Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 1300
Offentligt
1517794_0001.png
Beretning nr.
Folketinget -NaN
Beretning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den [14. april 2015]
Udkast
til
Beretning
om
ændring af retsstillingen for udvalgte behandlere
1. Udvalgsarbejdet
Under et foretræde i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
den 10. april 2014 redegjorde en repræsentant for det danske
behandlingssystem Body Self Developments System (body-
sds) samt tidligere overlæge ved neurokirurgisk afdeling på
Rigshospitalet og stifter af Rygcentret, lektor dr. med.
Svend Erik Børgesen for de udfordringer der følger af, at
behandlere, der manuelt behandler kroppens led, og som ik-
ke er autoriserede kiropraktorer eller læger, i princippet kan
retsforfølges og blive frakendt deres ret til at praktisere.
Baggrund
Kiropraktorerne blev i 1991 omfattet af lov om autorisa-
tion af sundhedspersonale og blev dermed tilskudsberettige-
de og titelbeskyttede på samme måde som ergoterapeuter og
fysioterapeuter, men med én forskel. Udover krav til god-
kendt uddannelse og deraf følgende titelbeskyttelse, der er
gældende for både ergoterapeuter, fysioterapeuter og kiro-
praktorer, blev der for kiropraktorernes vedkommende også
meddelt dem virksomhedsforbehold på »kiropraktisk virk-
somhed«, og i forlængelse heraf blev det beskrevet, hvad
»kiropraktisk virksomhed« omfatter. Før 1991 blev kiro-
praktorer opfattet som alternative behandlere.
Læger er undtaget virksomhedsforbeholdet på kiroprak-
tisk virksomhed. Det har været en udbredt opfattelse blandt
fysioterapeuter, at samme undtagelse gjaldt for dem, men
Sundhedsstyrelsen har i et ordførernotat af 23. januar 2015
gjort det klart, at fysioterapeuter ikke er undtaget. Ifølge no-
tatet, må fysioterapeuter gerne udføre de pågældende be-
handlinger, hvis de er ansat som assistenter til en læge eller
en kiropraktor.
Under foretrædet den 10. april 2014 redegjorde deputatio-
nen for, hvorfor virksomhedsforbeholdet og definitionen i
loven er problematisk i forhold til retsstillingen for alternati-
ve behandlere, herunder godkendte registrerede alternative
behandlere (RAB-godkendte behandlere), der beskæftiger
sig med behandling af kroppen. Problemerne skyldes, at dis-
se behandlere på baggrund af den pågældende lov rent fak-
tisk (og mange uden at vide det) udfører ulovlige behandlin-
ger, idet deres behandlinger, ud fra lovens beskrivelse af ki-
ropraktisk virksomhed, kan påstås at være kiropraktik, selv-
om det ikke reelt er tilfældet. Der er dermed formodentlig
utilsigtet tildelt kiropraktorerne et de facto behandlingsmo-
nopol på manuel behandling af kroppens led og på manipu-
lationsbehandlinger, selvom sådanne – i øvrigt mangfoldige
- behandlingsformer også er og altid har været hovedbe-
standdelen i en lang række alternative behandlere, massører
m.fl. arbejdsområder og behandlinger.
Møder
Udvalget har behandlet beretningen i 1 møde.
2. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af S, RV og
SF) finder, at denne situation er uholdbar og ønsker derfor at
sidestille fysioterapeuter, ergoterapeuter og RAB-godkendte
behandlere med læger og kiropraktorer for så vidt angår ma-
nuel behandling af kroppens led, herunder manipulationsbe-
handlinger.
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af S, RV og
SF) pålægger derfor regeringen inden xx.xx at fremsætte et
lovforslag, der sikrer, at de nævnte faggrupper får ret til at
udføre manuel behandling af kroppens led herunder manipu-
lationsbehandlinger blandt andet omfattende nakke og ryg.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517794_0002.png
2
Lovforslaget kan f.eks. indeholde en ændring af § 52 stk.
6 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-
hedsfaglig virksomhed således at læger, fysioterapeuter, er-
goterapeuter samt behandlere, der er godkendt i henhold til
Lov nr. 351 af 19. maj 2004 om brancheadministreret regi-
streringsordning for alternative behandlere og hvis primære
fagområde omfatter manuel behandling, manipulation eller
behandlinger, der kan sidestilles hermed, ikke berøres af be-
stemmelserne i § 52 stk. 3-5.
Regeringen pålægges desuden at foretage de nødvendige
konsekvensrettelser i øvrig lovgivning og bekendtgørelser,
herunder forudsættes det, at ministeren præciserer, at under-
visningskravet til de RAB-godkendte alternative behandlere
omfatter mindst 200 timers anatomi/fysiologi undervisning,
100 timers patologi/sygdomslære og at det primære fagom-
råde i de, af bestemmelserne i § 52, stk. 3. -5 ikke berørte,
RAB-godkendte alternative behandleres uddannelse omfat-
ter undervisning i manuel behandling, manipulation eller be-
handlingsteknikker, der kan sidestilles hermed.
Formålet med beretningen er, at det forbeholdte virksom-
hedsområde for kiropraktorer ophæves, således at retsstillin-
gen for alle de nævnte RAB-godkendte behandlere, som
f.eks body-sds terapeuter eller Manuvision uddannede, og
diverse fysioterapeuter, der i dag anvender manipulationsbe-
handlinge og manuel behandling af led og som derfor de
facto kan anklages og dømmes for at udføre kiropraktik,
normaliseres.
Lovændringen vil ikke ændre overordnet på kiropraktorer-
nes autorisation og dermed tilskudsberettigelse.
Kiropraktorerne bevarer autorisationen, uddannelseskra-
vene, titelbeskyttelsen og de offentlige tilskud. Ved at gen-
nemføre lovændringen, eliminerer man blot behandlingsmo-
nopolet og afkriminaliserer derved alle fysioterapeuter og de
nævnte RAB-godkendte alternative behandlere, der allerede
i dag benytter de omtalte metoder, som må betegnes som
ufarlige. Yderligere baggrund til beretning, samt uddybende
fakta er vedlagt denne beretning i bilag.
P.u.v.
Karen J. Klint
formand