Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1435355_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail: [email protected]
Cc: [email protected]
20. august 2014
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien
Ved skrivelse af 11. juli 2014 er vi blevet inviteret til komme med bemærkninger til
ovennævnte udkast til lovforslag.
Vi takker for invitationen, og skal komme med følgende bemærkninger.
Generelt finder vi, at forslaget indeholder en række forbedringer, men der er ting, der
ikke er gode nok, og der er ting, som vi synes mangler.
Til § 1, nr. 1. Mindreåriges retsstilling i forbindelse med behandling med tvang
Forslaget medvirker kun delvist til at realisere forslaget fra Regeringens Psykiatriudvalg
om at mindreåriges retsstilling præciseres i psykiatriloven, således at mindreårige er om-
fattet af psykiatrilovens bestemmelser, herunder i forhold til klageadgang mv. For det
første er der ikke taget stilling til hvordan man vil sikre mindreåriges grundlovssikrede
ret til at få prøvet en administrativ frihedsberøvelse ved domstolene; for det andet er der
ikke taget stilling til hvorledes det konkrete skøn vedrørende den mindreåriges mulighed
for at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, skal kunne prøves.
Vi ser helst, at man i loven fastslår, at magtanvendelse
aldrig
kan finde sted i forbindel-
se med behandling af mindreårige med stedfortrædende samtykke fra forældremyndig-
hedens indehaver. En praksis som eksisterede uændret, uanfægtet og uproblematisk i
psykiatrien frem til ændringen af loven i 2006.
Forslag:
SIND foreslår, at § 1, stk. 4 affattes således:
Stk. 4. Tvang foreligger også i tilfælde hvor forældremyndighedens in-
dehaver giver informeret samtykke på den mindreåriges vegne, men
hvor den mindreårige modsætter sig behandlingen.
At sætte forældrene til en mindreårig i det dilemma, at skulle vælge mellem at sige nej
til magtanvendelse (og dermed risikere barnets liv eller helbred) eller ja (og dermed på-
føre barnet den smerte som en tvangssituation er) er urimeligt byrdefuldt for såvel for-
ældrene som hele familien. Det er en opgave, som de professionelle må tage på sig.
Som et særligt punkt gør vi opmærksom på, at man som forældre ikke kan give stedfor-
trædende samtykke til behandling
med magt
i det somatiske sundhedsvæsen. Ved at
Landsforeningen
SIND
Blekinge Boulevard 2 www.sind.dk
2630 Taastrup
[email protected]
Tlf.: 35 24 07 50
Protektor: H.K.H. Kronprinsesse Mary
Landsformanden
Knud Kristensen
Stenvadet 6
8240 Risskov
Tlf.: 86 17 63 98
Mobil: 40 30 63 98
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0002.png
bruge vendingen "den mindreårige modsætter sig behandlingen" indføres der lighed
mellem behandling af mindreårige i den somatiske og det psykiatriske del af sundheds-
væsenet.
Forslag:
SIND foreslår subsidiært, at forslaget suppleres/ændres som anført ne-
denfor.
Ønsker man – trods ovennævnte – at gennemføre forslaget som beskrevet,
skal
man ind-
føre en mulighed for at få efterprøvet frihedsberøvelse ved domstolene som foreskrevet i
grundlovens § 71 (se nedenfor), og man
bør
indføre en mulighed for administrativt at få
efterprøvet vurderingen af den mindreåriges modenhed.
Man bør endvidere indskærpe kravet om, at forældrene orienteres om muligheden for at
frasige sig stillingtagen til anvendelse af magt over for den mindreårige. Orienteringen
bør ske såvel mundtligt som skriftligt – og forældrene skal gives en passende betænk-
ningstid. Orienteringen og betænkningstiden skal dokumenteres i journalen. Orienterin-
gen skal indeholde oplysning om, at forældrene kan rådfører sig med en patient- / pårø-
rendeorganisation, inden de træffer beslutning.
Gennemføres forslaget som foreslået, bør der indføres en mulighed for at prøve det indi-
viduelle skøn om hvorvidt en patient ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af
sin stillingtagen.
Det kan mest enkelt gøres ved at
samtlige
tilfælde af indgreb, som gennemføres på bag-
grund af forældremyndighedens indehavers samtykke, og hvor den mindreårige ikke
selv er enig i tiltaget (de tilfælde som – jfr. § 1, nr. 19 – skal dokumenteres i tvangspro-
tokollen), indbringes for patientklagenævnet, der skal efterprøve vurderingen af den
mindreåriges evne til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen.
Er patientklagenævnet uenig i vurderingen af den mindreåriges evne til at forstå konse-
kvenserne af sin stillingtagen, kan tiltaget kun gennemføres i overensstemmelse med
psykiatrilovens bestemmelser om tvang.
Tvangsbehandling
bør ikke kunne påbegyndes før patientklagenævnet har taget stilling.
Ønsker den mindreårige fortsat ikke at acceptere tiltaget, bør spørgsmålet om tvangsbe-
handling mm. kunne indbringes for Det Psykiatriske Ankenævn.
For så vidt angår
frihedsberøvelse
(tvangsindlæggelse, -tilbageholdelse mm.) følger det
af grundlovens § 71, stk. 6, at mindreårige patienter (fordi også mindreårige anses for
rettighedssubjekter efter grundloven), kan kræve frihedsberøvelsen indbragt for domsto-
lene. Dette følger allerede af grundloven, men bør fremhæves også i psykiatriloven, og
der bør fastsættes procedurer for prøvelsen.
Til § 1, nr. 3 Formålsbestemmelsen
SIND bifalder ideen om at udbygge psykiatriloven med en formålsbestemmelse.
Side 2 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0003.png
Formålsbestemmelsen kan få stor betydning, hvis den bruges konsekvent i forbindelse
med udmøntning af lovens forskellige bestemmelser (bekendtgørelser, cirkulærer, vej-
ledninger mv.)
Konkret kunne SIND ønske sig, at der i formålsbestemmelsen (eller i bemærkningerne
til denne) blev indføjet noget om forskellen mellem substitueret beslutningstagen og
støttet beslutningstagen.
I international ret lægges der i stigende grad vægt på, at man bør undgå substitueret be-
slutningstagen (fx værgemål og tvang) til fordel for støttet beslutningstagen, hvor den
handicappede (den sindslidende) får den fornødne støtte til at træffe beslutning vedrø-
rende fx behandling.
Forslag:
SIND foreslår, at der i formålsbestemmelsen indføjes et afsnit om støt-
tet beslutningstagen.
Til § 1, nr. 4. Forhåndstilkendegivelser
Vi er meget tilfredse med, at der indføres en pligt til at indhente forhåndstilkendegivel-
ser ved indlæggelse.
Der vil formentlig være behov for en præcisering af reglerne om forhåndstilkendegivel-
ser. Vi foreslår derfor, at der indsættes en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte
nærmere regler.
Forslag:
SIND foreslår, at der i § 3 indsættes et stk. med ordlyden: Ministeren
for Sundhed og Forebyggelse fastsætter nærmere regler om indhentelse
af forhåndstilkendegivelser.
Det fremgår af forslaget, at indholdet af forhåndstilkendegivelsen "i videst muligt om-
fang" inddrages i behandlingsplanen.
SIND ser gerne, at indholdet i forhåndstilkendegivelserne bliver bindende i videst mu-
ligt omfang.
Forslag:
SIND foreslår, at § 3, stk. 5 får ordlyden:
Eventuelle forhåndstilkendegivelser fra patienter vedrørende dennes be-
handling under indlæggelsen, herunder behandling uden samtykke, skal
fremgå af patientjournalen og lægges til grund for behandlingen –
medmindre afgørende hensyn taler imod.
Hvis forhåndstilkendegivelsens indhold ikke lægges til grund, skal det-
te, sammen med en konkret begrundelse, fremgå af journalen.
Til § 1, nr. 4. Pårørendeinddragelse
Vi er meget tilfredse med, at der indføres en pligt til at tage stilling til pårørende- og
netværksinddragelse i forbindelse med indlæggelsen.
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0004.png
På samme måde som ved forhåndstilkendegivelserne bør pårørende- og netværksinddra-
gelsen gøres journalpligtig – og der bør indføjes en bestemmelse om mulighed for at
ministeren kan fastsætte nærmere regler.
Forslag:
SIND foreslår, at der i § 3 indsættes et stk. med ordlyden: Ministeren
for Sundhed og Forebyggelse fastsætter nærmere regler om inddragelse
af pårørende eller andre i patientens netværk.
På samme måde som ved forhåndstilkendegivelserne ønsker vi, at patientens ønsker om
pårørendeinddragelse skal være bindende i videst muligt omfang.
Forslag:
SIND foreslår, at der i § 3 indsættes et stk. med ordlyden: Eventuelle
ønsker fra patienter vedrørende inddragelse af pårørende skal fremgå af
patientjournalen og lægges til grund – medmindre afgørende hensyn ta-
ler imod.
Hvis patientens ønsker om pårørendeinddragelse ikke lægges til grund,
skal dette, sammen med en konkret begrundelse, fremgå af journalen.
Til § 1, nr. 8. Alternative ønsker ved behandling uden patientens samtykke
Vi er meget tilfredse med, at der indføres en pligt til at overveje alternative muligheder,
hvis patienten ikke vil give samtykke til en konkret foreslået behandling.
Det følger formentlig allerede af mindste middels princip, men det er fornuftigt at præci-
sere det i lovteksten.
Vi ønsker dog, at det også præciseres, at man skal forsøge at gennemføre en fagligt for-
svarlig alternativ behandling i stedet for at gennemføre en behandling patienten ikke vil
give samtykke til.
Forslag:
SIND foreslår, at § 13, stk. 4 får følgende ordlyd:
Stk. 4. Hvis patienten ikke giver samtykke til behandling, skal der tages
stilling til, om der kan tilbydes andre tiltag som alternativ til den be-
handling, patienten ikke samtykker til, herunder f.eks. om patienten vil
give samtykke til en anden medicinsk behandling. En sådan alternativ
behandling skal, hvis den er fagligt forsvarlig, gennemføres frem for
behandling uden patientens samtykke.
Til § 1, nr. 18. Undersøgelse af post mv.
Vi anerkender behovet for at gøre mere for at holde stoffer og farlige genstande ude fra
de psykiatriske afdelinger. Vi kan i princippet tilslutte os det foreslåede.
Vi efterlyser på den anden side mulighed for sikre patienterne imod, at de her beskrevne
retsskridt benyttes imod hensigten (at sikre afdelingen imod indsmugling af stoffer og
farlige genstande).
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0005.png
Forslag:
SIND foreslår, at der indføres adgang til at klage til patientklagenævnet
og videre til patientankenævnet over afgørelser vedrørende undersøgel-
se af post mv.
Til § 1, nr. 22. Tvangsfiksering udover 24 timer
SIND ser gerne, at der indføres en regel om at tvangsfikseringer ikke kan udstrækkes
udover 48 timer.
Dette ønske baserer vi bl.a. på den omfattende internationale kritik, som Danmark har
været genstand for. Bl.a. Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) kritise-
ret de langvarige bæltefikseringer. Europarådets kommissær for menneskerettigheder
siger i sin rapport fra marts 2014, at Danmark – til trods for den tidligere udtalte kritik –
stadig ikke har indført en lovgivningsmæssig øvre grænse for varigheden af bæltefikse-
ringer.
Vi er meget tilfredse med, at de skærpede regler om vurdering af tvangsfiksering ændres
fra 48 timer til 24 timer.
Vi er ikke overbeviste om, at bestemmelsen
alene
vil føre til den ønskede reduktion af
de lange tvangsfikseringer.
Den eksterne læge skal supplere sin vurdering med konkrete forslag til hvad der kan gø-
res for at bringe tvangsfikseringen til ophør. De konkrete forslag skal baseres på samta-
len med patienten og på patientens eventuelle forhåndstilkendegivelse.
Vi foreslår, at den samme læge ikke kan foretage mere end én faglig vurdering af
spørgsmålet om fortsat anvendelse af tvangsfiksering under den samme tvangsfiksering.
Vi er tilfredse med bemærkningen i alm. bemærkninger 3.1.3. in fine, hvor det hedder:
"Fx bør et alvorligt indgreb som tvangsfiksering i udgangspunktet ikke anvendes over
for mindreårige.”
Dette princip ser vi gerne understreget endnu tydligere. Meget gerne indføjet i selve lov-
teksten.
Til § 3. Tvungen opfølgning
SIND har med glæde konstateret, at der ikke i den gennemførte evaluering af ordningen
med tvungen opfølgning, er grundlag for at permanentgøre ordningen.
FNs Handicapkonvention forbyder særbehandling baseret på handicap. Internationalt
har der været diskussion om hvorvidt den danske psykiatrilov diskriminerer på grund af
handicap – og dermed er i strid med konventionen.
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0006.png
Uden at tage stilling til denne diskussion, kan vi konstatere, at argumentet for, at vi ikke
diskriminerer på grund af handicap er, at kriteriet for at anvende tvang ikke relaterer sig
til et handicap (en diagnose), men til en tilstand (psykose).
I forhold til reglerne om tvungen opfølgning forholder det sig imidlertid således, at
tvangen ikke er begrundet i tilstanden (psykose), men i en formodning om at en tilstand
vil indtræde, hvis den pågældende ikke medicineres.
SIND vurderer, at dette kriterium formentlig er i strid med FNs handicapkonventions
bestemmelse om forbud mod diskrimination på grund af hendicap.
SIND ser derfor helst, at reglerne om tvungen opfølgning afskaffes.
Sker dette ikke, så kan vi leve med, at forsøgsordningen forlænges med fire år.
Evalueringen viser dog, at ordningen kun virker så længe den tvungne opfølgning er i
kraft. Når den tvungne opfølgning ophører, ophører effekten.
Forslag:
SIND foreslår, at man – hvis forsøgsordningen med tvungen opfølgning
ønskes forlænget – tilføjer et krav om, at man i perioden hvor tvungen
opfølgning er i kraft også er forpligtet til løbende og insisterende at til-
byde andet og mere end medicinsk behandling.
Mangler: Regler om erstatningsadgang
I retsplejelovens kap. 93 a findes der regler om erstatning i anledning af stafferetlig for-
følgning. Bestemmelsen sikrer mennesker ret til erstatning, hvis de har varet anholdt
eller varetægtsfængslet som led i en strafferetlig forfølgning, hvis påtale opgives eller
tiltalte frifindes. Efter samme regler kan erstatning tillægges en sigtet, der som led i en
strafferetlig forfølgning har været udsat for andre straffeprocessuelle indgreb.
Mennesker udsat for ulovlig tvang i psykiatrien har ret til erstatning efter de almindelige
culparegler.
Der har været en række sager hvor mennesker, der uberettiget har været udsat for tvang i
psykiatrien har fået tilkendt erstatning. De fleste sager har været afgjort ved forlig mel-
lem den enkelte og regionen.
Oftest på et niveau meget under de erstatninger, der tilkendes mennesker, der uretmæs-
sigt har været udsat for straffeprocessuelle indgreb.
Vi finder det rimeligt, at der indføjes bestemmelser for erstatning for ulovlig tvang i
psykiatrien. Dels for at tydeliggøre, at ulovlig tvang kan udløse erstatning, bl.a. for også
derved at medvirke til at reducere anvendelsen af tvang.
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435355_0007.png
Forslag:
SIND foreslår, at der i psykiatriloven indsættes bestemmelser om er-
statning.
Reglerne bør sikre mennesker en passende erstatning hvis man har væ-
ret udsat for tvang, der ved en endelig afgørelse underkendes.
Der bør tilbydes erstatning for økonomisk skade samt for lidelse, tort,
ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse af stilling og forhold (svarende
til retsplejelovens bestemmelser).
Der kunne passende udarbejdes en vejledning vedrørende fastsættelse af erstatning (vej-
ledende takster).
Med venlig hilsen
Knud Kristensen
Side 7 af 7