Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
1488489_0001.png
Su dheds- og Fore ggelsesudvalgets høri g o
i dsats a dag de
. ja uar
de præhospitale
A
Udda elsesoplæg:
ula eudda elser e i
fre tide
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0002.png
Orie teri tdato:
Doku e g til:
Doku e ta svarlig:
Se est revideret:
Se est revideret af:
Sags r.:
. april
Kristia Kriste se
. ja uar
Kristia Kriste se
A
1.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ula eudda
elser e i fre tide
I dholdsforteg else
I dholdsforteg else
...............................................................................................................
I dled i g
.............................................................................................................................
A ula eudda elser e
.............................................................................................
A ula eassiste t
..........................................................................................................................
A ula e eha dler
........................................................................................................................
Para edi i er
...................................................................................................................................
Øko o iske aspekter
........................................................................................................................
A ula eudda elser e i fre tide
....................................................................................
A ula e eha dlerudda else EUX
-
de erhvervsfaglige i dga g
...........................................
. .
Udda elsesele e ter
......................................................................................................
. .
Øko o iske aspekter
.........................................................................................................
Professio s a helor i præhospitalt ar ejde og para edi i
-
de g
asiale i dga g
.................
. .
Udda elsesele e ter
......................................................................................................
. .
Øko o iske aspekter
.........................................................................................................
Autorisatio
......................................................................................................................................
Overga gsord i ger
...............................................................................................................
Appe di
...............................................................................................................................
Oplæg if . Su dheds- og Fore ggelsesudvalgets høri g o de præhospitale i dsats
a dag de
. ja uar
............................................................................................................
Pro es od udvikli g af de e udda elser
.................................................................................
.
.
.
.
.
.
University College Nordjylland
2/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0003.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
2.
I dled i g
Oplægget til de fre tidige op g i g af a ula eudda elser e tager udga gspu kt i
Da -
ske Regio ers udda elsespolitiske oplæg, hvor der argu e teres for, at de su dhedsfaglige ud-
da elser skal at he udvikli ge i su dhedsvæse et og de krav, der stilles til su dhedsperso a-
lets ko pete er u og i fre tide . Da ske Regio er vil fre over have større fokus på kvalitet i
stedet for fokus på effektivitet, og har so udga gspu kt, at a ula eudda elser e fora kres
i e su dhedsfaglig tilga g.
Efter vores over evis i g vil der ved de fre tidige præhospitale i dsats live stillet større krav
til de su dhedsfaglige i dsats og ikke i dst til de ko pete er, der forve tes af perso alet i
a ula er e. Disse krav liver ikke i dre af, at der ifølge Da ske Regio er vil live læ gere til
de spe ialiserede eha dli g.
I la de e o kri g os har a forsøgt at i ødeko
e disse krav ved at udvikle på a ula ud-
da elser e. I Norge på eg dtes i
: ”Ba helorstudiu i prehospitalt ar eid –para edi ”
1
og i Stor rita ie ud des flere steder professio s a helor i para edi i .
3.
A
A
ula eudda
ula eudda
elser e
åde:
2
elser e er for uvære de op gget på følge de
3.1
A
ula eassiste t
A ula eassiste t Redder udda else , so er e erhvervsudda else EUD . Udda else
estår af gru dforlø
uger og hovedforlø på år og
å eder.
3
Der er aktuelt ud-
udssteder.
3.2
A
ula e eha dler
A ula e eha dler.
ugers forlø . Der er krav o , at a søgere har haft operativt virke so
a ula eassiste t forud for på eg delse af udda else til a ula e eha dler. De for elle
ra
er for udda else fre går af BEK r.
af / /
. Der er aktuelt ud udssteder.
3.3
Para edi i er
Para edi i er A ula e eha dler ed særlig ko pete e .
ugers forlø . Der er krav o ,
at a søgere har haft operativt virke so a ula e eha dler forud for på eg delse af udda -
else til para edi i er. De for elle ra
er for udda else fre går af BEK r.
af
/ /
. Der er aktuelt ud udssted .
A ula e eha dler- og para edi i erudda elser e er ikke e del af det for elle udda el-
sess ste u der Udda elses- og Forsk i gs i isteriet eller U dervis i gs i isteriet. Det er
1.
2.
3.
http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Bachelor/Prehospitalt-arbeid-paramedic
Se afsnit - 6. Appendix, Dias 2, s. 10
Struktur på den nuværende uddannelse er under forandring og ændres som følge af EUD-reformen pr. 1.8.2015.
University College Nordjylland
3/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0004.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
udelukke de uligt at videreudda e sig i de for de ove for æv te tre udda elser.
4
Efter
op åelse af udda else til para edi i er gives der ikke adga g til flere udda elser og derved
ås e li dg de i udda elsess ste et. Dette er i odstrid ed, hvorledes det da ske udda -
elsess ste er op gget og i odstrid ed de evægelse, udda elsess ste et har u dergå-
et od flere efter- og videreudda elses uligheder, større sa
e hæ g sa t flere erit u-
ligheder.
De udda elses æssige li dg de ka e dvidere have de alvorlige ko sekve s, at a ula -
eperso alet ved s gdo risikerer at r ge ud af ar ejds arkedet. Hvis perso alet ekse pelvis
ra
es af e s gdo , såso dia etes eller e r glidelse, og af de e årsag ister ev e til, ret-
te eller ulighede for erhvervskørsel eller tu gt f sisk ar ejde, har vedko
e de ikke u id-
del art a dre efter- og videreudda elses uligheder, e
å starte forfra på e a de og ed-
re eg et udda else.
For uvære de er udda else til a ula eassiste t fora kret so e logistik og tra sportud-
da else
-
de e fora kri g sk ldes e historisk traditio . A ula ekørsle og de a sattes rol-
ler sa t a svar på ul kkesstedet har i idlertid u dergået e kraftig udvikli g, hvor der i højere
grad er ehov for su dhedsfaglig spe ialiseret vide . Derfor s es det releva t at vurdere o
udda elser e ør fl ttes over i et su dhedsfagligt regi.
Da ske Regio er a efaler i deres udda elsespolitiske oplæg at sa le og fora kre udda el-
ser e i de for a ula e- og para edi i ero rådet u der det su dhedsfaglige o råde, hvilket
vi ud fra et su dhedsfagligt og udda elses æssigt perspektiv ifalder.
3.4
Øko o iske aspekter
Øko o ie for de uvære de udda elser er at a ula eassiste tudda else etales af sta-
te U dervis i gs i isteriet , og ar ejdsgivere etaler elevlø , e får AER-tilskud. På a u-
la e eha dler- og para edi i erudda else afholder e trepre ører e udda else s o -
kost i ger, sa t lø u der udda else . I ko trakter e
elle
Da ske Regio er og
e trepre ører e Fal k, Respo s, Kø e hav s Bra dvæse
. i dgår der e udda elsesfor-
pligtelse.
4.
A
ula eudda
elser e i fre tide
Ved at ”fl tte” a ula e- og para edi i erudda else over i det for elle udda elsess -
ste , gives der ulighed for efter- og videreudda else i de for det for elle udda elsess -
ste . Derudover gives der ulighed for erit
5
og ulighede for at skifte udda elses æssigt
spor.
Nede ståe de odel illustrerer to i dga ge, e erhvervsfaglig i dga g og e g
asial i dga g.
Modelle er op gget på sa
e åde, so
odelle for so ial og su dhedsassiste tudda el-
6
se og s geplejerskeudda else . Væse tligt for egge i dga ge er, at der udover de su dheds-
4.
5.
6.
Ambulanceassistentuddannelsen giver dog adgang til professionsbacheloruddannelsen i Katastrofe- og risikomanager.
Merit betyder, at uddannelsestiden enten forkortes, eller at du kan vælge andre fag i uddannelsen.
Se afsnit 6. Appendix, Dias 3, s. 10
University College Nordjylland
4/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0005.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
faglige teoretiske ele e ter lægges vægt på kørselsteori og – praktik, sa t alsidige praktikperio-
der i relatio til udda elser es slutko pete e iveau. Praktikele e tet i egge udda elses-
spor vil forve teligt udgøre o kri g %.
I alt 78 mdr.
6,5 år
I alt 48 mdr.
4 år
Mulighed for optil 12
måneders merit
Professionsbachelor i
præhospitalt arbejde
42 mdr.
og paramedicin
- 3,5 år
36 mdr. Ambulancebehandler EUX
36 mdr.
6 mdr.
Grundforløb 2
6 mdr.
Grundforløb 1
Studentereksamen
STX
3 år
4.1
A
ula e eha dlerudda
else EUX
-
de erhvervsfaglige i dga g
Adga gskravet
er so
i i u e
. klasses eksa e
ed karakterge e s it på
i
da sk/ ate atik. A ve des EUX- odelle so afsæt vil der i dgå fag på g
asialt iveau so
giver redere studieko pete er e d de uvære de udda else. I ove ståe de odel vil ud-
da else være et
-årigt
forlø og vil lede fre til a ula e eha dler iveau. U der udda -
else er eleve a sat og der ed lø et af ar ejdsgivere .
Der skal være eskrevet læri gs ål for alle dele af udda else ; åde teori- og praktikperioder.
Der aflægges prøve efter de gæ gse regler for erhvervsudda elser e, e det er væse tligt at
de afslutte de prøve er sa le de for hele udda else . Der ka
ed fordel i dar ejdes eksa-
e efter O je tive Stru tured Cli i al E a i atio OSCE pri ipper e, so i dag a ve des på
såvel a ula e eha dler og para edi i erudda else , da de e eksa e sfor giver e al-
sidig afdæk i g af eleve s teoretiske og praktiske færdigheder i forhold til udda else s ål.
4.1.1
Udda
elsesele e ter
Målet ed udda else er at sætte eleve i sta d til at udføre a ula e eha dli g i forhold til
de akutte eha dli g af åde trau e- og øvrige akuts ge patie ter, jf. de gælde de eke dt-
gørelse
o
de
præhospitale
eha dli g
og
i dsats.
æ
University College Nordjylland
5/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0006.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
Udda else skal derfor give de teoretiske og praktiske færdigheder til det professio elle ar ej-
de so a ula e eha dler, til at ku e vurdere, prioritere og hå dtere e skadesituatio og
eha dli gsko pete e i de for ær ere defi erede s gdo stilsta de og s pto er. Derud-
over skal udda else st rke elever es forudsæt i ger for og ko pete er til at ar ejde ed
doku e tatio , kvalitetssikri g, patie tsikkerhed og rettigheder. St rkelse af elever es ko
u-
ikative færdigheder og ev e til sa ar ejde ed releva te faggrupper er også vigtige ele e ter
i udda else .
Erhvervskørekort og køretek iske færdigheder i a
se .
7
ula e- og akutkørsel skal i dgå i udda
el-
Forudsæt i ge for at op å udda else s sa lede ko pete e ål er, at der sikres et tæt sa -
ar ejde og udveksli g elle de teoriske og praktiske dele af udda else .
Praktik
Praktikperioder e skal være læ gerevare de og sa
e hæ ge de.
Praktikperioder e skal i deholde ål i forhold til opgaver e so a ula efører. Derudover
skal praktikdele e i udda else give ulighed for at op å ko pete e ål i forhold til eha d-
li g af edi i ske patie ter i de akutte fase, ekse pelvis i regio er es fælles akut odtagelser
FAM-e heder og de ko
u ale hje
epleje. Der skal desude være praktiksteder, so ka
give ulighed for at op å ko pete er til at ku e istå ved fødsler, i de for ar ejdet ed
akutte patie ter/trau epatie ter skadestue, a æstesi, kardiologi ol. sa t hå dteri g af akutte
ps kiatriske patie ter på ps kiatriske afdeli ger .
Til alle praktiksteder skal der være tilk ttet udda ede praktikvejledere ed pædagogiske og
faglige ko pete er til at u derstøtte elever es læri g. Praktikvejledere ka være a ula e-
eha dlere, para edi i ere, læger og s geplejersker afhæ gigt af praktikstedet.
Efter- og videreudda
else
A ula e eha dlerudda else vil være adga gsgive de til udda else til professio s a he-
lor i præhospitalt ar ejde og para edi i , sa t give ulighed for i dividuel erit i d i professi-
o s a helorudda else svare de op til et års studie. Derudover vil a ula e eha dlerud-
da else være adga gsgive de til a dre releva te professio s a helorudda elser udover
professio s a helor i katastrofe- og risiko a age e t so ekse pelvis professio s a helor i
s gepleje, jorde oderku dska , ergoterapi ol.
4.1.2
Øko o iske aspekter
A ula e eha dlerudda else EUX
-
de erhvervsfaglige i dga g vil et de at state fi a -
sierer udda else via u dervis i gs i isteriets ta a eter, og at elever e a sættes hos e tre-
pre ører e og odtager elevlø u der udda else . Ar ejdsgivere ka hje tage AER-tilskud.
E trepre ører e ka /skal i ko trakter e ed Da ske Regio er påtage sig e udda elsesforplig-
tigelse i forhold til det esti erede ehov for udda ede a ula e eha dlere. Efter e dt ud-
da else skal a a søge o et jo , a er ikke sikret e a sættelse.
7.
Som for nuværende skal eleven/den studerende ved uddannelsens afslutning være gammel nok til at erhverve et erhvervskørekort.
University College Nordjylland
6/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0007.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
4.2
Professio s a helor i præhospitalt ar ejde og para edi i
-
de g
asiale i dga g
Adga gskravet
er e g
asial u gdo sudda else eller afsluttet a ula e eha dlerudda -
else, jf. afs ittet ove for. Efter e dt professio s a helor er der, so ved a dre professio s a-
helorudda elser ulighed for efter- og videreudda else. Udda else er SU- erettiget ed
ulighed for lø et praktik, i lighed ed professio s a helor i politivirkso hed. Der vil i lighed
ed a dre udda elser, være ulighed for at i d gge e di e sio eri g, således at der ud-
da es svare de til ehovet på ar ejds arkedet.
Der ka opstilles spe ifikke adga gskrav. Disse vil skulle svare til krave e o optagelse på e s -
geplejerskeudda else.
8
Herudover vil der være adga g ed eståede HF e keltfag.
Udda else vil skulle gges op svare de til alle a dre su dhedsfaglige professio s a helorud-
da elser. Der skal være eskrevet læri gsud tter for alle oduler i udda else , oduler e
afsluttes ed e prøve. Praktik oduler e vil i deholde detaljerede eskrivelser ed krav til læ-
ri ge i periode . Såvel de praktiske so de teoretiske oduler vil skulle estås ved e prøve af
teoretisk eller praktisk karakter.
4.2.1
Udda
elsesele e ter
es til at ku
e varetage
Professio s a helore i præhospitalt ar ejde og para edi i skal udda
de akutte eha dli g af åde trau e- og øvrige akuts ge patie ter.
Et af a ge ål ed udda else skal være at gøre professio s a helore i præhospitalt ar ej-
de og para edi i i sta d til at fore gge i dlæggelser og ge i dlæggelser. So e tæt sa ar-
ejdspart er til de praktisere de læge og hje
es gepleje vil det være uligt at fore gge
hospitalsi dlæggelser hos orgere, so ikke har ehov for det. Derudover skal udda else give
de studere de teoretisk og praktisk allast til at ku e fu gere so skadestedsleder.
Erhvervskørekort og køretek iske færdigheder i a
se .
9
Praktik
Praktikperioder e skal være læ gerevare de og sa
e hæ ge de.
ula e- og akutkørsel skal i dgå i udda
el-
Praktikperioder e skal åde i deholde ål i forhold til opgaver e so a ula efører og i for-
hold til opgaver e ved akut eha dli g. Praktiksteder e skal være godke dte efter eskrev e kri-
terier der fre går af udda else s studieord i g. Derudover skal praktikdele e i udda else
give ulighed for at op å udvidede ko pete e ål i forhold til eha dli g af edi i ske pati-
e ter i de akutte fase, ekse pelvis i regio er es fælles akut odtagelser FAM-e heder og de
ko
u ale hje
epleje. Der skal desude være praktiksteder, so ka give ulighed for at
op å ko pete er til at ku e istå ved fødsler, i de for ar ejdet ed akutte patie -
ter/trau epatie ter skadestue, a æstesi, kardiologi ol. sa t hå dteri g af akutte ps kiatriske
patie ter på ps kiatriske afdeli ger .
8.
9.
http://www.ug.dk/Uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/sygeplejerske.aspx#fold3
Som for nuværende skal eleven/den studerende ved uddannelsens afslutning være gammel nok til at erhverve et erhvervskørekort.
University College Nordjylland
7/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0008.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
I lø et af praktikke skal de studere de varetage opgave so skadestedsleder, således at de
studere de efter e dt udda else, er i sta d til at varetage de ko pli erede fu ktio so ska-
destedsleder.
Til alle praktiksteder skal der være tilk ttet udda ede praktikvejledere ed pædagogiske og
faglige ko pete er til at u derstøtte de studere des læri g. Praktikvejledere ka være para-
edi i ere, læger og s geplejersker afhæ gigt af praktikstedet.
Efter- og videreudda
else for professio s a helorere
Efter e dt udda else og års erfari g ku e der i d tæ kes spe ialudda else, på lige fod ed
a æstesi- og i te siv s gepleje, i for ekse pel: i terhospitale tra sporter, fl
-
og helikoptera -
ula e, para edi i i krigszo er ol.
Professio s a helore i præhospitalt ar ejde og para edi i , ka desude søge videreudda -
else via det ordi ære videreudda elsess ste på lige fod ed alle a dre a helorudda ede.
4.2.2
Øko o iske aspekter
Professio s a helor i præhospitalt ar ejde og para edi i
-
de g
asiale i dga g vil et de
at udda else fi a sieres af state og de studere de får SU u der hele studietide og eve tuel
lø i praktikperioder e. So a søger skal a søge o optagelse via de koordi erede til el-
di g KOT . E atio al ra
e for di e sio eri g vil ku e tage højde for at der udda es efter
ehov. Det vil sige at der ku optages studere de der svarer til ehovet på ar ejds arkedet, det-
te på lige fod ed alle a dre su dhedsudda elser der også har fast di e sio eri g. So ved
de erhvervsfaglige i dga g skal a efter e dt udda else søge o jo , a er ikke sikret e
a sættelse.
4.3
Autorisatio
I lighed ed a dre su dhedsfaglige professio s a helorudda elser sa t so ial- og su dheds-
assiste tudda else vil det være he sigts æssigt, at a ved egge udda elser ka op å au-
torisatio . Autorisatio vil edføre titel esk ttelse og øge patie tsikkerhede ved at sikre, at
ku perso er, so har op ået autorisatio , ka ar ejde so a ula e eha dler eller para e-
di i er. E autorisatio vil forpligte til at udvise o hu og sa vittighedsfuldhed, idet a gel på
dette vil ku e edføre fratagelse af autorisatio .
5.
Overga gsord i ger
Når a æ drer på udda elser og deres op g i ger i de for udda elseso rådet, er det
or alt at a udar ejder e overga gsord i g, så a sikrer sig at studere de/elever på de
”ga le” ord i g sikres ulighed for at overgå til de ” e” ord i g.
University College Nordjylland
8/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0009.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
6.
6.1
Appe di
Oplæg if . Su dheds- og Fore ggelsesudvalgets høri g o
a dag de
. ja uar
Dias
de præhospitale i dsats
University College Nordjylland
9/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0010.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
Dias
Dias
University College Nordjylland
10/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0011.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
Dias
Dias
University College Nordjylland
11/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0012.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
6.2
Pro es
od udvikli g af de
e udda
elser
elser professio s a helor i præhospitalt ar ejde og
Godke delse af
para edi i
e videregåe de udda
N e videregåe de udda
elser
skal ige
e
godke delsespro edurer:
.
Prækvalifikatio ,
hvor i istere foretager e vurderi g af o de søgte e udda
he sigts æssige ud fra e sa fu dsøko o isk og udda elsespolitisk vurderi g.
A søg i g o
prækvalifi eri g vurderes i forhold til kriterier:
elser er
. Behov og releva s.
. Sa
e hæ g i udda
elsess ste et
.
Udda elsesakkrediteri g,
so er e faglig vurderi g af udda
da elsesakkrediteri g vurderes i forhold til kriterier:
. Behov og releva s
. Vide gru dlag
. Mål for læri gsud tte
. Tilrettelæggelse og ge
e førelse
elser. A søg i g o
ud-
. I ter kvalitetssikri g og udvikli g
Godke delse af
e erhvervsudda
elser:
godke delse af
e udda
elser, so
Erhvervsskoler e har ikke sa
e ulighed for at søge o
de videregåe de udda elsesi stitutio er.
Godke delse af
e erhvervsudda elser foregår via Rådet for de Gru dlægge de Er-
hvervsrettede Udda elser REU , der på et overord et iveau rådgiver U dervis i gs i istere
o de gru dlægge de erhvervsrettede udda elser på U dervis i gs i istere s o råde. Rådet
giver i dstilli g o :
Regler o erhvervsudda
else .v.’
Oprettelse af
e udda
elser e i al i delighed
ed he s
elser,
til struktur,
ål, ra
er, e-
elser og edlæggelse af udda
Nedsættelse af udvikli gsudvalg i for i delse
elser
ed for eredelse og iværksættelse af udda -
University College Nordjylland
12/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0013.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
Derudover edsætter ar ejdsgiver- og ar ejdstagerorga isatio er e et a tal faglige udvalg
et lige stort a tal ar ejdsgiver- og ar ejdstagerrepræse ta ter sa t elevrepræse tatio .
ed
Godke delse af e
udda else vil således t piske e te ske efter et forudgåe de ar ejde i det
faglige udvalg eller i et særligt edsat udvikli gsudvalg. Udvalget se der si a od i g o at
godke de de
e udda else til REU, der afgiver i dstilli g til U dervis i gs i istere .
Udvikli gsudvalg edsættes for at sikre for øde faglig for else og udda elsesdæk i g i de
for erhvervsudda elser e. Rådet for de Gru dlægge de Erhvervsrettede Udda elser afgiver
i dstilli g til i istere o
edsættelse og sa
e sæt i g af et udvikli gsudvalg i de for e
ær ere fastsat tidsfrist. Udvikli gsudvalg ka i særlige tilfælde edsættes for at udføre opgaver
i stedet for et eller flere faglige udvalg.
For at få e
udda else godke dt er det ed de e pro edure e væse tlig forudsæt i g, at
have op ak i g fra e eller flere af de i volverede parter.
Fakta om og krav til (sundhedsfaglige) EUD uddannelser, erhvervsakademiuddannelser, professionsba-
cheloruddannelser
Erhvervsuddannelser
Varighed
En erhvervsuddannelse varer i almindelighed ikke over 4 år og består af et grundfor-
løb og et hovedforløb.
Grundforløbet består efter 1/8 2015 af 20 uger (grundforløb 1) for elever, der påbe-
gynder uddannelse indenfor et år efter afsluttet 9. eller 10. klasse, og 20 uger
(grundforløb 2) for alle.
Hovedforløbets længde varierer efter indholdet i den enkelte erhvervsuddannelse,
men samlet varighed af grundforløb + hovedforløb er generelt ikke over 4 år.
Krav vedr. praktik
Uddannelsen tilrettelægges som vekseluddannelse mellem teori- og praktikperioder.
Der formuleres specifikke mål for både praktik og teori.
Valgfri elementer i uddannel- Der indgår mulighed for valgfag og valgfri specialefag
sen
Afsluttende eksamen
Eleverne modtager bevis for den gennemførte uddannelse, herunder bevis både for
gennemført skoleuddannelse og for gennemført praktikuddannelse.
Bedømmelse af elever under uddannelsens forløb og eksamen tilrettelægges for den
enkelte uddannelse på grundlag af en bedømmelsesplan, der fastsættes af under-
visningsministeren, for områdefags og specialefags vedkommende efter de faglige
udvalgs bestemmelse.
Det faglige udvalg kan bestemme, at praktikuddannelsen afsluttes med en svende-
prøve, der afholdes efter retningslinjer fastsat af udvalget.
Adgangskrav
Adgang til en erhvervsuddannelse kræver efter 1/8 2015 et gennemsnit på 2 i fagene
dansk og matematik fra folkeskolens afsluttende prøver eller lignende, eller bestået
adgangsprøve.
Taxameter finansiering fra Undervisningsministeriet
Finansiering af uddannelsen
Elevernes økonomiske vilkår Grundforløbet: Uddannelsen er SU berettiget
Hovedforløbet: Elevløn i praktik- og skoleperioderne. Begyndelseslønnen på den
aktuelle uddannelse er ca. 10.500 kr. om måneden, slutlønnen ca. 14.500 kr.
University College Nordjylland
13/14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 194: Præsentationer fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om den præhospitale indsats den 19. januar 2015
1488489_0014.png
A
ula eudda
elser e i fre tide
Mulighed for voksenlærlingeløn, hvis ansøger er over 25 år.
Arbejdsgiver har mulighed for at søge AER-tilskud i skoleperioderne.
Professionsbacheloruddannelse (PBA)
tilrettelagt som selvstændig overbygningsuddannelse:
Varighed
Krav vedr. praktik
210 ECTS (3,5 år).
Mindst 15 ECTS. Der er ingen formel øvre grænse, men nogle sundhedsfag-
lige professionsbacheloruddannelser har 50 % teori og 50 % praktik.
Valgfri elementer i uddan- Der kan være valgfri uddannelseselementer
nelsen
Afsluttende bachelorpro- 10, 15 eller 20 ECTS
jekt
Adgangskrav
Typisk en gymnasial uddannelse eller relevant erhvervsuddannelse.
Finansiering af uddannel- Taxameter finansiering fra Uddannelsesministeriet
sen
De studerendes økonomi- Uddannelsen er SU berettiget
ske vilkår
University College Nordjylland
14/14