Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1417
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. maj 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMLPE
Sags nr.: 1207100
Dok nr.: 1714018
Evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum
Siden lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum) trådte i kraft den 1. juli 2012, har det efter tilladelse fra
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse været muligt at oprette og drive stof-
indtagelsesrum for personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed
som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Et
stofindtagelsesrum kan enten drives af en kommune selv eller af en selvejen-
de institution med driftsoverenskomst med kommunen.
Af forarbejderne til ændringsloven fremgår det, at Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse vil foretage en evaluering i 2015 med henblik på den fremtidige
tilrettelæggelse af ordningen med stofindtagelsesrum.
./.
På den baggrund har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse udarbejdet en
evaluering, som vedlægges til orientering. Ministeriet for Børn, Ligestilling, In-
tegration og Sociale Forhold samt Justitsministeriet såvel som en følgegruppe
med deltagelse af bl.a. repræsentanter for målgruppen for stofindtagelsesrum
har været inddraget i forbindelse med evalueringens udarbejdelse.
I evalueringen konkluderes det bl.a., at stofindtagelsesrum synes at være en
effektiv foranstaltning, som medfører klare fordele for målgruppen såvel som
for det omgivende samfund. Samlet set synes de udenlandske erfaringer om,
at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til at nedbringe dødeligheden for
stofmisbrugere og forbedre deres forhold, at være blevet bekræftet i dansk
sammenhæng. Desuden peger evalueringen på, at stofindtagelsesrum - som
det er set fra andre lande - bidrager til at begrænse generne for det omgivende
samfund.
I sig selv giver evalueringen derfor ikke grundlag for at ændre tilrettelæggelsen
af ordningen med stofindtagelsesrum.
Af lovens forarbejder fremgår det, at det vil blive overvejet, hvorvidt der er
grundlag for at give kommunerne adgang til at indgå aftale med andre end
selvejende institutioner om drift af stofindtagelsesrum, for at ophæve alders-
grænsen på 18 år og for at ophæve kravet om, at der med hensyn til, hvilke
stoftyper der må indtages, skal gælde det samme for alle stofindtagelsesrum-
mene, hvis der i den enkelte kommune er tale om flere stofindtagelsesrum.
Der synes ikke at være grundlag for sådanne ændringer.
På et enkelt punkt giver erfaringerne med stofindtagelsesrum imidlertid grund-
lag for at ændre retsgrundlaget.