Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Ydelsesregistreringens udfordringer for psykiatrien.
Ydelsesregistrering har eksisteret længe, men er gradvist blevet mere
individuel og har nu udviklet sig til et personalestyringsredskab, som
er ødelæggende for en moderne helhedsorienteret psykiatri.
Der er mange udfordringer, men vi vil til en start fremhæve 2:
Før det første er ydelsesregistrering tænkt til at kunne følge en
patients vej gennem/kontakter med behandlingssystemet, så man til
enhver tid kan kortlægge dette evt ved fejl og klager. Derfor er
systemet ifølge de som vejleder i konkret registrering slet ikke egnet
til at styre personaleressourcer, som det aktuelt har udviklet sig flere
steder i sundhedsvæsenet og i den ambulante psykiatri med krav om
hhv 2,3 og 4 kontakter dgl i hhv OP-team, OPUS og DPC. Det er
derudover en udfordring, at hver enkelt medarbejder nu står for
denne registrering i modsætning til tidligere, hvor det var en central
opgave på få hænder, da dette sikrede en ensartet registrering. Dette
gør også, at der går yderligere tid fra patientbehandlingen til
administrative opgaver.
Dernæst må det siges, at den ensidige focus på direkte patient -
konfrontationer er kontraproduktiv i forhold til de ønsker , der er fra
såvel politis som faglig side ift at udvikle en helhedsorienteret
moderne psykiatri med vægt på pårørende- og netværksinddragelse
og med focus på recoveryprocesser .
Aktuelt betyder det, at når vi som sygeplejersker/kontaktpersoner
kontakter og holder møder med pårørende, sagsbehandlere og
jobkonsulenter i kommunerne, studievejledere, andre behandlere på
hospitaler under indlæggelse, bosteder, viceværter, politi, det
vedholdende opsøgende arbejde, hvor patienten ikke lukker op osv.,
registreres dette ikke som en ydelse, hvorfor der kan være en klar
tendens til at nedprioritere dette vigtige arbejde i en i forvejen meget
travl hverdag.
Endvidere bruges der meget tid på at konstruere rammer for at øge
ydelserne. Et eksempel kunne være, at da der er mange ydelser i at
samle patienter i grupper, vil man søge at danne disse mhp at øge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ydelsesantallet i stedet for at tage udgangspunkt i patienternes behov,
og derfra organisere grupper, hvis det er formålstjenesteligt.
Dette blot nogle af de udfordringer, vi ser, og som vi ser frem til at
uddybe og perspektivere.
Ken Andersen, Lis Andersen og Helle Knudsen.
53630926
27507530
60931891