Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 222
Offentligt
Notat om sjældne sygdomme, februar 2015
Sjældne sygdomme: Fra strategi til handling
Vi henvender os til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget på vegne af en gruppe af mellemstore biofarmaceutiske
virksomheder med fokus på udvikling af behandlinger til sjældne sygdomme, såkaldte ”Orphan Drugs”. Vi er engagerede
i den offentlige debat om sjældne sygdomme, og hvad vigtigere er, vi hjælper patienter med svære og livstruende
lidelser.
Fakta om sjældne sygdomme
En sjælden sygdom er ofte en medfødt, kompliceret, livstruende og kronisk svækkende tilstand, for hvilken der kun findes få eller
ingen behandlingsmuligheder. Sjældne sygdomme er ofte multisystemiske og progredierende og kendetegnet ved smerte,
invaliditet, betydelig organskade og høj dødelighed
1
. Det kan derfor være af stor betydning for patientens funktionsevne og
livskvalitet at få den nødvendige behandling.
En sjælden sygdom er defineret som en lidelse, der berører maksimalt 5 ud af 10.000 personer i EU
1
og dermed kun et meget
begrænset antal patienter. Man kender mellem 5.000 og 8.000 sjældne sygdomme, og de anslås at berøre mellem 6-8 % af
befolkningen
1
. I Danmark anslås det, at der er mere end 900 sjældne sygdomme, og jævnfør den danske definition skønnes ca.
50.000 danskere at lide af en sådan. Der findes kun behandlingsmetoder til omkring 1 % af de sjældne sygdomme.
I 2009 vedtog EU-landene enstemmigt en anbefaling fra Kommissionen om en indsats for sjældne sygdomme
1
og
forpligtede sig til at udvikle nationale handlingsplaner. I juli 2014 offentliggjorde Sundhedsstyrelsen den danske
”Nationale strategi for sjældne sygdomme”. Der ligger et stort arbejde bag den Nationale strategi, men sættes der ikke
handling bag ordene, er og bliver det en strategi.
Strategien redegør for de væsentligste udfordringer på området, heriblandt forsinket diagnostik, mangelfuld og fejlagtig
diagnosticering samt manglende sammenhæng og koordinering i indsatsen. Ligeledes indeholder den 97 anbefalinger
og visioner for området. Derfor er der behov for at konkretisere strategien i en handlingsplan, hvor der er en klar
prioritering af forslagene med deadlines for implementering af de prioriterede tiltag. Vi har udvalgt tre områder, som vi
mener, man bør starte med at fokusere på.
1. En ikke-diskriminerede plan bør adoptere EU's definition af sjældne sygdomme og styrke voksenområdet
Vi vil gerne fremhæve en diskrepans i den Nationale Strategi, som omhandler selve definitionen af en sjælden sygdom.
Danmark er et af de få EU-lande, som endnu ikke har implementeret EU's definition. Ifølge Socialstyrelsen defineres en
sygdom som sjælden, når den er konstateret hos færre end 1.000 danskere, dvs. 1-2 ud af 10.000 personer.
2
Derudover
skal en lang række andre kriterier også være opfyldt, såsom at sygdommen er genetisk betinget og arvelig, samt at den
ikke bliver håndteret tilstrækkeligt under de lægelige specialer. EU's definition fokuserer på sjældenhed, alvorlighed og
at der findes et stort udækket medicinsk behov. En sygdom anses for sjælden, hvis den rammer højest 5 ud af 10.000.
3
Derfor karakteriseres flere sygdomme som sjældne på EU-niveau, end det er tilfældet i Danmark. Det faktum, at sjældne
sygdomme kendetegnes ved at ramme meget få mennesker, og specialisering og viden derfor er kostbar og sparsom,
taler for at øge samarbejdet i EU. En dansk adoption af EU-definitionen vil give et fælles udgangspunkt for dette
samarbejde. Hvis den officielle EU-definition føjes til den nationale plan, sikres det, at patienter med sjældne sygdomme
i Danmark kan drage fordel af en handlingsplan, der er i overensstemmelse med praksis på EU-niveau.
Desuden bør indsatser under den nationale strategi gælde for alle patienter med sjældne sygdomme uagtet deres alder
og tilstand. For at sikre dette, er der behov for at styrke voksenområdet på såvel centrene for sjældne sygdomme som
på de hospitalsafdelinger, der behandler sjældne sygdomme fx kræftformer, gigtsygdomme og sjældne hudsygdomme.
Centrene varetager udredning og behandling, og de har desuden en koordinerende rolle.
4
Hidtil har centrene haft fokus
1
Rådets anbefalinger til en europæisk indsats på området for sjældne sygdomme fra 2009
Socialstyrelsen bruger betegnelsen ”sjældne handicap” for de lidelser, som Sundhedsstyrelsen benævner ”sjældne sygdomme”. Socialstyrelsen:
http://socialstyrelsen.dk/handicap/sjaeldnehandicap/beskrivelser-af-diagnoser
3
Sjældne sygdomme – Europas udfordringer:
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/non_com/docs/raredis_comm_da.pdf
4
http://www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Juliane+Marie+Centret/Klinikker/Klinisk+Genetisk+Klinik/Klinik+for+Sj%C3%A6ldne+Handicap/?s
iu=true
2
1