Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1431557_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Til alle på vedlagte høringsliste
Dato: 5. december 2014
Enhed: JURMED
Sagsbeh.: hbj
Sags nr.: 1403230
Dok. nr.: 1587586
Høring over udkast til lovforslag om ændring af
sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven
./.
Hermed fremsendes i høring vedlagte udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven (Automatisk kronikertilskud,
lægemiddelovervågning m.v.).
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovudka-
stet
senest den 7. januar 2015.
Bemærkningerne bedes sendt til ministeriets Center for sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovudkastet kan rettes til undertegnede på 72269507.
Lovudkastet indeholder forslag til følgende ændringer i de 3 love:
I. Ændring af sundhedsloven
Forslaget til ændring af
sundhedsloven
udmønter regeringens, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens delaftale på sundhedsområdet i forbindelse med
Finansloven for 2015.
Formålet med aftalen, og dermed med lovforslaget, er at indføre et automatisk
kronikertilskud til borgere med et stort medicinforbrug. Ved aftalen afsættes 22
mio. kr. årligt til finansiering af en ny ordning med automatisk kronikertilskud
fra 1. januar 2016.
I dag kan Sundhedsstyrelsen efter ansøgning bevilge et såkaldt kronikertilskud
til kronisk syge og andre borgere med medicinudgifter over visse årlige be-
løbsgrænser. De udgør i 2015-tal: 17.738 kr. for personer over 18 år og
21.831 kr. for personer under 18 år. Med et bevilget kronikertilskud udgør bor-
gerens årlige egenbetaling 3.830 kr. (2015- tal).
En automatisering af kronikertilskuddet foreslås indført for at sikre, at alle bor-
gere med et stort medicinforbrug, herunder svage patienter, altid har et loft
over deres årlige medicinudgifter. Automatisk bevilling af kronikertilskud vil in-
debære, at ingen borgere, hverken voksne eller børn, skal betale mere end
3.830 kr. (2015-tal) i egenbetaling til tilskudsberettiget medicin i en tilskudspe-
riode.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 128: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven (Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
En vedtagelse af lovforslagets bestemmelser om automatisk kronikertilskud
forventes at medføre regionale merudgifter på knap 33 mio. kr. årligt til medi-
cintilskud. Samtidig skønnes automatiseringen at give regionerne en årlig be-
sparelse på 4,5 mio. kr. i sparet honorar til læger for deres arbejde med an-
søgninger om tilskud.
Automatisk kronikertilskud vil desuden nedsætte kommunernes udgifter til de
borgere, der har behov for kommunalt tilskud til deres medicin. Det skønnes,
at kommunernes årlige besparelse vil være på 7-11 mio. kr.
For staten vurderes automatiseringen at betyde en årlig besparelse i Sund-
hedsstyrelsen på �½ årsværk til sagsbehandling af ansøgninger om tilskud.
Desuden vil forslaget medføre etableringsomkostninger af et begrænset om-
fang til tekniske ændringer i IT-systemer, herunder i Sundhedsstyrelsens Cen-
trale Tilskuds Register. Apotekerne forventes ligeledes at få begrænsede mer-
udgifter til digital tilpasning til apotekssystemerne.
II. Ændring af lægemiddelloven
Formålet med forslaget til ændring af
lægemiddelloven
er at indføre mindre
ændringer og præciseringer i reglerne om lægemidlers sikkerhed. Der foreslås
en gennemførelse af EU-lovgivning om lægemiddelovervågning, hvoraf ho-
vedparten blev gennemført ved ændringer i lægemiddelloven i 2012 og 2014.
Ændringerne har til formål at skabe grundlag for et udvidet og styrket samar-
bejde mellem Det Europæiske Lægemiddelagentur og medlemsstaterne. Til
brug for dette samarbejde indeholder lovforslaget ændrede krav til lægemid-
delvirksomheder. Fremover skal en øget andel af virksomhedernes rapporter
med periodiske sikkerhedsdata vurderes via Lægemiddelagenturet, og tilladel-
se til visse sikkerhedsundersøgelser skal indhentes hos et udvalg tilknyttet
agenturet.
Desuden omfatter forslaget præciseringer af hjemlen til ministeren for sundhed
og forebyggelse til at fastsætte regler om lægemiddelvirksomheders gebyrer til
Sundhedsstyrelsens virksomhed med lægemidler. Det tydeliggøres bl.a., at
gebyrerne kan dække styrelsens virksomhed i henhold til EU-forordninger.
Endelig foreslås indført en direkte hjemmel i loven til to af Sundhedsstyrelsens
eksisterende opgaver. Det drejer sig om hjemmel til styrelsens udarbejdelse af
korte tekster om lægemidlers dosering og anvendelsesområde til brug i pati-
entbehandling, og styrelsens udarbejdelse af korte generiske lægemiddelnav-
ne til apoteksetiketter.
III. Ændring af vævsloven
Formålet med forslaget til ændring af
vævsloven
er at indføre en præcisering
af bestemmelser, der gennemfører vævsdirektivet i dansk ret. Det præciseres
bl.a., at Sundhedsstyrelsen skal offentliggøre årlige aktivitetsredegørelser fra
de enkelte vævscentre. Desuden foreslås af retssikkerhedsmæssige grunde at
indsætte definitioner på en række centrale begreber, der anvendes i vævslov-
givningen, direkte i vævsloven.
En vedtagelse af lovforslagets ændringer i lægemiddelloven og vævsloven,
herunder de foreslåede præciseringer af hjemlen om gebyrer til Sundhedssty-
relsens virksomhed med lægemidler, skønnes ikke at medføre nye økonomi-
ske konsekvenser af betydning - hverken for det offentlige eller erhvervslivet.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 128: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven (Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2015.
Bestemmelserne om kronikertilskud foreslås dog først at træde i kraft den 1.
januar 2016, og med overgangsbestemmelser frem til 31. januar 2016.
Med venlig hilsen
Hanne Bonne Jørgensen
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 128: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven (Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 4
Høringsliste
Forslag til ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven
Faglige organisationer m.fl.
Danmarks Apotekerforening
Dansk Sygeplejeråd
De Offentlige Tandlæger
Farmakonomforeningen
Foreningen af Speciallæger
Industriforeningen for generiske lægemidler
Lægeforeningen
Lægemiddelindustriforeningen
Medicoindustrien
Parallelimportørforeningen af lægemidler
Pharmadanmark
Praktiserende Lægers Organisation
Praktiserende Tandlægers Organisation
Tandlægeforeningen
Patientforeninger m.fl.
Alzheimerforeningen
Bedre Psykiatri
landsforeningen for pårørende
Dansk Handicapforbund
Danske Handicaporganisationer
Danske Patienter
Danske Ældreråd
Det Centrale Handicapråd
Diabetesforeningen
Forbrugerrådet
Gigtforeningen
Hjernesagen
Hjerteforeningen
Høreforeningen
Kræftens Bekæmpelse
Landsforeningen for Evnesvage (LEV)
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP)
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS)
Landsforeningen SIND
Patientforeningen
Patientforeningen i Danmark
Patient Foreningernes Samvirke
Rådet for Socialt Udsatte
Scleroseforeningen
Sjældne Diagnoser
Udviklingshæmmedes Landsforbund
ÆldreForum
Ældremobiliseringen
Ældresagen
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 128: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lægemiddelloven og vævsloven (Automatisk kronikertilskud, lægemiddelovervågning m.v.), fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 5
Andre private foreninger og institutioner m.fl.
Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker
Center for Hjerneskade
Danmarks Farmaceutiske Selskab
Dansk Diagnostika og Laboratorieforening
Dansk Erhverv
Dansk Farmaceutisk Industri
Dansk Industri
Dansk Medicin Industri
Dansk Psykiatrisk Selskab
Dansk Selskab for Distriktpsykiatri
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Dansk Selskab for Sygehusapotekere
Megros (Foreningen af medicingrossister)
Mødrehjælpen
Parallelimportørforeningen af lægemidler
Pharmakon
PTU's RehabiliteringsCenter
Sygeforsikringen ”Danmark”
Statslige myndigheder m.fl.
Datatilsynet
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Erhvervsstyrelsen
Finansministeriet
Rigsrevisionen
Statens Serum Institut
Sundhedsstyrelsen
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kommunale parter m.fl.
Amgros
Danske Regioner
KL
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland