Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1411
Offentligt
HØRING MAJ 2015
UDKAST
Bekendtgørelse om apotekeres og apotekerkæders aflæggelse
af regnskab
I medfør af § 3 b, stk. 1, § 47 og § 72, stk. 2, i lov om apoteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1040 af 3. september
2014, som ændret ved lov nr. 580 af 4. maj 2015, fastsættes:
Kapitel 1
Apotekers aflæggelse af regnskab
Apotekeres årlige regnskab
§ 1.
For hvert kalenderår skal apotekeren udarbejde et apoteksregnskab bestående af en resultatopgørelse med ledsagende
specifikationer samt en opgørelse over de i § 5 nævnte aktiver og passiver. Apoteksregnskabet skal være indsendt til
Sundhedsstyrelsen inden den 1. april i det følgende kalenderår.
Stk. 2.
For apoteker, der efter apotekerlovens § 12 a har givet Sundhedsstyrelsen meddelelse om at ville forhandle
lægemidler til produktionsdyr, skal apoteksregnskabet ikke indeholde en opgørelse af indtægter og udgifter, eller aktiver og
passiver, der er relateret til apotekerens salg af lægemidler til produktionsdyr.
Stk. 3.
For apoteker, der efter apotekerlovens § 12 a har givet Sundhedsstyrelsen meddelelse om at ville forhandle
lægemidler til produktionsdyr, skal apoteksregnskabet indeholde oplysninger om, efter hvilke fordelingsnøgler apotekets
indtægter og udgifter m.v. er fordelt på henholdsvis virksomheden vedrørende apotekerens salg af lægemidler til
produktionsdyr og øvrig apoteksvirksomhed. Fordelingsnøglen skal afspejle de faktiske forhold.
Stk. 4.
For hver apoteksfilial, der er knyttet til apoteket, skal apotekeren udarbejde et selvstændigt apoteksregnskab.
Stk. 5.
Har apotekeren kun drevet apotek eller apoteksfilial i en del af kalenderåret skal der alene aflægges regnskab for
denne del af kalenderåret. Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere retningslinjer for aflæggelsen af sådanne delregnskaber og
for aflæggelse af regnskab ved flytning af apotekslokaler.
§ 2.
Apoteksregnskab i henhold til § 1, stk. 1, skal omfatte virksomheden ved drift af dosispakkefunktion i henhold til
Sundhedsstyrelsens godkendelse, jf. apotekerlovens § 12, stk. 3.
Stk. 2.
Apotekeren skal udarbejde et særligt regnskab for dosispakkefunktionen i overensstemmelse med reglerne i denne
bekendtgørelse.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere specifikationer for udarbejdelse af regnskab for dosispakkefunktion og kan
herunder fastsætte regler om, at der ved udarbejdelse af regnskab for dosispakkefunktion kan anvendes fordelingsnøgler, jf.
§ 12, stk. 1, i denne bekendtgørelse.
§ 3.
Apoteksregnskabet skal give et retvisende billede af apotekets økonomiske forhold i regnskabsåret. Alle indtægter, der
kan henføres til apoteksdriften, skal opføres i regnskabet. Kun udgifter, der er nødvendige eller er naturlige som led i
apoteksdrift, skal opføres i regnskabet. Apoteksregnskabet skal underskrives af apotekeren.
Stk. 2.
Apotekeren skal i apoteksregnskabet oplyse, hvorvidt forhold, der ikke fremgår af apoteksregnskabet, har haft
indflydelse på apotekets økonomi og skal i bekræftende fald nærmere redegøre for disse forhold.
Stk. 3.
Apotekeren skal i apoteksregnskabet bekræfte, at regnskabet er aflagt i overensstemmelse med de retningslinjer, der
er nævnt i stk. 1, og i § 4, stk. 1.
Stk. 4. Apotekeren skal i apoteksregnskabet oplyse, om apotekeren driver anden virksomhed under sit CVR-nummer end
apoteksdrift.
§ 3 a.
Apoteksregnskabet skal revideres af en godkendt revisor, hvis apotekeren har oplyst, at der drives anden virksomhed
end apoteksdrift, jf. § 3, stk. 4.
Stk. 2.
En godkendt revisor skal på baggrund af sin revision udarbejde en erklæring om, at revisor har iagttaget adskillelse af
apoteksregnskab fra anden virksomhed. Revisionserklæringen kan affattes som vist i vejledning om revisorerklæringer til
apoteksregnskaber m.v.
Stk. 3.
Revisorerklæringen skal sendes til Sundhedsstyrelsen sammen med apoteksregnskabet, jf. § 1.
Bruttoregistreringsprincippet
§ 4.
Apoteksregnskabet og specifikationerne hertil skal opstilles på de af Sundhedsstyrelsen udarbejdede skemaer i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens ledsagende vejledning.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1411: Orientering om høring over syv bekendtgørelser ad ændring af apotekerloven (modernisering af apotekersektoren), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
HØRING MAJ 2015
Stk. 2.
I apoteksregnskabet skal hver enkelt transaktion, begivenhed og værdiændring indregnes og måles hver for sig,
Stk. 3.
Alle beløb i apoteksregnskabet skal opføres eksklusiv merværdiafgift, for udgifters vedkommende dog kun i tilfælde af,
at merværdiafgiften kan fradrages over for Skat.
ligesom de enkelte forhold ikke må modregnes med hinanden, jf. årsregnskabslovens bruttoregistreringsprincip.
Statusoplysninger
§ 5.
De skemaer, der er nævnt i § 4, stk. 1, skal indeholde oplysninger om aktiver og passiver, herunder om:
1) Inventar ved årets begyndelse og udgang, dog undtaget edb-udstyr.
2) Edb-udstyr ved årets begyndelse og udgang.
3) Indretning ved årets begyndelse og udgang.
4) Varelager ved årets begyndelse og udgang.
5) Udestående fordringer opgjort ved årets begyndelse og udgang, herunder ikke forfaldne leverandørrabatter.
6) Værdien af varevogne ved årets begyndelse og udgang.
7) Kapital vedrørende lejede lokaler ved årets begyndelse og udgang fordelt på indbetalt depositum og forudbetalt leje.
8) Leverandørkreditter opgjort som 95 pct. af apotekets vareforbrug i regnskabsåret multipliceret med 60 og divideret med 360.
9) Skyldige feriepenge ved årets begyndelse og udgang.
10) Skyldig overtid ved årets begyndelse og udgang.
11) Varelageret ved årets begyndelse og udgang på apoteker, apoteksfilialer og apoteksudsalg skal opgøres i overensstemmelse
med bekendtgørelse om apotekernes varelageropgørelse. Varelagerets sammensætning ved årets begyndelse og udgang
skal specificeres på lægemidler, andre varer end lægemidler (frihandelsvarer) og øvrige varer som råvarer og emballage.
Resultatopgørelse
§ 6.
De skemaer, der er nævnt i § 4, stk. 1, skal indeholde oplysninger om en resultatopgørelse, herunder om:
1) Bruttoomsætningen, herunder driftsindtægter, der ikke er forbundet med vareomsætningen.
2) Rabatudgifter.
3) Vareforbrug, herunder omkostningsbegrundede leverandørrabatter.
4) Dækningsbidrag.
5) Lønudgifter.
6) Nettosektorafgift/nettosektortilskud.
7) Husleje.
8) Energi.
9) Vedligeholdelse.
10) Forsikringer.
11) Tab på udestående fordringer.
12) Andre driftsudgifter.
13) Andre driftsindtægter.
14) Indtjeningsbidrag.
15) Forrentning.
16) Afskrivning.
17) Overskud før afgift/tilskud.
18) Betalt afgift, henholdsvis modtaget tilskud efter § 49 i lov om apoteksvirksomhed.
19) Overskud efter afgift/tilskud.
Stk. 2.
De skemaer, der er nævnt i § 4, stk. 1, skal for specifikationerne bl.a. indeholde oplysninger om pensionsbidrag til
Apotekervæsenets Pensionsordning og pensionsbidrag til private pensionsordninger, jf. § 8.
Henstandsordning for kronisk syge
§ 7.
De skemaer, der er nævnt i § 4, stk. 1, skal indeholde følgende oplysninger om henstand ydet i medfør af
bekendtgørelse om henstandsordning for kronisk syge:
1) Antal personer, der i regnskabsåret, har været omfattet af henstandsordningen.
2) Det samlede antal henstandsgebyrer, som apoteket er berettiget til at modtage vedrørende regnskabsåret.
3) Antal rykkere apoteket har sendt ud i løbet af regnskabsåret.
4) Tab på henstandsordningen i løbet af regnskabsåret.
Pension
§ 8.
Apotekere udnævnt på grundlag af ledige bevillinger opslået efter den 1. april 1995 kan ved opgørelse af bidraget til
Apotekervæsenets Pensionsordning fradrage bidrag til livsforsikringsselskaber og pensionskasser, som er underlagt
Finanstilsynets tilsyn, eller til en anden af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse godkendt pensionsordning svarende til 15
pct. af 75 pct. fraktilen af den pensionsgivende løn for apoteksansatte farmaceuter.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1411: Orientering om høring over syv bekendtgørelser ad ændring af apotekerloven (modernisering af apotekersektoren), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
HØRING MAJ 2015
Forrentning
§ 9.
Forrentning af de aktiver, der er nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1- 4, 6 og 7, skal beregnes på grundlag af et gennemsnit af
aktivernes bogførte værdi ved årets begyndelse og udgang (efter foretagne afskrivninger).
Stk. 2.
Forrentning af de aktiver, der er nævnt i § 5, stk. 1, nr. 5, skal beregnes på grundlag af et gennemsnit af apotekets
udestående fordringer ved udgangen af hvert kvartal forhøjet med halvdelen.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen meddeler senest den 20. december i regnskabsåret den rentesats, der skal benyttes ved
opgørelsen af forrentningsudgifterne efter stk. 1 og 2. Rentesatsen skal hvad angår opgørelse af forrentningsudgifterne af
aktiver nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 5, 6 og 7, så vidt muligt svare til den gennemsnitlige rentesats, hvormed den i
apotekerne indskudte fremmedkapital forrentes. Rentesatsen til brug for opgørelse af forrentningsudgiften af aktiver nævnt i
§ 5, stk. 1, nr. 4, skal så vidt muligt svare til den gennemsnitlige forrentning af apotekernes indeståender hos grossister.
§ 10.
Den efter § 9 beregnede forrentningsudgift skal opføres på resultatopgørelsen efter fradrag af apotekets rentefordel
ved rentefri leverandørkreditter. Beløb, der skal fradrages, beregnes med den af Sundhedsstyrelsen meddelte rentesats til brug
for opgørelse af forrentningsudgiften af aktiver nævnt i § 5, stk. 1, nr. 4, jf. § 9, stk. 3.
Afskrivning
Stk. 2.
Det bogførte beløb for inventar ved årets begyndelse skal afskrives med 10 pct. Inventaranskaffelser i årets løb skal
§ 11.
På resultatopgørelsen skal udgifter til afskrivning opføres efter reglerne i stk. 2-5.
afskrives med 25 pct. Inventaranskaffelser med en anskaffelsessum på 6.700 kr. (grundbeløb, 1987-niveau) eller derunder kan
dog udgiftsføres over driften i anskaffelsesåret. Beløbet reguleres i overensstemmelse med det beløb, der er nævnt i § 5 stk. 3,
i lov om skattemæssige afskrivninger. Pakkemaskine til dosisdispensering skal afskrives fra og med anskaffelsesåret med 20
pct. årligt af anskaffelsessummen.
Stk. 3.
Samlede indretningsudgifter på op til 50.000 kr. skal afskrives i det år, hvori udgifterne er afholdt. Indretningsudgifter
på mere end 50.000 kr. skal afskrives med 10 pct., dog mindst 50.000 kr. årligt, indtil restsaldoen udgør 50.000 kr. eller
derunder, der skal afskrives det følgende år. Har en apoteker, som lejer af apotekslokaler, med udlejer indgået en aftale efter
§ 63 i lov om leje skal de af aftalen omfattede forbedringsudgifter afskrives med 10 pct. årligt af det oprindelige udgiftsbeløb.
Udgifter til indretning i forbindelse med etablering og drift af maskinel dosispakkefunktion skal afskrives med 10 pct. årligt af
indretningsudgiften.
Stk. 4.
Afskrivning på varevogne skal beregnes i anskaffelsesåret med 30 pct. af anskaffelsessummen. I følgende år skal der
afskrives 30 pct. årligt af den bogførte værdi ved årets begyndelse, forholdsvis for dele af år.
Stk. 5.
Afskrivning på IT-udstyr (hard- og software) skal afskrives fra og med anskaffelsesåret med 33 1/3 pct. årligt af
anskaffelsessummen.
Fordelingsnøgle
§ 12.
Er der ved opgørelsen af resultatopgørelsens poster eller ved opgørelsen af aktiver og passiver anvendt
fordelingsnøgler til den regnskabsmæssige udskillelse af virksomhed, der ikke er omfattet af apotekerbevillingen, skal
fordelingsnøglerne vedlægges det indsendte regnskab. Fordelingsnøglerne skal forsynes med en erklæring fra en godkendt
revisor om, at anvendelsen af fordelingsnøglerne fører til et resultat, der er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
Stk. 2.
Fordelingsnøgler til udskillelse af virksomhed vedrørende apotekers salg af lægemidler til produktionsdyr, jf. § 1,
stk. 3, skal forsynes med en erklæring fra en godkendt revisor om, at anvendelsen af fordelingsnøglerne fører til et resultat, der
er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
God bogføringsskik
§ 13.
Bogføringen, der ligger til grund for apoteksregnskabet, herunder apotekerkæders regnskab, skal tilrettelægges og
udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik og således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller
forvanskes, jf. bogføringsloven.
Dokumentation for ikke værdiansatte ydelser
§ 14.
Apotekeren skal opbevare dokumentation for modtagne sponsorater og repræsentation m.v. som ikke indgår i
apoteksregnskabets regnskabsposter, og som ikke er af ubetydelig værdi, jf. § 21, stk. 2, i bekendtgørelse om reklame mv. for
lægemidler.
Ledelseserklæring vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler og
markedsføringsaktiviteter
§ 15.
Apotekeren skal i apoteksregnskabet erklære, at;
1) den opbevarede dokumentation vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler opfylder
betingelserne i § 33 i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1411: Orientering om høring over syv bekendtgørelser ad ændring af apotekerloven (modernisering af apotekersektoren), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
HØRING MAJ 2015
2) de i regnskabet anførte poster vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler er modtaget i
overensstemmelse med rabatydernes udarbejdede og offentliggjorte oplysninger om adgangen til at opnå
omkostningsbegrundede rabatter,
3) de omkostningsbegrundede rabatterne på apoteksforbeholdte lægemidler i øvrigt er modtaget i overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
4) regnskabets poster vedrørende markedsføringsaktiviteter samt de modtagne ydelser som dokumenteret i § 14 er i
overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler.
Revision af omkostningsbegrundede rabatter
§ 16.
Den dokumentation vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler, som apotekerne
skal opbevare i medfør af § 33 i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler, samt de i apoteksregnskabet anførte poster
vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler, skal undergives behandling af en godkendt
revisor.
Stk. 2.
Den godkendte revisors behandling efter stk. 1 skal indbefatte en prøvelse af;
1) om rabatterne er modtaget i overensstemmelse med rabatydernes udarbejdede og offentliggjorte oplysninger om adgangen
til at opnå omkostningsbegrundede rabatter,
2) om rabatterne i øvrigt er modtaget i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler.
§ 17.
Den godkendte revisor skal på baggrund af sin behandling efter § 16 udarbejde en revisionserklæring.
Revisionserklæringen kan affattes som vist i vejledning om revisorerklæringer til apoteksregnskaber m.v. Revisionserklæringen
skal sammen med apoteksregnskabet sendes til Sundhedsstyrelsen.
Revision af markedsføringsaktiviteter
§ 18.
De i apoteksregnskabet anførte poster vedrørende markedsføringsaktiviteter samt dokumentationen for ikke
værdiansatte ydelser, jf. § 14, skal undergives behandling af en godkendt revisor.
Stk. 2.
Revisors behandling efter stk. 1 skal indbefatte en prøvelse af, om opnåede ydelser vedrørende
markedsføringsaktiviteter er i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler.
§ 19.
Revisor skal på baggrund af sin behandling efter § 18 udarbejde en revisionserklæring. Revisionserklæringen kan
affattes som vist i vejledning om revisorerklæringer til apoteksregnskaber m.v.. Revisionserklæringen sammen med
apoteksregnskabet sendes til Sundhedsstyrelsen.
Kapitel 2
Apotekerkæders aflæggelse af regnskab
Apotekerkæders årlige regnskab vedrørende omkostningsbegrundede rabatter og markedsføringsaktiviteter
§ 20.
For hvert kalenderår skal apotekerkæder udarbejde et regnskab indeholdende oplysninger om modtagne og
videregivne omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler. I regnskabet skal endvidere oplyses om
opnåede og videregivne ydelser vedrørende aftaler om markedsføringsaktiviteter, herunder aftaler om vinduesleje og apoteks-
tv, indgået af apotekerkæden på vegne af apotekerne. Regnskabet skal være indsendt til Sundhedsstyrelsen inden den 1. april i
det følgende kalenderår.
§ 21.
Apotekerkæden skal opbevare dokumentation for modtagne sponsorater og repræsentation m.v. som ikke indgår i
apotekerkædens regnskabsoplysninger, og som ikke er af ubetydelig værdi, jf. § 21, stk. 2, i bekendtgørelse om reklame mv.
for lægemidler.
Ledelseserklæring
§ 22.
Apotekerkæders ledelse skal i regnskabet, jf. § 20, erklære, at;
1) den opbevarede dokumentation vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler opfylder
betingelserne i § 37, stk. 2, i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
2) de modtagne og videregivne omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler er modtaget i
overensstemmelse med rabatydernes udarbejdede og offentliggjorte oplysninger om adgangen til at opnå
omkostningsbegrundede rabatter,
3) de omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler i øvrigt er modtaget i overensstemmelse med
reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
4) de af kæden modtagne beløb vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler er videregivet
i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
5) de i regnskabet anførte poster vedrørende markedsføringsaktiviteter samt modtagne ydelser som dokumenteret i § 21, er i
overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler,
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1411: Orientering om høring over syv bekendtgørelser ad ændring af apotekerloven (modernisering af apotekersektoren), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
HØRING MAJ 2015
6) der er overensstemmelse mellem de af apotekerkæden opnåede og de til de enkelte apoteker videregivne beløb vedrørende
aftaler om markedsføringsaktiviteter indgået af apotekerkæden på vegne af apotekerne.
Revision vedrørende omkostningsbegrundede rabatter
§ 23.
Den dokumentation vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler, som
apotekerkæder skal opbevare i medfør af § 37, stk. 2, i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler, samt de i regnskabet
anførte poster vedrørende omkostningsbegrundede rabatter på apoteksforbeholdte lægemidler, skal undergives behandling af
en godkendt revisor.
Stk. 2.
Revisors behandling, jf. stk. 1, skal indbefatte en prøvelse af;
1) om rabatterne er modtaget i overensstemmelse med rabatydernes udarbejdede og offentliggjorte oplysninger om adgangen
til at opnå omkostningsbegrundede rabatter,
2) om der er overensstemmelse mellem de af apotekerkæden opnåede og de til de enkelte apotekere videregivne rabatter,
samt af,
3) om rabatterne i øvrigt er modtaget i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame mv. for lægemidler.
§ 24.
Revisor skal på baggrund af sin behandling efter § 23 udarbejde en revisionserklæring. Revisionserklæringen kan affattes
som vist i vejledning om revisorerklæringer til apoteksregnskaber m.v. Revisionserklæringen skal sammen med apotekerkædens
regnskab, jf. § 20, sendes til Sundhedsstyrelsen.
Revision vedrørende markedsføringsaktiviteter
§ 25.
De af apotekerkæden oplyste regnskabsposter vedrørende markedsføringsaktiviteter, herunder reklame, samt
dokumentationen, jf. § 21, skal undergives behandling af en godkendt revisor.
Stk. 2.
Revisors behandling efter stk. 1, skal indbefatte en prøvelse af,
1) om opnåede ydelser vedrørende markedsføringsaktiviteter er i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om reklame
mv. for lægemidler,
2) om der er overensstemmelse mellem de af apotekerkæden opnåede og de til de enkelte apoteker videregivne beløb
vedrørende aftaler om markedsføringsaktiviteter indgået af apotekerkæden på vegne af apotekerne, som er medlem af
apotekerkæden.
§ 26.
Revisor skal på baggrund af sin behandling efter § 25 udarbejde en revisionserklæring. Revisionserklæringen kan affattes
som vist i vejledning om revisorerklæringer til apoteksregnskaber m.v.. Revisionserklæringen skal sammen med
apotekerkædens regnskab, jf. § 20, sendes til Sundhedsstyrelsen.
Kapitel 3
Straf og ikrafttræden
§ 27.
Med bøde straffes den, der overtræder § 1, § 2, stk. 1 og 2, §§ 3 og 4, § 5, stk. 1, §§ 6 og 7, §§ 9 - 11, § 12, stk. 1 og
2, eller §§ 13 – 26.
Stk. 2.
Undlader en apoteker at indsende apoteksregnskabet inden den frist, der fremgår af § 1, stk. 1, kan
Sundhedsstyrelsen pålægge apotekeren daglige eller ugentlige bøder, jf. § 74 i lov om apoteksvirksomhed.
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2015 og har virkning for regnskaber for regnskabsåret 2015 og efterfølgende
år.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 266 af 21. marts 2007 om aflæggelse af apoteksregnskab ophæves.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, den xx. måned 2015
Nick Hækkerup
/ Anna Skat Nielsen