Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1434156_0001.png
Om ludomanibehandling i
Danmark
En kommentar af Søren Skensved
Direktør , Dansk MisbrugsBehandling
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0002.png
Ludomani 2014 – Trends
Siden liberaliseringen i 2012 har mange internationale
udbydere etableret sig på det danske spillemarked
Der er sket en eksplosion i markedsføring af pengespil
Pengespil rykker i stigende omfang over på netbaserede
platforme, med mulighed for at gamble 365 24 – 7
Nye undersøgelser indikerer at antallet af ludomaner er
10 doblet siden 2006
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0003.png
Ludomanibehandling virker
Langt de fleste, der får behandling, bliver spillefrie
60 pct. bliver helt spillefri
30 pct. har ét eller flere tilbagefald – men løser deres
spilleproblem over tid
10 pct. har ikke udbytte af behandling
Ludomanibehandling er samtidig væsentlig billigere end
f.eks. alkohol- eller stofbehandling
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0004.png
Opgørelse over fordelingen af puljen til behandling af
ludomani 2012-2014 i mio. kr.
2012
Center for Ludomani
Frederiksberg Centeret
Behandlingscenter Tjele
Majorgården
Forskningsklinikken for
Ludomani (AUH)
Dansk Ludomani Behandling
Dansk MisbrugsBehandling,
Aalborg
I alt
10,2
1,9
0
0,7
0,7
0
0,5
14,0
2013
13,0
3,0
2,5
-
1,5
1,5
0
21,5
2014 Brugt til behandling i
13,0 Kbh. Odense. Aarhus
3,0 København
2,5 København
- København
1,5 Aarhus
1,0 Ringsted
0,8 Aalborg
21,8
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0005.png
Kortet viser hvor mange
der har mulighed for, at
deltage i ludomani
behandling med en
transporttid på maks.
1 time i bil og 1�½ time
med offentlig transport
(hver vej)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0006.png
Kortet viser hvor
mange der har ml.
3 og 7 timers samlet
(offentlig) transport i
forbindelse med
deltagelse i
ludomanibehandling
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0007.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Som grundlag for fordelingen af puljemidlerne til behandling
foretager Sundhedsstyrelsen en faglig vurdering af de indkomne
ansøgninger.
Her lægges vægt på behandlingsmetodernes faglige fundering,
integrering med forskning på området, samarbejde med lægefaglige
personer, som fx praktiserende læger, samt personalets
forudsætninger og efteruddannelse.
Ved udmøntningen af behandlingspuljen er fokus ligeledes at sikre
en geografisk spredning af de behandlingssteder, der modtager
tilskud til behandlingen af ludomani.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0008.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling –
hvad er problemet? 1.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0009.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Kommunerne skal have en strategi for synlighed,
tilgængelighed og tidlig opsporing
”Det skal være let for borgeren at finde frem til behandling.
Derfor skal behandlingen være synlig, tilgængelig og tidligt
opsporende.
Det er vigtigt, at tilbuddene så vidt mulig er i borgerens nærmiljø,
der hvor borgeren opholder sig.”
Kommunernes Landsforening KL. ”En styrket misbrugsbehandling”
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0010.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling –
hvad er problemet? 2.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
2. Manglende mulighed for diskretion
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0011.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling –
hvad er problemet? 3.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
2. Manglende mulighed for diskretion
3. Vanskeliggør fastholdelse i behandlingen
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0012.png
Efterbehandling – fastholdelse og tilbagefaldsforebyggelse
Ludomanibehandling har 2 faser:
Primærbehandling – hvor nye livsstrategier læres
Efterbehandling – hvor nye livsstrategier integreres
_________________________________________________________________________
Sundhedsstyrelsens anbefalinger:
Tilbyd efterbehandling
”Fokus for efterbehandlingen er at forebygge tilbagefald og at
hjælpe hurtigt i tilfælde af tilbagefald”.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0013.png
Sammenhæng mellem geografisk afstand og
gennemførsel af efterbehandling
Patients who traveled 10 miles or less were 2.6 times more likely to obtain aftercare
than those who traveled more than 50 miles.
Only 40% of patients who lived more than 25 miles from the nearest aftercare
facility obtained any aftercare services.
Patients who received aftercare services had fewer visits if they lived farther
from their source of aftercare.
Lack of geographic access (distance) is a barrier to outpatient mental health care
following inpatient substance abuse treatment, and influences the volume of care
received once the decision to obtain aftercare is made.
Aftercare services must be geographically accessible to ensure satisfactory utilization.
Beardsley K, Wish ED, Fitzelle DB, O'Grady K, Arria AM (2003).
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0014.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling – hvad
er problemet? 4.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
2. Manglende mulighed for diskretion
3. Vanskeliggør fastholdelse i behandlingen
4. Familier får ikke den nødvendige hjælp
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0015.png
Kommunernes Landsforening KL. ”En styrket
misbrugsbehandling”
En af de metoder, der er evidens for, har større effekt, er familieorienteret
behandling.
Dét, at inddrage familien – såsom partnere, forældre og børn – i
behandlingen, har vist sig at være med til at stabilisere borgerens
netværk.
Konsekvenserne af et misbrug kendetegnet ved, at det ikke kun ’går
udover’ den person, der har misbruget, men påvirker hele familien.
Endvidere giver familieorienteret behandling de pårørende (ægtefælle,
børn mv.) værktøjer til, at arbejde med eller bearbejde nogle af de
følgeskader, der opstår af at være i familie med en misbruger.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0016.png
”Kliniske retningslinjer for alkoholbehandling i
Danmark”.
Sundhedsstyrelsen. Bliver offentliggjort marts 2015
Tilbyd kognitiv familieorienteret alkoholbehandling til personer
med alkoholafhængighed og med en familie
Tilbyd rådgivning / vejledning til pårørende til alkoholafhængige
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0017.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling – hvad
er problemet? 5.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
2. Manglende mulighed for diskretion
3. Vanskeliggør fastholdelse i behandlingen
4. Familier får ikke den nødvendige hjælp
5. Manglende lokal forankring – tidlig opsporing og håndtering af
ludomani
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0018.png
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
Som grundlag for fordelingen af puljemidlerne til behandling
foretager Sundhedsstyrelsen en faglig vurdering af de
indkomne ansøgninger.
Her lægges vægt på behandlingsmetodernes faglige fundering,
integrering med forskning på området, samarbejde med
lægefaglige personer, som fx praktiserende læger, samt
personalets forudsætninger og efteruddannelse.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0019.png
Yderligere anbefalinger til lokalt samarbejde
Ludomanibehandlingen bør tilstræbe at:
Samarbejde med praktiserende læger
Samarbejde med de kommunale misbrugscentre
Samarbejde med myndigheder og socialforvaltninger
Samarbejde med lokale virksomheder f.eks. sportsklubber,
arbejdsgivere m.m.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0020.png
Lang geografisk afstand til ludomanibehandling –
hvad er problemet? 5.
1. Alt for mange har ikke mulighed for at deltage i behandling for
ludomani
2. Manglende mulighed for diskretion
3. Vanskeliggør fastholdelse i behandlingen
4. Familier får ikke den nødvendige hjælp
5. Manglende lokal forankring – opsporing og håndtering af
ludomani
Sundhedsminister Nick Hækkerup.
Svar på spørgsmål nr. 56 den 21. oktober 2014
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0021.png
Anbefaling
Vi anbefaler, at der oprettes 4 afdelinger for ludomani i Jylland i
henholdsvis Nord-, Syd-, Øst- og Vestjylland.
Vi anbefaler at Lolland, Falster og Møn (under et) samt Bornholm
dækkes ved en ”satellitbehandling” – som varetages af et
etableret behandlingscenter f.eks. ved at tilbyde behandling én
gang ugentligt.
Vi anbefaler at der tilstræbes en proportionalitet mellem
landsdelenes befolkningstal og de tildelte midler, for således at
skabe lige adgang til ludomanibehandling for alle.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434156_0022.png
Kortet viser mulig
adgang til ludomani-
behandling ved fire
behandlings- steder
i Jylland
22