Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1495618_0001.png
Fra:
Mette Nygaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. februar 2015 13:34
Til:
Erling Bonnesen
Cc:
Michael Drest Nielsen
Emne:
House of Oliver Twist A/S, Odense - sporbarhed og sikkerhedsfeature direktiv 2014/40/EU
Kære Erling,
Tak for din opringning tidligere i dag.
I den forbindelse nævnte jeg min bekymring over artikel 15 Sporbarhed og artikel 16 Sikkerhedsfeature i
direktiv 2014/40/EU, som skal være implementeret i alle EU medlemslande i Maj 2016.
Vi har i min virksomheds høringssvar til ministeriet for sundhed og forebyggelse dateret 7. februar 2013
givet udtryk for vores bekymring på side 13-15. Vores høringssvar er til information vedhæftet.
Venligst bemærk at artikel 14 i udkastet til et nyt direktiv, som vores høringssvar er baseret på, i det
vedtagne direktiv blev til artikel 15 og artikel 16.
Jeg har nedenfor kopieret teksten fra side 13-15.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål, ligesom jeg meget gerne deltager i et møde for
at uddybe vores bekymring på dette område.
Afslutningsvis kan jeg tilføje, at jeg med posten har sendt dig nogle produkter, hvoraf det tydeligt vil
fremgå, at der er fysiske begrænsninger for, hvad der er plads til på vores emballage pga. den lille størrelse.
Med venlig hilsen
Michael Drest Nielsen
HOUSE OF OLIVER TWIST A/S
Børstenbindervej 1
5230 Odense M
Denmark
Phone:
Cell:
Fax:
45 66 15 71 17
45 26 20 60 36
45 65 93 07 67
Uddrag af høringssvar: (RTV = røgfri tobaksvarer)
Artikel 14
Sporbarhed og sikkerhedsfeatures
O rådet ”spor arhed og sikkerhedsfeatures” ør ku gælde to akskategorier for hve
forfalskede produkter udgør et problem, således bør RTV undtages fra dette.
i ds uglede og
Overordnet og helt grundlæggende set er denne artikel fuldstændig og aldeles irrelevant for vores
produkter og virksomhed. Endvidere vil den administrative byrde og de økonomiske afledte omkostninger
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 211: Henvendelse af 4/2-15 fra House of Oliver Twist A/S vedr. sporbarhed og sikkerhedsfeatures
derfra være uoverkommelige.
Artikle differe tierer ikke elle ” ai strea produkter” der typisk asseprodu eres på
højteknologiske industrialiserede produktionsanlæg og små nicheprodukter, hvor de produktionstekniske
metoder overhovedet ikke gør det muligt at spore enkeltpakninger under hensyntagen til de retningslinjer,
der er beskrevet i artikel 14.
Endvidere vil der typisk for RTV, som beskrevet under kommentarer til artikel 11, være fysiske
begrænsninger på, hvad der er muligt qua emballagens lille størrelse.
Vi støder derfor på ogle fysiske egræ s i ger ed pla eri g af advarsler og ”tra ki g a d tra i g”-
mærker. Arealet af den største overflade på vores emballage er 16,3 cm
2
I forbindelse med henvisninger til FCTC er det væsentligt at sondre mellem forpligtigelser og retningslinjer,
samt hvad kommissionen tilføjer af krav herudover. Vi er ikke bekendt med krav om specifikke
sikkerhedsfeatures fra FCTC side, hvilke i øvrigt også ville være overflødigt på niche produkter som vores.
Da afsnittet omhandler emballage, med tydelig fokus på røgtobak, vil det være nødvendigt at tage specielle
hensyn til RTV, som typisk emballeres i meget små pakninger.
Den administrative byrde og de økonomiske omkostninger, som også vil involvere og påvirke vores
samhandelspartnere, vil være af et sådant omfang, at tobaksproducenter af nicheprodukter som vores, vil
blive udmeldt fra kataloger og varesortimenter på baggrund af lille volumen og lav omsætningshastighed.
På baggrund af ovenstående, mener vi i høj grad, at artikel 14 giver anledning til bekymringer angående
handels- og markedsmæssige begrænsninger for små og
mellemstore virksomheder samt nicheprodukter. De foreslåede foranstaltninger er ude af proportion i
forhold til det ønskede mål for sporbarhed og sikkerhedsfeatures.
Til information kan vi oplyse, at vi har eksisterende sporbarhedssystemer implementeret i forhold til vores
produkter. Disse er udviklet og implementeret udelukkende på baggrund af forbrugernes sikkerhed.
Ad Stk. 2 - Endvidere er det ikke præciseret, om alle disse oplysninger skal fremgå af identifikatoren, eller
om det er nok at man henvender sig til os, og vi derefter skal kunne redegøre for alle de nævnt ting i
punkterne a)
k).
Ad Stk. 8 - I forbindelse med at prismærkater ikke må
dække advarsler eller ”tra ki g og tra i g”-mærkater,
er det vigtigt at tobaksvarefabrikanter ikke kan blive stillet til ansvar for, hvorledes personale i
detailbutikker måtte placere prismærkater.
Vi formoder at det er lovpligtigt i visse markeder, at forbrugerne kan få prisen på tobaksvaren oplyst i form
af prismærkater på tobaksvaren. Hvor skal de forretninger, der påfører vores produkter prismærkater, så
placere denne prismærkat? Under alle omstændigheder vil det være urimeligt, hvis vi kan gøres ansvarlig
for, at et prismærkat, som ikke er påført af os, kan få konsekvenser for vores virksomhed og produkter.
Vi ser ikke nogen problemer i, at konsumenter eller myndigheder kan kontrollere vores produkters ægthed
uden disse foranstaltninger.
Endvidere er
det ikke et a epta elt argu e t at ”de fire største to aksvarefa rika ter” har et såda
system, hvis behovet for sikkerhedsfeatures ikke er til stede i andre tobaks-kategorier. Forslaget skal
differentiere mellem de forskellige tobakskategorier.
Ad Stk. 9 b) Hvilke tekniske standarder er der tale om, disse skal specificeres og defineres.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 211: Henvendelse af 4/2-15 fra House of Oliver Twist A/S vedr. sporbarhed og sikkerhedsfeatures
1495618_0003.png
Ø sket o ”lige ko kurre evilkår” overskygger fuldstæ dig ehovet for det o talte syste ”tra ki g a d
tra i g”. Ni heprodukter so vores ha dles ikke illegalt og kopieres
heller ikke. Til trods for at det nævnte
system ikke er beskrevet således, at det er muligt at danne sig et overblik over de økonomiske
omkostninger i forbindelse med implementeringen af et sådan system, må det formodes at være
betragteligt og ude af proportioner i forhold til problemets omfang (læs ikke eksisterende) i relation til
vores produkter. Det vil være nødvendigt, at der tages specielle hensyn til RTV.
Hvis det beskrevne system implementeres, bør det udelukkende være gældende for de produktkategorier,
som er berørt af de problemer, der er anledningen til indførelsen af systemet. For vores produkter og
virksomhed er forslaget fuldstændig ubegrundet og
uaktuelt. Der eksistere ikke et behov for at konsumenter af vores produkter skal kunne kontrollere vores
produkters ægthed. Forslaget er for vores vedkomne ude af proportioner.
Det bør specificeres, at omkostninger til implementering af sporbarhed og sikkerhedsfeatures ikke må være
”uri elige”, spe ielt set i lyset af, at det er oget aktører e på arkedet
pålægges.
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen
Mette N. Nygaard
House of Oliver Twist A/S
Børstenbindervej 1
DK - 5230 Odense M.
Tel: +45 66 15 71 17 Dir.Tel: +45 63 100 182
www.oliver-twist.dk
e-mail (including any attachment) may contain confidential information, and is intended for the addressee(s) only. No one else is
authorized to read, store, copy, alter, forward or otherwise use or disclose any part of it in any form.
This e-mail does not necessarily represent the policies, practices, intentions or conclusions of House of Oliver Twist A/S. If you have received
this e-mail in error, please forward it immediately to
[email protected]
<mailto:[email protected]>
and then delete it
unread. Thank you.
This