Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1417
Offentligt
1534282_0001.png
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMLPE/SUMSSNI
Sags nr.: 1207100
Dok nr.: 1713249
Dato: 20. maj 2015
Evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum
1. Indledning
Siden lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer (Stofindta-
gelsesrum) trådte i kraft den 1. juli 2012, har det efter tilladelse fra Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse været muligt at oprette og drive kommunale stofindtagelsesrum og
stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kom-
munen.
Med ændringsloven blev der tilvejebragt et retsgrundlag for oprettelse og drift af stofind-
tagelsesrum for personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed som følge af
et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Tilvejebringelsen af retsgrundlaget var udtryk for en imødekommelse af enkelte kommu-
ners ønske om at kunne tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats således, at
stofindtagelsesrum kan indgå som en skadesreducerende foranstaltning i kommunens
samlede tilbud til personer med et stofmisbrug.
Fra statslig side er der afsat midler til at understøtte de kommuner, som har valgt at op-
rette og drive stofindtagelsesrum eller at indgå aftale herom. Den statslige medfinansie-
ring er sket via puljer på 7 mio. kr. i 2012, 10 mio. kr. i 2013, 15,8 mio. kr. i 2014 og 20 mio.
kr. i 2015, idet kommunal tilvejebringelse af mindst tilsvarende finansiering har været
forudsat.
Kommunernes ønske om at kunne oprette stofindtagelsesrum skulle ses i lyset af, at stof-
misbrug ofte har meget alvorlige sundhedsmæssige og sociale konsekvenser for de perso-
ner, som har et stofmisbrug, hvortil kommer generne for de borgere, herunder børnefami-
lier, som bor og færdes i lokalområder berørt af stofmisbrug. Fra kommunal side blev der
bl.a. henvist til erfaringer fra udlandet, der har vist, at stofindtagelsesrum vil kunne med-
virke til dels at nedbringe dødeligheden blandt og forbedre forholdene for stofmisbrugere,
dels at begrænse generne for det omgivende samfund.
Af forarbejderne til ændringsloven fra 2012 fremgår det, at Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse på baggrund af kommunale afrapporteringer for 2013 og 2014 og under
inddragelse af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold samt
Justitsministeriet vil foretage en evaluering i 2015 med henblik på den fremtidige tilrette-
læggelse af ordningen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0002.png
Fakta om tilladelser til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum
Københavns Kommune
Københavns Kommune fik den 2. juli 2012 tilladelse til oprettelse og drift af to mo-
bile stofindtagelsesrum med fast placering ved Lille Istedgade 2, Københavns V,
med en forventet driftsperiode til den 31. oktober 2012. I forbindelse med opret-
telsen af et midlertidigt stofindtagelsesrum på Halmtorvet 9 d, København V, jf.
nedenfor, blev de to mobile stofindtagelsesrum flyttet, således at de fik fast place-
ring ved det midlertidige stofindtagelsesrum. Samtidig blev driftsperioden forlæn-
get, således at perioden ikke længere er tidsafgrænset. De to oprindelige mobile
rum er siden erstattet af et nyere mobilt rum (”Fixelancen”), som fortsat er fast
placeret ved Halmtorvet 9 d.
Københavns Kommune fik den 24. september 2012 tilladelse til oprettelse og drift
af et midlertidigt stofindtagelsesrum på Halmtorvet 9 d, København V, med en
forventet driftsperiode til 31. juli 2013. Kommunen fik den 12. juli 2013 forlænget
tilladelsen til drift af det midlertidige stofindtagelsesrum til den 31. december 2013.
Kommunen fik den 20. december 2013 yderligere forlænget tilladelsen til den 31.
december 2016.
Københavns Kommune fik den 5. august 2013 tilladelse til oprettelse og drift af et
permanent stofindtagelsesrum (”Skyen”) i Lille Istedgade 2, København V.
Det mobile stofindtagelsesrum ”Fixelancen” drives af Københavns Kommune, mens
det midlertidige stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrummet ”Skyen” drives af
den selvejende institution Mændenes Hjem efter driftsoverenskomst med kommu-
nen.
Odense Kommune:
Odense Kommune fik den 18. december 2012 tilladelse til oprettelse og drift af et
stofindtagelsesrum, som først var beliggende i Pantheonsgade 6, Odense C, og som
siden den 15. oktober 2013 har været beliggende på Østergade 55, Odense C. Stof-
indtagelsesrummet drives af den selvejende institution Kirkens Korshær, Odense,
efter driftsoverenskomst med Odense Kommune.
Aarhus Kommune:
Aarhus Kommune fik den 23. oktober 2013 tilladelse til oprettelse og drift af et
stofindtagelsesrum på Nørre Allé 25, Aarhus C. Stofindtagelsesrummet drives af
den selvejende institution Kirkens Korshær, Aarhus, efter driftsoverenskomst med
Aarhus Kommune.
Som det fremgår af faktaboksen ovenfor blev der med udgangen af 2014 drevet stofindta-
gelsesrum i Københavns, Odense og Aarhus kommuner, og det er dermed disse tre kom-
muners afrapporteringer, som danner grundlag for foreliggende evaluering.
Drøftelserne mellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og de tre kommuner om,
hvordan der kan sikres afrapporteringer, som opfylder en fælles standard, blev afsluttet i
slutningen af 2013, hvorefter ministeriet med brev af 20. december 2013 kunne meddele
kommunerne, at afrapporteringerne for 2014 skulle udarbejdes i overensstemmelse med
den fælles standard. På den baggrund og i lyset af, at stofindtagelsesrummene i Odense og
Aarhus først blev oprettet og sat i drift i henholdsvis marts og november 2013, er evalue-
ringen foretaget på baggrund af de kommunale afrapporteringer for 2014.
Side 2
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0003.png
Med henblik på udveksling af erfaringer med stofindtagelsesrum og dialog om evt. fælles
problemstillinger har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse nedsat en følgegruppe med
deltagelse af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (formand), Justitsministeriet, Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Sundhedsstyrelsen, de tre
kommuner, som er meddelt tilladelse til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum, de selv-
ejende institutioner, som står for driften af stofindtagelsesrummene, samt repræsentan-
ter for målgruppen for stofindtagelsesrum. Følgegruppen har været inddraget i forbindel-
se med evalueringens udarbejdelse.
I overensstemmelse med den fælles standard indeholder de kommunale afrapporteringer
først og fremmest kvantitative data, hvilket afspejler sig i evalueringen. Imidlertid gen-
nemfører Professionshøjskolen Metropol (Institut for Sygepleje under Det Sundhedsfagli-
ge og Teknologiske Fakultet) for tiden et forskningsprojekt, som i højere grad bygger på
kvalitative data, og som derfor forventes at kunne bidrage med supplerende viden om
stofindtagelsesrummene, herunder bl.a. om betydningen for brugernes sundhed og livs-
vilkår samt om brugernes oplevelser af og meninger om stofindtagelsesrummene. I forsk-
ningsprojektet er data indsamlet gennem deltagerobservationer, kvalitative interviews og
en spørgeskemaundersøgelse, og dataindsamlingen har omfattet alle stofindtagelsesrum,
som er oprettet og drevet efter tilladelse fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. De
første resultater af forskningsprojektet forventes publiceret i efteråret 2015.
Selv om sigtet er bredere, vil en undersøgelse, som Center for Rusmiddelforskning, Aarhus
Universitet, gennemfører, formentlig også kunne bidrage med supplerende viden om
stofindtagelsesrummene. I sin undersøgelse vil Center for Rusmiddelforskning ved hjælp
af etnografisk feltarbejde, kvalitative interviews og dokumentanalyse belyse forskellige
aktørers erfaringer og oplevelser med samt ageren i forhold til stofscenen på Vesterbro i
København. Centralt i undersøgelsen står en kortlægning af aktørernes bevægelsesmøn-
stre og af de steder, som aktørerne forbinder med stofscenen. Et andet vigtigt element i
undersøgelsen er en analyse af de mange forskellige tiltag, som offentlige og private aktø-
rer sætter i værk i forhold til stofscenen. Undersøgelsen skal resultere i en række viden-
skabelige artikler, hvoraf den første forventes udgivet i efteråret 2015.
For at opnå de ønskede fordele med hensyn til nedbringelse af dødeligheden blandt og
forbedring af forholdene for personer, som har et stofmisbrug, samt begrænsning af ge-
nerne for det omgivende samfund bør stofindtagelsesrum være lavtærskeltilbud. Man har
derfor været opmærksom på så vidt muligt ikke at stille krav, så stofindtagelsesrum mister
karakteren af at være lavtærskeltilbud. Bl.a. er der hverken fra statslig eller fra kommunal
side stillet krav om, at brugerne skal identificere sig. Derfor er det ikke i forbindelse med
evalueringen muligt at følge den enkelte bruger i den forstand, at der kan siges noget
konkret om det videre forløb fx efter en akut behandling for overdosis/svær forgiftning
eller efter en henvisning til eksterne tilbud
1
som fx stofmisbrugsbehandling.
Nedenfor i afsnit 2 findes nogle hovedoplysninger opgjort på landsplan, mens mere detal-
jerede oplysninger for hver af de tre kommuner findes i afsnit 3. Afsnit 4 indeholder en
konklusion.
1
Ved eksterne tilbud forstås i de kommunale afrapporteringer og i evalueringen tilbud, som ikke er
en integreret del af stofindtagelsesrummet. Der kan være tale om kommunale, regionale og andre
tilbud.
Side 3
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0004.png
2. Hovedoplysninger på landsplan
Fra stofindtagelsesrummene hver især blev oprettet, jf. faktaboks på s. 2, og indtil udgan-
gen af 2014, var der på landsplan registreret 4.372 brugere af stofindtagelsesrummene, jf.
figur 1 nedenfor, og 355.255 stofindtagelser havde fundet sted i rummene, jf. figur 3 ne-
denfor. Alene i 2014 var der 3.564 aktive brugere, jf. figur 2 nedenfor, og 199.075 stofind-
tagelser havde fundet sted, jf. figur 4 nedenfor.
Stofindtagelsesrummene i Københavns Kommune repræsenterer den største aktivitet. 87
% af det samlede antal registrerede brugere er registreret i København, hvor 94 % af sto-
findtagelserne har fundet sted.
Fra stofindtagelsesrummene hver især blev oprettet og indtil udgangen af 2014, blev der
foretaget 301 akutte behandlinger for overdosis/svær forgiftning i stofindtagelsesrumme-
ne, jf. figur 5 nedenfor. I 2014 foretog man på landsplan 133 akutte behandlinger for
overdosis/svær forgiftning i stofindtagelsesrummene, jf. figur 6 nedenfor. Med overdo-
sis/svær forgiftning forstås, at brugeren ikke kan trække vejret ved egen hjælp. I ingen af
tilfældene medførte overdosen/forgiftningen døden.
Antallet af sygeplejelige interventioner, hvorved bl.a. forstås vurdering af helbredstilstand,
samt sundhedsfaglige råd og vejledning, hvorved bl.a. forstås råd og vejledning om stof-
indtagelse, var alene for stofindtagelsesrummene i Københavns Kommune 2.359 i 2014.
Odense og Aarhus kommuner registrerer ikke dette selvstændigt, men beretter, at dette
finder sted ved hver kontakt med brugerne.
For så vidt angår stofindtagelsesrummenes brobygning til eksterne sundhedsfaglige tilbud,
til eksterne socialfaglige tilbud og til stofmisbrugsbehandling, blev der i 2014 på landsplan
foretaget 1.295 henvisninger, hvoraf hovedparten var til eksterne sundhedsfaglige tilbud,
jf. figur 7 nedenfor.
Ovenstående er illustreret med følgende figurer:
Figur 1.
Registrerede brugere af stofindtagelsesrummene opgjort fra deres oprettelse til
udgangen af 2014 fordelt på de tre kommuner
2
2
Det kan ikke udelukkes, at nogle brugere er registreret i flere stofindtagelsesrum eller i samme
stofindtagelsesrum under forskellige aliaser.
Side 4
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0005.png
Figur 2.
Aktive brugere af stofindtagelsesrummene opgjort for 2014 fordelt på de tre
kommuner
3
Figur 3.
Stofindtagelser i stofindtagelsesrummene opgjort fra deres oprettelse til udgan-
gen af 2014 fordelt på de tre kommuner
3
Data om aktive brugere i 2014 er ikke er tilgængelige for stofindtagelsesrummet ”Fixelancen” i
København.
Side 5
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0006.png
Figur 4.
Stofindtagelser opgjort for 2014 fordelt på de tre kommuner
Figur 5.
Akutte behandlinger for overdosis/svær forgiftning
4
i stofindtagelsesrummene
opgjort fra deres oprettelse til udgangen af 2014 fordelt på de tre kommuner
4
Ved overdosis/svær forgiftning forstås, at brugeren ikke kan trække vejret ved egen hjælp.
Side 6
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0007.png
Figur 6.
Akutte behandlinger for overdosis/svær forgiftning
5
opgjort for 2014 fordelt på de
tre kommuner
Figur 7.
Henvisninger til eksterne sundhedsfaglige tilbud, til eksterne socialfaglige tilbud og
til stofmisbrugsbehandling opgjort for 2014 fordelt på de tre kommuner
5
Se note 4.
Side 7
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0008.png
3. Oplysninger for hver af de tre kommuner for 2014
Dette afsnit indeholder mere detaljerede oplysninger for hver af de tre kommuner. Oplys-
ningerne stammer fra kommunernes afrapporteringer for 2014. Der er dog på enkelte
punkter indhentet supplerende oplysninger hos kommunerne.
3.1. København
Afrapporteringen fra Københavns Kommune er som udgangspunkt opdelt på de tre stof-
indtagelsesrum, men udgangspunktet er fraveget, hvor det har givet bedst mening at slå
oplysningerne sammen for to eller alle tre stofindtagelsesrum.
Oprettelse og drift
”Skyen”
Beliggenhed
Åbningstider
Lille Istedgade 2, Kbh.
V
Alle dage 7:45-00.00
Det midlertidige
”Fixelancen”
stofindtagelsesrum
Halmtorvet 9D, Kbh. V
Mandag-lørdag
11:30-19:30
Alle dage 11:30-
19:30
Plus 4 dage om må-
neden til kl. 22:30
4 injektionspladser
Kapacitet (antal
indtagelsesplad-
ser)
Adgang
6
I alt 14 pladser, hvor-
af 8 er injektions-
pladser og 6 ryge-
pladser
”Skyen”
8 injektionspladser
Det midlertidige sto-
findtagelsesrum
”Fixelancen”
Inklusionskriteri-
er
Minimum 18 år
Længerevarende problematisk brug/misbrug/afhængighed af
hårde stoffer
Eksklusionskrite-
-
Borgere under 18 år anmeldes til de sociale myndigheder
rier
-
Derudover gives der ikke længerevarende karantæner, men der
kan benyttes nedenstående sanktioner:
1. Henvisning til næste vagt
2. Bortvisning i 24 timer
3. Ingen brug af rum, før der er blevet afholdt et konfliktråd
4. Polititilhold
Stoftyper og -indtagelsesmåder
Stoftyper
Alle tilladt, idet der
Alle tilladt, idet der dog kun er injektions-
dog ikke må ryges
pladser
hash og pot pga.
begrænset kapacitet
og stor efterspørgsel
efter rygepladser
Stoftypefordeling Kokain 58 %
Kokain 60 %
Heroin/Kokain 22 %
Heroin 11 %
Heroin 11 %
Kokain/Heroin 11 %
Metadon 5 %
Metadon 10 %
6
-
-
De kommunalt fastsatte inklusions- og eksklusionskriterier er alene et supplement til de obligatori-
ske kriterier, som er, at brugerne skal være 18 år eller derover og have en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Side 8
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0009.png
Metadon/Kokain 3 %
Andet 1 %
Stofindtagelses-
Injektion, nasalt,
måder
peroralt, rektalt og
rygning
Social- og sundhedsfaglige tilbud
”Skyen
De social- og
sundhedsfaglige
tilbud i stofindta-
gelsesrummet
Kokain/metadon 7 %
Andet 1 %
Injektion, nasalt, peroralt, rektalt.
Det midlertidige sto-
”Fixelancen”
findtagelsesrum
Københavns Kommune beskriver det socialfaglige arbejde som en
hjørnesten i stofindtagelsesrummene. Arbejdet indebærer konflikt-
løsning, motivationsarbejde og brobygning til fx misbrugsbehandling.
Det socialfaglige arbejde understøttes af de fysiske rammer, idet
Mændenes Hjem også tilbyder mulighed for spisning, café og herberg.
Der er tale om, at medarbejderne i stofindtagelsesrummene henviser
og forsøger at motivere borgere til at opsøge relevante social- og
sundhedsfaglige tilbud. Borgernes indskrivning kan ikke sikres, da der
ikke er tale om følgeordninger eller lignende.
Så vidt muligt løses alle akutopståede sundhedsfaglige problemstillin-
ger på stedet. Det kan fx dreje sig om sårrensning, hygiejnevejledning,
venescanning og behandling af overdoser.
Der er ansat både socialfaglige og sundheds-
Udelukkende ansat
faglige medarbejdere for at møde borgernes
sundhedsfaglige
behov.
medarbejdere, idet
der er mulighed for
fx at henvise borgere
til det midlertidige
stofindtagelsesrum
beliggende på sam-
me matrikel.
For længerevarende behandlingsforløb henvises der til relevante
eksternt placerede sundhedsfaglige tilbud. Det kunne fx være et til-
bud om et forløb på Københavns Kommunes plejeafdeling på Special-
institutionen Forchhammersvej eller indlæggelse på hospital.
”Skyen”
Det midlertidige
stofindtagelsesrum
”Fixelancen”
Data kun tilgængelig
for hele eksistenspe-
rioden
79 % mænd og 21 %
kvinder
Data ikke tilgængelig
Social- og sund-
hedsfagligt per-
sonale
Sikring af adgang
til eksternt place-
rede tilbud
Resultater
Aktive brugere
3.092
Køn
Brugerudsving
a) År
b) Måned
c) Døgn
84 % mænd og 16 % kvinder
a) små udsving og lav
januar
b) tendens til stigning
omkring den første i
måneden
c) data ikke tilgænge-
lig
178.564
a) en smule faldende
fra maj til december
b) mindre tendens til
stigning omkring den
første i måneden det
første halve år
c) data ikke tilgænge-
lig
Stofindtagelser
8.526
Side 9
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0010.png
a) År
b) Måned
c) Døgn
Udsving i stofty-
per og -indtagel-
sesmåder
Akutte behand-
84
17
7
linger for overdo-
sis/svær forgift-
ning, hvorved
forstås, at bruge-
ren ikke kan
trække vejret ved
egen hjælp
Sygeplejelige
266
105
573
inventioner,
hvorved bl.a.
forstås vurdering
af helbredstil-
stand
Sundhedsfaglige
287
189
939
råd og vejlednin-
ger, hvorved bl.a.
forstås råd og
vejledning om
stofindtagelse
Henvisninger til
719
230
186
eksterne sund-
hedsfaglige tilbud
Henvisninger til
180
69
157
eksterne social-
faglige tilbud
Henvisninger til
180
15
106
stofmisbrugsbe-
handling
Eventuelle opståede problemer og status for deres løsning
Dataregistrering
Københavns Kommune har oplyst, at indsamlingen af data i forbindel-
og formkrav
se med udarbejdelsen af denne afrapportering har tydeliggjort, at der
af historiske grunde er forskelle i registreringspraksis i kommunens
stofindtagelsesrum. Kommunens socialforvaltning arbejder på at sikre
samme registreringspraksis i de tre stofindtagelsesrum med henblik
på at ensarte datakvaliteten.
Assisterede injek- Københavns Kommune har udarbejdet retningslinjer for assisterede
tioner
injektioner. Kommunen har orienteret Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse om sin håndtering af assisterede injektioner, og ministe-
riet havde ikke bemærkninger til håndteringen.
Udfordringer i
Kapaciteten i ”Skyens” rygerum har svært ved at stå mål med efter-
”Skyens” ryge-
spørgslen. Dette har ført til kødannelse og frustration blandt bruger-
rum
ne. Som løsning har Mændenes Hjem nedsat brugernes tid i rummet
Side 10
a) og b) data ikke
tilgængelig
c) Stigende aktivitet
fra lavest 8:00 til
11:00 og derfra for-
holdsvis stabil
Data ikke tilgængelig
a) og b) data ikke
tilgængelig
c) Stabil, dog fald
omkring 12:00 og
15:00.
a) og b) data ikke
tilgængelig
c) Stabil, dog fald
omkring 16:30 og
21:00-23:00.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0011.png
(til 35 min.) og lagt en pædagogisk indsats i håndhævelsen af de nye
regler. Dette har medført hurtigere gennemstrømning på rygeplad-
serne og færre konflikter. Gennem 2014 er brugerne, der bruger ryge-
rummet, løbende blevet bedre til at benytte tilbuddet hensigtsmæs-
sigt og i overensstemmelse med gældende regler – til gavn for både
brugere og personale i ”Skyen”.
Der har i foråret 2014 været ventilationsproblemer i ”Skyens” ryge-
rum, hvilket udover socialfaglige udfordringer i forbindelse med at
håndtere skuffede brugere har medført dataudsving i foråret, hvilket
er årsagen til at belægningsprocenten i ”Skyens” rygerum ikke er på
100.
Arbejdstilsynet har i december 2014 afgivet påbud om at sikre, at
ansatte ikke udsættes for unødige påvirkninger fra røg fra indtagelse
af stoffer i ”Skyens” rygerum. Der er iværksat en proces, hvor Mæn-
denes Hjem i samarbejde med Københavns Kommunes socialforvalt-
ning vil arbejde på at finde en løsning, idet påbuddet skal være efter-
kommet senest den 15. juni 2015.
Andet
Drift er en kon-
stant lærings- og
tilpasningsproces
Tilfredshed hos
både brugere og
fagligt personale
En lærings- og tilpasningsproces, som afspejler, at driften af stofind-
tagelsesrum er et nyt område, og at brugergruppen og dens behov
hele tiden ændrer sig.
Ifølge Mændenes Hjem udtrykker brugerne overordnet stor tilfreds-
hed med stofindtagelsesrummene og glæde over at kunne ”rummes”
i et tilbud. Tilsvarende giver medarbejderne i stofindtagelsesrumme-
ne udtryk for, at det giver faglig mening at kunne forholde sig ærligt
til alle forhold i borgerens liv – inklusiv stofmisbruget.
For Københavns Kommune er formålet – udover at hjælpe bruger-
gruppen – også at mindske stofindtaget i det offentlige rum for der-
med at bidrage til at skabe tryghed på Vesterbro.
Mindsket kanyleaffald
Københavns Kommunes ”Vesterbrokoordinator” (fra Københavns
Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning) har oplyst, at kanyleaffaldet
på Vesterbro er faldet med mindst 70-80 % siden åbningen af første
stofindtagelsesrum og i tiltagende grad som flere stofindtagelsesplad-
ser er kommet til. Med døgnåbning af ”Skyen” fra 1. januar 2015 er
det håbet, at misbrugsrelateret affald på Vesterbro vil falde yderlige-
re.
Møder om at løse de lokale problemer
Der afholdes nærmiljømøder i Mændenes Hjem hver 6. uge, hvor
interesserede naboer har mulighed for at deltage. På disse møder
deltager ligeledes lokalpolitiet (”din betjent”), ”Vesterbrokoordinato-
ren” og to gange om året også repræsentanter fra Socialforvaltnin-
gen.
En tilsvarende møderække finder sted i Den Runde Firkant, hvor det
midlertidige stofindtagelsesrum ligger. Københavns Kommune, Mæn-
denes Hjem og andre relevante tilbud indgår i andre mødefora med
Københavns Politi, Station City, og både Københavns Kommune og
Mændenes Hjem oplever et tæt og godt samarbejde med politiet om
Side 11
Tryghed i det
offentlige rum
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0012.png
Naboers tilbage-
melding
Samarbejde med
opsøgende ind-
satser
stofindtagelsesrummene og stofscenen på Vesterbro.
Hvor nogle naboer tæt på stofindtagelsesrummene oplever gener
knyttet til rummenes brug, er det Københavns Kommunes vurdering,
at Vesterbro samlet set oplever færre gener som følge af stofmiljøet i
bydelen.
Både stofindtagelsesrummenes faste medarbejdere og de opsøgende
indsatser bygger bro til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud, og
der er stor opmærksomhed om at hjælpe alle interesserede brugere
over i misbrugsbehandling. Særligt Rådgivningscenterets og Hjemlø-
seenhedens indsatser har etableret mange kontakter blandt brugerne
i stofindtagelsesrummene. Men også Det opsøgende psykiatriske
team fra Region Hovedstaden er blandt de opsøgende indsatser som
stofindtagelsesrummene samarbejder med.
Københavns Kommune vurderer, at den opsøgende behandlingsind-
sats er virkningsfuld i forhold til at skabe kontakt til brugere, der har
svært ved at finde vej til behandling på traditionel vis.
3.2. Odense
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Åbningstider
Kapacitet
Adgang
7
Inklusionskriterier
Kirkens Korshærs Varmestue
Østergade 55 5000 Odense C
Mandag – fredag 8:30-14:00
Lørdag 9:00-14:00
Søn - og helligdage kl. 9:00-12:30
5 indtagelsespladser, hvor brugerne maksimalt må opholde
sig i 15 minutter.
-
Personalets vurdering af stærk afhængighed af euforise-
rende stoffer, og at disse bruges dagligt.
-
Alder over 18 år.
-
At stoffet udelukkende er til eget brug og ikke med hen-
blik på videresalg eller videregivelse.
Eksklusionskriterier
-
Salg af stoffer samt videregivelse af stoffer.
-
Mindreårige, førstegangsbrugere, lejlighedsvise brugere
og andre personer uden en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende forbrug (Hvis en af disse op-
søger stofindtagelsesrummet, vil der blive henvist til so-
cial- og sundhedsmæssige foranstaltninger herunder be-
handlingstilbud).
-
Der gives karantæne ved trusler, videresalg og videregi-
velse af stoffer.
Stoftyper og -indtagelsesmåder
Stoftyper
Heroin 53 %,
Kokain 39 %,
Speedball 6 %
Andet 2 %. Andet dækker over amfetemin, benzodiazepin,
7
De kommunalt fastsatte inklusions- og eksklusionskriterier er alene et supplement til de obligatori-
ske kriterier, som er, at brugerne skal være 18 år eller derover og have en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Side 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0013.png
speed, metadon, morfin og ritalin.
Stofindtagelsesmåder
Injektion 92 % og nasalt 8 %
Social- og sundhedsfaglige tilbud
De social- og sundheds-
Stofindtagelsesrummet har adresse sammen med sundheds-
faglige tilbud i stofindta- rum, værested, gårdtilbud, tandlægebus og en natvarmestue.
gelsesrummet og sikring
af adgang til eksternt
I og med mange tilbud er samlet, er ekspertise/faglige kompe-
placerede tilbud
tence geografisk tæt på stofindtagelsesrummet, og det bevir-
ker, at brobygningen til eksterne samarbejdspartnere er
hverdagspraksis.
Værestedet har socialrådgivere, der kan anvendes ved pro-
blemer med bolig, økonomi mv. Desuden er det muligt at
blive sagsbehandlet fremskudt af Odense Kommune. Endvide-
re er der daglig tilstedeværelse af kommunale støttekontakt-
personer.
Desuden er styregruppen for stofindtagelsesrummet sam-
mensat med repræsentanter fra politiet, heroinklinik-
ken/misbrugsbehandlingscenteret, Kirkens Korshær og Oden-
se Kommune for sammen at bevare fokus på den vigtige bro-
bygning, fra stofindtagelsesrummet har skabt kontakt, og
videre til ønsket om behandling. Fx har repræsentanten fra
behandlingscenter/heroinklinik muliggjort en let adgang fra
stofindtagelsesrummet til misbrugsbehandling.
Resultater
Aktive brugere
Køn
Brugerudsving
Stofindtagelser
Stofindtagelsesudsving
a) År
b) Måned
c) Døgn
Måder
a) År
b) Måned
c) Døgn
Typer
a) År
b) Måned
c) Døgn
296
75 % mænd og 25 % kvinder
Data ikke tilgængelige
8.515
a) Der ses stigende i løbet af året med undtagelse af decem-
ber.
b) Markant stigning i besøg omkring den første i måneden.
c) Data ikke tilgængelige.
a) Fordelt over året forholdsvis stabil.
b) og c) Data ikke tilgængelige for udsving måned og døgn
a) Igennem året er indtaget af heroin og kokain steget, mens
speedball har været stabilt med undtagelse af august måned.
De 2 %, som andet dækker over, viser større udsving, hvor
amfetamin dog er mest dominerende.
b) og c) Data ikke tilgængelige.
15 gange har der været udsat/udsættende åndedræt.
Akutte behandlinger for
overdosis/svær forgift-
ning, hvorved forstås, at
brugeren ikke kan træk-
ke vejret ved egen hjælp
Sygeplejelige inventio-
ner, hvorved bl.a. for-
stås vurdering af hel-
bredstilstand
Sundhedsfaglige råd og
Foretages ved alle besøg i rummet.
Sker ved næsten alle indtag, da personalet bl.a. udleverer
Side 13
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0014.png
vejledninger, hvorved
bl.a. forstås råd og vej-
ledning om stofindtagel-
se
Henvisninger til ekster-
ne sundhedsfaglige
tilbud
Henvisninger til ekster-
ne socialfaglige tilbud
værktøj til brug i stofindtagelsesrummet
I alt 89 henvisninger, hvoraf 20 er til eksterne tilbud.
21 henvisninger til kommunal/KK-sagsbehandler
3 henvisninger til forsorgshjem
1 henvisning til opsøgende medarbejder/SAF
Henvisninger til stofmis- Der har været 27 henvisninger til Behandlingscenter Odense i
brugsbehandling
2014.
Eventuelle opståede problemer og status for deres løsning
Løsning og status for
Intet afrapporteret
problemerne
Andet
Aldersfordeling
10 % 18-30 år
64 % 31-50
16 % over 50
10 % anonyme
Venescanner
4 % har anvendt venescanner
Relationen i centrum
Kirkens Korshærs Varmestues ledelse forklarer, at idéen bag
stofindtagelsesrummet i høj grad også er at skabe et rum,
hvor den menneskelige omsorg er et bærende element, og
hvor de relationer, der opstår, kan skubbe på en udvikling i
den rigtige retning. Ønsket er at være et lavtærskeltilbud,
hvor der skal høvles så meget af dørtærsklen som overhove-
det muligt, så personalet opnår kontakt til gadens folk – og så
forhåbentlig kan henvise dem til mere langsigtede tilbud.
Sammenhæng mellem
Kirkens Korshærs Varmestues ledelse lægger vægt på, at
aktiviteter
arbejdet i stofindtagelsesrummet skal ses i sammenhæng
med de andre aktiviteter i Varmestuen. Mange brugere er via
kontakten i stofindtagelsesrummet henvist videre til varme-
stuens tilbud og sundhedsrummet. Det tætte samarbejde gør,
at personalet kan bruge den gode relation og selv arbejde
videre med brugeren uden for stofindtagelsen.
Brugernes ønsker
Brugerne fokuserer på sikkerhed og tilstedeværelsen af per-
sonale, der er klar til hjælpe, hvis noget går galt.
3.3. Aarhus
Oprettelse og drift
Beliggenhed
Åbningstider
Kapacitet (antal indta-
gelsespladser)
Kirkens Korshærs lokaler
Nørre Allé 25, 8000 Aarhus C
10:00-17:00 på hverdage i perioden 1/1-10/3 2014
8:00-15:00 på hverdage i perioden 10/3-31/12 2014
5 pladser til injektion
2 pladser til rygning
Side 14
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0015.png
Adgang
8
Inklusionskriterier
-
Personer med stærk afhængighed af rusmidler, som selv
kan håndtere indtagelse af stoffer.
Personale har fokus på særlig indsats for:
-
Brugere, der injicerer i lyske eller hals tilbydes vejledning
i mindre skadesvoldende injektionsteknik samt mulighed
for afskærmning
-
Gravide, som tilbydes akut henvisning til Regionens Fami-
lieambulatorium
Eksklusionskriterier
-
Unge under 18
-
Brugere, der ønsker at indtage alkohol og/eller hash
-
Ledsagere
Stoftyper og -indtagelsesmåder
Stoftyper
Injicerbare euforiserende stoffer og rygeheroin
Heroin 46 %
Ritalin 40 %
Speed 7 %
Metadon 4 %
Andet 3 % – herunder kokain 1 %
Stofindtagelsesmåder
Injektion 73 %
Rygning 25 %
Nasal 1 %
Uvist 1 %
Social- og sundhedsfaglige tilbud
De social- og sundheds-
Beskrives som observation, førstehjælp, rådgivning og vejled-
faglige tilbud i stofindta- ning og brobygning bl.a. til sundhedsrum, som er placeret
gelsesrummet
umiddelbart i tilknytning til stofindtagelsesrummet.
Der er normeret to sygeplejersker/sundhedsfagligt personale,
en socialfaglig medarbejder og lægefaglig bistand ved behov.
Aarhus Kommune beretter yderligere, at de sundhedsfaglige
ydelser i stofindtagelsesrummet er med til at opbygge den
nødvendige tillid til brugerne.
De sygeplejefaglige ydelser er hovedsagelig råd og vejledning
om kost, hygiejne m.v., BT måling, sårpleje, udlevering af
plaster, vejledning i injektionsteknik, tilsyn samt vurderinger
af fx fejlfix, bylder, hævelser mv.
Endvidere udføres samtaler om konkrete symptomer samt
risici og forebyggelse af fx fejlfix, bylder, sår og sygdomme og
information om stærke stoffer på gaden og forebyggelse af
OD.
Brobygning og henvisninger til andre sundhedsfaglige og soci-
alfaglige tilbud i og uden for Aarhus Kommune er en væsent-
lig ydelse i stofindtagelsesrummet. Sundhedsfaglig brobyg-
Sikring af adgang til
eksternt placerede til-
bud
8
De kommunalt fastsatte inklusions- og eksklusionskriterier er alene et supplement til de obligatori-
ske kriterier, som er, at brugerne skal være 18 år eller derover og have en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Side 15
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1534282_0016.png
ning og kontakt til andre instanser indbefatter bl.a. praktise-
rende læger, hospitaler, socialsygeplejersker, misbrugsbe-
handling.
Resultater
Aktive brugere
Brugerudsving
a) År
b) Måned
c) Døgn
Køn
Stofindtagelser
1. Måder
a) År
b) Måned
c) Døgn
2.
176
Data ikke tilgængelig
78 % mænd og 22 % kvinder
3.470
a) Faldende i løbet af året fra ca. 400 til 150 pr. måned, men
det oplyses dog, at stofindtagelsesrummet i januar 2015 er
oppe på samme niveau som januar 2014.
b) data for ikke tilgængelig.
c) størst aktivitet mellem 10:00-15:00
Data ikke tilgængelig.
Typer
a) År
b) Måned
c) Døgn
Akutte behandlinger for 10, hvor 112 er blevet kaldt i 5 tilfælde.
overdosis/svær forgift-
ning, hvorved forstås, at
brugeren ikke kan træk-
ke vejret ved egen hjælp
Sygeplejelige inventio-
Vurderinger af helbredstilstand foregår i den almindelige
ner, hvorved bl.a. for-
vurdering i kontakten med brugerne. Denne ydelse registreres
stås vurdering af hel-
på nuværende tidspunkt ikke særskilt.
bredstilstand
Sundhedsfaglige råd og
Foregår i den almindelige kontakt med brugerne. Ydelsen
vejledninger, hvorved
registreres på nuværende tidspunkt ikke særskilt.
bl.a. forstås råd og vej-
ledning om stofindtagel-
se
Henvisninger til ekster-
71
ne sundhedsfaglige
tilbud
Henvisninger til ekster-
28
ne socialfaglige tilbud
Henvisninger til stofmis- 26
brugsbehandling
Eventuelle opståede problemer og status for deres løsning
Løsning og status for
Aarhus Kommune blev i begyndelsen af året opmærksomme
problemerne
på, at den aktuelle åbningstid ikke opfyldte brugernes behov
for at kunne indtage stoffer i morgenen. Derfor ændrede vi
åbningstiden. Senere har vi forsøgt at få mulighed for at holde
åbent i weekenden. Det er lykkedes at udvide åbningstiden til
at omfatte lørdagen. Åbningstiden er således fra d. 1. februar
2015 8-15 mandag – lørdag.
Side 16
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
4. Konklusion
Der er stor søgning til stofindtagelsesrummene i Københavns, Odense og Aarhus kommu-
ner, hvor der i forvejen er en bred vifte af behandlingsmæssige og skadesreducerende
foranstaltninger, som rummene ikke erstatter, men alene supplerer. Antallet af stofindta-
gelser i rummene er højt.
Den markant større søgning og det ligeledes markant højere antal stofindtagelser i Køben-
havns Kommune i forhold til Odense og Aarhus kommuner synes at afspejle forskelle i
stofindtagelsesrummenes antal, åbningstider og kapacitet, som må antages at være ud-
tryk for de lokale forhold, herunder med hensyn til misbrugsmønstrene samt stofmis-
brugsproblemernes omfang og betydning. De lokale forhold i de tre kommuner må også
antages at være baggrunden for, at der i alle fem rum er injektionspladser, hvor stoffer
dog også kan indtages på anden måde end ved injektion, fx nasalt, men ikke ved rygning,
og at der i to af rummene tillige rygepladser.
Brugernes kønsfordeling svarer omtrent til den fordeling, som efter Sundhedsstyrelsens
vurdering gælder for antallet af stofmisbrugere i Danmark, såvel som til den fordeling, der
ses i forbindelse med narkotikarelaterede dødsfald og personer, som indskrives i stofmis-
brugsbehandling. Stofindtagelsesrum synes således ikke at tilgodese det ene køns behov
mere end det andet køns behov.
Det forhold, at stofindtagelsesrummene i 2014 i alt havde 3.564 aktive brugere, som i
årets løb samlet indtog stoffer 199.075 gange i rummene, viser, at der i målgruppen –
personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer – er et udbredt ønske om at kunne indtage
stoffer i hygiejniske omgivelser og under overvågning af kvalificeret personale. Ønsket
giver sig også udslag i den overordnede store tilfredshed med stofindtagelsesrummene og
den glæde over at kunne ”rummes” i et tilbud”, som brugerne i Københavns Kommune
efter det oplyste giver udtryk for.
Det høje antal stofindtagelser – 355.255 fra stofindtagelsesrummenes oprettelse til ud-
gangen af 2014 og altså som nævnt 199.075 alene i 2014 – må antages at bidrage til at
begrænse risikoen for dødsfald og skader forbundet med stofindtagelse. På grund af mål-
gruppens stærke afhængighed må alle disse stofindtagelser antages at ville have fundet
sted, selv om der ikke havde været adgang til stofindtagelsesrum. Langt de fleste af stof-
indtagelserne ville i givet fald næppe have fundet sted i hygiejniske omgivelser, og for-
mentlig ingen af dem ville have fundet sted under overvågning af kvalificeret personale.
For så vidt angår hygiejniske omgivelser, er stofindtagelsesrummene indrettet på en måde
og har faciliteter, som bidrager til at begrænse den sundhedsmæssige risiko forbundet
med stofindtagelsen. Fx er der adgang til at vaske hænder inden stofindtagelsen og udle-
vering af sterilt udstyr til brug for stofindtagelsen.
For så vidt angår overvågning, er der i stofindtagelsesrummene personale til stede i det
eller de lokaler, hvori stoffer besiddes og indtages, og for så vidt angår kvalifikationer, er
det personale, som overvåger stofindtagelsen, i stand til at udlevere det relevante
udstyr til brug for stofindtagelsen, til at vejlede om stofindtagelsen og til at give første-
hjælp, hvis der indtages en overdosis eller opstår en anden nødsituation.
Selv om stofindtagelsesrummenes bidrag til begrænsning af risikoen for dødsfald og ska-
der forbundet med stofindtagelse ikke umiddelbart kan kvantificeres, må det antages, at
både de hygiejniske omgivelser og det kvalificerede personale har stor betydning i denne
henseende. Fx blev der sat ind med akut behandling i forbindelse med de i alt 301 tilfælde
Side 17
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
af overdosis/svær forgiftning, som fandt sted fra rummene hver især blev oprettet til ud-
gangen af 2014. Alene i 2014 skete det 133 gange. Ingen af disse tilfælde, hvor brugeren
ikke kunne trække vejret ved egen hjælp, medførte døden. Havde disse overdoser/svære
forgiftninger fundet sted et andet sted end i et stofindtagelsesrum, ville der ikke nødven-
digvis have været mulighed for at sætte ind med akut behandling og i hvert fald ikke lige
så hurtigt.
Aarhus og Odense kommuner samt Kirkens Korshær, som driver stofindtagelsesrummene i
de to byer, oplyser da også, at personalet oplever, at den anerkendende tilgang til bruger-
ne har en god effekt i forhold til den begrænsning af risikoen for dødsfald og skader, som
er en overordnet målsætning for stofindtagelsesrummene.
Det høje antal aktive brugere af stofindtagelsesrummene betyder, at der er mulighed for
at skabe kontakt til mange personer, som er stærkt afhængige som følge af et længere og
vedvarende stofmisbrug, og som ikke nødvendigvis er i kontakt med behandlingssystemet
eller myndighederne i øvrigt. Kommunernes afrapporteringer viser, at kontakten til mål-
gruppen bl.a. giver mulighed for at vejlede om stofindtagelsen, give sundhedsfaglige råd,
foretage helbredsvurderinger og henvise til eksterne tilbud, herunder sundhedsfaglige og
socialfaglige tilbud samt stofmisbrugsbehandling.
Aarhus og Odense kommuner samt Kirkens Korshær, som driver stofindtagelsesrummene i
de to byer, oplyser i den forbindelse, at personalet oplever, at den tidlige og tætte kontakt
med brugerne letter den videre brobygning til stofmisbrugsbehandling og eksterne tilbud.
Særligt for så vidt angår stofmisbrugsbehandling, er det positivt, at der i 2014 på landsplan
er foretaget 354 henvisninger fra stofindtagelsesrummene – ikke mindst når det tages i
betragtning, at der er tale om personer, der er stærkt afhængige som følge af et længere
og vedvarende misbrug. Ifølge Odense Kommune er der bl.a. eksempler på, at den kon-
takt, som er skabt i stofindtagelsesrummet, kan være et skridt på vejen til behandling
inden for rammerne af heroinordinationsordningen med de fordele, som det indebærer i
form af forbedring af den sociale situation, begrænsning af misbruget af illegale stoffer og
af risikoadfærden samt reduktion af kriminaliteten.
Det kvalificerede personales overvågning af stofindtagelsen i hygiejniske omgivelser såvel
som personalets vejledning om stofindtagelsen, sundhedsfaglige rådgivning, foretagelse af
helbredsvurderinger og henvisning til eksterne tilbud må antages at bidrage positivt til
nedbringelse af dødeligheden blandt og forbedring af forholdene for målgruppen, som er
særlig hårdt ramt, når det gælder narkotikarelaterede dødsfald, sundhedsmæssige skader
og sociale problemer.
Hertil kommer, at stofindtagelsesrummene må antages at bidrage positivt til begrænsning
af gener i form af utryghed og ubehag for det omgivende samfund, herunder ikke mindst
for borgerne, herunder børnefamilierne, i lokalmiljøer berørt af gademisbrug.
Det er således Københavns Kommunes vurdering, at Vesterbro, hvor kommunens stofind-
tagelsesrum er placeret, samlet set oplever færre gener som følge af stofmiljøet i bydelen.
Fyns Politi har oplyst, at der inden oprettelsen af stofindtagelsesrummet i Pantheonsgade i
Odense var store problemer med utryghedsskabende adfærd i forhold til beboere og
handlende i midtbyen, og at der efter stofindtagelsesrummets oprettelse blev skabt ro og
orden, ligesom politiet og kommunen ikke længere modtog klager fra beboere og hand-
lende. Ifølge Fyns Politi har stofindtagelsesrummets efterfølgende flytning til Østergade
uden for midtbyen ikke givet anledning til større politimæssige udfordringer.
Side 18
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Østjyllands Politi har oplyst, at der i forbindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrummet
på Nørre Allé i Aarhus blandt borgerne i området blev givet udtryk for bekymring over, om
stofindtagelsesrummet ville give anledning til øget utryghed, herunder øget handel med
narkotika, i området, som i forvejen var kendt for at rumme byens skæve eksistenser.
Østjyllands Politi har imidlertid bl.a. kunnet konstatere, at oprettelsen af stofindtagelses-
rummet ikke har givet anledning yderligere politimæssige udfordringer i området. Faktisk
har der siden oprettelsen været færre anmeldelser i området end tidligere.
Også på anden måde må stofindtagelsesrummene antages at bidrage positivt til begræns-
ning af gener for det omgivende samfund. Fx afspejler det høje antal stofindtagelser i
rummene sig for Københavns Kommunes vedkommende i, at mængden af kanyleaffald på
Vesterbro er faldet med mindst 70-80 % siden oprettelsen af det første stofindtagelses-
rum. Fyns Politi har tilsvarende oplyst, at der efter oprettelsen af stofindtagelsesrummet i
Pantheonsgade i Odense i langt mindre omfang end tidligere blev efterladt kanyler i om-
rådet.
Stofindtagelsesrum synes altså at være en effektiv foranstaltning, som medfører klare
fordele for målgruppen såvel som for det omgivende samfund. Samlet set synes de uden-
landske erfaringer om, at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til dels at nedbringe dø-
deligheden blandt og forbedre forholdene for stofmisbrugere, dels at begrænse generne
for det omgivende samfund, at være blevet bekræftet i dansk sammenhæng.
Fordelene for det omgivende samfund må sammen med kommunernes og de selvejende
institutioners samarbejde med politiet, lokalsamfundet og målgruppen antages at være
medvirkende til, at der ikke er rapporteret om væsentlige problemer forbundet med
rummenes drift.
De rapporterede problemer forekommer primært at være af praktisk karakter, fx kapacitet
og åbningstider, og der synes enten at være fundet løsninger eller at blive arbejdet på at
finde løsninger på problemerne. Fx har der i København vist sig en problemstilling, som
angår en relativt lille særligt belastet gruppe injektionsbrugere, som ikke fysisk er i stand
til at injicere deres stoffer uden assistance fra en anden bruger. De brugere, der er tale
om, er injektionsbrugere, som fx er meget abstinente og ryster så meget, at de ikke selv
kan injicere stoffet, eller som fx ikke kan se eller nå en brugbar vene. I Københavns Kom-
mune afvises denne gruppe ikke fra stofindtagelsesrummene, og det har Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse ikke haft bemærkninger til. Det skal bl.a. ses i lyset af, at assiste-
ret stofindtagelse er forbundet med særligt store risici, som i høj grad kan begrænses, hvis
stofindtagelsen sker i hygiejniske omgivelser og under overvågning af kvalificeret persona-
le som i et stofindtagelsesrum.
Hverken fra kommunerne eller fra anden side er der rapporteret om problemer i anled-
ning af, at forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer til andre end medicinske og
videnskabelige formål er fastholdt, idet det dog er forudsat, at besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug i og i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum i praksis normalt
ikke forfølges af politiet, hvis personen er fyldt 18 år og som følge af et længere og vedva-
rende misbrug af euforiserende stoffer har en stærk afhængighed af det pågældende stof.
Det er en politimæssig opgave at håndhæve forbuddet mod besiddelse af euforiserende
stoffer til andre end medicinske og videnskabelige formål, og hverken bedømmelsen af,
hvem der er personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, vurderingen af, hvilken mængde
der kan anses for bestemt til eget forbrug, eller den nærmere fastlæggelse af området for
Side 19
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
umiddelbar nærhed af stofindtagelsesrummet synes at have givet anledning til problemer
i praksis.
Når håndhævelsen af forbuddet ikke synes at have givet anledning til problemer i praksis,
skyldes det formentlig, at oprettelsen af stofindtagelsesrum sker efter drøftelse med poli-
tiet, som derfor er bekendt med det enkelte rums beliggenhed og de fastsatte vilkår for
oprettelsen og driften af rummet, og at politiet deltager aktivt i møder og andet samar-
bejde om stofindtagelsesrummene. Hertil kommer, at hensynet til at få stofindtagelses-
rummene til at fungere efter hensigten og hensynet til beboerne omkring rummene bliver
inddraget i de politifaglige skøn, der foretages som led i håndhævelsen.
Side 20