Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1432537_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer
1
(Forbud mod salg af løs snus og lignende tobaksprodukter i Danmark)
§ l
I lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21. oktober 2008,
foretages følgende ændring:
l.
§ 19
affattes således:
Ȥ
19.
Detailsalg af tobak, der indtages oralt, og som ikke er bestemt til at ryges eller tygges, er ikke tilladt på det
danske marked.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. maj 2015.
Stk. 2.
For tobaksvarer, der er fremstillet eller importeret inden lovens ikrafttræden, finder § 1, nr.1,
anvendelse fra den 1. november 2015.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (EF-Tidende 2001 nr. L 194 side 26).
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 132: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus i Danmark), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder et forbud mod salg af snus i løs vægt og lignende tobaksprodukter, der er
bestemt til oral indtagelse, og som ikke er bestemt til at ryges eller tygges.
Lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (tobaksvareloven) er en implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af
5.
juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer
(tobaksvaredirektivet).
Europa-Kommissionen har med åbningsskrivelse af 21. juni 2012 indledt en traktatkrænkelsessag mod
Danmark, fordi salg af løs snus er tilladt i Danmark. Europa-Kommissionen har den 25. oktober 2012
sendt en begrundet udtalelse til Danmark.
Kommissionen har den 13. oktober 2014 indgivet stævning ved EU-Domstolen mod Danmark.
Kommissionen har nedlagt påstand om, at Danmark
ved at opretholde en retstilstand, hvor salg af løs
snus er tilladt i strid med artikel 8, sammenholdt med artikel 2, nr. 4, i tobaksvaredirektivet
har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til dette direktiv.
Europa-Kommissionen er af den opfattelse, at tobaksvaredirektivet forbyder salg af snus, dvs. fint malet
eller fintskåret tobak, der sælges i løs vægt eller i form af små portionsbreve og er bestemt til indtagelse
ved, at det anbringes mellem tandkødet og læben og hverken tygges eller ryges. Det er dog tilladt at
sælge snus i Sverige, idet Sverige fik en særordning i forbindelse med Sveriges tiltrædelse af EU, jf. to-
baksvaredirektivets artikel 8.
For at bringe tobaksvareloven i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet foreslås det, at salg af
enhver form for snus uanset indpakning, der er bestemt til oral indtagelse, og som hverken er bestemt til at
ryges eller tygges, forbydes.
Det bemærkes, at Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget et nyt direktiv om tobaksvarer og relaterede
produkter (direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter).
Det nye direktiv om tobaksvarer og relaterede produkter, der træder i kraft den 16. maj 2016, og som erstatter
det gældende tobaksvaredirektiv, viderefører de gældende regler vedrørende markedsføring af snus. Dette
betyder, at markedsføring af snus uanset indpakning er forbudt efter det nye direktiv om tobaksvarer og
relaterede produkter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Tobaksvareloven er en implementering af tobaksvaredirektivet. Det fremgår af § 19 i lov om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21. oktober 2008, at salg af
pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse portionsbreve eller lignende til indlægning i mundhulen
ikke er tilladt. Forbuddet retter sig mod detailsalg. Salg af løs snus, skråtobak og anden røgfri tobak er
ikke forbudt i medfør af dansk lovgivning.
Af artikel 8 i tobaksvaredirektivet fremgår, at "medlemsstaterne forbyder markedsføring af tobak, som
indtages oralt, jf. dog artikel 151 i akten vedrørende Østrigs, Finlands og Sveriges tiltrædelse". Det
fremgår af artikel 151, at Sverige fik en undtagelse fra forbuddet i artikel 8. Oral tobak er i direktivets
artikel 2, nr. 4, defineret som
"varer,
der er bestemt til oral indtagelse, med undtagelse af varer bestemt til
at ryges eller tygges, og som helt eller delvist består af tobak i form af pulver eller fine partikler eller
enhver kombination af disse former - navnlig varer i portionsbreve eller porøse breve -eller i en form,
der minder om et levnedsmiddel."
Ifølge Europa-Kommissionen er der ikke andre undtagelser fra forbuddet mod tobaksvarer, som
indtages oralt, jf. artikel 8 og artikel 2, nr. 4, i tobaksvaredirektivet, end varer bestemt til at ryges eller
tygges. Tobaksvaredirektivet indeholder således efter Europa-Kommissionens opfattelse et forbud mod
salg af snus - uanset indpakning - i EU med undtagelse af Sverige. Europa-Kommissionen har på den
baggrund tilkendegivet, at det manglende forbud mod salg af løs snus i Danmark anses for at være i strid
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 132: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus i Danmark), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
med tobaksvaredirektivet.
2.2. Overvejelser og forslag
Regeringen ønsker at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets artikel
8, jf. artikel 2, nr. 4. På denne baggrund foreslås, at detailsalg af alle former for tobaksvarer, der indtages
oralt, med undtagelse af varer bestemt til at ryges eller tygges, forbydes.
Forslaget indebærer, at detailsalg af enhver form for snus, dvs. fint malet eller fintskåret tobak, der er
bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem tandkødet og læben, forbydes, mens engrossalg med
henblik på eksport fortsat vil være tilladt. Med lovforslaget vil skråtobak og andre former for røgfri tobak,
bestemt til at tygges fortsat være tilladt at bringe i omsætning på det danske marked.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at have meget begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige i form af et
lavere provenu i den udstrækning, det samlede salg af løs snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge den seneste rygevaneundersøgelse foretaget af Epinion
for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening er en meget
lille del af befolkningen over 15 år - mindre end 0,5 procent - som benytter snus. Det er mindre end 0,1
procent, der er daglige brugere.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det offentlige. De kontrolmæssige opgaver i
relation til lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer forudsættes løst inden for bestående
ressourcemæssige rammer.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget kan have økonomiske konsekvenser for tobaksindustrien i den udstrækning, det samlede salg
af snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge den
seneste rygevaneundersøgelse foretaget af Epinion for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening er en meget lille del af befolkningen over 15 år - mindre end
0,5 procent - som benytter snus. Det er mindre end 0,1 procent, der er daglige brugere.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 132: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus i Danmark), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1432537_0004.png
4
5. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring af tobaksvareloven fremsættes for at sikre overensstemmelse mellem
tobaksvareloven og tobaksvaredirektivet.
8. Udtalelser over lovforslaget
Et udkast til lovforslag har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Astma- og
Allergi Forbundet, British American Tobacco, Børnesagen, Coop Danmark, Danmarks Lungeforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Supermarked, Dansk
Sygeplejeråd, De Samvirkende Købmænd, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Hjerteforeningen, HK
Handel, Hotel-, restaurant- og turisterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S, Komiteen for
Sundhedsoplysning, KL, Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Phillip
Morris ApS og Tobaksindustrien.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ikke nævneværdige konsekvenser.
Begrænsede økonomiske konsekvenser i
form af et lavere provenu i den
udstrækning, det samlede salg af løs
snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter.
Lovforslaget kan have økonomiske
konsekvenser for tobaksindustrien i den
udstrækning, det samlede salg af løs
snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter.
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring af tobaksvareloven fremsættes for at sikre
overensstemmelse mellem tobaksvareloven og tobaksvaredirektivet.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 132: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus i Danmark), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
5
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § l
Bestemmelsen indeholder et forbud mod at bringe tobak til oral indtagelse i omsætning til detailhandel og
forbrugere på det danske marked, idet tobaksvarer, der er bestemt til at ryges eller tygges, dog er undtaget fra
forbuddet i stk. Det vil f.eks. sige, at detailsalg af snus, der sælges i løs vægt eller i form af små
portionsbreve og er bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem tandkødet og læben og hverken
tygges eller ryges, er forbudt. Skråtobak og andre former for røgfri tobaksvarer, der er bestemt til at tygges,
kan fortsat bringes i omsætning på det danske marked (detailsalg og engrossalg).
Bestemmelsen omfatter udelukkende markedsføring i Danmark af enhver form for snus, der er bestemt til oral
indtagelse, og som hverken ryges eller tygges. Det indebærer, at det fortsat er tilladt at producere og
distribuere alle former for snus bestemt til oral indtagelse, og som hverken ryges eller tygges, med henblik
på detailsalg i udlandet. Det vil sige, at engrossalg i Danmark af løs og portionspakket snus fortsat vil være
tilladt.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den l. maj 2015.
For at muliggøre afsætning af lagre og varebeholdninger foreslås i
stk. 2
en overgangsbestemmelse der
tillader, at pakker med snus i løs vægt og lignende tobaksprodukter, som ikke er i overensstemmelse med
loven, jf. § 19, kan sælges på det danske marked til og med den 31. oktober 2015. Det vil dog være en
forudsætning, at sådanne tobaksprodukter
ville kunne være bragt i omsætning på det danske marked i
henhold til den lovgivning, som var gældende til og med den 30. april 2015.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 132: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus i Danmark), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
1432537_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende lov
Lovforslaget
§1
I lov om fremstilling, præsentation og salg
af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022
af 21. oktober 2008, foretages følgende
ændring:
§ 19. Salg af pulveriseret tobak i form af snus
1.
§ 19
affattes således:
pakket i porøse portionsbreve eller lignende til
Ӥ 19.
Detailsalg af tobak, der indtages
indlægning i mundhulen er ikke tilladt.
oralt, og som ikke er bestemt til at ryges eller
tygges, er ikke tilladt på det danske marked.”