Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
1498370_0001.png
Lænke-ambulatorierne
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
vedrørende det fremtidige tilsyn med alkoholbehandling
24. februar 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0002.png
Indhold
§
Kort om Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
§
Tilsyn med ambulant alkoholbehandling i dag
§
Potentielle udfordringer, når tilsyn med ambulant alkoholbehandling overgår til
Socialtilsynet
§
Tilsynsvirvar?
§
Om Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0003.png
Kort om Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
§
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
§
Er en erhvervsdrivende fond, der not-for-profit driver behandlingssteder for personer
med alkohol- og stofmisbrug
§
Har vedtægtsbestemt forpligtigelse til at bidrage til
§
Udvikling af kvalitet og anerkendte metoder i misbrugsbehandling
§
Forebyggelse og oplysning om misbrug og behandlingsmuligheder
§
Deler
fuldkommen
ønsket om et grundigt og fagligt kompetent tilsyn med behandling
§
Lænke-ambulatoriernes brugere er helt overvejende ‘almindelige’ mennesker
uden andre problemer end et for stort alkoholforbrug. De er helt overvejende
§
I arbejde
§
Gift og har i øvrigt et socialt netværk
§
Uden ”sager” i kommunale forvaltninger
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0004.png
TILSYN MED AMBULANT
ALKOHOLBEHANDLING I DAG
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0005.png
Erhvervsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og kommunerne
§
Som erhvervsdrivende fond er Lænke-ambulatorierne underlagt Erhvervssty-
relsen som fondsmyndighed. Erhvervsstyrelsen fører blandt andet tilsyn med
§
Om vedtægterne lever op til lovens bestemmelser
§
Forvaltningen af fondens økonomi, blandt andet løbende drift, kapitalforvaltning, ud-
delinger, revision - erhvervsdrivende fonde er underlagt årsregnskabslovens regler
§
Bestyrelsens og ledelsens kompetencer
§
Som noget nyt skal fonden desuden redegøre for om fonden lever op til en række
anbefalinger for god fondsledelse efter princippet om følg eller forklar
§
Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, her-
under
§
Patientsikkerhed
§
Sundhedsfaglig acceptabel og forsvarlig standard
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0006.png
Erhvervsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og kommunerne
§
Kommunerne
1.
Godkender private alkoholbehandlingstilbud efter retningslinjer udstukket af Sund-
hedsstyrelsen, herunder
§
Medarbejdere og faglige kompetencer
§
Behandlingsmetoder
§
Målgruppen for behandling
§
Tilrettelæggelse af behandlingsindsatsen
§
Behandlingens varighed, intensitet, organisering og takster
§
Opfølgning på behandling
§
Dokumentation og kvalitetsudvikling
2.
Beslutter suverænt, om man ønsker at indgå samarbejdsaftale med et (godkendt)
privat alkoholbehandlingstilbud
§
Hvis der ikke indgås samarbejdsaftale, kan alkoholbehandlingstilbuddet ikke opkræve beta-
ling for sin behandling hos kommunen
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0007.png
POTENTIELLE UDFORDRINGER, NÅR TILSYN
MED AMBULANT ALKOHOLBEHANDLING
OVERGÅR TIL SOCIALTILSYNET
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0008.png
Socialtilsynet versus Erhvervsstyrelsen
§
Socialtilsynets nuværende tilsynsmodel har blandt andet to temaer med
følgende underkriterier og indikatorer:
§
Tema: Organisation og ledelse
§
Kriterium: Tilbuddet har en faglig kompetent ledelse
§
Indikator: Ledelsen har relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet
§
Indikator: Tilbuddet har en kompetent og aktiv bestyrelse
§
Tema: Økonomi
§
Kriterium: Tilbuddet er økonomisk bæredygtigt
§
Indikator: Revisor har ikke anført forbehold eller væsentlige supplerende oplysninger…
§
Indikator: Rimeligt forhold mellem omsætning samt planlagte investeringer og dækningsgrad….
§
Indikator: Soliditetsgrad er rimelig….
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0009.png
Socialtilsynet versus Erhvervsstyrelsen
§
Erhvervsstyrelsens tilsyn med Lænke-ambulatorierne (som erhvervsdrivende
fond) har samme indhold og fokus, hvorfor der potentielt kan opstå modstrid-
ende vurderinger – hvilken af de to tilsynsmyndigheder har forrang?
§
Kan Socialtilsynets vurderinger af økonomi ”rumme”, at fx Lænke-ambulatori-
erne har en vedtægtsbestemt pligt til
§
Udvikling af kvalitet og anerkendte metoder i misbrugsbehandling
§
Forebyggelse og oplysning
…hvilket fordrer et vist overskud på den løbende drift?
§
Eksempler på Lænke-ambulatoriernes udvikling, forebyggelse og oplysning:
§
Rådgivning til pårørende – også til borgere i kommuner, der ikke vil betale herfor
§
Udvikling af en app, der blandt andet hjælper med at identificere risikosituationer og
årsager til alkoholtrang, og som er stillet gratis til rådighed for alle
§
Deltagelse i Sundhedsstyrelsens udviklingsprojekt ”Kvalitet i Alkoholbehandling”
§
Massiv investering i oplysningskampagne i forbindelse med Uge 40
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0010.png
Socialtilsynet versus Sundhedsstyrelsen
§
Sundhedsstyrelsen har netop – og med stor grundighed – udviklet en tilsyns-
model for ambulant alkoholbehandling, der blandt andet har fokus på, om der
foregår en lægefaglig forsvarlig:
§
Udredning af patienters alkoholmisbrug
§
Modtagelse og visitation med henblik på afrusning og abstinensbehandling
§
Udlevering af lægeordineret medicin
§
Servicering og kalibrering af apparatur til måling af alkoholpromille samt om der er
det nødvendige udstyr til behandling, hvis der skulle forekomme overdosering af
benzodiazepiner
§
Behandling til nedsættelse af risiko for recidiv
§
I lovforslaget nævnes, at Sundhedsstyrelsens tilsyn skal supplere Socialtilsy-
nets tilsyn, men hvis Socialtilsynet skal kunne vurdere et alkoholbehandlingstil-
buds metoder, resultater og kompetencer bør de oparbejde et vist minimum af
sundhedsfaglige kompetencer
§
Hvis ikke risikeres, at der – helt mod intentionen – bliver tale om tilsyn uden tilnær-
melsesvis nødvendig indsigt i og viden om alkoholbehandling.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0011.png
Socialtilsynets tilsynsmodel
§
Socialtilsynets nuværende tilsynsmodel har – af gode grunde – sit udgangs-
punkt i Serviceloven og handler derfor helt overvejende om dag- og døgntilbud
til mennesker med nedsat funktionsevne og udsatte unge.
§
Fælles for tilbuddene underlagt Socialtilsynet er, at de er visiteret af kommu-
nerne, mens Lænke-ambulatoriernes tilbud er et ambulant frit-valgs-tilbud
under sundhedsloven. Det betyder, at
§
Borgeren vælger
frivilligt,
om de vil benytte Lænke-ambulatorierne og kan på et
hvilket som helst tidspunkt
vælge at stoppe
behandlingen
§
Når borgeren ikke længere ønsker behandling,
ophører kommunens betaling
til
Lænke-ambulatorierne
§
Af tilsynsmodellens ca. 35 såkaldte indikatorer, synes 23 i bedste fald irrele-
vante i forhold til at føre tilsyn med ambulant alkoholbehandling og/eller at føre
tilsyn med en erhvervsdrivende fond.
§
Udvalgte indikatorer og deres irrelevans i forhold til ambulant alkoholbehand-
ling er illustreret på de følgende sider.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0012.png
Bemærkninger til Socialtilsynets tilsynsmodel
Tilsynsmodellens indikatorer
Tema: Uddannelse og beskæftigelse
Indikator 1.a: Tilbuddet opstiller i samarbejde med borger-
ne konkrete mål for borgernes skolegang, uddannelse el-
ler beskæftigelse, og der følges op herpå.
Indikator 1.b: Borgerne er i undervisningstilbud, uddannel-
se, beskæftigelse, beskyttet beskæftigelse eller dagtilbud i
form af aktivitets- og samværstilbud.
Tema: Selvstændighed og relationer
Indikator 2.a: Tilbuddet opstiller i samarbejde med borger-
ne konkrete, individuelle mål for borgernes sociale
kompetencer og selvstændighed, og der følges op herpå.
Indikator 2.b: Borgerne indgår i sociale relationer, fælles-
skaber og netværk i det omgivende samfund.
Irrelevant, da Lænke-ambulatoriernes brugere typisk ikke
har problemstillinger knyttet til sociale kompetencer og
selvstændighed – og i øvrigt normalt ville frabede sig ind-
blanding heri.
Irrelevant, da Lænke-ambulatoriernes brugere typisk ikke
har problemstillinger knyttet til sociale relationer, fælleska-
ber og netværk – og i øvrigt normalt ville frabede sig ind-
blanding heri.
Irrelevant, da Lænke-ambulatoriernes brugere typisk har
kontakt til og samvær med familie og netværk – og i øvrigt
normalt ville frabede sig indblanding heri.
Irrelevant, da Lænke-ambulatoriernes brugere typisk alle-
rede er i arbejde eller uddannelse – og i øvrigt normalt
ville frabede sig indblanding heri.
Irrelevant, da Lænke-ambulatoriernes brugere typisk
allerede er i arbejde eller uddannelse.
Bemærkning
Indikator 2.c: Borgerne har med udgangspunkt i deres
ønsker og behov herfor kontakt til og samvær med deres
familie og netværk i dagligdagen.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0013.png
Bemærkninger til Socialtilsynets tilsynsmodel
Tilsynsmodellens indikatorer
Tema: Målgruppe, metoder og resultater
Indikator 3.c: Tilbuddet kan dokumentere positive resulta-
ter i forhold til opfyldelsen af de mål, de visiterende kom-
muner har opstillet for borgernes ophold.
Indikator 4.b: Borgerne har indflydelse på beslutninger
vedrørende sig selv og hverdagen i tilbuddet i overens-
stemmelse med deres ønsker og behov.
Indikator 5 a: Borgerne trives i tilbuddet.
Indikator 6.a: Tilbuddets pædagogiske indsats sikrer, at
magtanvendelser så vidt muligt undgås.
Indikator 6.b: Tilbuddet dokumenterer og følger op på
eventuelle magtanvendelser med henblik på løbende læ-
ring og forbedring af indsatsen.
Indikator 7.a: Tilbuddets pædagogiske indsats understøt-
ter, at der ikke forekommer overgreb i tilbuddet.
Indikator 7.b: Tilbuddets beredskab i forhold til at forebyg-
ge overgreb er tilpasset målgruppen og er kendt af med-
arbejderne.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Bemærkning
Irrelevant, da kommuner ikke visiterer til ambulant alkohol-
behandling.
Irrelevant, da brugerne kan forlade behandlingen på et
hvert tidspunkt – og sætter i øvrigt selv målene for deres
behandling.
Irrelevant, da brugerne kun fortsætter behandlingen så
længe, de selv ønsker.
Irrelevant, da tilbuddet ikke har nogen form for beføjelser
til at udøve magt, lige som brugerne kun fortsætter be-
handlingen så længe, de selv ønsker.
Irrelevant, da tilbuddet ikke har nogen form for beføjelser
til at udøve magt, lige som brugerne kun fortsætter be-
handlingen så længe, de selv ønsker.
Irrelevant, da tilbuddet ikke har nogen form for beføjelser
til at udøve magt, lige som brugerne kun fortsætter be-
handlingen så længe, de selv ønsker.
Irrelevant, da der ikke forekommer overgreb, lige som
brugerne kun fortsætter behandlingen så længe, de selv
ønsker.
side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0014.png
Bemærkninger til Socialtilsynets tilsynsmodel
Tilsynsmodellens indikatorer
Tema: Organisation og ledelse
Indikator 8.a: Ledelsen har relevante kompetencer i for-
hold til at lede tilbuddet.
Indikator 8.c: Tilbuddet har en kompetent og aktiv besty-
relse.
Indikator 9.a: Borgerne har i forhold til deres behov til-
strækkelig kontakt til personale med relevante kompeten-
cer.
Tema: Økonomi
Indikator 11.a: Tilbuddets revisor har ikke anført forbehold
eller væsentlige supplerende oplysninger i erklæringen til
tilbuddets regnskab og årsrapport.
Indikator 11.b: Der er et rimeligt forhold mellem tilbuddets
forventede omsætning på den ene side og planlagte inve-
steringer og dækningsgrad på den anden side, jf. tilbud-
dets budget.
Indikator 11.c: Tilbuddets soliditetsgrad (nøgletal) er rime-
lig set i forhold til tilbuddets alder og specialiseringsgrad.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Irrelevant, da brugerne kun fortsætter behandlingen så
længe, de selv ønsker.
Bemærkning
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0015.png
Bemærkninger til Socialtilsynets tilsynsmodel
Tilsynsmodellens indikatorer
Tema: Økonomi
Indikator 12.a: Tilbuddets budget afspejler tilbuddets mål-
gruppe, metoder samt tilbuddets planer for faglig udvikling
og større ændringer.
Erhvervsstyrelsen har i Lænke-ambulatoriernes tilfælde i
et vist omfang som fondsmyndighed tilsyn med det sam-
me.
Lænke-ambulatorierne er i øvrigt nødt til at oparbejde
overskud på driften for at indfri sin forpligtigelse til blandt
andet udviklings- og oplysningsvirksomhed.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Erhvervsstyrelsen har som fondsmyndighed tilsyn med
det samme i Lænke-ambulatoriernes tilfælde.
Bemærkning
Indikator 13a: Tilbuddets økonomiske nøgletal, som frem-
går af tilbuddets årsrapport, er i overensstemmelse med
regnskabet.
Indikator 13.b: Pengestrømmene mellem en koncerns en-
kelte virksomheder kan følges i budget og regnskab.
Tema: Fysiske rammer
Indikator 14.a: Borgerne trives med de fysiske rammer.
Indikator 14.b: De fysiske rammer og faciliteter imøde-
kommer borgernes særlige behov.
Irrelevant, da brugerne kun fortsætter behandlingen så
længe, de selv ønsker.
Irrelevant, da brugerne kun fortsætter behandlingen så
længe, de selv ønsker.
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0016.png
TILSYNSVIRVAR?
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0017.png
Tilsynsinstanser i dag og i fremtiden
§
Tilsynsinstanser i dag
§
Erhvervsstyrelsen
§
Beliggenhedskommunen (dels som godkendende instans, dels som instans, der be-
slutter, om der ønskes et samarbejde og dermed kan opkræves betaling)
§
Sundhedsstyrelsen
§
Tilsynsinstanser i fremtiden
§
Erhvervsstyrelsen
§
Beliggenhedskommunen (vil ikke længere formelt skulle godkende, men skal vel
stadig beslutte, om der ønskes et samarbejde, og dermed om et privat alkoholbe-
handlingstilbud kan opkræve betaling fra kommunen)
?
§
Sundhedsstyrelsen
§
Socialtilsynet (overtager den formelle godkendelse og fører tilsyn med forhold, som
er overlappende med tilsynet fra Erhvervsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og ikke
mindst beliggenhedskommunen, som naturligt stadig har en interesse i ordentlige
samarbejdspartnere)
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0018.png
OM FONDEN
LÆNKE-AMBULATORIERNE I DANMARK
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0019.png
Om Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
§
Lænke-ambulatorierne er en non-profit organisation, hvor indtægterne alene
skal dække omkostninger i forbindelse med alkoholbehandling og udvikling af
nye og endnu bedre behandlingsmetoder.
§
Lænke-ambulatorierne er Danmarks største organisation til behandling af alko-
holproblemer og hjælper hvert år ca. 3.000 mennesker og deres familier med
alkoholbehandling.
§
Lænke-ambulatorierne har mere end 50 års erfaring med højt specialiseret,
gratis, anonym, alkoholbehandling og rådgivning.
§
Lænke-ambulatorierne har
§
11 ambulatorier, der retter sig mod kommuner, virksomheder og privatpersoner.
§
Et professionelt team af kompetente læger, psykologer, sygeplejersker og socialråd-
givere, der altid står klar uden ventetid.
§
Meget konkurrencedygtige priser
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498370_0020.png
Yderligere information og baggrund?
kontaktinfo:
KONTAKTINFORMATION:
Mikael Jakshøj
Direktør
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
Peter Bangs Vej 1 G, 4. sal
DK 2000 Frederiksberg
Dir.nr.
Mobilnr.
Mail:
Website:
39 455 460
2055 3170
[email protected]
www.laenken.dk
24. februar 2015
Foretræde for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
side 20