Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Januar 2015
SPILLEAFHÆNGIGHED
Den delvise liberalisering af det danske spillemarked, der har fundet sted siden januar 2012, har indbefattet
nogle markante styrkelser og forbedringer af det behandlingsmæssige og det forebyggelsesmæssige
område. De sidste godt 2 års oplevelser har imidlertid vist, at lovens intention ikke fuldt ud er blevet
implementeret, hvilket – desværre – stadig bevirker, at der hersker en uforudsigelighed og utryghed
omkring stabiliteten i forhold til behandlingen og forebyggelsen vedrørende ludomani.
I det følgende opridses kort situationen på det behandlings- & forebyggelsesmæssige område omkring
ludomani.
Problemstilling
Center for Ludomani har i alle årene (aktuelt 23 år) og Frederiksberg Centeret (aktuelt 14 år) levet en
tilværelse, hvor man er gået fra årlig bevilling til årlig bevilling. Dette har gjort det vanskeligt, at tænke
budgetmæssigt og strategisk langsigtet, både i forhold til behandling og til forebyggende indsatser.
Ydermere har det medført, at vi ikke har haft muligheder for at opbygge partnerskaber og relationer, hvor
der indgår en form for økonomisk samarbejde, da vi principielt ikke véd om vi eksisterer, når året er omme.
Den nye lovgivning giver for første gang mulighed for flerårige bevillinger, idet det fremgår af teksten fra
lovforslaget vedrørende Ludomani (L 203 fra Folketingssamlingen 2009-10), at ”det skal tilstræbes, at
behandlingsinstitutionerne får mulighed for at udarbejde flerårige budgetter, hvilket vil give en større
stabilitet til behandlingen af ludomaner”.
Og videre blev det tilkendegivet af Skatteministeriet, at netop flerårige bevillinger lå til grund for, at midler
til behandling for ludomani blev flyttet til Finansloven.
Flerårige bevillinger til behandling (og forebyggelse) for ludomani har gennem mange år været et rigtig,
rigtig stort ønske for os at kunne opnå, hvorfor vi har glædet os meget over de i loven indeholdte
intentioner på dette område. De er både fornuftige og fremsynede, men dette er dog – af uforståelige
grunde – stadig ikke muligt.
Den her-og-nu aktuelle situation
Ansøgning til midler vedrørende behandling og forebyggelse er endnu ikke blevet slået op af Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse. Det må imidlertid formodes, at ansøgningsopslag effektueres primo februar
måned, hvorefter der følger en seks ugers frist til indsendelse af ansøgninger til Ministeriet. Vi er nu
fremme ved midten af marts måned. Den videre forretningsmæssige gang er herefter ligeledes en seks
ugers periode til Ministeriets brug for behandling af indkomne ansøgninger. Vi er nu fremme ved
udgangen af april måned, og kan herefter - i bedste fald - gøre os håb om, at den/de første rater kommer til
udbetaling primo maj måned.
Men
- det vil være alt for sent, da vores regnskabsår går fra den 1. januar til den 31. december, og vi fra
dette tidspunkt ikke længere har økonomi til at drive behandlingscentrene videre. Konsekvensen af denne
uforståelige og svært forenelige situation med den nye spillelovs intentioner er klar: Vi har længe inden
maj måned måttet lukke såvel Center for Ludomani samt Frederiksberg Centeret, og mange hundreder
ludomane personer samt deres pårørende kan ikke modtage den behandling, som er så tvingende
nødvendig for dem med henblik på, at få genskabt et tillidsfuldt og et godt liv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495633_0002.png
Løsningsforslag
Midler til behandling
Der udmøntes 5 års bevillinger i lighed med gældende vilkår for licenserede spilleselskaber i
Danmark.
Dog kan der indføres en passus om, at fortsat bevilling fra år til år forudsætter vedtagelse af
Finanslov.
Bevillingsperiode (og dermed regnskabsåret) flyttes, så gældende konditioner herefter vil være den
1. april til den 31. marts det følgende år.
Bevillingsperiode på 15 mdr. i stedet for gældende 12 mdr.
Midler til forebyggelse
Der udmøntes bevillinger for 3- årige perioder. Effekten af dette vil blandt flere forhold være, at de
enkelte indsatsområder, der prioriteres af Ministeriet, kan følges op på en tættere og en mere
kontinuerlig vis end det aktuelt kan lade sig gøre. Den aktuelle situation på området for
forebyggelse indbefatter, at forebyggelsesprojekter skal afvikles og afsluttes fra år til år, og midler
til fortsat at kunne drifte for nogen projekters vedkommende meget store og ambitiøst anlagte
undervisningssites er ikke til stede.
Den nye danske spillelov er en både fornuftig og fremsynet lovgivning, og en lovgivning der tager behørigt
højde for den virkelighed, der gør sig gældende på et spillemarked i rivende udvikling såvel hvad angår nye
spilletilbud, omfang og intensiteten af disse samt en stærkt øget tilgængelighed til at kunne spille. Vi har
begge gennem mange år arbejdet for, at en sådan lovgivning kunne erstatte det tidligere monopol med
blandt andet det mål for øje, at det samlede spillemarked på denne vis blev mere transparent og
kontrolleret. Den nye spillelov lever på fornem vis op til dette foruden hele området for ansvarligt spil
(Responsible Gambling) er indbefattet som en central markør for lovens virke.
Vi mener, at nærværende forslag kan være medvirkende til, at den nye spillelov i endnu højere grad også er
til gavn for de mennesker, der oplever at spillet bliver til et problem for dem selv og deres familier. En
længere bevillingsramme vil ikke blot betyde en øget stabilitet i forhold til tilrettelæggelsen og driften af
den enkelte indsats, men også skabe øget mulighed for bedre effektmåling og dokumentation på området,
og sidst – men ikke mindste – vil det være til gavn for målgrupperne, at få et samlet mere stabilt og
vedvarende udbud af behandling og forebyggelsesindsatser.
Vi håber derfor meget, at det måtte være muligt, at justere og korrigere de i vor skrivelse anførte forhold,
og på denne måde medvirke til, at der for første gang består en forudsigelighed og tryghed på området for
behandlingstilbud for ludomani (og ligeledes på det forebyggende område).
Med venlige hilsener
Michael Bay Jørsel
Centerleder
Center for Ludomani
E-mail:
[email protected]
Morten Dalsgaard
Direktør
Frederiksberg Centeret
E-mail:
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tlf.: 20 16 70 06
Tlf.: 26 71 33 03