Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
København, den 21. november 2014
Udfordringer vedr. ventetider til psykologbehandling og sundhedsforsikring
Dansk Psykolog Forening er blevet opmærksom på det brev, som Forsikring og Pension har sendt til Folke-
tingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg d. 11. november 2014.
Vi hilser velkomment, at de private forsikringsselskabers brancheorganisation følger op på problematik-
ken, hvor en række sammenfaldende omstændigheder har medført, at der i dag ikke er lige adgang til
psykologbehandling med offentlig tilskud.
Vi ønsker at benytte lejligheden til, over for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, at beskrive og doku-
mentere problemstillingen, redegøre for vores synspunkter samt fremsætte vores løsningsforslag.
I brevet fra Forsikring og Pension tages Dansk Psykolog Forening til indtægt for tre budskaber:
1. Forsikringsselskaberne ”har en fidus, hvor de snylter på det offentlige og udnytter det offentlige sygesik-
ringstilskud”.
2. Sundhedsforsikringspatienter kommer foran i psykologkøen.
3. Det er forsikringsselskabernes skyld, at det kan være vanskeligt at få en tid hos en psykolog med yder-
nummer sidst på året.
Det første budskab har vi ikke været afsendere på, og vi ønsker derfor naturligvis ikke at blive taget til ind-
tægt for det. De to andre budskaber vil vi nuancere og dokumentere i dette brev.
Hos Dansk Psykolog Forening har vi to bekymringer:
1. Der har været en stigning i ventetider, særligt på angst- og depressionsbehandling hos psykolog
med henvisning fra egen læge, og sidst på året må mange psykologer afvise klienter, fordi de har
ramt omsætningsloftet.
2. Mange psykologer med ydernummer presses af forsikringsselskaberne til at indgå særlige aftaler,
og dermed kommer de forsikrede klienter ofte foran i køen. Omvendt må folk uden privat sund-
hedsforsikring vente længere.
Vi giver ikke forsikringsselskaberne skylden for den stigende ventetid. Til gengæld mener vi, at de presser
vores medlemmer til at lade forsikringskunderne komme foran i køen, hvilket er alvorligt i det, at vores
sundhedsvæsen bygger på lige adgang til behandling, hvilket også fremgår af sundhedslovens § 2.