Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Januar 2015
SPILLEAFHÆNGIGHED
Den delvise liberalisering af det danske spillemarked, der har fundet sted siden januar 2012, har indbefattet
nogle markante styrkelser og forbedringer af det behandlingsmæssige og det forebyggelsesmæssige
område. De sidste godt 2 års oplevelser har imidlertid vist, at lovens intention ikke fuldt ud er blevet
implementeret, hvilket – desværre – stadig bevirker, at der hersker en uforudsigelighed og utryghed
omkring stabiliteten i forhold til behandlingen og forebyggelsen vedrørende ludomani.
I det følgende opridses kort situationen på det behandlings- & forebyggelsesmæssige område omkring
ludomani.
Problemstilling
Center for Ludomani har i alle årene (aktuelt 23 år) og Frederiksberg Centeret (aktuelt 14 år) levet en
tilværelse, hvor man er gået fra årlig bevilling til årlig bevilling. Dette har gjort det vanskeligt, at tænke
budgetmæssigt og strategisk langsigtet, både i forhold til behandling og til forebyggende indsatser.
Ydermere har det medført, at vi ikke har haft muligheder for at opbygge partnerskaber og relationer, hvor
der indgår en form for økonomisk samarbejde, da vi principielt ikke véd om vi eksisterer, når året er omme.
Den nye lovgivning giver for første gang mulighed for flerårige bevillinger, idet det fremgår af teksten fra
lovforslaget vedrørende Ludomani (L 203 fra Folketingssamlingen 2009-10), at ”det skal tilstræbes, at
behandlingsinstitutionerne får mulighed for at udarbejde flerårige budgetter, hvilket vil give en større
stabilitet til behandlingen af ludomaner”.
Og videre blev det tilkendegivet af Skatteministeriet, at netop flerårige bevillinger lå til grund for, at midler
til behandling for ludomani blev flyttet til Finansloven.
Flerårige bevillinger til behandling (og forebyggelse) for ludomani har gennem mange år været et rigtig,
rigtig stort ønske for os at kunne opnå, hvorfor vi har glædet os meget over de i loven indeholdte
intentioner på dette område. De er både fornuftige og fremsynede, men dette er dog – af uforståelige
grunde – stadig ikke muligt.
Den her-og-nu aktuelle situation
Ansøgning til midler vedrørende behandling og forebyggelse er endnu ikke blevet slået op af Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse. Det må imidlertid formodes, at ansøgningsopslag effektueres primo februar
måned, hvorefter der følger en seks ugers frist til indsendelse af ansøgninger til Ministeriet. Vi er nu
fremme ved midten af marts måned. Den videre forretningsmæssige gang er herefter ligeledes en seks
ugers periode til Ministeriets brug for behandling af indkomne ansøgninger. Vi er nu fremme ved
udgangen af april måned, og kan herefter - i bedste fald - gøre os håb om, at den/de første rater kommer til
udbetaling primo maj måned.
Men
- det vil være alt for sent, da vores regnskabsår går fra den 1. januar til den 31. december, og vi fra
dette tidspunkt ikke længere har økonomi til at drive behandlingscentrene videre. Konsekvensen af denne
uforståelige og svært forenelige situation med den nye spillelovs intentioner er klar: Vi har længe inden
maj måned måttet lukke såvel Center for Ludomani samt Frederiksberg Centeret, og mange hundreder
ludomane personer samt deres pårørende kan ikke modtage den behandling, som er så tvingende
nødvendig for dem med henblik på, at få genskabt et tillidsfuldt og et godt liv.