Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1486762_0001.png
Ministeriet for Børn, Ligestilling
Integration og Sociale Forhold
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dansk Blindesamfund
Landsforening af blinde
og svagsynede i Danmark
Taastrup, 15.01.2015
J.nr. 2014 – 1100
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og
forskellige andre love (Tildeling af ydelser til voksne med funktionsnedsættelse eller
sociale problemer ud fra målgruppetilgang, krav om udredning og handleplan i
komplekse sager, samling af visse ydelser i en tilbudsvifte m.v.)
Dansk Blindesamfund takker for muligheden for at kunne komme med sine bemærkninger til
revision af voksenbestemmelserne i Serviceloven, som blev fremsendt ved brev af 9.
I Dansk Blindesamfund kan vi generelt tilslutte os de bemærkninger, som er fremsendt af
Danske Handicaporganisationer, idet disse også er udtryk for den utilfredshed med
lovpakken, som Dansk Blindesamfund deler.
Herudover ønsker Dansk Blindesamfund at fremkomme med følgende bemærkninger:
Vi finder indledningsvis anledning til at anføre, at vi siden efteråret 2013 har deltaget i
drøftelser om en ændring af nævnte del af Serviceloven. Forudsætningerne – som vi
opfattede dem - var at der blandt andet skulle skabes en forenkling af en række
bestemmelser og også en standardisering, der dels kunne betyde en afbureaukratisering af
procedurer ved vurdering af visse ansøgningstyper til kommunerne, dels derved at sikre en
hurtigere og smidigere behandling af en række sagstyper med en afkortning af
sagsbehandlingstiden til følge.
I lyset af det seneste års massive forringelser gennem lovgivning fremsat og vedtaget på
social- og undervisningsministeriernes område på det mest specialiserede område, som vi
tidligere har taget kraftig afstand fra, var det dog vores forventning, at de drøftelser, som er
gået forud for det aktuelle lovforslag, dog kunne forventes at være mere afbalanceret og
Blekinge Boulevard 2 – 2630 Taastrup – Telefon 38 14 88 44
Fax 38 14 88 00 – CVR 18 20 39 28 – Reg.nr. 2191 Kontonr. 8195604437
E-mail [email protected] – Internet www.blind.dk
Protektor: Alexandra, grevinde af Frederiksborg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herved tage hensynet til borgernes tarv i betragtning i videre grad end nuværende praksis er
udtryk for.
En samlet gennemgang af lovforslaget med bemærkninger viser imidlertid desværre, at
nævnte forventninger ikke på nogen måde er blevet opfyldt. Det er således ikke borgernes
behov og situation, som er bærende i forhold til det fremsatte forslag, men, som vi ser det,
udelukkende kommunernes ønsker og økonomiske dagsorden. Det finder vi særdeles
uheldigt, meget ensidigt og dybt bekymrende for borgernes retssikkerhed.
En nøje gennemgang af lovforslagets bemærkninger demonstrerer for os at se, at den
foreslåede revision baserer sig på ministeriel skrivebordstænkning og ikke på virkeligheden,
som den rent faktisk manifesterer sig i de enkelte kommuner i samspillet med de berørte
borgere. Det er således betegnende for den samlede lovtekst og bemærkningerne hertil, at
der – side efter side – fremkommer påstande, som er af meget generel karakter, og derfor
ikke relaterer sig til konkrete situationer og eksempler. Dette indebærer efter vores opfattelse,
at bemærkningerne – de generelle og de specielle - ikke på en konstruktiv og operationel
måde bidrager til en uddybning eller fortolkning af lovforslaget, men blot uspecifikt gentager
det, som lovteksten allerede udtrykker.
Vi finder således, at nærværende lovforslag i det hele – især i lyset af bestemmelserne af
afgørende betydning for eksempelvis borgere med et synshandicap - er udtryk for en
uacceptabel lovgivningsmæssig arbejdsindsats, som i bedste fald i endnu højere grad end
hidtil vil give kommunerne adgang til fakultative beslutninger og ukontrollerede
skønsmæssige afgørelser uden mulighed for rekurs, og dermed undergrave de
retssikkerhedsmæssige garantier, som – i hvert fald formelt – ligger i klagesystemet på det
sociale område.
Retssikkerhedsmæssige betragtninger – kap. 15 m.fl.:
Dansk Blindesamfund noterer sig med største bekymring, at den påståede pædagogiske
anvisning vedr. kategorisering af borgere med en funktionsnedsættelse åbner op for en
uforudsigelig, men samtidig potentielt rigid proces, som ikke forudsætter den individuelle,
konkrete og helhedsorienterede vurdering, som efter Dansk Blindesamfunds opfattelse bør
ske i forhold til hver enkelt borger. At afgørelsen om kategorisering tillige ikke i sig selv kan
rekurreres, er et klart brud på basale retssikkerhedsmæssige principper. Ganske vist anføres
det i bemærkningerne, at en sådan kategorisering allerede foregår, men det er os bekendt
ikke sket på den facon, som der nu lægges op til.
Det er også blandt andet under en teknisk gennemgang af lovpakken gennemført af
ministeriet anført, at en borgers konkrete ansøgning om en ydelse, et hjælpemiddel m.v. kan
påklages, selv om ansøgningen i princippet indebærer en ”overskridelse” af kommunens
afgørelse om kategorisering. Hertil skal vi anføre, at det må forekomme bekymrende, og
muligvis med uoverskuelige konsekvenser, såfremt der i en tvist om en ansøgning opstår
uenighed om, hvorvidt en borger er kategoriseret i fx gruppe 1 (forslagets kap. 15), mens
borgeren eksempelvis er af den opfattelse, at pågældende rettelig hører til under gruppe 3
(kap. 15-17).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det noteres med bekymring, at kap. 15-tilbud alle er fakultative (kan)-bestemmelser, som
kommunen har valgfrihed til at tilbyde. Den forskelsbehandling og variation i serviceniveau,
som vi allerede i dag – og i en årrække – har kunnet iagttage, vil kun blive stimuleret af
nævnte valgfrihed for kommunen. I dag er det mere reglen end undtagelsen, at fx en borger
med et alvorligt synshandicap i A kommune er fundet berettiget til bevilling af fx
merudgiftsydelse, ledsagerordning og hjælpemidler, men at samme borger ved tilflytning til B
kommune kun findes berettiget til fx synskompenserende hjælpemidler.
Med fremlagte lovforslag vil denne praksis, som er udtryk for en forudsigelig
forskelsbehandling fra kommune til kommune, fortsætte, nu bare på basis af en legitimitet via
lovtekst.
Kategoriseringen – en uforudseelig retstilstand for personer med et synshandicap –
forslagets § 79
Med udgangspunkt i de forhold, som er gældende for borgere med et alvorligt synshandicap,
synes den tredelte kategorisering eksplicit at lægge op til en helt uholdbar situation.
Dansk Blindesamfund er af den opfattelse, at enhver blind eller alvorligt svagsynet person i
princippet vil opfylde kriterierne for at blive henvist til gruppe 3, og at denne gruppe af
borgere i det hele skulle kunne kræve tilgang til samtlige tilbud, bistand og
bevillingsmuligheder, som er opregnet i kap. 15-17.
Imidlertid kan der være god grund til, med den dagsorden, der synes at drive det fremsatte
lovforslag, at frygte, at kategorisering af borgere med et alvorligt synshandicap fremover vil
blive differentieret i endnu højere grad end hidtil. Igen vil vi påpege, at den
målgruppekategorisering, som forslaget lægger op til, kun vil lægge op til en yderligere
differentiering og forskelsopfattelse i de enkelte kommuner af, hvad der er en ”lettere
funktionsnedsættelse” og hvad der er en ”svær funktionsnedsættelse”. Den
funktionsnedsættelse, som i A kommune vurderes til kategori 1, kan meget vel blive vurderet
til en kategori 2 eller 3 funktionsnedsættelse i B kommune. Dette er efter vores opfattelse
endnu et anslag mod borgerens retssikkerhed og man risikerer at Danmark vil blive et land,
hvor borgere med funktionsnedsættelse vil være tvunget til at flytte til den / de kommuner,
hvor borgerens behov for hjælp og støtte bedst opfyldes.
Dansk Blindesamfund stiller derfor spørgsmål til hvilke af nedenstående eksempler, der vil
blive kategoriseret til at have:
. en lettere funktionsnedsættelse,
. have få, afgrænsede og relativt enkle hjælpebehov, og hvor en udredning ikke er nødvendig
eller
. have en varig og/eller betydelig funktionsnedsættelse, som har ”komplekse og betydelige
problemstillinger”?
Eksempel 1:En tyve-årig blind person, som har afsluttet en ungdomsuddannelse og herefter
skal rådgives om fremtidsmuligheder i forhold til videreuddannelse, job på ustøttet eller
fleksjob vilkår. Pågældende har erhvervet sig blindekompenserende færdigheder (brug af
punktskrift, ADL, mobility m.v.), men risikerer at havne på kontanthjælp. Pågældende står for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at skulle flytte hjemmefra og dermed i gang med en ny og ukendt tilværelse i anden by, end
hvor primærfamilien bor og på så selvstændig vis som muligt.
Eksempel 2: En stærkt svagsynet borger har inden synsnedsættelsen arbejdet i en stilling på
ordinære vilkår, men har nu mistet en stor mængde færdigheder, som skal genskabes i kraft
af en rehabiliterende indsats. Pågældende er familiefar med hustru og børn.
Eksempel 3: En blind borger, som har en ansættelse i en offentlig virksomhed, som
pågældende håndterer tilfredsstillende i kraft af færdigheder erhvervet igennem mange års
træning og øvelse. Pågældende har nu behov for at søge nye synskompenserende
hjælpemidler til brug i hjemmet.
Eksempel 4: En 72-årig borger, som har mistet det meste af synet og nu skal erhverve
kompenserende færdigheder, lære at lave mad, finde rundt i nærmiljøet, skal erhverve
færdigheder i brug af moderne IKT teknologi med kompenserende redskaber (herunder at
håndtere sin elektroniske postkasse og obligatorisk digital selvbetjening).
Eksempel 5: En blind borger på 80 år, som har været synshandicappet i mange år, som nu
har mistet sin seende ægtefælle og nu skal lære at klare sig på egen hånd. Pågældende er
siden ægtefællens bortgang, ligeledes blevet meget isoleret og ensom, da pågældende ikke
tør forlade hjemmet uden ledsagelse.
Eksemplernes antal og variationernes mængde er langt mere omfattende, end de
ovennævnte fem eksempler.
Svaret på ovennævnte spørgsmål vil være helt individuel og konkret og afhænge af den
enkelte persons livsforløb, aktuelle situation m.v. Imidlertid vil pågældende efter Dansk
Blindesamfunds opfattelse have behov for ledsagelse, visse hjælpemidler, godtgørelse af
merudgifter m.v., uanset hvilken af de personer, man fokuserer på (idet ledsagelse
naturligvis, som reglerne pt. er udformet, ikke giver personer over 67 år adgang til ledsagelse
– hvilket vi – principielt og udtrykt ved tidligere lejlighed - finder uheldigt og uhensigtsmæssigt
og som udtryk for en aldersdiskrimination).
Vi havde håbet på, at en revision af Serviceloven ville indebære en ophævelse af den
aldersgrænse for bevilling af ledsagerordning, jf. nuværende lov § 97, som udelukker alle
borgere over folkepensionsalderen fra denne ydelse. Det er et faktum, at en stor grad af
synshandicappede borgere i Danmark netop er borgere, som har fået deres alvorlige
synsnedsættelse i en høj alder, og dermed er folkepensionister. Denne store gruppe af
borgere har i meget høj grad behov for at kunne få hjælp i form af seende ledsagelse, da
relativt mange af disse borgere ikke er i stand til at færdes uden for eget hjem uden
ledsagelse. At imødekomme et sådant ønske ville bryde isolation og eksklusion og leve op til
hjemmehjælpskommissionens anbefalinger og den foreslåede præcisering af princippet om
hjælp til selvhjælp og et værdigt liv i nærsamfundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hjælpemidler – indførelse af skøn under regel §§ 96 m.fl.
Det havde – som tidligere nævnt – været Dansk Blindesamfunds forventning, at man ved
revisionen af voksenbestemmelserne havde haft intentioner om at lette det bureaukratiske
tryk og sikre en langt mere smidig og hurtig sagsbehandling, end mange borgere oplever i en
række kommuner i forhold til oplagte situationer, som ikke formodes at kræve en udredning,
fordi forløb, status og behov er uomtvistelige (statisk eller progredierende forløb).
Som vi læser de nye hjælpemiddelbestemmelser, er disse intentioner stort set ikke
imødekommet, idet kommunerne får mulighed for at undgå den konkrete og individuelle
vurdering af den enkelte borgers behov i tilfælde, hvor kommunen, jf. § 96, stk. 3, kan
beslutte, at hjælpemidler skal være af en vis værdi og leve op til den lokalt fastsatte
kvalitetsstandard og leveres af bestemte leverandører. Borgerens valgfrihed begrænses af
stk. 5, i de tilfælde hvor kommunen er af den opfattelse, at man kan levere et hjælpemiddel,
som er lige så godt som og fuldstændig identisk med det, som borgeren ønsker at få bevilget.
For det første vil borgerens subjektive oplevelse af at føle sig bedre tilpas blive tilsidesat. For
det andet vil leverandøraftaler, jf. § 96, stk. 4, føre til, at borgeren er henvist til enten at
modtage det nævnte hjælpemiddel (jf. stk. 3) eller modtage et beløb svarende til den værdi,
hjælpemidlet repræsenterer. Derved udelukkes borgeren fra at kunne dokumentere sit
særlige behov, fordi der ikke i sådanne situationer eksisterer en forudsætning om en konkret
og individuel vurdering endsige afprøvning af bedst egnet hjælpemiddel.
I den nuværende lovgivnings § 112 om hjælpemidler eksisterer allerede en ”frit valg
mulighed” for borgeren til at vælge et andet og eventuelt dyrere hjælpemiddel end det tilbud,
som kommunen finder, er bedst egnet og billigst, hvis hjælpemidlet tjener samme formål.
(Borgeren forventes i sådanne tilfælde selv at udrede prisdifferencen). Her er det borgeren,
der suverænt bestemmer, om han/hun vil gøre brug af sin ”frit-valg” mulighed, hvor
lovforslaget lægger op til, at det fremover skal være den kommunale myndighed, der får ”frit
valg” muligheden. Atter et eksempel på en bekymrende underminering af borgerens
retssikkerhed.
Når den konkrete, individuelle vurdering erstattes af den standardløsning, som kommunen
har valgt i sin lokale kvalitetsstandard på det pågældende område, ophæver man derved
tillige delvis kompensationsprincippet og indfører samtidig ad ”bagdøren” en slags
egenbetaling i form af differencen mellem kommunens standardløsning og den løsning, som
bedst antages at imødekomme borgerens behov.
Tilbudsviften, lovforslagets §§104
I medfør af lovforslagets § 104 har kommunen en såkaldt tilbudsvifte til rådighed, hvor man,
jf. stk. 1, frit kan foretage substitution.
Blandt de 12 opregnede valgmuligheder fremstår som nr. 12 en residualmulighed, hvis
omfang og karakter er helt ubeskrevet – og altså slet ikke konkretiseret eller afgrænset i
bemærkningerne til lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunen vil eksempelvis i medfør af § 104, stk. 2, vilkårligt kunne anvise en person med et
synshandicap aktivitets- og samværstilbud efter nr. 8 i stedet for beskyttet beskæftigelse efter
nr. 7, uanset borgerens konkrete ønske.
Kommunen vil også kunne beslutte, at en person efter en alvorlig synsnedsættelse skal
modtage et midlertidigt botilbud efter nr. 9 i stedet for at få tilpasset hjemmet efter sine
synsmæssige ændrede forudsætninger, jf. nr. 11, selv om en sådan løsning på sigt vil være
meget mere omkostningskrævende end den mere komplicerede individuelle tilpasning af
hjemmet. Men her kan regnestykket jo påvirkes af, at der henstår ledige pladser i et botilbud,
som kan skabe en bedre balance i kommunens regnskab, såfremt den udnyttes i stedet for at
henstå som en ubesat plads, som koster penge!
Denne frie adgang til substitution er endnu et eksempel på den forringelse af
retssikkerheden, som lovforslaget desværre i vidt omfang er udtryk for.
Konkluderende finder Dansk Blindesamfund
. at selve lovreglerne er særdels komplicerede og i endnu hørere grad end tidligere ikke vil
kunne forstås / rettighederne overskues af borgeren
. at retssikkerheden på en række områder er forringet
. at kategoriseringsbestemmelsen i lovforslagets § 79 enten er en ”pædagogisk øvelse”, som
ikke hører hjemme i lovgivningen, eller har andre og uoverskuelige konsekvenser for
borgernes retssikkerhed, som ikke klæder dansk socialret og tillige skaber en helt
uforudsigelige usikkerhed om borgerens ret til at søge om ydelser inden for en anden
kategori, end pågældende er blevet tilkendt af kommunen
. at konstruktionen med en tilbudsvifte med substitutionsret kan skabe utryghed for borgeren,
men vil kunne give kommunerne en hidtil ukendt og utøjlet valgfrihed, som kan føre til
tildeling af ydelser/bevillinger, der strider imod borgerens ønsker, kan være mere
komplicerede, men mindre omkostningstunge
. at tilbudsviften er udtryk for et ønske om at reducere omkostningerne mere end at sikre en
forenkling af bestemmelserne
. at kategoriseringen fører til, at borgere med en alvorlig og varig funktionsnedsættelse, som
et synshandicap, havner i en lettere kategori og dermed berøves muligheden for med
rimelighed at kunne forvente et positivt udfald på en ansøgning om en ydelse, som er tillagt
borgere med mere komplekse behov
. at hele revisionen (lovpakken) er unødvendig, hvis retstilstanden, som det påstås bl.a. i de i
øvrigt meget ukonkrete bemærkninger – stort set er uændret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486762_0007.png
Derfor skal Dansk Blindesamfund på det kraftigste opfordre Socialministeriet til at tage hele
lovforslaget af bordet og indgå i mere afbalancerede forhandlinger med Dansk
Blindesamfund og andre handicaporganisationer for at komme frem til eventuelle revisioner
af reglerne, der også indebærer lempelser, en lettelse for borgerne og en reel og
hensigtsmæssig afbureaukratisering i de lokale forvaltninger.
Med venlig hilsen
John Heilbrunn, næstformand