Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1315
Offentligt
26. marts 2015
Notat om handlingsplan mv. for nedbringelse af
sagsbehandlingstiden for patientklager
Baggrund
I forbindelse med ændringerne i klagesystemet og oprettelsen af Patientombuddet den 1. januar
2011 var et af formålene, at sagsbehandlingstiderne for klagerne skulle nedbringes. I hvert af de
efterfølgende 2 år blev de gennemsnitlige sagsbehandlingstider nedbragt med 1 måned. Fra 2013 er
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid imidlertid steget igen, således at den i 2013 og 2014 er
tilbage på lidt over 13 måneder. Det er for langt.
Antallet af klager er i de seneste 3 år gennemsnitligt steget ca. 10 pct. I 2014 oprettede
Patientombuddet knap 7.000 nye klagesager. Patientombuddet forventer derfor at modtage ca.
7.600 klager i 2015. I 2014 var der en ophobning af sager på ca. 1.300. I 2015 forventer
Patientombuddet en ophobning af yderligere 700 sager.
Der er derfor behov for initiativer, der kan vende udviklingen.
Ministeren har på den baggrund meddelt Folketinget, at Patientombuddet og departementet vil
drøfte en plan for nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i forbindelse med indgåelse af
resultatkontrakten for 2015.
Patientombuddet har igangsat flere initiativer i gang for at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Disse
skal ses i en sammenhæng.
1. Patientombuddet udarbejder en handlingsplan, som samler de initiativer, der skal nedbringe
antallet af ophobede sager og sikre, at sagsbehandlingstiden kan reduceres. Denne
handlingsplan foreligger i 1. kvartal 2015.
Et centralt element i denne plan er den arbejdsgangsanalyse, som Patientombuddet
gennemfører i samarbejde med konsulentfirmaet Valcon. Hensigten er at opnå mere
effektive arbejdsgange og en effektiv driftsledelse i klagesagsbehandlingen. Denne analyse vil
være færdig i maj 2015. Og relevante forslag til ændrede arbejdsgange vil blive
implementeret over sommeren og efteråret 2015.
2. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har bedt COWI Consult om at evaluere de
ændringer, der blev gennemført i forbindelse med ændringerne af klagesystemet i 2011.
Denne evaluering forventes at foreligge i slutningen af 1. kvartal 2015.