Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Kære Manu Sareen og Mette Frederiksen,
I går, søndag den 11.01.2015 havde vi alarm opkald på Hotline 116 000.
Der er vedhæftet kopi af Falck's alarm rapport.(Anonymiseret)
Falck, som besvarer opkald udenfor vores åbningstid, modtager et alarmopkald fra en far, hvis
7
årige søn er forsvundet.
Falck kontakter
undertegnede og politiet.
Jeg kontakter straks faderen og får oplyst, at der er
tale om en 7 årig dreng, der angiveligt er
dansk statsborger.
Han går på den internationale skole i København. Moderen har taget drengen
med til Berlin, hvorfra moderens familie har hentet ham og angiveligt ført ham til området omkring
Weimar i Tyskland.
Faderen har kontaktet dansk politi, som oplyser ham om at han selv skal kontakte tysk politi!
Jeg kontakter derfor udenrigsministeriet, som ikke ved, hvad man skal gøre i sådan en
situation og da jeg nævner den nye Hotline i ministeriet vil de undersøge det og ringe tilbage.
I mellemtiden finder jeg selv ud af, hvilket nummer man kan ringe til, kontakter dette og får
at vide at faderen kan ringe i dag (mandag) Kl. 9!
Jeg kontakter igen faderen og har adskillige samtaler med ham for at berolige ham, jeg har også
kontakt til moderen.
Der er nu blevet indgået en aftale om, at begge forældre kommer i morgen
(tirsdag d. 13.01.2015)til en samtale i Hotline 116 000’s Call center, hvor det skal drøftes
hvordan de bedst muligt kan samarbejde omkring sønnen.
Hotline 116 000 tilbyder således nogle muligheder som ministeriets hotline ikke gør,
vi har
psykologer og andre fagfolk tilknyttet, som kan håndtere et helt forløb uanset tidspunkt på døgnet.
Desuden har vi mulighed for at tilbyde personlige samtaler, i lighed med den, der vil finde sted i
morgen.
Vi har tidligere kontaktet jer og jeres respektive ministerier i forbindelse med Hotline 116
000. Dels for at etablere et samarbejde omkring de ramte familier og dels for at ansøge om
midler til at opretholde denne service. Alle forsøg har til dato været forgæves!
Hotline 116 000 er en EU udbudt service som har været operationel i Danmark siden 2009.
Vi har de sidste 3 år modtaget midler gennem Daphne projektet således at vi kunne udvikle et Call
center samt orientere den danske befolkning om denne service.
Undertegnede, har været initiativtager til at få særnummer serien: 116XXX oprettet i EU regi.
Det er det samme nummer børn og unge kan benytte overalt i Europa.
116 111 nummeret er et Helpline nummer som Børns Vilkår betjener.
116 006 er det nummer som Offerrådgivningen betjener.