Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1430365_0001.png
§ 18-REDEGØRELSEN
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
MED FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGER
En kvantitativ analyse af
kommunernes fordeling af § 18-midler
- udarbejdet af Ankestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0002.png
KOLOFON
§ 18-redegørelsen
Udgivet af Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold, december 2014
Redaktion:
Ankestyrelsen
ISBN.: 978-87-7546-521-7
Layout: Skabertrang | Silkeborg Bogtryk
Publikationen findes kun i
en elektronisk udgave.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
RESUMÉ
2
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
UDBETALT § 18-STØTTE OG STATSTILSKUD 2009-2013
FORSKEL MELLEM KOMMUNERNE
UDVIKLINGEN I DEN UDBETALTE STØTTE
UUDNYTTEDE § 18-MIDLER
ANDEN ØKONOMISK STØTTE
4
6
7
7
9
11
13
3
DE STØTTEDE FRIVILLIGE AKTIVITETER OG FORENINGER
3.1 MÅLGRUPPER FOR AKTIVITETERNE
3.2 DEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE AKTIVITETER,
FORENINGER OG ORGANISATIONER
3.3 HAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?
3.4 KOMMUNERNES ANVENDELSE AF DOKUMENTATION
16
17
18
19
19
*
BILAG
BILAG 1 STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODE
BILAG 2 UDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD MED VIDERE 2013
BILAG 3 UDVIKLINGEN I UDBETALT STØTTE OG ANVENDTE TILSKUD 2009-2013
I LØBENDE PRISER
BILAG 4 INDBERETNINGSSKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE 2013 EFTER
LOV OM SOCIAL SERVICE § 18
20
21
22
25
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0004.png
1
RESUMÉ
§ 18-redegørelsen er Ankestyrelsens årlige status for kommu-
nernes støtte til det frivillige sociale arbejde.
Det frivillige sociale arbejde i kommunerne omfatter en lang
række foreningsbårne aktiviteter for ældre, socialt udsatte
børn og voksne, psykisk syge og handicappede med videre.
Kommunerne kan støtte den frivillige indsats på flere må-
der. Kommunerne kan efter servicelovens § 18 yde direkte
økonomisk støtte til det frivillige sociale arbejde. Herudover
støtter de fleste kommuner den frivillige indsats med anden
økonomisk støtte – fx støtte til frivilligcentre eller projekter
og arrangementer, der vedrører bestemte forvaltningsområ-
der. Endelig støtter hovedparten af kommunerne det frivil-
lige sociale arbejde med andre former for støtte end økono-
misk tilskud – fx lokaler eller hjælp til sekretariatsbistand og
annoncering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0005.png
KOMMUNERNE UDBETALTE I 2013 MERE I § 18-STØTTE
END DE MODTOG I BLOKTILSKUD FRA STATEN
Staten udbetalte i 2013 via bloktilskuddet 155,8 mio. kr. til
kommunerne til brug for det frivillige sociale arbejde. Der er
ikke noget lovkrav om, at kommunerne præcist skal anvende
dette tilskud til det frivillige sociale arbejde, men med §
18-redegørelsen følges der årligt op på, hvor meget kommu-
nerne har brugt på området.
I 2013 udbetalte kommunerne samlet set 159,8 mio. kr. sva-
rende til 4 mio. kr. mere, end de modtog via bloktilskuddet. Af
det samlede antal kommuner har knap 40 procent udbetalt
mere i § 18-støtte, end de modtog i bloktilskud.
Det er andet år i træk, at kommunerne samlet anvender
mere på det frivillige sociale område, end der er udbetalt via
bloktilskuddet.
9 UD AF 10 KOMMUNER STØTTER OGSÅ DET FRI-
VILLIGE SOCIALE ARBEJDE PÅ ANDEN MÅDE
Ni ud af ti kommuner ydede desuden andre former for støtte
end direkte økonomisk støtte. Det kan fx være adgang til
brug af lokaler, hjælp til sekretariatsbistand, annoncering og
konsulentbistand.
DEN FRIVILLIGE INDSATS RETTER SIG OFTEST MOD
ÆLDRE
Kommunerne støttede i alt 5.541 frivillige sociale aktiviteter i
2013, heraf var ældre målgruppen for 35 procent af aktiviteter-
ne, sygdomsgrupper udgjorde 16 procent af de støttede akti-
viteter, og 12 procent af aktiviteterne var målrettet børn, unge
og familier. Derudover blev der også givet støtte til aktiviteter
for sindslidende, flygtninge og indvandrere med videre.
5.400 FORENINGER MODTOG HVER I GENNEMSNIT
KNAP 30.000 KR.
I gennemsnit modtog de 5.386 foreninger, der modtog støtte
til en eller flere aktiviteter, knap 29.666 kr. i støtte i 2013, hvil-
ket er en stigning i forhold til 2012. Kommunerne støttede i
høj grad foreninger, som også tidligere har modtaget støtte.
I 2013 havde knap 83 procent af de støttede foreninger også
tidligere modtaget støtte.
KOMMUNERNE UDBETALTE 76,2 MIO. KR. I ANDEN
ØKONOMISK STØTTE
Kommunerne udbetalte derudover i alt 76,2 mio. kr. til frivil-
lige aktiviteter i anden økonomisk støtte end den, de udbe-
talte i henhold til servicelovens § 18.
FIGUR 1.1
Statstilskud og udbetalt støtte efter § 18, 2009-2013 (faste priser 2013-niveau).
170
160
150
140
130
120
110
100
2009
2010
Udbetalt § 18-støtte
2011
2012
2013
Modtaget i statstilskud
LOV OM SOCIAL SERVICE
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter retningslinjer for kommunalbestyrelsens indsendelse af redegørelser om
den lokale udvikling i det frivillige sociale arbejde og retningslinjer for den centrale opfølgning.
RESUMÉ
l
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0006.png
2
STØTTEN TIL DET
FRIVILLIGE SOCIALE
ARBEJDE
Staten udbetaler hvert år, via det kommunale bloktilskud, et
tilskud til det frivillige sociale arbejde i kommunerne.
Kommunernes opgave er blandt andet at samarbejde med
de frivillige sociale foreninger og at medvirke til at støtte og
styrke det lokale frivillige sociale arbejde.
I lovgivningen er der ikke krav om, hvor stort et beløb kom-
munerne skal udbetale. Mange kommuner supplerer støtten
til det frivillige sociale arbejde via andre regler end service-
lovens § 18. Ud over støtte efter servicelovens § 18 yder 63
procent af kommunerne økonomisk støtte til indsatser eller
projekter, hvor den frivillige indsats indgår som del af aktivi-
teterne.
Endelig yder 90 procent af kommunerne andre former for
støtte end økonomisk støtte. Det kan være hjælp til lokaler,
sekretariatsbistand, konsulentbistand, annoncering eller
lignende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0007.png
2.1
UDBETALT § 18-STØTTE OG STATSTILSKUD 2009-2013
I 2013 udbetalte kommunerne 159,8 mio. kr. i støtte til det
frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket er 4
mio. kr. mere, end de modtog fra staten, og 1,3 mio. kr. mere
end der blev udbetalt i 2012, jf. tabel 2.1.
Københavns og Frederiksberg kommuner udbetalte 20,1
mio. kr. i støtte, svarende til knap 13 procent af den samlede
udbetalte støtte i 2013. Landets øvrige kommuner udbetalte
tilsammen 139,7 mio. kr.
TABEL 2.1
Udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstilskud i mio. kr. PL 2013.
2009
2010
2011
2012
2013
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
134,1
137,5
-3,4
126,8
137,5
-10,7
127,3
137,5
-10,2
135,5
137,5
-2,0
139,7
137,5
2,2
Københavns og Frederiksberg kommuner
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
I alt
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
156,7
155,8
0,9
149,6
155,8
-6,2
150,2
155,8
-5,6
158,5
155,8
2,7
159,8
155,8
4,0
22,6
18,3
4,3
23,0
18,3
4,7
22,8
18,3
4,5
23,0
18,3
4,7
20,1
18,3
1,8
Note: Tabellen viser udviklingen i bloktilskuddet og den udbetalte støtte fra 2009 til 2013 i faste priser. Støttebeløbet til det frivillige sociale arbejde er PL-reguleret i
forhold til udviklingen i modtaget statstilskud. Grundlaget – de faktiske beløb – der ligger til grund for beregningen kan ses i bilag 3. Grundet afrundinger er ”I alt” ikke
altid summen af de to øvrige.
2.2
FORSKEL MELLEM KOMMUNERNE
Der var i 2013 relativt store forskelle på, hvor meget de
enkelte kommuner udbetalte i tilskud til det frivillige sociale
arbejde pr. indbygger. Dette har også været tilfældet i de
foregående år. I 2013 varierede § 18-støtten fra knap 64 kr. pr.
indbygger i den kommune, der udbetalte mest, til lidt under
6 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbetalte mindst til
foreningerne, jf. kort 2.1.
Kommunerne i Region Syddanmark støttede i gennemsnit
med 35 kr. pr. indbygger, hvilket er det højeste beløb blandt
landets fem regioner. I Region Midtjylland støttede kom-
munerne i gennemsnit med lidt over 33 kr., kommunerne i
Region Nordjylland og Region Sjælland støttede i gennem-
snit med henholdsvis 27 kr. og 24 kr. pr. indbygger, mens kom-
munerne i Region Hovedstaden i gennemsnit udbetalte knap
24 kr. pr. indbygger til det frivillige sociale arbejde.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0008.png
KORT 2.1
§ 18-støtte til det frivillige sociale
arbejde i 2013 pr. indbygger.
STØTTE PR. INDBYGGER
Under 15 kr
15 - 24 kr.
25 - 34 kr.
35 kr. og derover
NORDFYN
8
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0009.png
2.3
UDVIKLINGEN I DEN UDBETALTE STØTTE
37 procent af kommunerne udbetalte mere til det frivillige
sociale arbejde i 2013, end de modtog via bloktilskuddet, jf.
tabel 2.2.
TABEL 2.2
Kommunernes udbetalte § 18-støtte, som andel af statstilskuddet. Procent.
2009
2010
2011
2012
2013
Kommuner i procent der anvender:
Under 25 procent
25-49 procent
50-74 procent
75-100 procent
Over 100 procent
I alt
2
21
31
14
32
100
4
26
24
16
30
100
4
26
21
21
28
100
3
25
18
18
36
100
2
20
16
24
37
100
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0010.png
KORT 2.2
Vækst eller fald – § 18 støtte i procent af
bloktilskud 2012-2013
ÆNDRING I % AF BLOKTILSKUD
Stigning over 10 procent
Stigning 0-10 procent
Fald 0-10 procent
Fald over 10 procent
NORDFYN
10
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0011.png
§ 18-STØTTE I STØRRE OG MINDRE KOMMUNER
Der er en tendens til, at de største kommuner udbetaler
mest i § 18-støtte.
De 7 største kommuner med over 100.000 indbyggere an-
vendte i 2013 i gennemsnit 131 procent af bloktilskuddet,
hvorimod de kommuner, der havde under 50.000 indbyggere
i gennemsnit udbetalte 78 procent af bloktilskuddet. For lan-
det som helhed udbetalte kommunerne 103 procent af det
tilskud, de modtog fra staten til § 18-støtte, til foreningerne,
jf. tabel 2.3.
TABEL 2.3
Udbetalt § 18-støtte og modtaget bloktilskud i 2013. Fordelt på kommunestørrelse målt i antal indbyggere.
Antal indbyggere pr.
kommune
100.000 og derover
75.000-99.999
50.000-74.999
Under 50.000
Hele landet
Antal
kommuner
7
10
19
62
98
§ 18-støtte
i 1.000 kr. pr. kom-
mune
57.690
30.339
27.803
43.948
159.780
Bloktilskud
i 1.000 kr. pr. kom-
mune
44.112
23.664
31.488
56.544
155.808
§ 18 støtte i pct. af tilskud
(gennemsnit)
131
128
88
78
103
2.4
UUDNYTTEDE § 18-MIDLER
Som tidligere anført er der ikke noget lovkrav om, hvor
mange midler kommunerne skal anvende på det frivillige
sociale arbejde, og det er således kommunerne selv der
afgør, hvorledes eventuelle ikke udnyttede budgetbeløb skal
anvendes. 42 kommuner har oplyst, at de har overført uud-
nyttede § 18 midler fra 2013 til 2014. Dette svarer stort set til
billedet i 2012, jf. figur 2.1.
FIGUR 2.1
Har kommunerne overført uudnyttede § 18-midler?
70
60
50
40
30
20
10
0
2009
2010
2011
2012
2013
Ja - har overført §18-midler
Nej - har ikke overført §18-midler
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0012.png
Hovedparten af de kommuner, der har overført § 18-midler
fra 2013 til 2014, er mindre kommuner.
En væsentlig årsag til, at kommunerne overfører uudnyttede
§ 18-midler til 2014, er, at kommunerne ikke har modtaget
nok ansøgninger, der opfylder de opstillede kriterier for at
modtage støtte. Ligeledes er det kommunernes vurdering,
at kvaliteten i en række af ansøgningerne ikke har været
tilfredsstillende, jf. tabel 2.4.
Herudover er der mange kommuner, der har overført §
18-midler til 2014, fordi projekter i 2013 er blevet forsinket, el-
ler foreningerne har tilbagebetalt midler på grund af mindre
forbrug.
Derudover er det i flere kommuner fast praksis at gemme en
såkaldt ”akutpulje” eller ”restpulje”, der kan søges løbende
hele året både til nye initiativer og til akut opståede behov.
Kommuner, der har denne praksis, får ikke altid brugt bevil-
lingen fuldt ud. De afsatte midler, der ikke anvendes, overfø-
res som hovedregel til det efterfølgende år.
TABEL 2.4
Årsager til at kommunen har overført uudnyttede § 18-midler.
2009
Procent
Manglende ansøgninger, der opfylder opstillede kriterier
Kvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillende
Andet
I alt
38
19
43
100
2010
Procent
30
13
57
100
2011
Procent
44
18
38
100
2012
Procent
37
10
53
100
2013
Procent
37
14
49
100
Note: Kategorien ”Andet” dækker over en relativt bred vifte af årsager, fx ”Foreninger havde søgt midler til aktiviteter der lå udenfor tildelingsrammerne” og ” Reste-
rende projekter var for dyre i forhold til restbeløb”.
Stort set alle de kommuner, der har overført uudnyttede §
18-midler til 2014, oplyser, at midlerne påtænkes anvendt
til frivilligt socialt arbejde, jf. tabel 2.5. Ud over at bidrage
til næste års pulje, er der nogle kommuner, der påtænker at
vægte særlige indsatser eller udviklingsprojekter i relation
til den frivillige sociale indsats i det kommende år. Enkelte
kommuner vælger også at anvende de overførte midler til
etablering af fx et frivilligsekretariat eller til finansiering af
driften af kommunens frivilligcenter.
TABEL 2.5
Hvad anvender kommunen de overførte uudnyttede
§ 18-midler til?
2013 Procent
Finansiering af frivilligcentre
Finansiering af frivilligkoordinator/
frivilligsekretariat
Andet
I alt
9
4
87
100
Note: Kategorien ”Andet” dækker over en relativt bred vifte af anvendelser, fx
”Udvikling af det aktive medborgerskab, både det frivillige, sociale arbejde som
det generelle medborgerskab” og ”Udviklingspulje, som har til formål at støtte
nye initiativer og aktiviteter indenfor frivilligt socialt arbejde”.
12
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0013.png
2.5
ANDEN ØKONOMISK STØTTE
Kommunerne har også indsendt oplysninger om den
samlede økonomiske støtte, der ydes ud over støtte efter
servicelovens § 18. Det kan fx være økonomisk støtte til
korterevarende projekter, bevillinger, der løber over flere
år, eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvalt-
ningsområder eller driftsområder. Det er et krav, at det frivil-
lige sociale arbejde er en væsentlig del af aktiviteten eller
indsatsen.
Kommunerne har samlet set udbetalt cirka 76 mio. kr. i støtte
udover § 18-støtten i 2013. Det svarer til, at hver kommune,
der udbetalte denne form for støtte, i gennemsnit udbetalte
1,2 mio. kr. til den frivillige sociale indsats ud over § 18-støt-
ten, jf. tabel 2.6.
TABEL 2.6
Har kommunen i 2013 støttet indsatser eller aktiviteter økonomisk, hvor den frivillige
sociale indsats indgår som en væsentlig del af aktiviteterne?
Antal
Ja
Nej
I alt
62
36
98
Procent
63
37
100
Mio. kr.
76,2
76,2
Gns. pr. kommune mio. kr.
1,2
0,8
Note: Tabellen viser økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst om i tabel 2.1 om støtte efter servicelovens § 18. Bilag 2 indeholder en kommunefordelt over-
sigt over de økonomiske tilskud udover § 18-støtten.
Det samlede støttebeløb på cirka 76 mio. kr. er et fald i
forhold til 2012, hvor der samlet blev udebetalt 81,9 mio. kr. i
anden økonomisk støtte end § 18-støtte.
SOCIALE CAFÉER OG VÆRESTEDER:
Aktivitets- og væresteder
Varmestuer og caféer
Brugerstyrede aktivitetscentre
Medborgerhuse
Drift og støtte til frivilligsteder
Tilskud til kvindekrisecentre
Seniorhuse og tilskud til forskellige senioraktiviteter
Driftsstøtte til væresteder for voksne udsatte
Støtte til ældre- og handicapforeninger
Sociale projekter og tilbud for ældre, sindslidende,
misbrugere og hjemløse
Klubordninger for psykisk udsatte
Løn og husleje i forbindelse med selvhjælp
Samarbejde med familier og institutioner om primært
børn med psykiske lidelser
INDSATSER OG AKTIVITETER DER MODTAGER
ANDEN ØKONOMISK STØTTE END § 18-STØTTE
De indsatser og aktiviteter, som kommunerne støtter ud
over servicelovens § 18, og hvor den frivillige sociale indsats
indgår som et væsentlig element, dækker en række områder.
Nogle af disse indsatser og aktiviteter vil i nogle kommuner
også kunne være omfattet af støtten efter servicelovens § 18.
Det er økonomisk støtte til fx:
SUNDHEDS- OG OMSORGSPROJEKTER:
Sundhedsfremmende projekter og samarbejde med
blandt andet patientforeninger
Bedre psykiatri
Tilskud til hospice
Omsorgsprojekter og aktiviteter for ensomme, socialt
udsatte, ældre og handicappede
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0014.png
Rådgivning og hjælp til personer udsat for seksuelt
misbrug og vold
Støtte til organisationer, der udfører frivilligt socialt
arbejde i relation til udsatte børn og voksne, hvor
årsagerne er misbrug, ensomhed og sygdom
Partnerskabsaftale om senioridræt
Idræt for socialt udsatte, frivillig motionsven-ordning,
sport for overvægtige børn
Busture for pensionister med svære handicaps
Motion og caféaktiviteter for kræftramte
ANDET:
Etablering af netværk
Støtte til selvhjælp
Rådgivning og vejledning
Madklub for socialt udsatte
Mentorordning for unge
Pårørendegrupper i psykiatrien
BYDELSPROJEKTER OG BOLIGSOCIALE INDSATSER:
Boligsociale integrationsprojekter
Integrationsarbejde i form af lektiehjælp med videre
Aktivitetscentre blandt andet for ældre, ældreklubber
Projekter om genhusning af hjemløse
Venneforeninger
Brugerråd
Projekt sundhed og trivsel i boligområder
Bilag 2 indeholder en kommunefordelt oversigt over udbeta-
ling af § 18-støtte. Derudover indgår også en oversigt over de
kommuner, der har oplyst det samlede økonomiske støttebe-
løb i 2013, der ligger ud over § 18-støtten.
LOKALER, SEKRETARIATSBISTAND OG ANDEN IKKE
ØKONOMISK HJÆLP
9 ud af 10 kommuner ydede i 2013 anden støtte end økono-
misk støtte; fx til lokaler, sekretariatsbistand, annoncering,
konsulentbistand og andet. Andelen af kommuner, der ydede
anden støtte end økonomisk støtte, har været stigende siden
2009, jf. tabel 2.7.
FRIVILLIGCENTRE OG KOORDINATORER
MED VIDERE:
Oprettelse og drift af frivilligcentre
Lokaler og aktiviteter
Løn til frivilligkoordinatorer samt deltidsansatte
TABEL 2.7
Har kommunen ydet andre former for støtte end kontant støtte?
2009
Procent
Ja
Nej
I alt
77
23
100
2010
Procent
86
14
100
2011
Procent
87
13
100
2012
Procent
90
10
100
2013
Procent
90
10
100
Den mest anvendte form for anden støtte end økonomisk
støtte er tildeling af lokaler til frivillige foreninger, jf. tabel
2.8.
14
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0015.png
TABEL 2.8
Andre former for støtte end økonomisk støtte.
2009
Procent
Lokaler
Sekretærbistand
Støtte til annoncering
Konsulentbistand
Andet
75
29
23
41
19
2010
Procent
74
40
27
43
20
2011
Procent
85
38
26
44
20
2012
Procent
83
34
29
48
19
2013
Procent
84
37
41
47
28
Note: 28 procent af kommunerne har under kategorien ”Andet” oplyst, at de har ydet støtte til fx ”Råd, vejledning, information med videre”, ”Udlån af bærbare pc’er”,
”Opbygning af hjemmeside” med videre. Denne andel er steget i forhold til 2012.
Det fremgår af tabel 2.8, at andelen af kommuner, der i 2013
ydede hjælp til lokaler samt konsulentbistand, er faldet
marginalt i forhold til 2012. Samtidig ses en mindre stigning
i andelen af kommuner, der yder støtte til annoncering og
sekretærbistand med videre.
Den ikke-økonomiske støtte går til aktiviteter og indsatser,
hvor den frivillige sociale indsats indgår som et væsentligt
element.
Der er flere kommuner, der støtter den lokale frivillige
sociale indsats via fagdage, åbent hus-arrangementer,
frivilligmesser, konferencer samt kompetenceudvikling og
kurser for frivillige. Mange kommuner tilbyder rådgivning,
bistand samt konsulent- og sekretariatsbistand til frivillige
foreninger og organisationer. Nogle kommuner fremhæver,
at de har ansat frivilligkonsulenter. Derudover hjælper flere
kommuner med trykning af materiale, markedsføring, PR
med videre, der synliggør og informerer om foreningerne og
organisationerne.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0016.png
3
DE STØTTEDE
FRIVILLIGE
AKTIVITETER OG
FORENINGER
Kommunerne har oplyst, at de i 2013 samlet har støttet 5.386
frivillige foreninger og 5.542 frivillige sociale aktiviteter med
§ 18-midler. Det er en stigning i forhold til 2012, hvor kommu-
nerne støttede 5.233 foreninger og 5.293 aktiviteter.
16
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0017.png
3.1
MÅLGRUPPER FOR AKTIVITETERNE
35 procent af samtlige aktiviteter rettede sig i 2013 mod
målgruppen af ældre, mens sygdomsgrupper og børn, unge
og familie var målgruppen for henholdsvis 16 procent og 12
procent af det samlede antal aktiviteter.
En mindre del af aktiviteterne rettede sig mod mere speci-
fikke målgrupper, fx kvinder eller mænd i krise, personer med
et nuværende eller tidligere misbrug, hjemløse, sindslidende,
ensomme, flygtninge/indvandrere, ofre for vold eller seksu-
elle overgreb samt pårørende til de nævnte grupper.
De bevillinger, hvor kommunerne har indsendt oplysninger
om antal samt målgrupper for de frivillige aktiviteter, beløb
sig til i alt 136,3 mio. kr. Dette svarer til mere end 85 procent
af den samlede udbetalte støtte i 2013, jf. tabel 3.1.
TABEL 3.1
Målgrupper for de kommunalt støttede frivillige aktiviteter i
2013
Samlet støttebe-
løb Mio.kr.
28,5
14,5
3,8
7,3
9,7
2,5
9,1
10,1
9,5
2,4
4,4
1,3
33,2
136,3
Procent af
samlet støtte
21
11
3
5
7
2
7
7
7
2
3
1
24
100
Antal
Ældre
Børn, unge og familier
Kvinder eller mænd i krise
Handicappede
Misbrugere eller tidligere misbrugere
Hjemløse
Sindslidende
Sygdomsgrupper
Flygtninge og indvandrere
Ensomme
Ofre for vold eller seksuelle overgreb
Pårørende til ovennævnte grupper
Andre
I alt
1.929
677
106
426
135
41
259
886
297
174
37
71
503
5.541
Procent
35
12
2
8
2
1
5
16
5
3
1
1
9
100
Note: Kategorien ”Andre” dækker over fx boligsociale caféer, bisiddergrupper, genbrugsbutikker, ”generelle sociale organisationer”, frivilligcentre, frivillighedsformid-
linger, selvhjælpsgrupper samt aktivitetshuse, væresteder og sociale caféer.
Kommunerne gav i 2013 § 18-støtte til en række forskellige
frivillige foreninger, organisationer og projekter, herunder
Dansk Røde Kors, Frelsens Hær, Kirkens Korshær, boligfor-
eninger, diabetesforeninger, genbrugsforretninger med
humanitært formål, natteravnene og motion- og sundheds-
projekter samt enkeltstående arrangementer som frivillig-
dage, kulturweekender med videre.
Kommunernes oplysninger tegner et billede af en bred og
mangfoldig frivillig indsats, der retter sig mod mange for-
skellige målgrupper.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE AKTIVITETER OG FORENINGER
l
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0018.png
3.2
DEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE
AKTIVITETER, FORENINGER OG ORGANISATIONER
I gennemsnit modtog den enkelte forening/organisation
i 2013 24.601 kr. i støtte pr. bevilling, jf. figur 3.1. Det er en
stigning i forhold til 2012, hvor den gennemsnitlige støtte pr.
bevilling var 23.847 kr. De 5.386 foreninger, der modtog støtte
til en eller flere aktiviteter, modtog i gennemsnit 29.666 kr. i
støtte i 2013.
FIGUR 3.1
Den gennemsnitlige bevilling til frivillige foreninger fordelt efter målgrupper. 2013
Andre
Pårørende til ovennævnte grupper
Ofre for vold eller seksuelle overgreb
Ensomme
Flygtninge / indvandrere
Sygdomsgrupper
Sindslidende
Hjemløse
Misbrugere eller tidligere misbrugere
Handicappede
Kvinder eller mænd i krise
Børn, unge og familier
Ældre
Gennemsnit i alt
0
40000
80000
120000
Note: Kategorien ”Andre” dækker over fx boligsociale caféer, bisiddergrupper, genbrugsbutikker med videre.
Det fremgår af figur 3.1, at aktiviteter, der retter sig mod ofre
for vold eller seksuelle overgreb, i gennemsnit modtog cirka
120.000 kr. i støtte og derved modtog mest støtte. Herefter
følger aktiviteter, der retter sig mod hjemløse samt misbru-
gere og tidligere misbrugere, der modtog mellem cirka 60.000
kr. og cirka 75.000 kr.
18
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE AKTIVITETER OG FORENINGER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0019.png
3.3
HAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?
Det fremgår af tabel 3.2, at de fleste af de foreninger, der har
modtaget § 18-støtte i 2013, er gengangere fra tidligere år. I
2013 havde 83 procent af de foreninger, der modtog støtte,
også fået støtte tidligere. Denne tendens kan også findes i
tidligere år, jf. tabel 3.2.
TABEL 3.2
Andel af foreninger der tidligere har modtaget § 18-midler
2009
Procent
Har tidligere modtaget § 18-midler
Har ikke tidligere modtaget § 18-mdler
I alt
80
20
100
2010
Procent
85
15
100
2011
Procent
84
16
100
2012
Procent
82
18
100
2013
Procent
83
17
100
3.4
KOMMUNERNES ANVENDELSE AF DOKUMENTATION
Næsten 70 procent af kommunerne indsamler systematisk
information om, hvilke aktiviteter der gennemføres for de
bevilgede § 18-midler, og mere end 75 procent af kommuner-
ne indsamler systematisk dokumentation for blandt andet
at sikre, at § 18-midlerne anvendes i overensstemmelse med
den ansøgning, som har dannet grundlag for bevillingen.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE AKTIVITETER OG FORENINGER
l
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0020.png
*
BILAG
20
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG 1
STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODE
get. I nogle tilfælde har Ankestyrelsen også rettet telefonisk
henvendelse, især med henblik på at korrigere økonomiop-
lysningerne om § 18-støtten.
Derudover har Ankestyrelsen rettet henvendelse til de
kommuner, hvor støtten til det frivillige sociale arbejde er
ændret væsentligt fra 2012 til 2013. Der har været tale om
kommuner, hvor støtten er oplyst at være faldet eller steget
betydeligt. Henvendelserne er sket for at verificere oplysnin-
gerne og har omfattet cirka 15 procent af kommunerne.
De kommunefordelte opgørelser over støtten til det frivil-
lige sociale arbejde i 2013 fremgår af kort 1 og bilag 2. Ved
sammenligning af de enkelte kommuners støtte til det
frivillige sociale arbejde i bilag 2 skal der gøres opmærksom
på, at retningslinjerne for kontering af udgifterne til frivil-
ligt socialt arbejde rummer en vis frihed for kommunerne.
Kommunerne kan således vælge at opføre udgifterne til fx
frivilligcentre under konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt
socialt arbejde efter servicelovens § 18, eller de kan vælge
at placere udgifterne på andre konti, hvor det lokalt findes
mest hensigtsmæssigt.
Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernes
støtte til det frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18
må tages med denne form for forbehold. Omkring halvdelen
af kommunerne har fx et eller flere frivilligcentre i kommu-
nen, hvor konteringen således kan variere.
BAGGRUND OG METODE
Efter aftale med Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale Forhold har Ankestyrelsen oprettet en statistik
om det frivillige sociale arbejde, der erstatter de tidligere
årligt tilbagevendende survey-undersøgelser.
Den primære baggrund for etableringen af statistikken er, at
de oplysninger om det frivillige sociale arbejde, som Anke-
styrelsen siden 2010 har skullet indsamle, i det væsentligste
er basisoplysninger om ressourcer, herunder økonomi. Disse
spørgsmål har været tilbagevendende i de senere år, og det
forventes, at de skal gentages for at gøre det muligt at følge
udviklingen i støtten til det frivillige sociale arbejde over tid.
Rammerne for § 18-statistikken er fastsat af en arbejdsgrup-
pe bestående af Frivilligrådet, KL samt Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. De indhentede
data er indsamlet på baggrund af en landsdækkende spørge-
skemaundersøgelse.
SPØRGESKEMAET
Ankestyrelsen udsendte i april 2013 et spørgeskema til
landets kommuner. Herefter er de kommuner, der ikke
overholdt svarfristen, blevet rykket for oplysninger både via
e-mail og ved telefoniske henvendelser. De sidste besvarel-
ser er sendt til Ankestyrelsen i august 2013.
Undersøgelsen indeholder svar fra 98 kommuner og besva-
relsesprocenten er derfor 100 procent
Det er ikke alle kommuner, der har besvaret samtlige spørgs-
mål, og det er heller ikke alle kommuner, der nødvendigvis
skal besvare samtlige spørgsmål. Derfor kan antallet af
svarkommuner variere i rapportens tabeller og figurer. Antal-
let af besvarelser kan aflæses i forbindelse med de enkelte
tabeller med videre.
I nogle af tabellerne har decimalafrundinger medført, at
procenten ikke summer til 100.
DE STØTTEDE FORENINGER
Kommunerne har oplyst om 5.386 frivillige sociale foreninger
samt fordelingen med hensyn til målgrupper af den § 18-støt-
te de modtog i 2013.
Det skønnes, at de frivillige aktiviteter, som kommunerne har
oplyst om, udgør mere end 85 procent af det samlede antal
støttede aktiviteter. De aktiviteter, som kommunerne har belyst
med hensyn til blandt andet målgrupper, vurderes at være et
tilstrækkeligt grundlag for at give et retvisende billede af forde-
lingen af støtten mellem de forskellige målgrupper.
UDGIFTERNE TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
Undersøgelsen beskriver blandt andet kommunernes tilskud
til det frivillige sociale arbejde.
For at verificere oplysningerne har vi sendt individuelle e-
mails til de kommuner, hvor Danmarks Statistiks opgørelse
over udgifterne til frivilligt socialt arbejde i 2013 varierede
mest i forhold til de oplysninger Ankestyrelsen har modta-
HENT SELV OPLYSNINGER I TAL FRA ANKESTYRELSEN
Flere af de oplysninger, der indgår som grundlag for statistik-
ken om det frivillige sociale arbejde, er offentliggjort under
Tal fra Ankestyrelsen på Ankestyrelsens hjemmeside:
http://www.ast.dk/tal-og-undersogelser/tal-fra-ankestyrelsen.
Statistik om frivilligt socialt arbejde. Her er det også muligt
at hente data på kommuneniveau.
BILAG
l
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0022.png
BILAG 2
Område
UDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD MED VIDERE 2013
Udbetalt
§ 18-støtte
i 1000 kr.
159.780
40.603
16.114
3.996
427
514
86
2.905
666
136
1.254
864
499
1.398
1.194
838
262
1.008
157
322
311
925
1.783
595
282
325
406
526
742
1.080
991
Bloktilskud
i 1000 kr.
155.808
48.144
15.600
2.700
1.428
1.044
336
1.920
1.896
612
768
864
1.512
1.476
1.440
1.140
720
1.128
396
972
564
1.068
1.764
1.272
660
1.464
996
1.200
900
1.092
1.212
§ 18-støtte i
procent af
bloktilskud
103
84
103
148
30
49
26
151
35
22
163
100
33
95
83
74
36
89
40
33
55
87
101
47
43
22
41
44
82
99
82
Øvrig støtte
i 1000 kr.
76.224
7.534
-
-
87
398
-
-
1.104
335
-
520
-
1.059
236
480
-
-
-
350
-
-
1.068
525
431
-
406
90
445
-
-
Indbyggere
i 2013
5.594.690
1.727.567
556.994
101.111
48.188
34.188
13.908
73.211
65.925
21.851
26.962
27.760
51.280
48.472
53.674
37.297
21.117
41.597
14.790
38.224
24.047
39.402
61.537
48.311
24.527
54.709
41.998
44.366
30.785
40.640
40.696
Hele landet
1084
101
147
151
153
155
157
159
161
163
165
167
169
173
175
183
185
187
190
201
210
217
219
223
230
240
250
260
270
400
Region Hovedstaden
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Halsnæs
Gribskov
Bornholms kommune
22
l
BILAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0023.png
Område
Udbetalt
§ 18-støtte
i 1000 kr.
19.983
409
854
2.079
161
455
1.516
387
2.229
1.100
4.212
418
510
242
1.117
2.250
1.007
1.035
Udbetalt
§ 18-støtte
i 1000 kr.
41.844
1.097
743
1.650
555
360
6.260
2.990
999
334
132
1.486
903
3.045
700
4.887
201
1.040
912
1.073
1.836
5.688
4.952
Bloktilskud
i 1000 kr.
23.100
1.296
1.656
2.196
516
936
1.944
972
1.440
936
2.232
600
816
684
1.500
2.220
1.824
1.332
Bloktilskud
i 1000 kr.
33.780
1.032
1.140
1.440
648
876
5.412
1.632
828
408
180
1.584
720
2.196
1.152
3.288
84
1.368
1.200
1.716
1.452
2.460
2.964
§ 18-støtte i
procent af
bloktilskud
87
32
52
95
31
49
78
40
155
118
189
70
63
35
74
101
55
78
§ 18-støtte i
procent af
bloktilskud
124
106
65
115
86
41
116
183
121
82
73
94
125
139
61
149
239
76
76
63
126
231
167
Øvrig støtte
i 1000 kr.
12.940
1.500
854
1.061
124
69
2.504
-
540
-
-
200
330
1.193
144
3.500
921
-
Øvrig støtte
i 1000 kr.
32.982
-
35
-
-
-
16.000
2.638
350
-
-
1.620
200
2.890
983
-
-
1.740
220
1.999
543
-
3.755
Indbyggere
i 2013
815.993
47.988
57.731
83.484
21.128
32.448
69.248
35.124
48.265
33.196
77.108
21.814
29.277
26.890
44.425
81.140
61.262
45.465
Indbyggere
i 2013
1.200.423
37.517
41.306
51.386
23.783
31.338
193.274
58.203
29.190
12.856
6.524
56.019
26.339
75.662
38.643
114.870
3.231
49.934
42.641
59.146
50.346
89.481
108.734
1085
253
259
265
269
306
316
320
326
329
330
336
340
350
360
370
376
390
Region Sjælland
Greve
Køge
Roskilde
Solrød
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Område
1083
410
420
430
440
450
461
479
480
482
492
510
530
540
550
561
563
573
575
580
607
621
630
Region Syddanmark
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyn
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Kolding
Vejle
BILAG
l
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0024.png
Område
Udbetalt
§ 18-støtte
i 1000 kr.
42.272
1.806
2.984
1.421
599
663
766
583
615
196
2.472
2.948
135
1.819
15.883
940
2.043
1.077
2.466
2.855
Udbetalt
§ 18-støtte
i 1000 kr.
15.078
743
1.696
675
1.591
423
50
841
899
1.418
5.598
1.145
Bloktilskud
i 1000 kr.
42.272
2.352
2.352
1.560
588
648
1.140
1.080
1.236
576
2.688
2.424
108
1.524
8.712
1.128
1.596
1.224
1.344
2.544
Bloktilskud
i 1000 kr.
15.960
624
1.260
984
1.728
1.080
48
756
1.164
1.044
5.436
1.836
§ 18-støtte i
procent af
bloktilskud
121
77
127
91
102
102
67
54
50
34
92
122
125
119
182
83
128
88
183
112
§ 18-støtte i
procent af
bloktilskud
94
119
135
69
92
39
104
111
77
136
103
62
Øvrig støtte
i 1000 kr.
17.351
1.200
2.861
500
-
-
-
-
239
147
1.152
1.189
-
300
6.213
360
896
380
465
1.450
Øvrig støtte
i 1000 kr.
5.416
-
5
-
-
-
-
-
-
511
-
4.900
Indbyggere
i 2013
1.270.856
84.802
86.494
57.198
21.215
21.840
41.850
38.033
47.108
21.794
95.964
89.295
3.806
58.061
318.206
40.455
57.432
45.826
47.261
94.216
Indbyggere
i 2013
579.851
21.181
44.474
35.601
60.752
37.573
1.839
28.837
42.100
38.572
203.187
65.735
1082
615
657
661
665
671
706
707
710
727
730
740
741
746
751
756
760
766
779
791
Region Midtjylland
Horsens
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Århus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Skive
Viborg
Område
1082
773
787
810
813
820
825
840
846
849
851
860
Region Nordjylland
Morsø
Thisted
Brønderslev-Dronninglund
Frederikshavn
Vesthimmerland
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
24
l
BILAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0025.png
BILAG 3
UDVIKLINGEN I UDBETALT STØTTE OG ANVENDTE TILSKUD
2009-2013 I LØBENDE PRISER
Københavns og Frederiksberg kommuner udbetalte 20,1 mio.
kr. i støtte, hvilket er et fald i forhold til 2012 på 2,6 mio. kr. De
øvrige kommuner anvendte 139,7 mio. kr., som er en stigning
på 6,2 mio. kr. i forhold til 2012.
Kommunerne modtog i 2013 i alt 155,8 mio.kr. i bloktilskud
fra staten til det frivillige arbejde. Kommunerne anvendte
dermed 4 mio. kr. mere end de modtog i statstilskud, hvilket
svarer til, at kommunerne samlet set anvendte 102,5 procent
af bloktilskuddet.
I tabellen nedenfor vises i løbende priser det materiale, der
ligger til grund for rapportens tabel 2.1 om udbetalt støtte
og statstilskud i perioden 2009 til 2013. Tabel 2.1 er opgjort
i faste priser PL 2013, mens nedenstående opgørelse er i
løbende priser.
I 2013 udbetalte kommunerne 159,8 mio. kr. i støtte til det
frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket i
løbende priser var en stigning på 3,6 mio. kr. i forhold til 2012.
TABEL 3.3
Udviklingen i udbetalt støtte og modtaget statstilskud. Løbende priser. Mio.kr.
2009
2010
2011
2012
2013
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
123,8
130,3
-6,5
120,7
131,9
-11,2
122,5
132,9
-10,4
133,5
135,7
-2,2
139,7
137,5
2,2
Københavns og Frederiksberg kommuner
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
20,9
13,6
7,3
I alt
Udbetalt § 18-støtte
Modtaget i statstilskud
Merforbrug
144,7
143,9
0,8
142,5
148,4
-5,9
144,5
149,9
-5,4
156,2
153,5
2,7
159,8
155,8
4
21,9
16,5
5,4
22
17
5
22,7
17,8
4,9
20,1
18,3
1,8
BILAG
l
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG 4
Kommune:
Kontaktperson:
Telefonnummer:
E-mail:
INDBERETNINGSSKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE 2013
EFTER LOV OM SOCIAL SERVICE § 18
SPØRGSMÅL OM STØTTEN
1.
OPLYS DET UDBETALTE STØTTEBELØB TIL FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE I KR.
- JF. SERVICELOVENS § 18:
a. Regnskab 2013
2.
HAR KOMMUNEN OVERFØRT EVENTUELLE UUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2013 TIL 2014?
Ja eller nej:
Ja
L
Nej
L
2.A
HVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 2, HVILKET BELØB HAR KOMMUNEN OVERFØRT FRA 2013 TIL 2014?
Beløbet i hele kr.
2.B
HVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 2, HVAD ER ÅRSAGEN TIL AT KOMMUNEN HAR OVERFØRT
UUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2013 TIL 2014?
Markér det eller de relevante felter
a. Manglede ansøgninger, der opfyldte opstillede kriterier
b. Kvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillende
c. Andet
Hvis markering i „c. Andet“, oplys hvad:
L
L
L
26
l
BILAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.C
HVAD ANVENDER KOMMUNEN DE UUDNYTTEDE § 18-MIDLER TIL?
Markér det eller de relevante felter
a. Finansiering af frivilligcentre
b. Finansiering af frivilligkoordinator/frivilligsekretariat
L
L
c. Andet
L
Hvis markering i „c. Andet“ beskriv kort hvad midlerne anvendes/påtænkes anvendt til:
3.
HAR KOMMUNEN I 2013 STØTTET INDSATSER ELLER PROJEKTER MED ØKONOMISKE
TILSKUD, HVOR FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE INDGÅR SOM EN SOCIAL INDSATS OVER
FOR UDSATTE BORGERE?
Der ønskes oplysninger om det samlede økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst i spørgsmål 1 om
støtte efter servicelovens § 18. Tilskuddet kan fx omfatte økonomisk støtte til korterevarende projekter, bevillin-
ger der løber over flere år eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltningsområder/driftsområder,
men også økonomisk støtte til fx frivilligcentre. Der ønskes alene oplysninger om indsatser, hvor frivilligt socialt
arbejde er involveret som del af aktiviteten/indsatsen.
Ja eller nej:
Ja
L
Nej
L
3.A
HVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 3, ANGIV DEN SAMLEDE STØTTE FOR ÅRET 2013:
Hvis det præcise beløb ikke kendes, kan der anvendes et kvalificeret skøn
Beløbet i hele kr.
3.B
BESKRIV KORT HVILKE STØTTEDE AKTIVITETER, DER ER TALE OM:
Beskrivelse af støttede aktiviteter:
4.
HAR KOMMUNEN YDET ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT ØKONOMISK STØTTE I
2013 (FX STILLET LOKALER TIL RÅDIGHED)?
Markér det relevante felt
Ja eller nej:
Ja
L
Nej
L
BILAG
l
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.A
HVIS „JA“ TIL SPØRGSMÅL 4, OPLYS HVILKE ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT
ØKONOMISK STØTTE, KOMMUNEN HAR YDET I 2013:
Markér det eller de relevante felter
a. Lokaler
b. Sekretærbistand
c. Støtte til annoncering
d. Konsulentbistand
e. Andet
L
L
L
L
L
Hvis markering i „e. Andet“, angiv hvilken:
STØTTEN FORDELT PÅ FORENINGERNE
5.
HVOR MANGE FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGER MODTOG § 18-STØTTE I 2013?
Antal frivillige sociale foreninger
6.
MÅLGRUPPERNE I DEN FRIVILLIGE INDSATS
Oplys om det samlede antal foreninger inden for hver af de enkelte målgrupper og den udbetalte § 18-støtte
Antal foreninger og samlet støttebeløb
a. Ældre
b. Børn, unge og familier
c. Kvinder eller mænd i krise
d. Handicappede
e. Misbrugere eller tidligere misbrugere
f. Hjemløse
g. Sindslidende
h. Sygdomsgrupper
i. Flygtninge/indvandrere
28
l
BILAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
j. Ensomme
k. Ofre for vold eller seksuelle overgreb
l. Pårørende til ovennævnte grupper
m. Andre
Hvis oplysning i „m. Andre“, angiv hvem:
7.
I HVILKET OMFANG HAR AKTIVITETERNE TIDLIGERE FÅET STØTTE VIA § 18:
Kendes den præcise procentfordeling ikke, kan der anvendes et kvalificeret skøn
Procent
a. Aktiviteter, der ikke tidligere har fået støtte
b. Aktiviteter, der tidligere har fået støtte
I alt
(a+b)=100 pct.
100
8.
HVIS KOMMUNEN HAR UDPEGET EN SÆRLIG KONTAKTPERSON TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE,
OPLYS NAVN OG E-MAIL PÅ KONTAKTPERSON:
Kontaktperson:
E- mail:
9.
INDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK INFORMATION OM, HVILKE AKTIVITETER DER FAKTISK
GENNEMFØRES FOR DE BEVILLIGEDE § 18-MIDLER?
Markér det relevante felt
Ja eller nej:
Ja
L
Nej
L
9.A
INDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK DOKUMENTATION FOR BL.A. AT PÅSE, OM § 18-MIDLERNE
ANVENDES I OVERENSSTEMMELSE MED DE ANSØGNINGER, HVOREFTER MIDLERNE ER BEVILLIGET?
Ja eller nej:
Ja
L
Nej
L
EVENTUELLE BEMÆRKNINGER TIL BESVARELSEN AF SKEMAET KAN NOTERES HER:
BILAG
l
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430365_0030.png
Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold
Holmens kanal 22
1060 København K
[email protected]
30
STØTTEN
www.sm.dk
TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l