Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats
Mandag den 19. januar 2015
Indlæg ved Poul Christensen, 3F
Talepapir
det talte ord gælder
Jeg er konsulent i 3F og medlem af brancheudvalget for redderuddannelsen
som er
det ansvarlige faglige udvalg for erhvervsuddannelsen til ambulanceassistent
Brancheudvalget er sammensat af uddannelsessagkyndige arbejdsgiver- og lønmodta-
gerrepræsentanter fra Dansk Industri, Københavns Brandvæsen, FOA og 3F
Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner er tilforordnet
Brancheudvalget sekretariatsbetjenes af TUR
Transporterhvervets Uddannelser hvil-
ket dog ikke
som nogen påstår
gør ambulanceredderuddannelsen til en transport-
og logistikuddannelse. Ikke udover at eleverne i løbet af deres uddannelse modtager
den nødvendige undervisning i køretøjskendskab og kørsel, herunder den særlige træ-
ning i udrykningskørsel
Erhvervsuddannelsen til redder er over de sidste 15 år blevet udviklet til en fokuseret
ambulanceredderuddannelse af meget høj kvalitet.
Hovedparten af uddannelsen udgøres af sundhedsmoduler, der foregår på en sund-
hedsskole. Resten er moduler inden for redning og brandbekæmpelse samt, ikke
mindst, praktik i en virksomhed der udfører ambulanceopgaver på kontrakt med en
region. Den praktiske uddannelse i en reddervirksomhed udgør mere end halvdelen af
den samlede uddannelse
Reddereleverne opnår gennem deres uddannelsesforløb i virksomheden og på skolen
en bred vifte af kompetencer som sætter dem i stand til at udføre en bred vifte af
”hands on”, praktiske
præhospitale opgaver. Der er tale om indsatser uden for syge-
husets mure. Der hvor der skal køres udrykningskørsel og reddes menneskeliv i al
slags vejr, nat og dag, sommer og vinter, i alle mulige situationer
Den danske redderuddannelse er en succes. Danske reddere bliver rigtig dygtige og
roses for deres indsats. Motivation og faglighed er i top. De der søger til udlandet kla-
rer sig rigtig godt
Det hænger uden for enhver tvivl sammen med vores særlige, danske måde at uddan-
ne reddere på
som vekseluddannelse - i et frugtbart samspil mellem skole og praktik
Men redderuddannelsens succes må dog ikke få os til at hvile på laurbærrene. Den
præhospitale sektor udvikler sig fortsat med høj hastighed. Ambulanceredderne for-
ventes at kunne løse stadig flere opgaver
Derfor har Brancheudvalget taget initiativ til at videreudvikle uddannelsen - i højden, i
bredden og i dybden
I dag varer ambulanceassistentuddannelsen i alt
incl. grundforløbet
2 år og 7 må-
neder. I løbet af uddannelsen skal eleven følge en række skolemoduler
15 uger på
grundforløbet og 41 uger på hovedforløbet
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
Brancheudvalgets
forslag
indebærer at:
o
o
o
Slutniveauet løftes fra assistent- til behandlerniveau
Varigheden af uddannelsen udvides med 1 år og 3 måneder
Et grundforløb med 20 ugers skolemoduler efterfulgt af 3 år og 4 måneders ho-
vedforløb med 51 ugers skolemoduler
o
De medicinske moduler i uddannelsen opprioriteres
således at uddannelsen får
en endnu skarpere sundhedsprofil
Brancheudvalget vil i forbindelse med ændringsforslaget foreslå Sundhedsstyrelsen at
justere ambulancebekendtgørelsen således at behandleruddannelsen kan påbegyndes
efter 12 måneders praktik på ambulanceassistentniveau
i dag kræves der 18 måne-
der. Brancheudvalget er overbevist om, at den nødvendige praktiske erfaring fuldt
forsvarligt kan opnås på 12 måneder.
Kan dette betydelig højere ambitionsniveau for ambulanceredderuddannelsen nås in-
den for rammerne af lov om erhvervsuddannelse?
Ja, sagtens. Tekniske uddannelser på meget højt niveau foregår allerede i dag som er-
hvervsuddannelse. Må jeg minde jer om, at når I skal ud og flyve, er jeres fly blevet
kontrolleret af en flymekaniker. Sådan en har gennemgået en erhvervsuddannelse på
godt 4�½ år, herunder over 60 ugers skolemoduler. Tilsvarende gælder uddannelsen til
industritekniker, som også er en meget avanceret erhvervsuddannelse
Så rammen er der! At udnytte den er et spørgsmål om politisk vilje.
3F vil gerne benytte konferencen i dag til at appellere til besindighed med hensyn til at
løfte ambulanceuddannelserne op i det videregående uddannelsessystem. I Danmark
har vi en
i international sammenhæng
en enestående ramme for en kombineret
teoretisk og praktisk redderuddannelse, takket være vores erhvervsuddannelsessy-
stem. Et system hvor virksomhederne medvirker, således at skolemoduler og praktik-
moduler beriger hinanden, og hvor eleverne efter endt uddannelse er klædt på til at
kunne tage fat med det samme
I modsætning til hvad der påstås, er en erhvervsuddannelse ikke en blindgyde. Den
giver adgang til højere uddannelse
forudsat altså at en uddannelsesinstitution i den-
ne del af uddannelsessystemet udbyder noget der er relevant.
Vort gode danske erhvervsuddannelsesprogram har i 15 år været en glimrende ramme
om en redderuddannelse på meget højt niveau, som har kunnet tiltrække de allerbed-
ste af de unge og sikret den præhospitale sektor dygtige medarbejdere
Fra 3F’s
side
opfordrer vi alle involverede til at stå sammen om at fortsætte i dette
spor.