Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1431433_0001.png
Fra:
Mikael Jakshøj (mija) [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. december 2014 08:00
Emne:
Vedr. den nye aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2015-2018
Jeg henvender mig på vegne af Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark, som tilbyder evidensbaseret,
ambulant alkoholbehandling på 12 ambulatorier i hovedstadsområdet. Jeg skriver denne mail for at gøre
opmærksom på flere problemstillinger, der vil opstå som følge af den nye aftale om satspuljen på
sundhedsområdet for 2015-2018.
Som erhvervsdrivende fond er vi underlagt tilsyn af Erhvervsstyrelsen. Med den nye aftale om satspuljen
for sundhedsområdet, vil vi nu også blive underlagt tilsyn af Socialtilsynet, hvilket rejser nogle spørgsmål.
Ifølge loven om erhvervsdrivende fonde er det Erhvervsstyrelsen, som er fondsmyndighed, men ifølge
kriterium 8 i kvalitetsmodellen for socialtilsyn skal Socialtilsynet i fremtiden bl.a. føre tilsyn med, om det
givne tilbud har en fagligt kompetent ledelse. Denne observation skaber uklarhed om, hvor vidt
Erhvervsstyrelsen eller Socialtilsynet har forrang, f.eks. med hensyn til tilsyn af erhvervsdrivende fondes
ledelse.
Som vi ser det, fokuserer Socialtilsynets kvalitetsmodel generelt på tilsyn vedr. døgntilbud, hvor til alle
borgere er visiterede. Ambulant alkoholbehandling er et tilbud, som borgerne selv kan vælge både hvor de
er i behandling, og hvor længe de vil være i behandling. Fonden modtager således kun betaling, så længe
borgerne følger behandlingen. Samtidig er mange af vore patienter bidragende medlemmer til samfundet
med job, familie og netværk. Hvis vore patienter ikke er tilfredse med behandlingen, forlader de den.
Derfor er der flere kriterier i kvalitetsmodellen for socialtilsyn, som tilsyneladende er irrelevante i forhold til
tilsyn af f.eks. Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmarks arbejde:
-
Kriterium 6 og 7 vedr. tilsyn til forebyggelse af magtanvendelse og overgreb er ikke relevante for
f.eks. vores tilbud, da der i forbindelse med vores alkoholbehandling er tale om et tilbud, som
patienterne frivilligt opsøger og som de kan enhver tid kan forlade.
Mange af vore patienter har allerede job eller er under uddannelse, hvorfor det ikke er relevant at
en erhvervsdrivende fond som vores skal underlægges kriterium 1 og 2 vedr. krav til borgernes
uddannelse og sociale engagement i samfundet.
Tilbud vedr. ambulant alkoholbehandling kan til enhver tid afbrydes af patienten. Hvordan skal et
ambulant tilbud som vores kunne få ført tilsyn med borgernes trivsel i behandlingen, når de til
enhver tid kan vælge at afbryde behandlingen, som nævnt i kvalitetsmodellen for socialtilsyns
kriterium 5.a.? Dette kriterium bærer præg af, at være målrettet døgnbehandlingstilbud, hvilket
ambulante tilbud som vores i sagens natur ikke er.
-
-
Jeg håber, at jeg med de ovennævnte eksempler har fået italesat de problemer, den nye aftale om
overdragelse af tilsyn til Socialtilsynet medfører. Jeg håber derfor, at satspuljeordførerne på
sundhedsområdet vil overveje at tage en fornyet debat om forrang af tilsyn.
Venlig hilsen
Mikael Jakshøj
Direktør
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 2/12-14 Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark vedr. den nye aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2015-2018
1431433_0002.png
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark
Peter Bangs Vej 1, bygning 8, 4. sal
DK 2000 Frederiksberg
Tlf.nr:
dir.nr.
mobilnr:
mail:
internet:
39 455 455
39 455 460
20553170
[email protected]
www.laenken.dk