Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
1433264_0001.png
NOTAT
Medicinsk brug af
Cannabis
2. udgave
26-02-2014
j.nr.2013113424/
Frank Bøgh Wendelbo-Madsen
[email protected]
Overvågning af virksomheder og kvalitet
Axel Heides Gade 1
2300 København S
E-post
Web
[email protected]
sst.dk
2014
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
Side 2
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Indhold
1. Indledning................................................................................................... 3
2. Kroppens egne cannabinoider og receptorer .............................................. 3
3. Viden om rusvirkninger, skadevirkninger og udbredelse af
Cannabis
...... 3
3.1. Hollands sundhedsministeriums oplysninger om bivirkninger ved
medicinsk brug af Cannabis ....................................................................... 4
4. Reglerne om
Cannabis
som euforiserende stof .......................................... 5
4.1. Liste A
Cannabis .............................................................................. 6
4.2. Liste B
THC i ren form og andre cannabinoider .............................. 7
5. Positive virkninger ved brug af medicin med aktive stoffer fra
Cannabis
. 7
6. Reglerne om medicin, der kræver tilladelse til markedsføring (Sativex®) 9
6.1. Tilskud til køb af Sativex® ............................................................... 10
7. Regler om udleveringstilladelse (Marinol® og Nabilone) ....................... 11
7.1. Omfanget af udleveringstilladelser ................................................... 12
8. Indførsel af medicin med
Cannabis
fra Holland og andre lande.............. 13
9. Selvmedicinering med
Cannabis
til medicinsk brug................................ 13
10. Regler i andre lande om medicinsk brug af
Cannabis
........................... 14
10.1. Sverige............................................................................................. 14
10.2. Norge ............................................................................................... 14
10.3. Finland............................................................................................. 14
10.4. Holland ............................................................................................ 14
10.5. Tyskland .......................................................................................... 16
10.6. England............................................................................................ 16
10.7. Frankrig ........................................................................................... 16
10.8. USA ................................................................................................. 17
10.8.1. Amerikanske stater med medicinsk brug af Cannabis.............. 17
10.9. Uruguay ........................................................................................... 20
10.10. Israel .............................................................................................. 21
10.11. Canada ........................................................................................... 22
11. Sundhedsstyrelsens bemærkninger til de udenlandske erfaringer .......... 23
12. Folketingsspørgsmål om medicinsk brug af
Cannabis
.......................... 24
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0003.png
Side 3
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
1. Indledning
Hash, pot, marihuana, skunk og hasholie er nogle af de mange navne,
som en række illegale produkter, der er udvundet fra planten
Cannabis
sativa,
bærer.
Cannabis sativa,
også kaldet almindelig hamp, er en plante af
Cannabis-
slægten i hampefamilien. Af andre typer
Cannabis
kendes også
Cannabis
indica
og
Cannabis ruderalis.
1
Cannabis
har siden 1960’erne været det mest udbredte af de illegale stof-
fer, men der er også en lovlig medicinsk side ved brugen af medicin, der
indeholder nogle af de aktive stoffer, som findes i
Cannabis.
Enkelte af de aktive stoffer, der findes i
Cannabis
(cannabinoider), kan
fremstilles syntetisk, ligesom der kunstigt kan fremstilles cannabinoider,
der ikke findes naturligt. Sådanne aktive stoffer kan anvendes i medicin.
I det følgende vil Sundhedsstyrelsen informere om de danske regler og
erfaringer på området og i et vist omfang oplyse om regler og erfaringer
fra andre lande.
2. Kroppens egne cannabinoider og receptorer
Inden for de seneste 20 år har man
forsket i de neurobiologiske virknin-
ger af
Cannabis
i menneskekroppen.
Den første cannabinoid-receptor,
CB1, blev identificeret i hjernen i 1998.
En anden cannabinoid-receptor, CB2, blev identificeret i 1993. De fleste
CB2-receptorer findes i celler, der indgår i immunforsvaret, hvilket tyder
på, at det har en funktion i dette.
Man har desuden identificeret cannabinoider i kroppen, der kaldes for
endocannabinoider. Det tyder på, at disse kan spille en rolle i forhold til
oplevelse af smerter, bevægelseskontrol, sult og hukommelse.
3. Viden om rusvirkninger, skadevirkninger og udbredelse af
Can-
nabis
Når vi i notatet kommer ind på forskellige sider af
Cannabis
til medi-
cinsk brug, er det også relevant at komme ind på de generelle erfaringer,
der findes med skadelige virkninger på mennesker ved dets brug. Det
skal dog nævnes, at selvom der er en del studier i skadelige virkninger på
mennesker, så er der ikke så mange studier, hvor der tages udgangspunkt
i personer, der kun har modtaget
Cannabis
til medicinsk brug.
Botanisk bliver planterne også betegnet med ”Cannabis
sativa
L.”,
”Cannabis
in-
dica
Lam.”
og ”Cannabis
ruderalis
Janisch.” De sidste bogstaver efter navnet er
forkortelser, der henviser til den
botaniker, der klassificerede planten. ”L.” står for
den svenske botaniker, Carl von Linné.
”Lam.” står for den franske botaniker,
Jean-
Baptiste Lamarck. Janish henviser til den russiske botaniker Dmitrij E. Ja-
nischewsky. Inden for botanikken skrives plantens navn ved videnskabelig klassifi-
kation i kursiv, og slægtsnavnet (Cannabis) med stort forbogstav, mens arten (sati-
va)
skrives med lille forbogstav.
1
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0004.png
Side 4
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Det vigtigste berusende stof i
Cannabis
er THC (delta-9-
tetrahydrocannabinol), men der er omkring 70 forskellige psykoaktive
cannabinoider i
Cannabis,
herunder eksempelvis cannabidiol (CBD).
For så vidt angår mulige skadevirkninger af
Cannabis-rusen,
er der tale
om fx risiko for angst- og panikreaktioner samt psykotiske reaktioner,
forringelse af indlæringsevnen og forøgelse af risikoen for trafikulykker
med videre.
For så vidt angår skadevirkningerne af den længerevarende brug, er der
fx tale om risiko for afhængighed. Hvis
Cannabis
ryges er der også øget
risiko for såkaldte ”rygerlunger” og formentlig også for kræft i luftveje-
ne. Hertil kommer en øget risiko for psykisk sygdom. Desuden vil den
intellektuelle og praktiske funktionsevne være konstant nedsat ved dag-
ligt eller næsten daglig brug, og blandt andet hukommelsen og opmærk-
somheden vil blive forringet ved intensivt brug, der strækker sig over fle-
re år.
Forringelse af opmærksomhed, hukommelse og motorisk koordinering
kan have en negativ indvirkning på fx uddannelse, komplekse ar-
bejdsopgaver og trafiksikkerhed.
Daglig eller næsten daglig brug kan også få langtrækkende konsekvenser
også efter brugets ophør. Blandt andet unge, herunder især socialt ud-
satte unge, og psykisk sårbare personer, er særligt udsatte i forhold til
skadevirkningerne.
Cannabis
kan indtages på flere måder, herunder eksempelvis ved at spise
det, gennem udtræk som te, ved inhalation via forstøver eller ved ryg-
ning. Det er mest almindeligt at ryge
Cannabis,
da rygning giver den hur-
tigste og bedst styrede rusvirkning. For så vidt angår den godkendte me-
dicin på markedet med aktive stoffer fra
Cannabis,
så findes det i to for-
mer: Tabletter og mundhulespray.
Du kan læse mere om emnet og se referencer til publiceret videnskab bag
det oplyste om skadevirkninger i Sundhedsstyrelsens notat, der også lig-
ger på vores hjemmeside:
CANNABIS
den aktuelle viden om rusvirk-
ninger, skadevirkninger og udbredelse.
Her har
vi har samlet vores gene-
relle viden på området.
Du kan også generelt læse om det danske arbejde på narkotikaområdet:
Narkotikasituationen i Danmark 2013
Årsrapport til det europæiske
overvågningscenter for narkotika og narkotikamisbrug, EMCDDA.
3.1. Hollands sundhedsministeriums oplysninger om bivirkninger ved
medicinsk brug af Cannabis
I den
information,
som det hollandske sundhedsministerium (CIBG) har
udarbejdet om medicinsk anvendelse af cannabis til patienten, fremgår
følgende om bivirkninger:
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0005.png
Side 5
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Generelt tåler patienter medicinsk cannabis godt. En lav dosis giver ofte
tilstrækkelig lindring, hvorfor bivirkninger sjældent forekommer. Når de
forekommer, så er sædvanligvis resultatet af en høj dosis eller kombineret
anvendelse sammen med et stof som alkohol, der forøger bivirkningerne.
Kendte bivirkninger af medicinsk cannabis er humorændrende effekter,
søvnløshed og hjertebanken. Andre effekter er: Afslapning, udbrud af lat-
ter, følelse af sult, øget følsomhed overfor opfattelsen af fx farver og mu-
sik, sløvhed og forvrænget opfattelse af tid og rum. Din reaktionstid kan
også være langsommere, især i de første timer efter brug.
Hvis du tager en stor dosis, kan du blive “høj”.
Det er en følelse af eufori,
der langsomt aftager til en følelse af tilfredshed, fred og ro. Den ændrede
opfattelse kan få dig til at føle dig forvirret. Disse virkninger forsvinder
normalt efter et par timer. Hvis du har en genetisk disposition for psyko-
ser (som skizofreni) eller andre psykiske sundhedsproblemer bedes du
kontakte din speciallæge før du bruger medicinsk cannabis. Du bør også
kontakte din læge, hvis du er hjertepatient.
Kontinuerlig anvendelse af cannabis under graviditeten kan påvirke fo-
steret. Visse indholdsstoffer fra cannabis - som THC - vil ende i moder-
mælken. Derfor er brugen af medicinsk cannabis ikke tilrådeligt under
graviditet eller amning. For mere information, kan du kontakte din læge
eller apotek
Rygning
Jævnlig rygning af cannabis er skadeligt for dit helbred. Røg skader lun-
gerne og kan føre til infektion i næste, hals og lunger. Af denne grund
kan rygning af medicinsk cannabis ikke anbefales. En bedre måde til at
indtage cannabis er gennem en pålidelig fordamper.
Afhængighed
Afhængighed er usandsynligt med cannabis brugt som medicin. Den an-
befalede dosis er normalt lavere end for rekreativ brug. Du bør være sær-
ligt opmærksom, hvis du tidligere har været afhængig. Høje doser af me-
dicinsk cannabis taget over længere tid kan føre til afhængighed. Hvis
man derefter ophører med anvendelsen kan man få abstinenssymptomer
som milde former for rastløshed, irritabilitet, søvnløshed og kvalme.
4. Reglerne om
Cannabis
som euforiserende stof
Euforiserende stoffer er i Danmark reguleret gennem
lov om euforiseren-
de stoffer
og
bekendtgørelse om euforiserende stoffer.
Efter bekendtgø-
relsen er euforiserende stoffer delt op i listerne A-E, der er reguleret for-
skelligt. Der kommer jævnligt nye stoffer på denne liste.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0006.png
Side 6
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
4.1. Liste A
Cannabis
Cannabis
er omfattet af liste A, nr. 1:
1. Cannabis (hvorved forstås alle overjordiske dele af planter tilhørende
slægten Cannabis, hvorfra harpiksen ikke er fjernet. Undtaget er dog
frugter af hampeplanten (hampefrø) og hampetaver i isoleret tilstand).
Det vil sige, at hampefrø og hampetaver (taver anvendes fx til hampereb)
ikke er omfattet af bestemmelsen.
Efter bekendtgørelsens § 2 må euforiserende stoffer på liste A, herunder
Cannabis,
ikke findes i Danmark, medmindre Sundhedsstyrelsen har gi-
vet særlige tilladelse hertil:
§ 2.
De på liste A opførte euforiserende midler må ikke forefindes her i
landet, medmindre Lægemiddelstyrelsen
2
under ganske særlige omstæn-
digheder og på nærmere fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil.
I § 2, stk. 3 er der en særlig regel om tilberedninger af
Cannabis,
der gør
det muligt for Sundhedsstyrelsen at give medicin en markedsføringstilla-
delse, der indeholder tilberedninger af
Cannabis:
Stk. 3. Tilberedninger af det euforiserende middel, der er opført på liste
A som nr. 1, kan dog uanset stk. 1 ind- og udføres, sælges, købes, udleve-
res, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk
øjemed.
Denne bestemmelse blev i 2011 indført for at gøre det muligt at give
markedsføringstilladelse til Sativex® (se afsnit 3) og lignende medicin.
Bestemmelsen giver ikke fri mulighed for at fremstille, besidde, indføre
eller anvende
Cannabis
generelt, da en række andre regler gælder ved si-
den af, herunder kravene i bekendtgørelse om euforiserende stoffer og
om at medicin i Danmark skal have en markedsføringstilladelse eller en
udleveringstilladelse fra Sundhedsstyrelsen efter lægemiddelloven. Be-
stemmelsen kræver desuden at en læge har ordineret et lægemiddel, der
indeholder tilberedninger af
Cannabis
(medicinsk øjemed).
Det er altså strafbart, hvis man eksempelvis besidder, køber, sælger, ind-
og udfører, forarbejder, anvender, udleverer produkter, der indeholder
tilberedninger af
Cannabis,
med mindre en læge har ordineret det. En
virksomhed kan dog med passende tilladelser og import- og eksportcerti-
fikater lovligt importere, lagerføre og forhandle medicin med
Cannabis,
herunder fx Sativex®.
Hvis der er tale om
Cannabis,
der ikke er blevet tilberedt, så er det ikke
omfattet af undtagelsen i § 2, stk. 3. Det betyder, at såfremt Sundhedssty-
relsen skulle kunne give markedsføringstilladelse til salg af utilberedt
Cannabis
i Danmark, vil dette kræve en ændring af bekendtgørelsen. Det
2
Lægemiddelstyrelsen blev 1. marts 2012 lagt sammen med Sundhedsstyrelsen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0007.png
Side 7
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
betyder derfor, at det er ulovligt at besidde, købe, sælge, ind- og udføre,
forarbejde, anvende og udlevere
Cannabis
uden tilberedning
uanset om
det måtte være ordineret af en læge. Efter § 2, stk. 1 har Sundhedsstyrel-
sen mulighed for at give en tilladelse, men dette kræver, at det sker under
ganske særlige omstændigheder og på nærmere fastsatte vilkår.
Ved tilberedning forstås i bekendtgørelsens § 1, stk. 2:
Stk. 2. Ved tilberedninger forstås: Opløsninger, fortyndinger, ekstrakter,
koncentrater, tinkturer, farmaceutiske præparater af enhver art, samt i
det hele taget forarbejdninger af de pågældende stoffer og droger, hvor-
ved der ikke er tilvejebragt kemiske ændringer af stofferne.
4.2. Liste B
THC i ren form og andre cannabinoider
Liste B indeholder en række stoffer, der kun må benyttes til medicinsk og
videnskabelig brug.
Det aktive stof THC i sin rene form (eksempelvis dronabinol, som findes
i Marinol®) er omfattet af liste B, pkt. 223:
223. Tetrahydrocannabinol (alle isomere af tetrahydro-6, 6,9-trimethyl-
3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)-pyran-l-ol).
En række kemiske grupper af syntetiske cannabinoider er blevet sat på
liste B i 2012. Det drejer sig om følgende grupper:
Benzoylindol (pkt. 236)
Cyclohexylphenol (pkt. 238)
Naphthoylindol (pkt. 239)
Naphthoylpyrrol (pkt. 240)
Naphthylmethylinden (pkt. 241)
Naphthylmethylindol (pkt. 242)
Phenylacetylindol (pkt. 244)
Se mere herom i
ændringsbekendtgørelse nr. 778 fra 2012,
hvor punkter-
ne blev indført.
5. Positive virkninger ved brug af medicin med aktive stoffer fra
Cannabis
Der er en del offentliggjort medicinsk forskning, der viser de mange
negative effekter ved brug af
Cannabis
særligt over længere perioder.
Derimod er der meget lidt medicinsk forskning om de gavnlige effekter i
mennesker, herunder om effekt, kvalitet og sikkerhed.
Ved godkendelsen i USA af den udvidede indikation for Marinol® blev
der gennemført
et dobbeltblindet placebokontrolleret studie
med 139 pa-
tienter med AIDS-relateret anorexi efter vægttab. Man behandlede pati-
enterne med 5 mg pr. dag. 13 af 72 patienter oplevede bivirkninger og fik
den halve dosis dagligt. Sammenlignet med placebo var der en målbar
forbedring i patienternes oplevelse af appetit, og der var tendens til højere
vægt, bedre humør og nedsat kvalme.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0008.png
Side 8
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Ved godkendelsen af Sativex® blev der gennemført
3 kliniske forsøg,
der
viste en vis effekt på den oplevelse patienter med multipel sklerose havde
af færre kramper. I et af studierne, der var placebokontrolleret (kontrol-
gruppe får uvirksom mundhulespray) og dobbeltblindet (læge og patient
ved ikke, hvem der får Sativex® eller placebo), oplevede omkring halv-
delen af patienterne en vis reduktion i oplevelsen af spasticitet.
En
gennemgang af videnskabelige artikler i 2009
viste, at der var seks
studier, der relevant havde undersøgt behandling af spasticitet ved multi-
pel sclerose med
Cannabis-ekstrakt
med en kombination af THC og
CBD. Disse viste en stor variation i effekt, men viste en tendens i forhold
til at reducere spasticitet.
De hollandske
erfaringer
med
Cannabis
til medicinsk brug kan endnu
ikke anses for at være relevant medicinsk forskning, da der blandt andet
endnu ikke foreligger dobbeltblindede placebokontrollerede studier.
Over en periode på 17 år har Sundhedsstyrelsen givet tilladelse til i alt 6
kliniske forsøg med produkter, der indeholder cannabinoider, heraf er 2
aldrig startet. Tre forsøg med Marinol havde til formål at undersøge ef-
fekten på patienter med spiseværing, sclerose, nervesmerter og spastici-
tet. Det eneste igangværende forsøg undersøger effekten af Sativex på
nervesmerter og spasticitet hos rygmarvsskadede.
Konklusionen på tre afsluttede forsøg var, at der er begrænset, men stati-
stisk signifikant effekt på vægtøgning ved spiseværing og nervesmerter
ved sclerose. Der kunne ikke konkluderes på spørgsmålet om effekt på
spasticitet, da der var for få deltagere i forsøget.
Kliniske forsøg skal i Danmark godkendes af Sundhedsstyrelsen og af en
videnskabsetisk komité. Sundhedsstyrelsen overvåger om forsøget over-
holder retningslinjerne for god klinisk praksis (GCP).
Læs mere om kli-
niske forsøg generelt.
Den engelske virksomhed, GW Pharmaceuticals, der har udviklet og
fremstiller Sativex® oplyser på deres
hjemmeside,
at de løbende arbejder
på at udvikle nye lægemidler med
Cannabis,
og på at udvide indikationen
for Sativex®. Efter virksomhedens oplysninger er de i gang med et fase 3
klinisk forsøg med Sativex® med henblik på mulig behandling af smerter
hos personer med fremskreden cancer. Afhængig af, hvordan dette studie
ender, kan det potentielt ende med en udvidelse af indikationen for Sati-
vex®.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
Side 9
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
6. Reglerne om medicin, der kræver tilladelse til markedsføring (Sa-
tivex®)
For at få en tilladelse til at markedsføre en medicin i Danmark skal man
blandt andet kunne vise, at medicinen har en gavnlig virkning, der er
større end bivirkningerne, at det er sikkert at anvende og at medicinen har
en tilstrækkelig høj og ensartet kvalitet. For at bevise disse forhold skal
der blandt andet gennemføres kliniske forsøg i mennesker. Det er meget
omfattende at få godkendt en medicin, og det er derfor normalt kun me-
dicinalvirksomheder, der har resurserne til at få en tilladelse til markeds-
føring af medicin.
Virksomheden skal desuden ved godkendelsen udarbejde et produktre-
sume, der danner grundlag for en indlægsseddel til forbrugeren, der
blandt andet informerer om indikation for anvendelse af medicinen, kon-
traindikationer og kendte bivirkninger. Sundhedsstyrelsen godkender
denne efter eventuelle ændringer.
Det er vigtigt at understrege, at Sundhedsstyrelsen ikke aktivt søger at få
godkendt bestemte typer af medicin, ligesom styrelsen heller ikke udfører
kliniske forsøg eller medicinsk forskning for at markedsføre medicin.
Udvikling af medicin sker således hos medicinalvirksomhederne og hos
offentlige og private forskere.
Som udgangspunkt mener Sundhedsstyrelsen ikke, at det er en ønskvær-
dig effekt ved et lægemiddel, at patienten får en rus. Det anser vi normalt
for at være en utilsigtet bivirkning. Hvis en sådan bivirkning er større end
effekten af et lægemiddel med aktive stoffer fra
Cannabis,
så er det ikke
sandsynligt, at vi vil godkende en sådan medicin, hvis vi fik en ansøgning
om markedsføringstilladelse.
Da vi oprindeligt fik en ansøgning om markedsføringstilladelse på pro-
duktet Sativex® forhindrede de danske regler, at det kunne godkendes.
Derfor blev bekendtgørelsen om euforiserende stoffer ændret i 2011, så
medicin, der indeholdt tilberedninger af
Cannabis,
kunne godkendes.
Sativex®
mundhulespray er godkendt medicin baseret på et ekstrakt af
Cannabis,
der indeholder THC og cannabidiol. Den godkendte indikation
lyder således:
”Sativex
er indiceret som behandling med henblik på symptom-
forbedring hos voksne patienter med moderat til svær spasticitet
på grund af multipel sklerose (MS), som ikke har responderet
tilstrækkeligt på anden antispastisk medicin, og som viser kli-
nisk signifikant forbedring i spasticitetsrelaterede symptomer
under en initial afprøvning af behandlingen.”
Det er kun speciallæger i neurologi/neuromedicin, der kan udskrive re-
cept på Sativex®.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0010.png
Side 10
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
I følgende skema findes en oversigt over ordinationer af Sativex® for
årene 2011 (hvor præparatet blev godkendt) og til og med 2013:
Antal
Antal nye
Antal
DDD Pakninger
DDD pr. pt.
pt.
År
pt.
911,25
27
56,95
16
2011
16
198
121,50
49
2012
55
6.682,50
232
132,71
34
2013
59
7.830,00
(kilde: Statens Serums Institut
DDD er Defineret DøgnDosis)
I 2013 var der således 59 patienter, der fik udskrevet Sativex®, heraf 34
nye patienter.
Du kan læse
indlægssedlen på Sativex® på indlaegsseddel.dk
og du kan
læse det af Sundhedsstyrelsen godkendte
produktresume
med teknisk be-
skrivelse af produktet, herunder om indikationen. Der gives
ikke medi-
cintilskud til Sativex®.
Vi har indtil videre ikke modtaget andre ansøgninger om markedsføring
af medicin, der indeholder tilberedninger af
Cannabis
eller i øvrigt inde-
holder cannabinoider som aktive stoffer.
Læger i Danmark har mulighed for at anvende medicin uden for dets
godkendte anvendelsesområde (såkaldt ”off-label” anvendelse). Det kræ-
ver at lægen grundigt og fagligt afvejer den foreliggende evidens, fordele
og ulemper ved behandling med medicinen og giver en særlig informati-
on til patienten. Det gælder derfor også for speciallæger i neurologi i for-
hold til Sativex®, men Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med, hvor ofte
det sker eller til hvilke sygdomme.
De lande, hvor Sativex® er godkendt som lægemiddel fremgår af en
hjemmeside
fra virksomheden GW Pharmaceuticals, der har udviklet og
fremstiller lægemidlet.
6.1. Tilskud til køb af Sativex®
Vi modtog i efteråret 2001 en ansøgning om generelt tilskud til Sativex.
Vi afslog at give lægemidlet generelt eller generelt klausuleret tilskud
med den begrundelse, at der er nærliggende risiko for, at lægemidlet vil
blive anvendt udenfor den godkendte indikation, og at lægemidlet vil bli-
ve gjort til genstand for misbrug.
Lægen kan imidlertid ansøge om enkelttilskud til den enkelte patients
køb af Sativex®, og vi bevilger som hovedregel enkelttilskud til Sativex
til sklerosepatienter med moderat til svær spasticitet, som har haft util-
strækkelig respons på den optimale behandling med baklofen og/eller ti-
zanidin.
Sativex koster
for tiden 5.551,55 kr. for en pakning med 3 x 10 ml
mundhulespray.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0011.png
Side 11
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
7. Regler om udleveringstilladelse (Marinol® og Nabilone)
Det er muligt for læger i Danmark at ordinere medicin, hvor der ikke er
en tilladelse til markedsføring i Danmark. Det sker ved, at lægen søger
Sundhedsstyrelsen om udleveringstilladelse (lægemiddellovens § 29). Vi
giver tilladelse til salg og udlevering i særlige tilfælde og i begrænset om-
fang, men det kræver, at lægen har givet en tilstrækkelig begrundelse,
herunder indsendt materiale, der viser, at den ønskede medicin kan have
en gavnlig virkning for den konkrete patient/konkrete indikation.
Sundhedsstyrelsen kan give en tilladelse til behandling af en enkelt pati-
ent (enkelt udleveringstilladelse), men vi kan også give den generelt til
behandling af flere patienter med samme indikation (generel udleverings-
tilladelse).
Når vi giver en udleveringstilladelse, skal medicinen indkøbes via et apo-
tek i Danmark. Du kan
læse mere om udleveringstilladelser generelt.
Sundhedsstyrelsen har givet en række udleveringstilladelser til Marinol®
(dronabinol - kapsler) og til Nabilone (nabilone - kapsler).
De to ældre lægemidler Marinol® (dronabinol - kapsler) og Cesamet®
(nabilone - kapsler) er begge blevet godkendt i USA i 1985 til behandling
af kvalme og opkastninger efter cancerkemoterapi. Senere blev indikati-
onsområdet for Marinol® udvidet i 1992 til også at omfatte appetitløshed
og vægttab hos patienter med AIDS. (Se også afsnit 5.8.)
Marinol® og Cesamet® er næsten forældede efter de oprindeligt god-
kendte indikationsområder, da nyere kvalmemidler er blevet mere effek-
tive, og AIDS wasting syndromet (hentæring, meget kraftigt vægttab)
stort set er forsvundet i den vestlige verden efter indførelse af moderne
antiviral terapi.
Marinol® kan fortsat anvendes efter ansøgning fra en læge, hvis de mo-
derne midler svigter, og en række højt specialiserede danske hospitalsaf-
delinger (hæmatologiske og onkologiske afdelinger) har en generel udle-
veringstilladelse, og kan derfor frit anvende medicinen, hvis det findes
lægeligt begrundet efter et konkret skøn. Derudover giver vi efter ansøg-
ning udleveringstilladelser til behandling af enkelte patienter til Mari-
nol® til behandling af neurogene smerter i forbindelse med dissemineret
sklerose.
De engelske myndigheder har i 2009 godkendt medicinen Nabilone, der
er kapsler med 1 mg nabilone (syntetisk fremstillet cannabinoid). Indika-
tionen er kontrol af kvalme og opkastning forårsaget af kemoterapeutiske
midler, der anvendes i behandlingen af kræft hos patienter, som har und-
ladt at reagere tilstrækkeligt på konventionel behandling mod kvalme.
(Se også afsnit 5.6.)
Før Sativex® blev godkendt som medicin i Danmark i 2011, har Sund-
hedsstyrelsen også givet udleveringstilladelse hertil.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0012.png
Side 12
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsen har for nyligt modtaget en ansøgning om tilladelse til
udlevering af Bedrocan. Vi afventer yderligere oplysninger i sagen.
7.1. Omfanget af udleveringstilladelser
Af følgende to tabeller fremgår antallet af udleveringstilladelser på Mari-
nol® og Nabilone fra 2002 til december 2013, men der har også været
givet udleveringstilladelser tidligere. Vi ved ikke, hvor meget hver enkelt
patient har fået ordineret af lægemidlerne eller hvor mange patienter der
er blevet behandlet, da de generelle udleveringstilladelser kan benyttes til
flere patienter med samme lidelse og måske benyttes udleveringstilladel-
se til enkelt patient (enkelttilladelser) ikke pga. dødsfald eller manglende
effekt.
Vi giver typisk udleveringstilladelser til enkelte patienter, der gælder en-
ten 3 måneder eller 1 år, og generelle udleveringstilladelser giver vi for 5
år. I de følgende tal kan der altså være nogle udleveringstilladelser, som
er givet på baggrund af genansøgninger af enkelttilladelser og generelle
tilladelser, hvor udleveringstilladelsen er blevet forlænget.
Marinol®
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013 indtil d.6.12.
I alt
Nabilone
Enkelttilladelse
Generelle tilladelser
2004
2
1
2005
2
2
2006
2
2
2007-2010
0
0
2011
1
0
2012
1
0
2013
1
0
(Med gyldighed på 1 år, kan der også være genansøgninger)
Enkelttilladelse
23
421
490
224
141
114
130
140
188
177
217
212
2.477
Generelle tilladelser
0
1
22
10
3
2
9
18
10
6
18
9
108
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0013.png
Side 13
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
8. Indførsel af medicin med
Cannabis
fra Holland og andre lande
Hvis en person lovligt har fået en recept fra en læge, og derefter har fået
udleveret medicin med tilberedninger af
Cannabis
til medicinsk brug til
højst 30 dages personligt forbrug i Holland, eller et andet Schengen-land,
så opfylder det kravene til at det lovligt kan indføres til Danmark. Det
samme gælder eksempelvis, hvis en person har fået recept på og udleve-
ret Marinol®.
Man behøver som borger ikke at have en Schengen-attest (også kaldet
”pillepas”) fra myndighederne for at få
Cannabis
til medicinsk brug med
over grænsen, men det vil lette dokumentationen ved indførslen til Dan-
mark. Schengen-konventionen giver mulighed for, at man kan medbringe
medicin, der indeholder euforiserende stoffer til eget brug i en mængde,
der svarer til rejsens længde, dog maksimalt 30 dage. Hvis man eksem-
pelvis i Holland har fået en recept fra en læge, og derefter fået udfyldt en
Schengen-attest fra Holland, så skal Danmark som Schengen-land accep-
tere dette som gyldig dokumentation.
I Danmark er det apotekerne, der udsteder Schengen-attester.
Hvis man indfører
Cannabis
uden en recept fra en læge, må man regne
med at tolden vil melde sagen til politiet for overtrædelse af reglerne om
euforiserende stoffer.
Læs mere
om at rejse med euforiserende stoffer.
9. Selvmedicinering med
Cannabis
til medicinsk brug
I medierne har der været en række artikler om enkeltpersoner, der ulov-
ligt køber eller selv dyrker
Cannabis
for at medicinere sig selv eller deres
børn med
Cannabis,
da de mener, at det har en gavnlig virkning, og ikke
har fundet anden behandling, der virkede.
Sundhedsstyrelsen skal på det kraftigste fraråde, at man indtager
Canna-
bis
eller produkter med
Cannabis
uden ordination fra en læge. Ud over at
besiddelse er ulovligt, medfører brug også en betydelig risiko for alvorli-
ge bivirkninger (se ovenfor i kapitel 3 om rusvirkning og skadevirkning).
Selvom du over tid kun indtager mindre mængder af
Cannabis,
kan det
have skadelige følger. Hvis du har købt det illegalt eller selv har dyrket
det ulovligt, vil indholdet af aktive stoffer i
Cannabis
være svingende, li-
gesom du ikke får den kvalitet, som følger med godkendt medicin.
Tal i stedet med din læge om mulighederne for behandling, og hvis der
ikke er andre mulige behandlinger, så tal med din læge om eventuel be-
handling med Sativex® (må dog kun udskrives af speciallæger i neurolo-
gi) eller Marinol®. Hvis din læge ikke mener at disse er relevant behand-
ling for dig, så undlad selv at indtage
Cannabis
på ulovlig vis.
Du vil på internettet kunne finde folk, der udtaler, at de har helbredt alt
fra kræft til sukkersyge med eksempelvis
Cannabis-olie,
men der er intet
videnskabeligt grundlag for disse påstande.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0014.png
Side 14
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Du vil også på internettet kunne finde påstande om, at der findes lægevi-
denskabelig forskning for at indholdsstoffer i
Cannabis
har en helbreden-
de effekt på kræft. Det er korrekt, at der findes studier i reagensglas (in
vitro) og dyreforsøg, der viser visse lovende tegn på mulige gavnlige ef-
fekter i forhold til kræft, men der findes ingen lægevidenskabelige studier
til dato, der viser at indholdsstoffer i
Cannabis
har en positiv virkning på
kræft i mennesker. På den baggrund må Sundhedsstyrelsen fastholde, at
der til dato ikke er evidens for at
Cannabis
kan helbrede kræft i menne-
sker
3
.
10. Regler i andre lande om medicinsk brug af
Cannabis
Nedenstående gennemgang er særligt skrevet gennem research af en ræk-
ke landes myndigheders hjemmesider. I enkelte tilfælde har vi modtaget
informationer fra myndighederne, og refereret til officielle myndigheders
og lægemiddelvirksomheders udtalelser i internationale medier.
10.1. Sverige
Har ligesom Danmark ikke tilladt
Cannabis
til medicinsk brug. Det sven-
ske
Läkemedelverket
har også godkendt Sativex® som et receptpligtigt
lægemiddel i 2011.
10.2. Norge
Har ligesom Danmark ikke tilladt
Cannabis
til medicinsk brug. Det nor-
ske
Statens Legemiddelverk
har også godkendt Sativex® som et recept-
pligtigt lægemiddel i 2012.
De norske myndigheder har til os oplyst, at de har modtaget to
ansøgninger fra norske læger om udleveringstilladelse på Bedrocan fra
Holland. De norske myndigheder gav afslag på den ene anmodning,
men gav tilladelse i det andet tilfælde efter ansøgning fra en
speciallæge i neurologi.
10.3. Finland
Har ligesom Danmark ikke tilladt
Cannabis
til medicinsk brug. Det fin-
ske
FIMEA
har også godkendt Sativex® som et receptpligtigt lægemid-
del i 2012.
10.4. Holland
I forhold til
Cannabis
til medicinsk brug har hollænderne i mere end 10
år haft en særlig ordning med mulighed for at læger kan udskrive tilbe-
redninger af
Cannabis
i forskellige former til deres patienter.
Den hollandske stat har bedt den hollandske virksomhed Bedrocan BV
om at fremstille en række produkter ud fra
Cannabis,
som læger kan or-
dinere til patienter, der kan købe det på et hollandsk apotek. Det drejer
3
Cancer Research UK
kan man på engelsk læse deres svar på en række spørgs-
mål om
Cannabis
og kræft, herunder at der ikke findes evidens for, at
Cannabis
kan
helbrede kræft i mennesker, selvom der er foretaget en række interessante forsøg,
blandt andet på cellekulturer.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0015.png
Side 15
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
sig om følgende
Cannabis-produkter,
hvor der er forskelligt indholdet af
de to cannabinoider THC og CBD:
Bedrocan® (evt. som Cannabis Flos)
THC på 22 procent og
under 1 procent cannabidiol (CBD)
Bedrobinol® - THC på omkring 13,5 procent og under 1 procent
cannabidiol (CBD)
Bediol® - THC på 6,3 procent og cannabidiol (CBD) på omkring
8 procent
planten er knust
Bedica® THC på 14 procent og under 1 procent cannabidiol
(CBD). Dette produkt er baseret på
Cannabis Indica,
hvor de an-
dre er baseret på
Cannabis Sativa.
Efter beskrivelsen af produkterne, må Sundhedsstyrelsen lægge til grund
at der er tale om tilberedninger af
Cannabis
(jævnfør § 1, stk. 2 og § 2,
stk. 3 i den danske bekendtgørelse om euforiserende stoffer).
Virksomheden fremstiller disse produkter fra
Cannabis-planter,
som de
selv dyrker. De bruger ikke plantegifte og fjerner mikroorganismer. De
fremstilles efter principper for
god landbrugspraksis
(Good
Agricultural
Practice - GAP).
Produkterne indtages som te eller via inhalation
virk-
somheden advarer mod at ryge det. Produkterne fordeles af den holland-
ske virksomhed Fagron Pharmaceuticals.
Kontoret for medicinsk cannabis
(Bureau voor Medicinale Cannabis
BMC), under det hollandske sundhedsministerium (CIBG), har udarbej-
det
information og en liste over symptomer,
hvor en læge kan ordinere
Cannabis
til medicinsk brug:
Smerter og muskelspasmer eller -kramper ved multipel sclerose
eller skader på rygmarven
Kvalme, nedsat appetit, vægttab og svækkelse i forbindelse med
kræft og AIDS
Kvalme og opkastning forårsaget af medicin eller
strålebehandling mod kræft og HIV/AIDS
Neuropati (nervebetændelse) forårsaget fx af nerveskader,
fantomsmerter, facial neuralgi eller kroniske smerter efter et
angreb af helvedesild
Tics forbundet med Tourettes syndrom
Terapi-resistent grøn stær
BMC understreger i deres information, at denne liste ikke er resultatet af
større klinisk forskning, men resultatet af observationer fra individuelle
læger og patienter, der oplever gode resultater og ikke for mange
bivirkninger. En hollansk læge kan kun udskrive
Cannabis
til medicinsk
brug i Holland, hvis standardbehandlingen og registreret medicin ikke
virker eller giver for mange bivirkninger.
BMC understreger også, at
Cannabis
til medicinsk brug ikke kan
helbrede de nævnte sygdomme, men højst lindre symptomerne eller
reducere bivirkninger ved anden medicin. Listen er ikke udtømmende, da
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0016.png
Side 16
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
det er op til lægen at vurdere under hvilke omstændigheder
Cannabis
til
medicinsk brug kan ordineres.
Ingen af Bedrocan BV’s produkter har en markedsføringstilladelse
-
heller ikke i Holland
det vil sige, at de ikke er godkendte som
lægemidler. Bedrocan BV har ikke søgt om tilladelse til at markedsføre
sine produkter i Danmark. For tiden synes der ikke at være tilstrækkelig
forskning, der kan underbygge at effekten
af Bedrocan BV’s produkter
er
større end de mange kendte mulige bivirkninger ved Cannabis, ligesom
det ikke er fremstillet efter god fremstillingspraksis for lægemidler,
hvilket er en forudsætning for at opnå en markedsføringstilladelse.
10.5. Tyskland
Den tyske myndighed for godkendelse af medicin,
Bundesinstitut für
Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM),
giver i særlige tilfælde
tilladelse til anvendelse af
Cannabis
til medicinsk brug. Dette sker via
myndigheden
“Bundesopiumstelle”.
Patientens læge søger via et
ansøgningsskema om en sådan tilladelse. Derefter kan patienten på et
tysk apotek købe
Cannabis-produkter,
som apoteket har indført fra
Holland (se afsnit 5.4.).
Du kan læse deres
information til læger og patienter
(på tysk).
10.6. England
Har ligesom Danmark ikke tilladt
Cannabis
til medicinsk brug. Det
engelske
MHRA
(Medicines and Healthcare Products Regulatory Agen-
cy) har også godkendt Sativex® som et receptpligtigt lægemiddel i 2010.
Virksomheden bag Sativex,
GW Pharmaceuticals,
der blev grundlagt i
1998, er baseret i England, hvor virksomheden har fået tilladelse til at
dyrke
Cannabis-planter
et hemmeligt sted til udvikling og fremstilling af
lægemidler.
MHRA har endvidere i 2009 godkendt medicinen Nabilone®, der er
kapsler med 1 mg nabilone (syntetiske cannabinoid). Du kan læse
ind-
lægsseddel
og
produktbeskrivelsen
på engelsk på MHRA’s
hjemmeside.
Indikationen er kontrol af kvalme og opkastning forårsaget af kemotera-
peutiske midler, der anvendes i behandlingen af kræft hos patienter, som
ikke har reageret tilstrækkeligt på konventionel behandling mod kvalme.
10.7. Frankrig
I juni 2013 har Frankrig
ændret deres regler,
og tilladt produktion,
transport, eksport, besiddelse, tilbud, erhvervelsen eller brugen af speciel
medicin, der indeholder
Cannabis
eller derivater heraf. Eventuel medicin
skal godkendes af
ANSM
(Agence nationale de sécurité du médicament).
Herved får Frankrig også mulighed for at tillade
markedsføring af
Sativex®.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0017.png
Side 17
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
10.8. USA
I 2004 gav den amerikanske myndighed for godkendelse af medicin,
FDA,
et oplæg for en underkomite i kongressen i USA om den mulige
anvendelse af cannabinoider i medicinsk brug.
Du kan læse oplægget på
engelsk,
og det er senest opdateret i 2009. FDA understregede, at medicin
uden kendt sikkerhed, effekt og kvalitet ikke er anvendeligt for læger og
patienter.
FDA har i 1985 godkendt to typer medicin, der indeholder syntetisk
fremstillede cannabinoider
altså ikke udtræk fra
Cannabis,
men stoffer
fremstillet syntetisk. Marinol® indeholder en syntetisk fremstillet canna-
binoid, der svarer til THC, mens Cesamet® indeholder nabilone, der er
en syntetisk fremstillet cannabinoid, der ikke findes naturligt, herunder
ikke findes i
Cannabis-planten.
Indikationen var behandling af kvalme og opkastninger efter cancerke-
moterapi. Senere blev indikationsområdet for Marinol® udvidet i 1992 til
også at omfatte appetitløshed og vægttab hos patienter med AIDS. Cesa-
met® er ikke blevet markedsført i USA.
FDA anførte, at de ønsker at være åbne overfor at bruge cannabinoider
medicinsk i det omfang, der kommer lægevidenskabelig evidens for sik-
kerhed og effekt, herunder kvalitet. Der vil dog sandsynligvis ikke blive
forsket i eksempelvis at ryge plantedelene, men derimod i at undersøge
effekten af bestemte aktive stoffer i
Cannabis.
En række stater har for tiden lovliggjort medicinsk anvendelsen af
Can-
nabis.
Det er imidlertid efter føderal lov i USA ulovligt at besidde, bruge,
købe, sælge, eller dyrke
Cannabis
(her kaldet
”marihuana”) efter loven
”Controlled
Substance Act”,
hvor
Cannabis
er indsat som et ”Schedule
I
drug”, hvorefter det har et højt potentiale for misbrug og har ingen accep-
tabel medicinsk brug.
Ifølge
Det Hvide Hus’ hjemmeside
er det den nuværende amerikanske
regerings udmelding, at
Cannabis
ikke vil blive lovliggjort i USA, da det
vil øge adgangen til og brugen af illegale stoffer og udgøre en betydelig
risiko for sundhed og sikkerhed for alle amerikanere, især unge menne-
sker.
10.8.1. Amerikanske stater med medicinsk brug af Cannabis
Sundhedsstyrelsen kan generelt henvise til en hjemmeside, hvor det Hvi-
de Hus har lagt en række links ud til de forskellige amerikanske staters
lokale regler om brug af
Cannabis:
http://www.whitehouse.gov/ondcp/state-laws-related-to-marijuana.
Siden 1996 har i alt 20 amerikanske stater og byen Washington, DC via
deres lokale lovgivninger åbnet for muligheden for at patienter i disse
områder kan anvende
Cannabis
til medicinsk brug uden at blive straffet.
Senest forlyder det i
pressen,
at guvernøren i staten New York vil annon-
cere en ændring i statens regler for at tillade at
Cannabis
anvendes medi-
cinsk.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0018.png
Side 18
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Dette ændrer dog ikke på de generelle føderale regler (Controlled
Substance Act),
der er udstedt af den amerikanske føderale regering,
hvorefter
Cannabis
er forbudt at besidde, bruge, købe, sælge, eller dyrke.
Den stedfortrædende statsadvokat under det amerikanske justitsministeri-
um har udsendt en
vejledning til landets føderale anklagemyndigheder
om håndhævelse i forhold til
Cannabis.
Det fremgår heraf, at den ameri-
kanske kongres har fastslået, at
Cannabis
er et farligt stof, og at den ille-
gale distribution og salget heraf er en alvorlig forbrydelse, der giver en
betydelig indtægt til store kriminelle organisationer, bander og karteller.
Anklagemyndigheden har imidlertid begrænsede resurser, og ønsker i ly-
set af, at en række stater har fastsat regler om medicinsk anvendelse af
Cannabis
at forfølge en række prioriter, herunder at undgå, at:
- Cannabis distribueres til mindreårige.
- Indtægt fra salg af
Cannabis
går til kriminelle organisationer.
- Der smugles
Cannabis
på tværs af staterne.
- Der indgår vold og skydevåben ved dyrkning og distribution af
Cannabis.
- Der køres bil påvirket af
Cannabis.
- Der dyrkes
Cannabis
på offentlig eller føderal mark.
Her skal nogle af de generelle forskelle og ligheder mellem reglerne
fremhæves:
Nogle generelle ligheder i ordningerne:
- Læger kan ikke udskrive recept på
Cannabis
til medicinsk brug,
da FDA ikke har godkendt
Cannabis
som et lægemiddel, og da
der er tale om et
”Schedule I drug” på ”Controlled
Substance
Act”.
-
-
-
Læger kan anbefale anvendelse af
Cannabis
til en konkret pati-
ent, som de mener, at det vil gavne.
Ordninger med
Cannabis-identifikationskort
er almindelige.
Det er almindeligt at omsorgspersoner (”caregivers”) får tillagt
særlige rettigheder for at hjælpe en patient, der ønsker at indtage
Cannabis
til medicinsk brug.
Nogle generelle forskelle i ordningerne:
- Der er
juridiske forskelle
i forhold til regulering, herunder om
reglerne gælder for staten, for et amt (county) eller ned på by-
niveau. Flere steder kan amter og byer i den konkrete stat detail-
regulere medicinsk brug af
Cannabis.
-
Der er forskel på, om
lægers anbefaling
til en konkret patient for
anvendelse af
Cannabis
skal være mundtlig eller skriftlig. I
Cali-
fornien
er det underordnet. I
Alaska
er det et krav for at blive re-
gistreret, at en læge giver en skriftlig erklæring, der opfylder en
række krav, herunder at lægen personligt har undersøgt patienten,
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0019.png
Side 19
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
at patienten har en svækkende medicinsk tilstand (”debilitating
medical condition”), samt at lægen har overvejet anden behand-
ling, men har konkluderet at patienten kan få nytte af
Cannabis
til
medicinsk brug.
-
Der er forskellige ordninger med
Cannabis-identifikationskort.
Nogle steder er det frivilligt om man ønsker et sådant for at lette
bevisførelsen af, at
Cannabis
er til medicinsk brug (fx
Californi-
en,
der har udstedt over
70.000 id-kort).
I andre stater kræves et
ID-kort for at få adgang til medicinsk
Cannabis
(fx
Alaska).
Flere
steder kan en omsorgsperson (kaldet ”caregiver” og defineret lidt
forskelligt fra stat til stat) også blive registreret med ID-kort og
eventuelt dyrke
Cannabis
på patientens vegne (fx
Californien).
Der kan også sondres mellem primær og alternativ omsorgsper-
son. I staten
Illinois
kan en udpeget omsorgsperson kun have én
patient tilknyttet, men i
Californien
kan en omsorgsperson have
flere patienter tilknyttet.
Det er forskelligt, hvor meget
Cannabis
en patient eller dennes
omsorgsperson må
dyrke
til patienten. Fx i
Californien
har en pa-
tient ret til at dyrke 6 vokse eller 12 ikke-voksne
Cannabis-
planter. En omsorgsperson kan dyrke dette antal pr. patient, der
er tilknyttet denne omsorgsperson. I
Illinois
kræver dyrkning og
distribution af
Cannabis
til medicinsk brug særlige tilladelser, der
er møntet på virksomheder.
Det er forskelligt, hvor meget
Cannabis
en patient eller en pati-
ents omsorgsperson må
besidde.
I
Californien
må patienten fx
som udgangspunkt besidde op til otte ounces (omkring 237 ml) af
tørret
Cannabis,
og en omsorgsperson kan besidde denne mæng-
de pr. tilknyttet patient. I staten
Illinois
kan en patient besidde 2,5
ounces (omkring 74 ml) over en 14-dages periode, med mindre
patienten har fået en særlig tilladelse til større mængder. Patien-
tens udpegede omsorgsperson og patienten må kun besidde op til
samlet 2,5 ounces.
Der er typisk også lidt forskellige regler om, hvor en patient
alli-
gevel ikke må besidde eller anvende
Cannabis.
I
Illinois
er der
fx forbud mod at besidde eller anvende
Cannabis
til medicinsk
brug i skolebusser, folkeskoler, faciliteter i fængselssystemet, i en
bil, offentlige steder og i nærheden af mindreårige. I
Californien
er det forbudt at ryge
Cannabis
til medicinsk brug indenfor 1.000
fod fra en skole eller fritids- og ungdomscenter, med mindre det
foregår i et privat hjem. Det er også forbudt at ryge det på en sko-
lebus, i en kørende bil eller sejlende båd, ligesom der er særlige
regler ved prøveløsladelse.
Der er forskelle i de
sygdomme,
der defineres som svækkende
medicinsk tilstand (”debilitating
medical condition”).
Fx tæller li-
sten fra staten
Illinois
bl.a. over Crohns sygdom, Sjøgrens syn-
drom, Parkinsons sygdom, Tourettes syndrom, svær fibromyalgi
-
-
-
-
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0020.png
Side 20
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
og en række andre sygdomme. Listen er udtømmende, og kan op-
dateres efter ansøgning fra en læge. I modsætning hertil er det i
Californien
op til lægen selv at vurdere, om
Cannabis
må anses
for at have nytte for den konkrete patient.
-
Der er forskelle i reguleringen af
udsalgssteder,
der sælger
Can-
nabis
(såkaldte ”marijuana
dispensaries
), herunder hvor de må
ligge.
Der er forskelle i
beskatning og gebyrer
ved medicinsk
Canna-
bis.
Fx har nogle amter og byer i Californien valgt at beskatte
salg af medicinsk
Cannabis.
Byen Oakland i Alameda County i
staten Californien var
et af de første eksempler på en særlig skat i
Californien
på salg fra udsalg af
Cannabis
til medicinsk brug. I
staten
Illinois
går overskuddet fra ordningen med medicinsk
Cannabis
til en fond med det formål at forebygge forbrydelser.
-
10.9. Uruguay
At anvende
Cannabis
har længe været lovligt i Uruguay, men som noget
nyt har direktøren for Uruguays National Drugs Board, Julio Calzada,
udtalt til
pressen,
at der for tiden arbejdes med muligheden for at staten
får fremstillet
Cannabis,
hvor staten vil styre prisen, og formentlig sætte
1 g
Cannabis
til en pris på omkring 1 dollar. Formålet er at imødegå
ulovligt salg af
Cannabis
fra Paraguay, hvor kvaliteten er dårlig, og også
sælges for omkring 1 dollar på gaden.
Cannabis
vil blive solgt via
apoteker.
Landets præsident, José Mujica, har udtalt til
pressen,
at det ikke handler
om at være fri og åben. Det er et logisk skridt, hvor de ønsker at fjerne
brugere fra illegal forretning. De forsvarer ikke
Cannabis
eller enhver
anden afhængighed, men narkotikahandel er for dem blevet værre end
narkotika.
Samtidig vil Uruguay gøre det lettere at forske i medicinsk brug af
Cannabis.
INCB har ved sin formand, Raymond Yans, kritiseret Uruguays ændrede
regler i en
pressemeddelelse fra december 2013
som udtryk for et brud på
FN-traktaterne. Det fremhæves, at
Cannabis
ikke bare er vanedannende,
men også påvirker nogle fundamentale funktioner i hjernen, IQ-
potentialet og ens akademiske og arbejdsmæssige præstation og forringer
kørefærdighederne, ligesom rygning af
Cannabis
er mere
kræftfremkaldende end at ryge tobak.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0021.png
Side 21
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
10.10. Israel
Gennem en årrække har patienter i Israel kunnet få en særlig tilladelse fra
staten til at modtage
Cannabis
til medicinsk brug. En speciallæge kan for
en patient ansøge IMCA (Israeli Medical Cannabis Agency) under det
israelske sundhedsministerium
om en sådan tilladelse. Cannabis dyrkes
ved
8 forskellige producenter
i Israel, hvor den største, Tikun Olam, står
for omkring 25 % af produktionen. Det koster en patient omkring 100 $
månedligt at have en tilladelse, uanset den udleverede mængde.
I 2012 var der omkring 10.000 patienter med en
tilladelse til medicinsk
brug af
Cannabis,
hvilket steg til 13.000 patienter i 2013.
I slutningen af 2013 har der i Knesset været drøftelser om at ændre
reglerne, så praktiserende læger fremover kunne udskrive
Cannabis
til
deres patienter.
I den forbindelse har den israelske sundhedsminister, Yeal German, været
ude i
pressen
og oplyse, at der mangler forskning om effekt af
Cannabis
til medicinsk brug, før det er relevant at lade praktiserende læger ordinere
det til patienter.
German har konsulteret læger og forskere inden for psykiatri, smerter,
klinisk farmakologi, gastroenterologi og AIDS. Disse siger
samstemmende, at
Cannabis
ikke er et anerkendt lægemiddel, og at der
ikke findes standarder for dosering eller behandlingsmetoder. Der er
begrænset forskningsmæssig viden om bivirkning, kontraindikationer,
lægemiddelinteraktioner eller kontrollerede studier om effekt og
skadelige virkninger af
Cannabis
til medicinsk brug. Eksperterne oplyste
også, at selvom nogle patientgrupper rapporterer om lindring af deres
symptomer, herunder på søvn og appetit, så kan overforbrug af
Cannabis
føre til angst, vredesudbrud og psykotiske tilfælde. Anvendelse af
Cannabis
kan også påvirke kørsel og føre til færselsuheld.
Germans talsperson har udtalt til
pressen,
at der snarligt vil komme en
række ændringer af det eksisterende system for at skabe effektivitet og
transparens, herunder en hurtigere behandling af ansøgninger om
anvendelse af
Cannabis
til medicinsk brug og mere information på
sundhedsministerets hjemmeside om kritierer for tilladelse. Desuden
forventes distribution af
Cannabis
til medicinsk brug at overgå fra
distributører til apoteker.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0022.png
Side 22
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
10.11. Canada
Canadas politik om
Cannabis
til medicinsk brug er i vidt omfang
påvirket af deres domstole, hvor staten i flere omgange har fået
underkendt gældende lovgivning, fordi den stred mod det canadiske
menneskerettigheder
4
. Staten har efter gældende regler indrettet et system
med tre mulige tilladelser til:
1. Besiddelse som patient.
2. Privat dyrkning for patient.
3. Dyrkning for omsorgsperson (designated person).
Staten har fået fremstillet
Cannabis,
som den sendte med posten til
patienter med en tilladelse.
Blandt andet på grund af den stigende efterspørgsel har
Canada ændret
sine regler betydeligt pr. 1. april 2014.
Det bliver således forbudt at dyrke
Cannabis
som patient, og staten ophører med deres produktion og
distribution. Fremover overgår fremstilling til private virksomheder med
tilladelser fra staten. Det er ikke tilladt at have forretninger med salg af
Cannabis.
Patienterne skal have
Cannabis
sendt fra virksomheden.
Besiddelse kræver ikke længere tilladelse, men kun medicinsk
dokumentation eller udlevering fra sundhedspersoner fx på hospital.
For virksomheder med tilladelse kommer der til at gælde detaljerede krav
til fremstillingen, herunder overholdelse af god produktionspraksis med
krav til lokaler, udstyr, sikkerhed, kvalitetssystem, procedurer for
tilbagekaldelse, kvalitetsansvarlig m.v. Der må højst være 30 g tørret
Cannabis
i en beholder, og der er detaljerede mærkningsregler. Der er
detaljerede regler for sikker forsendelse af tørret
Cannabis.
En fremstiller
kan med tilladelse importere og eksportere
Cannabis.
Fremstiller skal inden 15 dage rapportere bivirkninger til staten som følge
af deres salg af tørret
Cannabis.
Virksomheden skal årligt samle disse
bivirkningsrapporter og give staten en rapport med analyser herom.
Canada har i 1982 vedtaget deres egne særlige menneskerettigheder
”Canadian
Charter of Rights and Freedoms”,
som giver deres domstole vidtgående muligheder
for at underkende statens regler, hvis domstolene vurderer at reglerne strider mod
disse rettigheder, herunder retten til liv, frihed og sikkerhed
(“right to life, liberty
and security of the person and the right not to be deprived of those rights except in
accordance with the principles of fundamental justice”).
I 2000 underkendte de canadiske domstole i provinsen Ontario i sagen
R. v. Parker
statens regler om forbud mod besiddelse af
Cannabis
for et år. Sagen handlede om
en mand med epilepsi, der lindrede sine symptomer ved at ryge
Cannabis,
som han
selv dyrkede. Da loven ikke indeholdt en undtagelse for medicinsk brug af
Cannabis
fandt domstolen, at den stred imod de canadiske menneskerettigheder.
Siden da har der været en
række retssager,
der har formet de canadiske regler om
medicinsk anvendelse af
Cannabis.
4
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
Side 23
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Patient eller omsorgsperson må højst besidde 150 g tørret
Cannabis
eller
mindre, hvis dagligt forbrug er sat lavere af lægen - da til 30 dages
forbrug.
Inden en patient kan købe tørret
Cannabis
fra en godkendt virksomhed,
skal virksomheden have en række oplysninger fra patienten, herunder
original medicinsk dokument om brug af
Cannabis.
Virksomheden skal
tjekke gyldigheden af det medicinske dokument, herunder at lægen er
godkendt.
Patienten må kun søge at blive kunde hos én fremstiller med et medicinsk
dokument.
Et medicinsk dokument skal bl.a. indeholde lægens angivelse af en
periode på op til et år og daglig brug af et bestemt antal gram af tørret
Cannabis
for den konkrete patient.
11. Sundhedsstyrelsens bemærkninger til de udenlandske erfaringer
Som det fremgår af ovenstående gennemgang af en række udenlandske
erfaringer, så er Sativex® ved at blive godkendt som medicin i en lang
række europæiske og vestlige lande. Disse lande har således godkendt et
lægemiddel, der indeholder et ekstrakt fra dyrket
Cannabis.
Ingen lande i verden har imidlertid godkendt rå cannabis som et
lægemiddel. Der mangler således medicinsk evidens for effekt, sikkerhed
og kvalitet, herunder kliniske forsøg i mennesker.
Enkelte lande (fx Holland, Israel og staten Califorien) har gennem en
længere årrække haft programmer, hvor de på trods af manglende evidens
har tilbudt visse patienter cannabis til medicinsk brug. Lidt senere har
lande som Canada og Tyskland gennemført lignende adgang. Landene
har meget forskellige ordinger fx med hvilke læger, der kan udskrive
eller anbefale medicinsk brug af
Cannabis
og hvilke symptomer og
sygdomme det kan udskrives til. Disse landes erfaringer har imidlertid
stadig ikke givet ny lægevidenskabelige evidens om
Cannabis.
For øjeblikket ses en udvikling i en række stater i USA, der går i retning
af at tilbyde
Cannabis
til medicinsk anvendelse. Dette er ikke tilladt efter
den føderale stats regler, men der bliver i vidt omfang set igennem
fingerne med overtrædelser, når den enkelte lokale stat har tilladt det.
De enkelte lande og amerikanske staters valg om at tilbyde
Cannabis
til
medicinsk brug er ikke udtryk for, at man har fået ny forskning omkring
de gavnlige eller skadelige effekter i mennesker, men er i højere grad
udtryk for politik.
Sundhedsstyrelsen ser ikke på nuværende tidspunkt et sundhedsfagligt
grundlag for at anbefale, at Danmark skulle gå i retning af at tilbyde rå
Cannabis
til medicinsk brug, herunder via anbefaling eller ordination fra
en læge. Vi ser ikke grund til at fravige de almindelige regler for
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0024.png
Side 24
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
godkendelse af medicin. Forhandlere af
Cannabis
må bevise, at det kan
opfylde kravene til godkendelse, ligesom al anden medicin.
Efter Sundhedsstyrelsens vurdering har vi i Danmark i dag de lægemidler
med aktive stoffer fra
Cannabis,
som evidensen for tiden tillader. Vi har
således haft de kunstigt fremstillede cannabinoider Marinol® og
Nabilone (tidligere Cesamet®) gennem en længere årrække, og disse har
danske patient haft adgang til via deres læge, der kan søge om en
udleveringstilladelse hos Sundhedsstyrelsen. Fra 2011 har vi så fået
godkendt Sativex® i Danmark, og vi har derved fået et ekstrakt fra dyrket
Cannabis.
Der kører for tiden en række kliniske forsøg med Sativex®, herunder og-
så i Danmark, ligesom der fortsat udvikles ny medicin, der indeholder ak-
tive stoffer fra
Cannabis.
Vi må derfor regne med, at der løbende vil
komme evidens, der gør, at vi bliver klogere på
Cannabis
som et læge-
middel.
12. Folketingsspørgsmål om medicinsk brug af
Cannabis
Særligt i perioden 2012-13 har der været besvaret en række folketings-
spørgsmål, der illustrerer den politiske interesse på område:
Spørgsmål nr. 256
(Alm. del) fra 2003: Kan erfaringer fra Holland over-
føres til Danmark?
Udvalgsspørgsmål 86
(Alm. del) fra 2012: Henvisning til artikel i norsk
blad og spørgsmål til indførsel af
Cannabis
til medicinsk brug fra Hol-
land.
Udvalgsspørgsmål 188
(Alm. del) fra 2012: Indførsel af Bedrocan til
Danmark.
Udvalgsspørgsmål 189
(Alm. del) fra 2012: Hvorfor er Cannabis Flos fra
hollandsk virksomhed ikke tilladt på recept i Danmark?
Udvalgsspørgsmål 767
(Alm. del) fra 2012: Lovgivning om
Cannabis
til
medicinsk brug, indikationer og ordinationsret.
Udvalgsspørgsmål 596
(Alm. del) fra 2013: Spørgsmål til den tyske an-
vendelse af
Cannabis
til medicinsk brug efter en artikel i Bild.
Spørgsmål nr. S 2135
fra 2013: Kan forskning om medicinsk brug af
Cannabis
sættes i gang i Danmark?
Udvalgsspørgsmål 810
(Alm. del) fra 2013: Vil ministeren åbne for
Can-
nabis
til medicinsk brug eller kontrollerede forsøg herom ved epilepsi?
Udvalgsspørgsmål 811
(Alm. del) fra 2013: Sundhedsstyrelsen indhenter
viden og erfaringer fra udlandet om
Cannabis
til medicinsk brug.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 136: Materiale fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets lukkede ekspertmøde om medicinsk cannabis torsdag den 4. december 2014
1433264_0025.png
Side 25
26-02-2014
Sundhedsstyrelsen
Udvalgsspørgsmål 212
(Alm. del) fra 2013: Ændringer i reglerne for at
praktiserende læger kan udskrive
Cannabis
til medicinsk brug.
Udvalgsspørgsmål 213
(Alm. del) fra 2013: Mulighed for at opnå mar-
kedsføringstilladelse til lægemiddel med
Cannabis.
Udvalgsspørgsmål 214
(Alm. del) fra 2013: Tilladelse til at forske i Sati-
vex®.
Udvalgsspørgsmål 215
(Alm. del) fra 2013: Tilskud til
Cannabis-olie.
Udvalgsspørgsmål 291
(Alm. del) fra 2013: De udenlandske erfaringer
med
Cannabis
til medicinsk brug og brug til børn og epilepsi.
Udvalgsspørgsmål 292
(Alm. del) fra 2013: Lægemidler i Danmark med
Cannabis.
Udvalgsspørgsmål 293
(Alm. del) fra 2013: Barrierer for at fremstille
Cannabis
til medicinsk brug i Danmark.
Udvalgsspørgsmål 294
(Alm. del) fra 2013: Hvor mange har fået afslag
på ansøgning om tilladelse til at fremstille, markedsføre og udlevere læ-
gemidler med
Cannabis
i Danmark?
Udvalgsspørgsmål 336
(Alm. del) fra 2013: Forskellene i de amerikanske
staters regler om medicinsk anvendelse af
Cannabis.
Mundtligt spørgsmål S299
fra 2013: Om legalisering af
Cannabis-olie
til
medicinsk brug