Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1329
Offentligt
1521216_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
18-01-2015
Dok. 144438/SJ
Forbrugerrådet Tænks bidrag til diskussion af klage- og
erstatningssystemet for privat praktiserende tandlæger.
Klager over og erstatninger for skader behandles i forskellige adskilte systemer, hvortil
kommer, at flere af dem har to instanser. Klager over offentlige tandlæger foregår i det
offentlige klage- og erstatningssystem.
Tandklagenævnet:
1. instans er de 5 regionale tandklagenævn og 2. instans er
Landstandlægenævnet. Her kan forbrugerne klage over fagligt forhold, få
honoraret tilbage samt få betalt en ny tandbehandling i særlige tilfælde.
Erstatningssystemet:
1. instans er Tandlægernes Praksisforsikring (varetages
af Codan). 2. instans er Tandskadeankenævnet. Her kan forbrugerne få udbetalt
en erstatning, hvis har fået en skade, og tandlægen er ansvarlig for skaden.
Serviceklager:
Klager over pris, tandlægens opførsel 1. instans behandles af
de regionale samarbejdsudvalg, og 2. instans er landssamarbejdsudvalget.
Systemerne finansieres
delvis at offentlige midler og delvis af
Tandlægeforeningen.
Ét klagesystem er nødvendigt for forbrugerne
Forbrugerrådet Tænk foreslår en sammenlægning af systemerne, så forbrugerne kun
skal klage ét sted over privat praktiserende tandlæger. Der bør opbygges et helt nyt
selvstændigt klage- og erstatningssystem. Vi er inspirerede af andre nævn, hvor der
også er sket sammenlægning, så som Disciplinær- og Klagenævnet for beskikkede
Bygningssagkyndige (se
http://husklage.dk)
Forbrugerne skal i et nyt nævn kunne få
tilkendt erstatning for skader, kunne få honoraret tilbage samt få betalingen for en ny
behandling.
Et nyt samlet nævn bør også kunne behandle klager over tandteknikere, tandplejere og
klinikassistenter. Det skal også være muligt i dette nævn, som det er i dag, at udtale
kritik for overtrædelse af sundhedslovgivningen, som Sundhedsstyrelsen fortsat skal
orienteres om. Dette forudsætter, at de regionale nævn nedlægges, og sagsbehandlingen
centraliseres. En sammenlægning af systemet vil sikre en langt bedre
forbrugerbeskyttelse.
En ankeinstans er fortsat nødvendig for retssikkerheden
Ved anker over 1. instansbehandling omgøres 25-30 %. Der bør derfor fortsat være en
mulighed for at anke. Nævnene bør have en dommer som formand og derudover bestå
af 2 tandlæger, 1 forbrugerrepræsentant og 1 politiker. Både tandlæger fra det offentlige
system og Tandlægeforeningens medlemmer bør kunne udpeges, da der herved sikres
den bredeste faglige viden.
1
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1329: Notat fra Forbrugerrådet Tænk om klage- og erstatningssystemet for privat praktiserende tandlæger
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Sagsbehandling og sagsbehandlingstiderne skal præciseres
Tandskadeankenævnet og Sundhedsvæsnets klagesystem bruger sagkyndige til at
vurdere sagerne før nævnsmøderne, hvilket kan videreføres. De sagkyndige tandlæger
bør udpeges på samme måde som i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, nemlig efter
opslag fra Patientombuddet. Besigtigelse skal fortsat være muligt, men forbrugerne må
højst vente to uger på dette og ved smerter højst to dage. Forbrugere, som er
smerteplaget, kosmetisk skæmmet, eller har spiseproblemer, skal have en akut
afhjælpning/akut stillingtagen til omgørelse. Beløbsgrænsen for erstatning er i dag
1000 kr., og det bør ikke ændres.
Læring af systemet skal markant forbedres
Vidensopsamling og deling af viden fra nævnene skal sættes i system. Praksis bør kunne
findes på nævnets hjemmeside, som også oplyser om forslag til ændring af praksis på
baggrund af nævnenes viden. Her kan man lade sig inspirere af Patienterstatningen,
hvor det er fuldt offentligt, i hvilke sager de har tilkendt erstatning, og som er let at søge
i. Der bør være en automatisk overlevering til Sundhed.dk, Tandlægebladet,
Sundhedsstyrelsen, Tandlægeskolerne og andre relevante institutioner.
Udfordringer med det nuværende system.
-
-
-
-
Ringe vidensopsamling i de nuværende nævn, ingen statistik eller systematisk
opsamling kommer offentligheden til kendskab.
Ringe systematisk vidensdeling mellem nævnene.
Klagerne havner i de forkerte instanser, da forskellen mellem klage og erstatning er
uforståelig og i mange tilfælde behandles af begge instanser
Klagefrister overskrides, fordi forbrugerne klager det forkerte sted, eller
forbrugeren kan få sin klage behandlet begge steder. Under sagsbehandlingen i det
ene system bliver man sommetider opmærksom på, at sagen også kan behandles i
det andet system, men så er ankefristen måske overskredet. Forbrugeren risikerer
derved at miste retten til at få sin sag behandlet. Forbrugernes retssikkerhed er
truet.
Forbrugerne kan få udbetaling af penge i flere nævnene på tandlægeområdet,
hvilket forvirrer forbrugerne.
Materiale, der er nødvendigt for at vurdere sagerne, kan forsvinde, når det sendes
mellem myndighederne. Ofte er det tre instanser, der skal bruge røntgenbilleder: i
tandskadesystemet, klagesystemet og hos Sundhedsstyrelsen
Der stilles hverken landsdækkende krav til formandens baggrund eller tilsvarene til
forbrugerne, hvilket medfører uens sagsbehandling.
Sproget i afgørelserne er forskellig: Nogle nævn bruger medhold/ ikke medhold
mens andre bruger beføjet/ikke beføjet.
Urimelig lang sagsbehandlingstid (op til 2 år) i Region Hovedstaden og aflysning af
møder.
Alle klagerne afgøres først af visitationsudvalget, men sagsbehandlingen er ikke
transparent.
Overbehandling er svært at klage over, da det er svært at afgøre hvornår, der er sket
en overbehandling. Det kan handle om fyldninger på to sider, operation,
rodbehandlinger og implantater – kroner og broer.
-
-
-
-
-
-
-
2
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1329: Notat fra Forbrugerrådet Tænk om klage- og erstatningssystemet for privat praktiserende tandlæger
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Forbrugerrådet Tænks engagement i tandklagesystemet
Forbrugerrådet Tænk er repræsentant for forbrugerne i 2 nævn i
Tandskadeankenævnet, og i 8 nævn i forhold til klagesystemet (7 regionale nævn samt
landstandlægenævnet).
Derudover
repræsenterer
vi
også
forbrugerne
i
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og Patientskadeankenævnet (Nyt navn 1. januar
2015 Ankenævnet over Patienterstatningen.)
Vi deltager meget gerne i den fremtidige dialog om ændringer og udvikling af
tandklagesystemet.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Sine Jensen
Seniorrådgiver
3