Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1417
Offentligt
1534281_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. maj 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMLPE
Sags nr.: 1207100
Dok nr.: 1714018
Evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum
Siden lov nr. 606 af 18. juni 2012 om ændring af lov om euforiserende stoffer
(Stofindtagelsesrum) trådte i kraft den 1. juli 2012, har det efter tilladelse fra
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse været muligt at oprette og drive stof-
indtagelsesrum for personer på 18 år eller derover med en stærk afhængighed
som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Et
stofindtagelsesrum kan enten drives af en kommune selv eller af en selvejen-
de institution med driftsoverenskomst med kommunen.
Af forarbejderne til ændringsloven fremgår det, at Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse vil foretage en evaluering i 2015 med henblik på den fremtidige
tilrettelæggelse af ordningen med stofindtagelsesrum.
./.
På den baggrund har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse udarbejdet en
evaluering, som vedlægges til orientering. Ministeriet for Børn, Ligestilling, In-
tegration og Sociale Forhold samt Justitsministeriet såvel som en følgegruppe
med deltagelse af bl.a. repræsentanter for målgruppen for stofindtagelsesrum
har været inddraget i forbindelse med evalueringens udarbejdelse.
I evalueringen konkluderes det bl.a., at stofindtagelsesrum synes at være en
effektiv foranstaltning, som medfører klare fordele for målgruppen såvel som
for det omgivende samfund. Samlet set synes de udenlandske erfaringer om,
at stofindtagelsesrum vil kunne medvirke til at nedbringe dødeligheden for
stofmisbrugere og forbedre deres forhold, at være blevet bekræftet i dansk
sammenhæng. Desuden peger evalueringen på, at stofindtagelsesrum - som
det er set fra andre lande - bidrager til at begrænse generne for det omgivende
samfund.
I sig selv giver evalueringen derfor ikke grundlag for at ændre tilrettelæggelsen
af ordningen med stofindtagelsesrum.
Af lovens forarbejder fremgår det, at det vil blive overvejet, hvorvidt der er
grundlag for at give kommunerne adgang til at indgå aftale med andre end
selvejende institutioner om drift af stofindtagelsesrum, for at ophæve alders-
grænsen på 18 år og for at ophæve kravet om, at der med hensyn til, hvilke
stoftyper der må indtages, skal gælde det samme for alle stofindtagelsesrum-
mene, hvis der i den enkelte kommune er tale om flere stofindtagelsesrum.
Der synes ikke at være grundlag for sådanne ændringer.
På et enkelt punkt giver erfaringerne med stofindtagelsesrum imidlertid grund-
lag for at ændre retsgrundlaget.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1417: Orientering vedr. evaluering af ordningen med stofindtagelsesrum, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
Som det fremgår af evalueringen, har der i København vist sig en problemstil-
ling, som angår en relativt lille særligt belastet gruppe injektionsbrugere, som
ikke fysisk er i stand til at injicere deres stoffer uden assistance fra en anden
bruger. De brugere, der er tale om, er injektionsbrugere, som fx er meget ab-
stinente og ryster så meget, at de ikke selv kan injicere stoffet, eller som fx ik-
ke kan se eller nå en brugbar vene.
I Københavns Kommune håndteres problemstillingen på den måde, at man i
forhold til dem, som til trods for skiltning om, at man selv skal foretage stofind-
tagelsen, og til trods for målrettet indsats for at motivere til anden indtagelses-
form, alligevel får assistance fra en anden bruger, nøjes med at indskærpe de
gældende regler for stofindtagelse i stofindtagelsesrummet. Kommunen be-
grunder håndteringen med, at den assisterede stofindtagelse, som finder sted i
narkotikamiljøet uden for stofindtagelsesrummet, er forbundet med særligt sto-
re risici, som i høj grad kan begrænses, hvis stofindtagelsen i stedet sker i hy-
giejniske omgivelser og under overvågning af kvalificeret personale som i et
stofindtagelsesrum. Kommunen finder, at det vil være i modstrid med formålet
med stofindtagelsesrum generelt at afvise dem, der gør brug af assisteret stof-
indtagelse – en afvisning, der må forudsættes at kræve politimæssig assi-
stance – og at stofindtagelsesrummene bør kunne rumme den særligt bela-
stede gruppe, som det drejer sig om.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ikke haft bemærkninger til Kø-
benhavns Kommunes håndtering af problemstillingen.
Idet ingen – hverken Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Københavns
Kommune, brugerrepræsentanter eller andre høringsparter – forudså den om-
handlede problemstilling, blev det i bemærkningerne til lovforslaget om stofind-
tagelsesrum tilkendegivet, at det i den bekendtgørelse om stofindtagelsesrum,
som påtænktes udstedt i medfør af den med lovforslaget foreslåede bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler, bl.a. ville blive fastsat, at brugerne selv
skal foretage stofindtagelsen.
En bestemmelse om, at brugerne selv skal foretage stofindtagelsen, ville imid-
lertid betyde, at Københavns Kommunes håndtering af problemstillingen ikke
kunne fortsætte, og at man altså skulle afvise dem, som ikke fysisk er i stand
til at injicere deres stoffer uden assistance fra en anden bruger. Derfor har Mi-
nisteriet for Sundhed og Forebyggelse endnu ikke udstedt en bekendtgørelse
om stofindtagelsesrum.
For at kunne udstede bekendtgørelsen og samtidig skabe klare retlige rammer
for assisteret stofindtagelse, vil Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse under
inddragelse af Justitsministeriet påbegynde forberedelsen af et lovforslag med
henblik på fremsættelse næste folketingsår.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Lars Petersen