Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats
Mandag den 19. januar 2015
Indlæg ved Poul Christensen, 3F
Talepapir
–
det talte ord gælder
Jeg er konsulent i 3F og medlem af brancheudvalget for redderuddannelsen
–
som er
det ansvarlige faglige udvalg for erhvervsuddannelsen til ambulanceassistent
Brancheudvalget er sammensat af uddannelsessagkyndige arbejdsgiver- og lønmodta-
gerrepræsentanter fra Dansk Industri, Københavns Brandvæsen, FOA og 3F
Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner er tilforordnet
Brancheudvalget sekretariatsbetjenes af TUR
–
Transporterhvervets Uddannelser hvil-
ket dog ikke
–
som nogen påstår
–
gør ambulanceredderuddannelsen til en transport-
og logistikuddannelse. Ikke udover at eleverne i løbet af deres uddannelse modtager
den nødvendige undervisning i køretøjskendskab og kørsel, herunder den særlige træ-
ning i udrykningskørsel
Erhvervsuddannelsen til redder er over de sidste 15 år blevet udviklet til en fokuseret
ambulanceredderuddannelse af meget høj kvalitet.
Hovedparten af uddannelsen udgøres af sundhedsmoduler, der foregår på en sund-
hedsskole. Resten er moduler inden for redning og brandbekæmpelse samt, ikke
mindst, praktik i en virksomhed der udfører ambulanceopgaver på kontrakt med en
region. Den praktiske uddannelse i en reddervirksomhed udgør mere end halvdelen af
den samlede uddannelse
Reddereleverne opnår gennem deres uddannelsesforløb i virksomheden og på skolen
en bred vifte af kompetencer som sætter dem i stand til at udføre en bred vifte af
”hands on”, praktiske
præhospitale opgaver. Der er tale om indsatser uden for syge-
husets mure. Der hvor der skal køres udrykningskørsel og reddes menneskeliv i al
slags vejr, nat og dag, sommer og vinter, i alle mulige situationer
Den danske redderuddannelse er en succes. Danske reddere bliver rigtig dygtige og
roses for deres indsats. Motivation og faglighed er i top. De der søger til udlandet kla-
rer sig rigtig godt
Det hænger uden for enhver tvivl sammen med vores særlige, danske måde at uddan-
ne reddere på
–
som vekseluddannelse - i et frugtbart samspil mellem skole og praktik
Men redderuddannelsens succes må dog ikke få os til at hvile på laurbærrene. Den
præhospitale sektor udvikler sig fortsat med høj hastighed. Ambulanceredderne for-
ventes at kunne løse stadig flere opgaver
Derfor har Brancheudvalget taget initiativ til at videreudvikle uddannelsen - i højden, i
bredden og i dybden
I dag varer ambulanceassistentuddannelsen i alt
–
incl. grundforløbet
–
2 år og 7 må-
neder. I løbet af uddannelsen skal eleven følge en række skolemoduler
–
15 uger på
grundforløbet og 41 uger på hovedforløbet