være, at man herved har fået mindre travlt,
fordi kvinderne går tidligere hjem. I forbindelse med denne ændring er der dog sket en opga-
veflytning, således at den information, der tidligere blev givet over flere dages indlæggelse,
nu skal gives fyldestgørende og effektivt på de ganske få timer, som parret er på fødeafsnit-
tet – og at den skal gives af fødeafsnittets personale, hvilket også tager tid.
Sundhedsstyrelsens ’Anbefalinger for Svangreomsorgen’ fra 2013 understreger, at der skal
være tilbud til kvinderne om at blive kontaktet af en jordemoder dagen efter fødslen, enten
telefonisk eller ved behov ved hjemmebesøg hos flergangsfødende. For førstegangsfødende
og for hjemmefødende tilbydes hjemmebesøg.
Alle forældre og nyfødte tilbydes også, uanset om familien er indlagt eller udskrevet, en kon-
sultation i barnets 3. levedøgn, hvor også blodprøve for stofskiftesygdomme og andet tages
på barnet. Konsultationen, som varetages af jordemoder, kan foregå på fødestedet, i en de-
central jordemoderkonsultation eller i hjemmet efter regionens beslutning.
Disse tiltag kræver samlet ekstra personaleressourcer. Endelig skal kvinder, der føder ambu-
lant, have mulighed for åben rådgivning døgnet rundt de første 7 dage efter fødslen.
Hvordan dette struktureres er forskelligt afhængigt af lokale forhold, men selvsagt kræver det
også, at der er personale til det.
Spørgsmål nr. 255
Spørgsmålets ordlyd:
’’Kan ministeren oplyse, om der er noget loft over, hvor mange timer i træk en jordemoder må
arbejde?”
En væsentlig nyskabelse inden for jordemødres vagtform over det seneste tiår er lokalt aftal-
te vagtformer, hvor to eller tre jordemødre betjener en afgrænset gruppe gravide og fødende
kvinder og familier. Denne vagtform er udviklet for at forhøje kendtheden begge veje, og
vagtformen virker til at påvirke behov for smertelindring og indgreb positivt, ligesom det giver
en endnu højere patienttilfredshed, end den i forvejen er inden for svangreomsorgen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
Vagtformen indebærer kontinuerlig vagt lige over en uge/fri lige under en uge. Der er mulig-
hed for hviletid ved lange kald.
Rådighed fra vagtværelse, som beskrevet i svaret til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget,
forekommer meget sjældent i dag.
Spørgsmål nr. 256
Spørgsmålets ordlyd:
’’Kan ministeren oplyse, hvilke arbejdsopgaver SOSU-assistenter løser på de danske fødeaf-
delinger?”
SOSU-assistenters funktioner er som beskrevet af Danske Regioner meget varieret i forbin-
delse med fødsler.
Hvad der ikke nævnes, er at serviceassistenter kommer mere ind i billedet på mange fødeaf-
delinger, og jordemødre varetager så hele det sundhedsfaglige spektrum, og, når nødven-
digt, i samarbejde med læger.
Den omtalte assistance til jordemoderen lige omkring det tidspunkt, hvor barnet fødes, for-
stås således: Nogle afdelinger benytter en jordemoder yderligere lige ved fødslen, andre en
SOSU-assistent, andre en sygeplejerske fra naboafsnit. Ved stort set alle fødsler sørger
jordemoderen for, at der er et ekstra sæt hænder til at assistere ved behov.
Spørgsmål nr. 257
Spørgsmålets ordlyd:
’’Kan ministeren oplyse, hvordan antallet af indlæggelsesdage i forbindelse med fødsler har
udviklet sig de seneste 10 år, fordelt på de enkelte fødeafdelinger?”
Se gerne kommentaren til spørgsmål 254 om ambulante fødsler/tidlig hjemsendelse.
Spørgsmål nr. 258:
Spørgsmålets ordlyd:
”Kan ministeren oplyse, hvordan antallet af genindlæggelser for hhv. mor og barn i forbin-
delse med fødsler har udviklet sig de seneste 10 år, fordelt på de enkelte fødeafdelinger?”
I forhold til genindlæggelse af spædbørn har afdelingerne registreret forskelligt. Ydermere
skelner registreringen ikke mellem hoveddiagnoser og bidiagnoser. Dermed registreres stort
set alle børn som havende ernæringsproblemer.
Samtidig bliver det af flere pædiatere påpeget, at niveauet for genindlæggelser nok egentligt
var tilpas, taget i betragtning, at man netop sendte så mange flere hjem ambulant.
Sundhedsstyrelsen/Statens Serum Institut har siden været i dialog med fagpersoner om retvi-
sende registrering.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
Spørgsmål nr. 259
Spørgsmålets ordlyd:
’’Kan ministeren bekræfte, at antallet af komplicerede fødsler i Danmark er stigende, og vil
ministeren i bekræftende fald redegøre for årsagerne hertil, samt hvad der sundhedsfagligt
kan gøres for at vende udviklingen?”
Vi er enige med Sundhedsstyrelsen i, at der ikke eksisterer en entydig definition af, hvad der
karakteriserer en kompliceret fødsel.
I det følgende knyttes kommentarer til relevante indikatorer, samt suppleres med yderligere
belysning af spørgsmålet.
Kunstforløsning
Med en kejsersnitsfrekvens på 21 procent ligger Danmark fortsat højt over det af WHO anbe-
falede niveau for kejsersnit, som ligger mellem 10–15 procent. Kejsersnit medfører risiko for
en række umiddelbare komplikationer, men de senere års forskning tyder på, at kejsersnit
også kan føre til en række potentielt alvorlige langsigtede komplikationer for både mor og
barn. Der er således fortsat god grund til at sikre, at niveauet for kejsersnit reduceres i Dan-
mark. Dette kræver dog, at der prioriteres tilstrækkeligt personalemæssige ressourcer til at
yde en individuel svangreomsorg, der styrker den enkelte kvindes empowerment.
Komplikationer i forbindelse med fødsler
Vi ser heldigvis, at andelen af kvinder, der får alvorlige bristninger i mellemkødet er faldende
gennem det seneste år. Dette skyldes ikke mindst, at de enkelte fødesteder via en ressour-
cekrævende indsats har arbejdet målrettet mod at nedbringe frekvensen.
Igangsætning af fødsler
Antallet af kvinder, der får deres fødsel sat i gang efter 37. graviditetsuge, er steget fra 9,1
procent i 2000 til 26 procent i 2012.
Det fremhæves i svaret fra Sundhedsstyrelsen, at man i den samme periode har oplevet et
fald i antallet af børn, der dør før fødslen. Sundhedsstyrelsen tilskriver dette fald den ændre-
de igangsættelsesprocedure.
Vi vil fra Jordemoderforeningens side gerne have lov til at sætte spørgsmålstegn ved denne
slutning, idet det refererede studie har en metode og opbygning, der medfører, at man ikke
kan udlede en entydig årsagssammenhæng.
Svangreomsorgen har ændret sig markant i den pågældende periode. Det er bemærkelses-
værdigt, at det glædelige fald i antallet af intrauterint døde børn er sket løbende over hele
den 13-årige periode, skønt det kun var i den sidste del, især efter 2011, at man ændrede
igangsættelsespraksis.
Igangsættelsesforløb er derudover forbundet med længere fødselsforløb og for væsentlig
større behov for undersøgelse, behandling og information/kommunikation under fødslen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
Selve fødslen er for igangsatte kvinder forbundet med et øget behov for vestimulation, hvilket
kræver øget overvågning.
Ligeledes har kvinderne oftere brug for epiduralblokade, hvilket kan være med til at forlænge
fødslen yderligere. Det er påvist, at selve fødslen hos kvinder, der er sat i gang, er knap to
timer længere for både første- og flergangsfødende.
Alligevel fremføres det i en nyligt publiceret artikel, at ekstra sundhedsomkostninger i forbin-
delse med igangsættelse er lave. Dette udsagn undsiges af jordemoderledere i hele landet.
Generelt
Udover de komplikationer, der listes op af Sundhedsstyrelsen, bør man også fokusere på, at
andelen af kvinder med graviditetsbetinget sukkersyge er stigende. Tillige er der i dag langt
større fokus på sårbare gravide og gravide med psykiske sygdomme, der ikke nødvendigvis
føder med flere komplikationer, men som kræver en langt tættere opfølgning både under gra-
viditeten, under fødslen og i barselperioden. Dertil er det i dag i langt højere grad end tidlige-
re også muligt for kvinder med kroniske sygdomme at blive gravide og føde, hvilket igen kræ-
ver en mere intensiv svangre- og fødselsomsorg.
Jordemoderforeningen og Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi er i tæt samarbejde
med Statens Serum Institut om registreringspraksis og udtræk til brug for validering og kva-
litetssikring.
Spørgsmål nr. 261
Spørgsmålets ordlyd:
’’Vil ministeren redegøre for, hvorfor der ikke i bevillingerne til landets fødeafdelinger, er ta-
get højde for den fremrykkede igangsættelse og mindre afventende holdning til graviditeter
med moderat risiko eller komplikation…?”
Ministeren fremhæver, at man vurderer, at ’tidlig igangsættelse af fødsler sandsynligvis er
den primære årsag til den betydelige reduktion af dødfødte i Danmark. Det bidrager dermed
til, at der opstår færre komplicerede fødsler’.
Som tidligere nævnt er der efter vores overbevisning ikke en entydig årsagssammenhæng
mellem den tidligere igangsættelse af fødslen hos raske gravide/fostre og fald i antal død-
fødsler. Det er dermed usikkert (tvivlsomt?) om det de nye anbefalinger om tidligere i gang-
sættelse bidrager væsentligt til, at der opstår færre komplicerede fødsler på landsplan.
Ministeren påpeger selv, at der er sket et fald i antallet af børn, der døde intrauterint fra
0,7/1000 graviditeter (i 2000) til 0,41/1000 graviditeter (i 2012). I 2013, med omtrentligt
56.000 fødsler, vil det svare til et fald fra 134 børn, der døde i livmoderen, til 78 børn, der dø-
de i livmoderen efter 37 fulde uger. Det må formodes, at kun en brøkdel af faldet skyldes den
tidligere igangsættelse, der blev indført i 2010/2011
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 231: Henvendelse af 24/2-15 fra Jordemoderforeningen vedr. travlheden på Danmarks fødeafsnit
1501370_0008.png
Det er et meget glædeligt fald. Men i relation til travlhed på et fødeafsnit er antallet ikke med
til at ændre billedet.
Hertil skal indtænkes, at dette fald er sket over en 13-årig periode, hvor man først indenfor
de seneste ca. fire år har ændret igangsættelsespraksis markant for kvinder, der nærmer sig
fulde 42 graviditetsuger.
Endelig kan vi se, at ministeren berører guidelinearbejdet, hvori det beskrives, at de lægevi-
denskabelige selskaber med jævne mellemrum opdaterer deres faglige anbefalinger og ret-
ningslinjer, og at eventuelle budgetmæssige konsekvenser bør indgå i regionernes løbende
budgetlægning.
Skal det ses som en forhåndsgodkendelse af, at lægerne kan indføre et nyt regime, og at
regionerne så bare skal acceptere og finansiere det?
Lægerne tager i deres guidelinearbejde ikke højde for eventuelle økonomiske konsekvenser.
Det finder vi sådan set rigtigt.
Men en prioritering og finansiering skal jo finde sted, og en beslutning som den ovenfor be-
skrevne får stor betydning for den samlede økonomi på landets fødesteder.
Vi kan i hvert fald klart konstatere, at der ikke er sammenhæng mellem det faglige selskab
for obstetrik og gynækologis beslutning om igangsættelse af ukomplicerede graviditeter før
fulde 42 uger og regional markering af økonomi til formålet.
Vi takker for gennemlæsningen af vores kommentarer til de fleste af spørgsmål 251-265 til
Sundheds- og Forebyggelsesministeren, og vi stiller os til rådighed for videre besvarelse af
spørgsmål for interesserede parter.
Med venlig hilsen
Lillian Bondo
Formand for Jordemoderforeningen