Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1315
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Dato: 14. april 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sags nr.: 1010883
Dok. nr.: 1672904
Til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg.
Som led i udmøntningen af kvalitetsreformen og finanslovsaftalen for 2009-10
gennemførtes en række ændringer i patientklagesystemet. Ændringerne med-
førte organisatoriske ændringer af klagesystemet, herunder oprettelsen af Pa-
tientombuddet, øgede klagemuligheder bl.a. for de såkaldte forløbsklager, som
er klager målrettet et behandlingsforløb og ikke en individuel sundhedsperson,
og tilbud om lokal dialog.
Med en ændring til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet (lov nr. 706 af 25. juni 2010), der trådte i kraft den 1. januar 2011,
skete således en række ændringer i patientklagesystemet. Hovedformålet med
lovændringerne var at styrke patienternes retsstilling ved at give patienterne
bedre klagemuligheder, lettere klageadgang og mulighed for en hurtigere af-
gørelse af klager, samt at der i endnu højere grad end hidtil skulle ske læring i
hele sundhedsvæsenet på baggrund af patienternes henvendelser.
./.
I bemærkningerne til lovforslaget (L130) er det forudsat, at ministeriet inden
udgangen af 2014 gennemfører en evaluering af ændringerne. Kommissoriet
for evalueringen blev oversendt til udvalget den 4. juni 2014. Jf. kommissoriet
ville ministeriet inddrage sagkyndig ekstern bistand, hvorfor opgaven blev ud-
budt, og COWI blev valgt blandt tilbudsgiverne i forbindelse med udbuddet.
COWI har nu færdiggjort rapporten om Evaluering af patientklagesystemet,
som jeg hermed oversender til udvalgets orientering. Vedlagt er desuden et
notat om Det Psykiatriske Ankenævn samt et resumé af Patientombuddets
handlingsplan for patientklager.
Jeg hæfter mig ved, at det er evalueringens hovedkonklusion, at patienterne
med lovændringerne gennemført i 2011 har fået et væsentligt forbedret pati-
entklagesystem, som giver særdeles gode muligheder for at komme i dialog
med og eventuelt klage over behandling i sundhedssystemet. Evalueringen
peger dog også på udfordringer og behov for justeringer.
Jeg vil snarest muligt invitere til et orienteringsmøde om evalueringen. På mø-
det vil der desuden blive mulighed for at drøfte, hvorvidt der er behov for at
udvide de nuværende klagemuligheder. Endvidere vil Patientombuddets direk-
tør, Steffen Egesborg Hansen, deltage ved mødet og informere om Patient-
ombuddets handlingsplan for nedbringelse af sagsbehandlingstiderne for pati-
entklager.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Anna Skat Nielsen