Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1422780_0001.png
18-11-2014
YDELSESSTYRING I PSYKIATRIEN
DANSK SYGEPLEJERÅD, FORETRÆDE FOR
SUNDHEDSUDVALGET, D.18. NOVEMBER 2014
HVAD ER YDELSESSTYRING
Styringsmodel baseret på afgrænsede ”ydelser” dvs. pleje og behandlingstiltag i
psykiatrien. En ydelse kan eksempelvis være en samtale med en patient, en
udskrivning
Ydelsesstyring benyttes i varierende omfang og i forskellige udformninger i alle 5
regioner
Der i alle 5 regioner eksempler på, at ydelserne bliver opgjort helt ned på
personniveau, og at der på personniveau opstilles et måltal
Ydelsesstyringen betyder, at den enkelte afdeling / afsnit / enhed eller
sundhedsperson skal nå et bestemt antal ydelser indenfor en afgrænset periode
f.eks. en måned
2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422780_0002.png
18-11-2014
UDFORDRINGER
RESULTAT FRA DSR’S UNDERSØGELSE BLANDT
SYGEPLEJERSKER ANSAT I PSYKIATRIEN (1)
3
UDFORDRINGER
RESULTAT FRA DSR’S UNDERSØGELSE BLANDT SYGEPLEJERSKER
ANSAT I PSYKIATRIEN (2)
4
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422780_0003.png
18-11-2014
UDFORDRINGER
CITATER FRA UNDERSØGELSE BLANDT SYGEPLEJERSKER ANSAT I
PSYKIATRIEN (1)
” Det stiller vores patienter rigtig dårligt, at hvis de ikke dukker op, - ja så kan de
risikere at blive afsluttet, da de ikke passer ind i ydelsesræset”.
”I børne- og ungdomspsykiatrien har vi en stor udfordring i forhold til
ydelsesregistrering, idet samtale med forældrene uden barnets deltagelse ikke
tæller som en ydelse. Det tæller heller ikke som ydelse, hvis der afholdes
netværksmøde eller lign, hvor barnet ikke deltager. Til de forældresamtaler og det
netværksarbejde vi laver, er det oftest kontraindiceret at have børn med. Det er
ganske enkelt "voksensnak””.
5
UDFORDRINGER
CITATER FRA UNDERSØGELSE BLANDT SYGEPLEJERSKER ANSAT I
PSYKIATRIEN (2)
”Det er et problem, at meget fagligt relevant arbejde ikke tæller som en ydelse.
Eks. telefonkontakt. Ydelses krav tilsidesætter i høj grad faglig erfaring.
Ydelseskrav nedsætter relevant faglig udvikling da det synes kun at tælle hvad
der giver ydelser”
” De svageste patienter bliver tabt på gulvet, når den enkelte medarbejder
risikerer at blive kaldt til samtale hos lederen pga. for lavt ydelsestal”
”Jeg oplever konstant (dagligt) pres, fordi jeg ikke kan leve op til at have fire af de
"rigtige" ydelser dagligt. "Rigtige" ydelser er her defineret som "face to face-
kontakt" med patienter. Der er så mange sygeplejefaglige opgaver som ikke
"tæller" i ydelsesregistreringen, men som jeg skal (og vil) udføre for de patienter,
jeg er tilknyttet”.
6
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422780_0004.png
18-11-2014
MULIGE LØSNINGER
Kvalitetsmål – også i psykiatrien
Dialog med fagpersoner om relevante mål
Målene skal følges op af synlig, tidstro data, så personalet kan følge med i
afdelingens udvikling f.eks. er vi blevet bedre til at få styr på patienternes
medicinering, har vi nået de individuelle mål for flere af vores patienter
Tænk psykiatrien med ind i de nuværende overvejelser om kvalitetsmål i
somatikken – men lad ikke processen trække i langdrag
De økonomiske incitamenter skal understøtte de nye kvalitetsmål
Forslag: En økonomisk ramme betinget af bl.a. populationen og justeret på
baggrund af udviklingen i opfyldelsen af kvalitetsmålene
7
4