Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
1488493_0001.png
Folketingets Sundheds – og Forebyggelsesudvalg
Høring om den Præhospitale Indsats
“Uddannelse”
Ambulanceselskabernes
erfaringer og visioner
Matthias Giebner, MD, MSc
Lægelig Direktør Falck Danmark A/S
[email protected]
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0002.png
Hvem vil du gerne behandles af?
30 år, 4 års hoveduddannelse
plus 1 års
diplomuddannelse paramediciner, i alt
5 års uddannelse / praktik og 6 års
praktisk klinisk erfaring.
23 år,
gymnasieuddannet,
professionsbachelor, i
alt 4 års uddannelse
inklusive 9 måneders
praktikfase.
33 år, 4 års hoveduddannelse
plus 1 års
diplomuddannelse
paramediciner plus 2 års
masterstudie, i alt
7 års uddannelse / praktik og
7 års praktisk klinisk erfaring.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0003.png
Præhospital behandling – fremtidens udfordringer
Sygdomsbilleder, undersøgelsesmetoder og
behandlingsmuligheder bliver mere og mere
kompleks
•Undersøgelses
– og behandlingsmuligheder
flyttet fra sygehus til ambulancer.
•Antallet
af hænder og ressourcer bliver ikke
større.
•Opgavedelegation
og – glidning.
•Forudsætning:
Uddannelse, uddannelse , uddannelse.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0004.png
Søren Mørch, historiker og forfatter
“Ambulanceredderen må have
En politibetjentes myndighed
En brandmands mod og handlekraft
En sygeplejerskes omsorg.”
.....
En læges teoretiske viden og kliniske færdigheder på
bestemte områder.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0005.png
Egenskaber for en ambulanceredder
•Ærlighed
•Fagkompetence,
indgående kendskab til præhospital
behandling af børn og voksne
•Feltkompetence
•Teknisk
forståelse og gode manuelle færdigheder;
sikker håndtering af apparatur.
•Ikke
dømmende , ikke diskriminerende
Kilner, T. e.a.”Desirable attributes of the ambulance technician, paramedic and clinical
supervisor”, Emergency Medical Journal, 2004;21; 374 - 378
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0006.png
Egenskaber for en ambulanceredder
•Kendskab
i organisationens sociologi og –
psykologi
Vilje til at udvikle sig selv
Egenskaber og færdigheder som mentor og
leder
•Kendskab
i individual sociologi og psykologi
Kilner, T. e.a.”Desirable attributes of the ambulance technician,
paramedic and clinical supervisor”, Emergency Medical Journal,
2004;21; 374 - 378
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0007.png
Hvilke egenskaber kendetegner en ambulanceredder?
•Psykisk
og fysisk robusthed
(Fysisk test og personlighedstest ved optagelse som elev i Falck)
Gode kommunikationsevner og empati
(Patient, pårørende, sygehuspersonale, politi, brandvæsen)
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0008.png
Fremtidens uddannelse – mangler der mere?
Den akademiske facette:
Basal kendskab til videnskabsteori,
litteratursøgning, evaluering af videnskabelige
artikler som del af grunduddannelsen.
Mulighed for akademisk løbebane med forskning
og lære for dem som har interesse og evner.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0009.png
Fremtidens uddannelse – hvilke emner skal udvikles?
Patofysiologi - viden om, hvordan sygdomme opstår og
påvirker kroppen.
Farmakologi - viden om medicin, hvordan forskellige
præparater virker, bivirkninger, interaktioner imellem
præparater.
Viden og træning i kliniske undersøgelsesmetoder som
kan anvendes præhospitalt.
Viden om at kunne skelne, behandle og visitere kliniske
tilstande, som ligner hinanden.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0010.png
Hvad skal fremtidens ambulancereddere være?
Den fremtidige ambulanceredder skal være en
teoristærk praktiker.
Og hvordan opnår vi det mål?
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0011.png
Fremtidig uddannelsesforløb
•Udvalg
af egnede uddannelsessøgende igennem
ambulanceselskaber.
•Samling
af nuværende uddannelse til assistent og
behandler til en
Erhvervsuddannelse med længere
varighed som slutter på behandlerniveau.
•Manuelle
, praktiske og tekniske elementer vægtes lige
så højt som teoretiske og medicinske.
•Lange
praktikfaser i ambulancetjenesten / på sygehuse
til indlæring af kliniske, kommunikative og sociale
færdigheder.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0012.png
Fremtidig uddannelsesforløb
•Efterfølgende
fase med erhvervserfaring.
•I
tilslutning mulighed for
Diplomuddannelse “Paramediciner”
på fuld – eller deltid.
•Derefter
mulighed for
Master studiegang “præhospital medicin”
og efterfølgende mulighed for akademisk løbebane.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0013.png
Uddannelsessystem i Danmark
Ordinære uddannelsessystem
Videregående uddannelse
Voksen og efteruddannelsessystem
Kandidat
uddannelse
Master
Uddannel
se
Akademi
uddannelser
Profes-
sions-
bachelor-
uddannelser
Diplom
uddannelse
Universi-
tetsbachelor
uddannelse
Videregå-
ende
Voksen
uddannelse
AMU
Erhvervsfaglig
uddannelse
Gymnasiale
uddannelser
Grundskole
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
2
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0014.png
Hvem vil du gerne behandles af?
30 år, 4 års hoveduddannelse
plus 1 års
diplomuddannelse paramediciner, i alt
5 års uddannelse / praktik og 6 års
praktisk klinisk erfaring.
23 år,
gymnasieuddannet,
professionsbachelor, i
alt 4 års uddannelse
inklusive 9 måneders
praktikfase.
33 år, 4 års hoveduddannelse
plus 1 års
diplomuddannelse
paramediciner plus 2 års
masterstudie, i alt
7 års uddannelse / praktik og
7 års praktisk klinisk erfaring.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488493_0015.png
Tak for jeres opmærksomhed !