Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1425369_0001.png
N O TAT
KL's spørgeskemaundersøgelse vedr. socia l-
pædagogisk bistand til deltagelse i aktivit e-
ter, ferie og udflugter for borgere på komm u-
nale bosteder mv.
1. Indledning
KL har på baggrund af dialog med Ministeriet for Børn, Ligestilling, Inte-
gration og Sociale Forhold og LEV gennemført en spørgeskemaundersøgel-
se i 2014, som afdækker, hvilke muligheder borgere i botilbud og andre til-
svarende boliger har for at få socialpædagogisk bistand til at komme på fe-
rie, deltage i udflugter, aktiviteter udenfor hjemmet m.m.
Den 20. november 2014
Sags ID: SAG-2013-06595
Dok.ID: 1872350
[email protected]
Direkte 3370 3238
Mobil 3020 9774
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/8
2. De lovgivningsmæssige rammer
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt genop-
træning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov
herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer, jf. servicelovens § 85.
Uddrag af vejledning nr. 2 til serviceloven, punkt 21:
”Socialpædagogisk bistand skal ydes til personer, der på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har
behov herfor. Socialpædagogisk bistand kan bestå af hjælp, rådgivning, støt-
te eller omsorg, således at den pågældende kan leve et liv på egne præmis-
ser. Socialpædagogisk bistand kan også bestå af oplæring i eller genoptræ-
ning af en række færdigheder, som sætter den pågældende i stand til at leve
et så selvstændigt liv som muligt.
Socialpædagogisk bistand kan ydes som et element i et samlet tilbud om
bl.a. rådgivning, støtte, hjælp til pleje, behandling, træning eller ledsagelse til
personer uanset deres boform.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KL har i januar 2014 lagt en administrativ information på hjemmesiden,
hvor KL redegør for mulighederne for at yde støtte efter servicelovens § 85
til ledsagelse. Herunder har KL tydeliggjort, at borgere, som er visiteret til
støtte efter § 85 ikke skal betale for støtten eller de afledte omkostninger til
at yde støtten.
3. Undersøgelsens indhold
KL’s undersøgelse er gennemført i perioden marts-oktober 2014. Alle
kommuner er blevet bedt om at besvare en række spørgsmål vedrørende
botilbud jf. serviceloven §§ 107-108 og almene boliger jf. almenboliglovens
§ 105, hvor beboeren har mulighed for at modtage støtte døgnet rundt.
Støtten ydes typisk efter servicelovens § 85. Spørgsmålene i spørgeskemaet
relaterer sig til serviceniveauet i 2014.
Kommunerne er blevet stillet følgende spørgsmål:
Hvad er kommunens serviceniveau for antal feriedage?
Har borgeren mulighed for at medtage støtten under ferie i Danmark?
Har borgeren mulighed for at medtage støtten under ferie i udlandet?
Hvad er kommunens serviceniveau for ledsagelse til fritidsaktiviteter,
udflugter mv.
Formidler kommunen kontakt til private leverandører af ledsagelse?
Formidler kommunen kontakt til frivillige organisationer, som kan til-
byde ledsagelse?
Har borgeren tidligere haft mulighed for at tilkøbe dage?
Kommunerne har endvidere haft mulighed for at kommentere og uddybe
deres svar.
3.1.
KL’s forbehold
Målgruppen omfatter ikke borgere, som kun har behov for socialpædago-
gisk bistand i få timer om ugen eller måneden. Det skyldes, at KL har vur-
deret, at denne gruppe borgere i hovedreglen ikke vil have behov for soci-
alpædagogisk bistand til at kunne deltage i aktiviteter mv. udenfor borge-
rens bolig eller i ferier, da borgeren i de fleste tilfælde vil kunne færdes ale-
ne uden ledsagelse.
Det skal understreges, at undersøgelsen ikke kan anvendes til at give et ud-
tømmende billede af kommunernes samlede indsats på individniveau. Det
vil i udgangspunktet altid bero på en konkret og individuel vurdering, om
en borger har brug for støtte, og om borgeren har behov for at deltage i
aktiviteter udenfor hjemmet.
Dertil kommer, at nogle borgere i undersøgelsens målgruppe kunne have en
ledsageordning efter servicelovens § 97 og at nogle har mulighed for udflug-
ter via et aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ansvaret for organisering af hjælpen til den enkelte beboer og styring af
tilbuddets økonomi og herunder normering er som hovedregel decentralise-
ret til ledelsen af det enkelte tilbud. Der er dermed borgere, som deltager i
ture og aktiviteter, som personalet har arrangeret, selvom kommunen på
centralt niveau har svaret, at de ikke har afsat midler til et kommunalt ser-
viceniveau for socialpædagogisk bistand til ledsagelse i 2014.
Angående kommunernes besvarelser af spørgsmålet om formidling af kon-
takt til private leverandører eller frivillige, skal KL gøre opmærksom på, at
spørgeskemaundersøgelsen ikke belyser, i hvilken grad borgerne selv har
taget kontakt til private leverandører eller frivillige. Undersøgelsen besvarer
endvidere ikke spørgsmål om omfanget af privat støtte eller støtte fra frivil-
lige til at deltage i aktiviteter, ferier, mv. udenfor bostedet.
Angående kommunernes besvarelser af spørgsmålet om borgernes mulighe-
der for tilkøb af dage, skal KL gøre opmærksom på, at spørgeskemaunder-
søgelsen ikke belyser, om eventuelle tidligere tilkøb er sket hos kommunen
eller hos eksterne leverandører. Undersøgelsen belyser derfor ikke omfan-
get af brugerbetaling eller ”kommunalt salg” af støtte.
Det skal understreges, at det har været vanskeligt for kommunerne at svare
entydigt på spørgsmålene, og at det har betydning for tolkningen af resulta-
terne. Kommunerne har forskellig praksis for, hvordan de beslutter, hvor
megen socialpædagogisk bistand en borger kan få til bl.a. at tage på udflug-
ter og på ferie.
I nogle kommuner har kommunalbestyrelsen truffet beslutning om et ser-
viceniveau, som fungerer som rettesnor for ledelse og personale i de sociale
tilbud, som i det daglige støtter borgerne.
I andre kommuner er det decentraliseret til ledelsen af det enkelte tilbud at
tilrettelægge arbejdet, og herunder i samarbejde med borgere og personale
at vurdere og beslutte, hvor megen socialpædagogisk bistand udenfor
hjemmet, som en borger har brug for.
4. Præsentation af undersøgelsens resultater
I det følgende beskrives kommunernes besvarelser. Besvarelsen ”indgår i
rammen” betyder, at kommunen har decentraliseret ansvaret for at beslutte
omfanget af ledsagelsen til ledelsen i det tilbud, som yder støtte til borgeren.
Besvarelsen ”individuelt” betyder, at kommunen beslutter i hver borgers
situation, hvor meget socialpædagogisk bistand, der skal bevilges til ferie-
formål o. lign. Besvarelsen ”uafklaret” omfatter kommuner, som endnu ikke
havde truffet beslutning om serviceniveauet for 2014, da de besvarede un-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425369_0004.png
dersøgelsen, eller hvor der er forskelligt serviceniveau i forskellige botilbud
i kommunen.
4.1.
Kommunalt serviceniveau for støtte under ferier
Af tabel 1 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelser vedrø-
rende serviceniveau for socialpædagogisk bistand til ferie. Ingen kommuner
har svaret, at de har et serviceniveau på én feriedag.
Tabel 1: Serviceniveau for antal feriedage
0 feriedage
2-4 feriedage
5 feriedage
6-9 feriedage
10 eller flere feriedage
Ingen bosteder
Indgår i rammen
Individuelt
Uafklaret
I alt
Antal kommuner
18
10
19
20
5
3
6
8
9
98
Som det fremgår af tabel 1, er der 54 kommuner, der har angivet et kom-
munalt serviceniveau for socialpædagogisk bistand til ledsagelse på ferier fra
to dage til flere end 10 dage.
Dertil kommer seks kommuner, der har svaret, at planlægningen af ledsa-
gelsen til ferier er delegeret til det enkelt botilbud, og dermed indgår i botil-
buddets budgetmæssige ramme. Otte kommuner har svaret, at ledsagelsen
ydes ud fra individuelle behov.
4.2.
Ferie i Danmark
Af tabel 2 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelser vedrø-
rende borgernes mulighed for at medtage socialpædagogisk bistand under
ferier i Danmark.
Tabel 2: Ferie indland
Ja
Nej
Ingen bosteder
Ved ikke
Uafklaret
Antal kommuner
75
12
3
6
2
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425369_0005.png
I alt
98
Som det fremgår af tabel 2, er der 75 kommuner, der har angivet, at støtten
til borgerne kan medtages under ferie i Danmark.
4.3.
Ferie i udlandet
Af tabel 3 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelser vedrø-
rende borgernes mulighed for at medtage socialpædagogisk bistand under
ferier i udlandet.
Tabel 3: Ferie udland
Ja
Nej
Ingen bosteder
Ved ikke
Uafklaret
I alt
Antal kommuner
36
50
3
6
3
98
Som det fremgår af tabel 3, er der 36 kommuner, der har angivet, at støtten
til borgerne kan medtages under ferie i udlandet.
4.4.
Kommunalt serviceniveau for støtte under deltagelse i fri-
tidsaktiviteter, udflugter, mv.
Af tabel 4 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelser vedrø-
rende serviceniveau for antal dage, hvor kommunen yder støtte til, at bor-
gerne kan deltage i fritidsaktiviteter, udflugter mv. udenfor bostedet.
Tabel 4: Kommunalt serviceniveau for ledsagelse til fritidsaktiviteter,
udflugter mv.
Antal kommuner
17
0 dage
10
1-5 dage
11
6-9 dage
15
10 eller flere dage
3
Ingen bosteder
11
Indgår i rammen
18
Individuelt
13
Uafklaret/ved ikke
98
I alt
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425369_0006.png
Som det fremgår af tabel 4, er der 36 kommuner, der har angivet, at kom-
munen har et serviceniveau fra 1 til mere end ti dage for socialpædagogisk
bistand til ledsagelse til aktiviteter, udflugter mv.
Dertil kommer 11 kommuner, der har svaret, at planlægningen af ledsagel-
sen til udflugter mv. er delegeret til det enkelt botilbud, og dermed indgår i
botilbuddets budgetmæssige ramme. 18 kommuner har svaret, at ledsagel-
sen ydes ud fra individuelle behov.
4.5.
Kontakt til private leverandører af ledsagelse
Af tabel 5 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelse af, om
kommunen formidler kontakt til private leverandører af ledsagelse.
Tabel 5: Formidler kommunen kontakt til private leverandører af led-
sagelse?
Antal kommuner
36
Ja
47
Nej
3
Ingen bosteder
11
Ved ikke
1
Uafklaret
98
I alt
Som det fremgår, er der 36 kommuner, der har formidlet kontakt til private
leverandører af ledsagelse. Det fremgår ikke af kommunernes svar, hvilke
private leverandører, som de formidler kontakt til.
4.6.
Kontakt til frivillige organisationer
Af tabel 6 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelse af, om
kommunen formidler kontakt til frivillige organisationer, som kan tilbyde
ledsagelse.
Tabel 6: Formidler kommunen kontakt til frivillige organisationer, som
kan tilbyde ledsagelse?
Antal kommuner
40
Ja
44
Nej
3
Ingen bosteder
10
Ved ikke
1
Uafklaret
98
I alt
Som det fremgår af tabel 6 er der 40 kommuner, der har svaret, at de for-
midler kontakt til frivillige organisationer, som kan tilbyde ledsagelse. Det
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425369_0007.png
fremgår ikke af hovedparten af kommunernes svar, hvilke frivillige organi-
sationer, som de formidler kontakt til.
4.7.
Tilkøb af dage
Af tabel 7 fremgår en samlet oversigt over kommunernes besvarelse af, om
borgerne tidligere har haft mulighed for at tilkøbe ledsagelse.
Tabel 7: Har borgeren tidligere haft mulighed for at tilkøbe dage?
Ja
Nej
Ingen bosteder
Ved ikke
I alt
Antal kommuner
46
34
3
15
98
Som det fremgår af tabel 7 er der 46 kommuner, der har svaret, at de tidli-
gere har tilbudt borgerne mulighed for at tilkøbe dage. KL gør opmærksom
på, at spørgeskemaundersøgelsen ikke belyser, om tidligere tilkøb er sket
hos kommunen eller hos eksterne leverandører. Undersøgelsen belyser
derfor ikke omfanget af brugerbetaling eller ”kommunalt salg” af støtte.
5. KL’s analyse af resultaterne
Hvis man sammenholder data, som ligger til grund for tabel 1 og 4 viser det
sig, at der er seks kommuner, som har angivet, at de ikke har et politisk fast-
lagt serviceniveau for socialpædagogisk bistand til ledsagelse på ferie, men
til gengæld har et serviceniveau for socialpædagogisk bistand til ledsagelse
til aktiviteter og udflugter.
Tilsvarende har fem andre kommuner angivet det modsatte, nemlig at de
ikke har et politisk fastlagt serviceniveau for socialpædagogisk bistand til
ledsagelse til aktiviteter og udflugter, men at de har et serviceniveau for
socialpædagogisk bistand til ledsagelse på ferie.
Samlet set betyder det, at der er 12 kommuner, der har angivet, at de i 2014
ikke har et politisk fastlagt serviceniveau for socialpædagogisk bistand til
ledsagelse på ferie, aktiviteter og udflugter. Som det er nævnt i afsnit 3.1.
ovenfor, betyder det ikke nødvendigvis, at borgere i botilbud mv. i de på-
gældende kommuner ikke ledsages til aktiviteter, i det de enkelte botilbud i
vidt omfang tilrettelægger aktiviteter og udflugter lokalt i samarbejde med
den enkelte borger.
6. Konklusion
KL har siden januar 2014 været i tæt dialog med mange kommuner, som har
spurgt ind til fortolkningen af KL’s administrative information fra januar
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2014. KL har tillige været i dialog med mange kommuner i forbindelse med
kommunernes besvarelse af spørgeskemaundersøgelsen.
Det er KL’s oplevelse, at kommunerne i 2013 og 2014 har taget deres prak-
sis op til revision, og bl.a. har stoppet deres tidligere praksis med at opkræ-
ve betaling fra borgerne til at dække omkostninger til at yde socialpædago-
gisk bistand (§ 85-støtte).
Som det også er fremgået af pressen, har flere kommuner valgt at oppriori-
tere området og bevilge ekstra midler i 2014 til, at kommunens borgere har
fået mulighed for at kunne deltage i ferier og aktiviteter med støtte fra soci-
alfagligt personale.
KL’s spørgeskemaundersøgelse viser, at flertallet af kommunerne prioriterer
at yde socialpædagogisk bistand til ledsagelse udenfor hjemmet. Dertil skal
der lægges vægt på, som allerede nævnt, at borgere, som bor i de kommu-
ner, der har svaret, at de ikke har et politisk fastsat serviceniveau til socia l-
pædagogisk bistand til ledsagelse, også kommer på udflugter og ture.
8