Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
Fremsat den xx februar 2015 af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
(Manu Sareen)
Udkast til Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrugere m.v.)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014, som ændret ved lov
nr. 495 af 21. maj 2013 og lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 5,
ændres ”§ 101” til: ”§§ 101 og 101 a”.
2.
Efter § 101 indsættes:
Ӥ 101 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym, ambulant behandling af stofmisbrug til
personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer,
hvortil der ydes hjælp efter afsnit V.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indgår aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym,
ambulant behandling af stofmisbrug, jf. stk. 1., hvoraf mindst ét tilbud skal være beliggende
uden for kommunen.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at en person, der ønsker at modtage anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling, kan henvende sig anonymt via hjemmeside eller telefonisk og indgå
aftale om en afklarende samtale om behandlingsbehovet. Den afklarende samtale skal
tilrettelægges på en sådan måde, at formålet med anonymitet opnås.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling efter stk. 1 på baggrund af en
afklarende samtale, jf. stk. 3, hvorefter personen henvises til de behandlingstilbud, som
kommunalbestyrelsen har indgået aftale med efter stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de tilbud, der er indgået aftale med, jf. stk. 2, skal
behandle henvendelser, jf. stk.3, samt træffer afgørelse om behandling på baggrund af en
afklarende samtale.
Stk. 6.
Afgørelser om behandling efter stk. 4 og 5 kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 7.
Behandlingen efter stk. 1 skal foregå adskilt fra behandlingstilbud efter § 101 og på en
sådan måde, at formålet med anonymitet opnås.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 8.
Behandlingen efter stk. 1 skal udgøre et afgrænset behandlingsforløb af kortere varighed
og indeholde
1) gruppebehandling og
2) mulighed for en individuel, afsluttende samtale ”.
3.
I
§ 141, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter ”jf. dog stk. 2”: ”og 6”.
4.
I
§ 141
indsættes som
stk. 6:
”Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1-5 gælder ikke for personer, der tilbydes
anonym, ambulant behandling af stofmisbrug efter § 101 a.”
§2
I lov om socialtilsyn, jf. lov nr. 608 af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden for regionen, jf. dog stk. 4« til: »funktionen som
socialtilsyn efter stk. 1, jf. dog stk. 3 og 4«.
2.
§ 2, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Fra reglen i stk. 2 gælder følgende undtagelser:
1) Socialtilsynet i Region Syddanmark varetager opgaven i Frederiksberg Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Hovedstaden, hvor Frederiksberg
Kommune enten er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.
2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden varetager opgaven i Holbæk Kommune og i forhold
til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Sjælland, hvor Holbæk Kommune enten er
driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser.
3) Socialtilsynet i Region Sjælland varetager opgaven i Hjørring Kommune og i forhold til
tilbud beliggende i andre kommuner i Region Nordjylland, hvor Hjørring Kommune enten
er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser.
4) Socialtilsynet i Region Nordjylland varetager opgaven i Silkeborg Kommune og i forhold
til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Midtjylland, hvor Silkeborg Kommune
enten er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af samtlige pladser.
5) Socialtilsynet i Region Midtjylland varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune og i
forhold til tilbud beliggende i andre kommuner i Region Syddanmark, hvor Faaborg-
Midtfyn Kommune enten er driftsherre eller har indgået aftale med tilbuddet om køb af
samtlige pladser.«
3.
I
§ 3, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »delegation«: »fra det ansvarlige regionsråd, jf. § 5, stk. 7,
i lov om social service, eller«.
4.
I
§ 4 stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 101” til: ”§§ 101 og 101 a”.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
I
§ 23, stk. 2,
ændres »kommunerne i hver region« til: »de kommuner, hvor det enkelte
socialtilsyn godkender og fører tilsyn, jf. § 2, stk. 2 og 3,«.
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2015
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets indledning
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde anonym, ambulant
behandling til personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke andre sociale
problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V i serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal indgå aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym,
ambulant behandling af stofmisbrug, hvoraf mindst ét tilbud skal være beliggende uden for
kommunen. Borgeren henvender sig via hjemmeside eller telefonisk og oplyses om mulighederne
for at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om mulighederne for at
forblive anonym igennem et behandlingsforløb. Kommunalbestyrelsen eller det tilbud, som
kommunalbestyrelsen har delegeret beslutningskompetence til, træffer afgørelse om behandling på
baggrund af en afklarende samtale med borgeren, hvorefter borgeren henvises til de tilbud, der er
indgået aftale med.
Formålet med lovforslaget er at forpligte kommunerne til at iværksætte tilbud om anonym
behandling over for personer, der har et stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer, og som
ellers ikke kan forventes at ville have opsøgt behandlingssystemet. Formålet er således også at
forebygge, at denne gruppe af borgere på sigt udvikler sociale problemstillinger ud over
stofmisbruget.
2. Baggrund
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2014 mellem regeringen,
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og på daværende tidspunkt Socialistisk Folkeparti), Venstre,
Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. Aftalen om fremsættelse af
lovforslaget er indgået på baggrund af erfaringerne fra satspuljeforsøgsprojektet ”Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling”. Af aftalen fremgår, at satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til,
at kommuner skal tilbyde anonym behandling til personer med et behandlingskrævende stofmisbrug
som det primære sociale problem.
Målgruppen for forslaget er stofmisbrugere, der ud over deres misbrug ikke er belastet socialt, og
som har en relativ tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet. Målgruppen
modtager således ikke anden hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V om hjælp til voksne, dog
med undtagelse af hjælp efter afsnit V, der alene er givet på baggrund af fysisk
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
funktionsnedsættelse. Borgere med psykisk funktionsnedsættelse, som modtager hjælp efter
serviceloven i relation hertil, vil således ikke være omfattet af forslaget.
Det er en målgruppe, som kun i begrænset omfang er set i behandlingssystemet tidligere, og det er
en målgruppe, der som udgangspunkt ikke forventes at ville opsøge behandling, med mindre
tilbuddet sikrer personen anonymitet.
Det eksisterende tilbud om behandling af stofmisbrugere efter § 101 i serviceloven tilgodeser ikke
denne målgruppes behov for anonymitet, hvorfor det foreslås at indsætte en ny bestemmelse § 101 a
i serviceloven om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling til denne afgrænsede målgruppe, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det foreslås, at den anonyme, ambulante stofmisbrugsbehandling, som kommunerne får pligt til at
tilbyde, skal indeholde følgende:
-
-
-
Mulighed for nem og diskret adgang til behandling for stofmisbrug via hjemmeside og
telefonisk henvendelse.
Tilbud om anonymitet i forbindelse med såvel den indledende henvendelse som den afklarende
samtale samt igennem hele behandlingsforløbet.
Gruppebehandling og mulighed for individuel, afsluttende samtale.
Lovforslaget bygger på erfaringerne fra forsøgsprojektet ”Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling”, der blev igangsat med satspuljeaftalen for 2010. I perioden 2010 – 2013
har der i henholdsvis København og Odense Kommune været afprøvet forsøg med anonym,
ambulant stofmisbrugsbehandling. Projekterne blev med satspuljeaftalen for 2014 forlænget frem til
udgangen af 2014. I satspuljeaftalen for 2015 er der enighed om at forlænge projekterne frem til 1.
juli 2015.
Målgruppen for ”Projekt Anonym Stofmisbrugsbehandling” er personer over 18 år, der ikke er
belastet socialt udover deres misbrugsproblematik, der har en relativ tæt tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet, og som ikke tidligere har opsøgt et behandlingstilbud.
Socialstyrelsen har udarbejdet en evaluering af ”Projekt Anonym Stofmisbrugsbehandling”, der
indeholder viden om og erfaringer fra forsøgsprojektet. Af evalueringen fremgår, at det er lykkedes
at komme i kontakt med en målgruppe, som ikke tidligere har været i behandlingssystemet, og at
anonymiteten har spillet en afgørende rolle for rekrutteringen af målgruppen og for deres
motivation til behandling.
De erfaringer, der hidtil er oparbejdet på baggrund af forsøgsprojektet om anonym, ambulant
behandling af stofmisbrugere, viser, at målgruppen ikke ville opsøge behandling, med mindre
tilbuddet som udgangspunkt sikrer personen anonymitet.
Med lovforslaget om at tilbyde anonym behandling af stofmisbrugere foreslås på den baggrund
videreført en række kernelementer fra forsøgsprojektet, herunder sikret anonymitet, nem og diskret
adgang til den indledende kontakt og diskret adgang til behandlingen, samt gruppebehandling som
metodisk tilgang i behandlingen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at personer, der modtager behandling efter den foreslåede nye bestemmelse § 101 a,
ikke omfattes af servicelovens § 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal skønne, om det er
hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen, idet målgruppen alene har et
misbrug som socialt problem, men ikke andre sociale problemer, samt ønsker anonymitet under
behandlingsforløbet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 101 skal kommunalbestyrelsen tilbyde behandling af stofmisbrugere.
Målgruppen for § 101 er personer med et behandlingskrævende stofmisbrug. Kendetegnende for de
personer, der modtager behandling efter § 101, er, at stofmisbruget typisk ses i kombination med
andre og ofte komplekse sociale problemer, som gør, at de har behov for andre sociale indsatser ud
over stofmisbrugsbehandling. Det kan være problemer med bolig, gæld, kriminalitet, manglende
tilknytning til arbejdsmarkedet eller psykiske lidelser, som medfører, at denne gruppe af personer
har behov for øvrige sociale støtteforanstaltninger efter servicelovens afsnit V. Efter bestemmelsen
skal kommunen iværksætte behandling senest 14 dage efter henvendelsen til kommunen. Det er
kommunen, der visiterer til behandling, og personer, der er visiteret til behandling, har mulighed for
frit valg af behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, der er visiteret til.
Kommunalbestyrelsen kan efter § 4 i serviceloven opfylde sin forsyningsforpligtelse ved brug af
egne tilbud og ved at samarbejde med andre kommuner, regioner og private tilbud om etablering af
tilbud om stofmisbrugsbehandling for bl.a. at sikre kvalitet, volumen og økonomi i tilbuddet.
Efter sundhedslovens § 142 tilbyder kommunalbestyrelser vederlagsfri lægelig behandling med
afhængighedsskabende lægemidler til personer, som har et stofmisbrug. Lægelig
stofmisbrugsbehandling efter denne bestemmelse, hvilket i praksis vil sige substitutionsbehandling
for misbrug af heroin og andre opioider, kan ikke gives anonymt.
Efter servicelovens § 141 skal kommunalbestyrelsen, når der ydes hjælp til voksne efter afsnit V i
serviceloven, skønne, om det som led i indsatsen er hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en
handleplan for indsatsen, jf. dog § 141, stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen skal tilbyde at
udarbejde en handleplan til bestemte persongrupper, der modtager hjælpen.
3.2. Den foreslåede ordning
3.2.1. Tilbud om anonym, ambulant behandling for stofmisbrug
Med lovforslaget forpligtes kommunalbestyrelserne til at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling til en målgruppe, der som udgangspunkt ikke forventes at ville opsøge
behandling, med mindre tilbuddet sikrer personen anonymitet. Forpligtelsen omfatter ikke lægelig
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens § 142. Der henvises til erfaringerne fra evalueringen
af forsøgsprojektet ”Projekt Anonym Stofmisbrugsbehandling” og afsnit 2.
Konkret foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse § 101 a i serviceloven, jf. lovforslagets § 1, nr.
2, hvorefter kommunalbestyrelsen forpligtes til at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling af personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke
har andre sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V i serviceloven. Lovforslaget
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indebærer som følge af, at modtagerne af misbrugsbehandlingen efter lovforslaget ønsker at være
anonyme, ingen behandlingsgaranti som ved behandling af stofmisbrug efter § 101 i loven.
Det foreslås i forlængelse heraf, at borgere, der modtager anonym stofmisbrugsbehandling, som
konsekvens af ønsket om anonymitet ikke omfattes af servicelovens § 141, hvorefter
kommunalbestyrelsen har pligt til at skønne, om der som led i indsatsen er hensigtsmæssigt at
tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen. Målgruppen for den foreslåede bestemmelse om
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling er personer, der alene har et behandlingskrævende
stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer, og som har en relativt tæt tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet, jf. dog afsnit 2.2.4 om afgørelse om behandling.
Tilbud om behandling efter den foreslåede bestemmelse vil blive omfattet af § 4 i lov om social
service, hvorefter det er kommunen, der har ansvaret for, at der er det nødvendige udbud af pladser i
tilbud efter loven. For at opfylde sin forsyningsforpligtelse kan kommunen vælge selv at oprette og
drive tilbud eller samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud. Det vil i den
forbindelse for blandt andre kommuner med få borgere i målgruppen kunne være hensigtsmæssigt
at samarbejde med omkringliggende kommuner om tilbud og indgåelse af aftaler med leverandører
heraf med henblik på at opnå fagligt og økonomisk bæredygtige tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal i forlængelse heraf indgå aftale med to eller flere leverandører af tilbud
om anonym, ambulant behandling af stofmisbrug, som målgruppen frit vil kunne henvende sig til,
når der er truffet afgørelse om behandling. Der skal indgås aftaler på en sådan måde, at det sikres, at
borgeren har mulighed for at benytte mindst ét tilbud beliggende uden for kommunen. Der kan
f.eks. indgås aftale med en anden kommunes eller regioners behandlingstilbud, et privat
behandlingstilbud eller oprettes egne tilbud, herunder tilbud der organisatorisk hænger sammen med
f.eks. den kommunale stofmisbrugsbehandling efter § 101. Indgåelse af aftale med en leverandør
skal dog ske under forudsætning af, at leverandøren af tilbuddet kan sikre, at borgerens ønske om
anonymitet i forbindelse med behandlingen, herunder mulighed for diskret adgang til
behandlingsstedet, kan imødekommes, jf. afsnit 2.2.3. om anonymitet.
Kommunalbestyrelsen kan som en del af den aftale, der indgås med leverandøren, indgå nærmere
aftale om rammerne for åbningstider, afholdelse af sessioner, afregning for ydelserne mv.
Kommunalbestyrelsen skal gennem hjemmeside og telefonisk sikre nem adgang til, at borgere, der
ønsker at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, kan henvende sig anonymt og indgå
aftale om en samtale med henblik på, at der kan træffes afgørelse om behandling. Borgeren vil
konkret kunne henvende sig på mail eller telefonisk. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
telefoniske henvendelser f.eks. kan ske inden for et nærmere afgrænset tidsrum eller ved brug af
telefonsvarer, hvorved borgeren efterfølgende vil blive kontaktet af en medarbejder.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling på baggrund af en afklarende samtale med
borgeren, jf. nedenfor under afsnit 2.2.3 og 2.2.4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de tilbud,
der er indgået aftale med, skal varetage opgaven med at behandle henvendelser via hjemmeside og
telefonisk, samt selv skal træffe afgørelse om behandling på baggrund den afklarende samtale, der
indgås aftale med borgeren om, jf. afsnit 2.2.5.
Afgørelser om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Såfremt borgeren ikke vurderes at være i målgruppen for anonym
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stofmisbrugsbehandling, herunder hvis borgerens behov for behandling ikke vurderes at kunne
imødekommes af et anonymt, ambulant behandlingstilbud, vil borgeren kunne modtage behandling
efter servicelovens § 101.
Afgørelser om behandling efter den foreslåede § 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse, som har
tilsynet med delegationens udøvelse.
3.2.2. Målgruppen
Med afsæt i erfaringerne fra evalueringen af forsøgsprojektet foreslås det, at målgruppen for
bestemmelsen bliver personer med behandlingskrævende stofmisbrug, som ikke derudover har
andre sociale problemer, og som derfor ikke får anden hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V,
dog med undtagelse af hjælp efter afsnit V givet alene på baggrund af fysisk funktionsnedsættelse.
Borgere med psykisk funktionsnedsættelse, som modtager hjælp efter serviceloven i relation hertil,
vil således ikke være omfattet af forslaget. Erfaringerne har vist, at denne særlige målgruppe
undlader at søge behandling for deres stofmisbrug, da det er afgørende for målgruppen at have
mulighed for at være anonym. Målgruppen har en relativt tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet og er kendetegnet ved, at personerne typisk har et forsørgelsesgrundlag som
lønindtægt, SU, arbejdsløsheds- eller sygedagpenge, og ved, at personerne typisk ikke tidligere har
været i misbrugsbehandling.
Kommunalbestyrelsen eller behandlingstilbuddet, såfremt afgørelsen om behandling efter
delegation træffes af tilbuddet, vil kunne benytte det internationale stofmisbrugsbelastningsindeks
ASI (European Addiction Severity Index) som redskab til at vurdere den pågældende borgers
sociale belastningsgrad. ASI-scoren kan i samspil med øvrige vurderingsfaktorer være med til at
bestemme, hvorvidt borgeren falder inden for målgruppen og kan modtage behandling efter den
foreslåede § 101 a i serviceloven.
3.2.3. Anonymitet
Med lovforslaget foreslås, at behandlingen af stofmisbruget tilbydes anonymt, og at borgeren sikres
anonymitet gennem hele forløbet. Med anonymitet forstås, at en borger i målgruppen har mulighed
for at henvende sig, gennemføre en afklarende samtale og indgå i et behandlingsforløb uden at skulle
identificere sig selv og oplyse eksempelvis cpr-nummer.
Hvis borgeren ikke ønsker at være anonym under behandlingsforløbet, skal dette også være muligt,
så længe borgeren opfylder kriterierne for målgruppen for tilbuddet efter den foreslåede § 101 a.
Hvis borgeren i konkrete tilfælde ikke ønsker at være anonym, men har oplyst f.eks. navn og cpr-
nummer, vil behandling af den pågældendes personoplysninger skulle ske efter reglerne i
persondatalovens §§ 5-8.
Ansatte ved behandlingstilbuddet har tavshedspligt, jf. forvaltningslovens § 27, som henviser til
straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f.
Sikring af anonymiteten foreslås desuden understøttet af, at borgeren via hjemmeside eller telefonisk
henvendelse har nem adgang til at indgå aftale om en afklarende samtale samt diskret adgang til
såvel den afklarende samtale som til selve behandlingsstedet, så borgeren ikke vil kunne blive
identificeret i forbindelse med behandlingen. Konkret vil dette kunne sikres ved, at den afklarende
samtale med borgeren finder sted inden for almindelig åbningstid på f.eks. det lokale bibliotek, på
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Borgerservice eller hos selve behandlingstilbuddet, og at indgangen til behandlingsstedet ikke er den
samme som til et behandlingstilbud efter § 101, ligesom anvendelse af f.eks. eksisterende lokaler på
eksempelvis skoler og i andre kommunale bygninger på samme måde kan sikre borgeren diskret
adgang til behandlingen. Borgeren får endvidere mulighed for at vælge at benytte et tilbud, der er
beliggende uden for borgerens hjemkommune.
Det aktuelle behandlingsforløb vil typisk foregå uden for almindelig arbejdstid, hvorfor lokaler på
eksempelvis skoler eller lignede steder med fordel kan anvendes til behandling. En nem og diskret
adgang til visitation og behandling er væsentlig, da erfaringerne fra forsøgsprojektet har vist, at den
diskrete indgang sammen med anonymiteten udgør en afgørende forudsætning for målgruppens
ønske om at indgå i et behandlingsforløb.
Forslaget om, at borgeren nemt og diskret kan henvende sig via af hjemmeside eller telefonisk uden
at skulle opgive navn og cpr-nummer, vurderes tillige at være en afgørende del af anonymiteten, da
borgeren som oftest ikke ønsker anden kontakt til kommunen.
3.2.4. Afgørelse om behandling
Borgere, der ønsker at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, skal have mulighed for
at henvende sig via hjemmeside eller telefon og uden at opgive navn og cpr-nummer indgå aftale
om en afklarende samtale om behandlingsbehovet.
I forbindelse med den afklarende samtaleskal borgeren oplyse sin hjemkommune. Hvis det
vurderes, at borgeren kommer fra en anden kommune, skal borgeren eksempelvis fremvise sit
sygesikringskort uden visning af cpr-nummer og navn synligt eller på anden vis dokumentere sin
hjemkommune.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling på baggrund af den afklarende samtale med
personen, der henvender sig. Formålet med samtalen er at afdække, om personen tilhører
målgruppen for tilbuddet om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om personen har
et behandlingskrævende stofmisbrug, men ikke har andre sociale problemer. Heri indgår en
afdækning af, om borgeren har behov for at modtage hjælp og støtte til efter servicelovens afsnit V
og herunder bør omfattes af servicelovens § 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal tilbyde at
udarbejde en handleplan, såfremt det vurderes hensigtsmæssigt. Den afklarende samtale finder
således sted, inden personen starter i behandlingen.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt borgeren opfylder kriterierne for at modtage
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder at personen ikke har andre sociale problemer,
der kan have betydning for hensigtsmæssigheden og udbyttet af den anonyme, ambulante
behandling. En vigtig forudsætning for at kunne profitere af tilbuddet er således, at personen ikke
har andre sociale problemer, og at personen kan indgå i det gruppebehandlingsforløb, som er et
centralt element i tilbuddet. Det er samtidig vigtigt, at stofmisbrugsproblematikken er af en sådan
karakter, at den vurderes mulig at imødegå i et korterevarende behandlingsforløb.
Afgørelse om behandling kan, jf. det foreslåede § 101 a, stk. 6, i lovforslagets § 1, nr. 2, ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, idet borgeren for det første ønsker at være anonym
og for det andet vil kunne modtage behandling efter servicelovens § 101, hvis det vurderes, at
borgeren ikke falder inden for målgruppen efter § 101 a.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afgørelser om behandling efter den foreslåede § 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse, som har
tilsynet med delegationens udøvelse.
Hvis personen vurderes at have andre sociale problemer ud over stofmisbruget, og det derfor
vurderes, at personen ikke tilhører målgruppen for det anonyme tilbud om stofmisbrugsbehandling
efter den foreslåede § 101 a, skal behandlingstilbuddet henvise den pågældende til sin
hjemkommune for yderligere vejledning.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre personen rådgivning og vejledning om øvrige tilbud, jf.
servicelovens §§ 10 og 12 om kommunens rådgivnings- og vejledningsforpligtigelse. I det konkrete
tilfælde er det væsentligt, at behandlingstilbuddet kan informere om eksempelvis muligheden for den
almindelige kommunale, anonyme rådgivning. Kommunen skal efter § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område foretage en helhedsvurdering, når en borger henvender sig med
ansøgninger eller spørgsmål om hjælp.
Generelt gælder det, at kommunalbestyrelsen og leverandøren af behandlingstilbuddet, jf.
servicelovens § 10, stk. 3, skal være opmærksomme på, om personer, der henvender sig eller
deltager i behandlingen, har eller får behov for anden form for hjælp efter serviceloven eller anden
lovgivning. Såfremt det i forbindelse med den afklarende samtale eller den anonyme, ambulante
behandling vurderes, at borgeren har behov for en anden indsats, skal borgeren i stedet henvises til
sin hjemkommune med henblik på at modtage rådgivning om anden hjælp efter serviceloven eller
anden relevant lovgivning, jf. servicelovens §§ 10 og 12.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den skærpede underretningspligt i servicelovens § 153 også
gælder evt. ansatte hos leverandøren af behandlingstilbuddet. Efter denne bestemmelse skal
personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentlig hverv, underrette kommunalbestyrelsen, hvis de
under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en
ung under 18 år kan have behov for særlig støtte. Underretningspligten i disse tilfælde påhviler
således leverandøren af tilbuddet og evt. ansatte, hvilket borgeren ved start af behandling efter den
foreslåede § 101 a skal oplyses om.
3.2.5. Delegation af afgørelseskompetence samt overdragelse af andre opgaver
Det foreslås i lovforslagets § 101 a, stk. 5, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de tilbud, der er
indgået aftale med, skal varetage opgaven med at behandle henvendelse via hjemmeside og telefon,
samt selv skal træffe afgørelse om behandling.
Forslaget om mulighed for ekstern delegation af afgørelseskompetence er begrundet i, at der skal
være mulighed for, at den enkelte kommunalbestyrelse kan beslutte at give mulighed for, at borgeren
alene skal i kontakt med en leverandør af tilbud om anonym, ambulant behandling forud for samt i
forbindelse med, at der skal træffes afgørelse om behandling, og dermed ikke skal i kontakt med
kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte, at de leverandører, der er indgået aftale med, også driver
hjemmeside og har den eventuelle indledende telefoniske kontakt med borgere, der ønsker at
modtage anonym, ambulant behandling. Endvidere kan kommunalbestyrelsen vælge at delegere
afgørelseskompetence til leverandører, der er indgået aftale med, hvorefter leverandøren
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemfører den afklarende samtale med borgeren og beslutter, hvorvidt borgeren falder inden for
målgruppen og dermed kan påbegynde et behandlingsforløb.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at lade opgaven med at tage imod henvendelser fra borgere
overgå til en leverandør samt at delegere sin afgørelseskompetence, påhviler det fortsat
kommunalbestyrelsen at tilse, at såvel den indledende kontakt med borgeren, den afklarende
samtale, afgørelse om og gennemførelse af behandlingen lever op til formålet med at tilbyde
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling efter § 101 a.
3.2.6. Behandlingen
Behandlingen foreslås at bestå af et afgrænset forløb af kortere varighed med gruppebaseret
behandling med en behandler som metodisk tilgang, sådan som det kendes fra Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling, hvor borgeren tilbydes en ugentligt session. Endvidere foreslås det, at der
gives mulighed for en individuel, afsluttende samtale.
Erfaringerne fra evalueringen af forsøgsprojektet viser, at et forløb på 16 uger har været dækkende
for behandlingsbehovet hos denne målgruppe, som forslaget henvender sig til.
Kommunalbestyrelsen beslutter som en del af den aftale, der indgås med tilbuddet, serviceniveauet
for behandlingen, herunder også rammer for tilbuddets fastsættelse af åbningstider, indenfor hvilke
deres borgere kan deltage i sessioner.
3.2.7. Tilsyn med leverandører af tilbud om anonym stofmisbrugsbehandling
Det foreslås, at tilbud om anonym stofmisbrugsbehandling bliver omfattet af socialtilsynenes
godkendelses- og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn, på lige fod med behandlingstilbud efter
§ 101, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, om ændring af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn.
Det betyder, at behandlingstilbud skal godkendes af socialtilsynet som generelt egnede for at kunne
indgå i kommunernes forsyning, og at de vil blive underlagt driftsorienteret tilsyn fra socialtilsynet.
Godkendelse og tilsyn foretages på baggrund af centralt fastlagte retningslinjer om økonomi,
organisation og faglig kvalitet.
Den foreslåede ordning med anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling vil således blive underlagt
en vurdering af, om et behandlingstilbud har den fornødne kvalitet, herunder at tilbuddets fysiske
rammer og faciliteter imødekommer borgernes behov for anonymitet, så borgeren nemt og diskret
kan henvende sig om en afklarende samtale og har diskret adgang til og kan bevare sin anonymitet
under behandlingen. Oplysninger om tilbuddet indberettes til Tilbudsportalen efter samme regler
som for f.eks. § 101. Det betyder, at socialtilsynet skal indberette oplysninger om godkendelse af
tilbud, tilbuddets aktuelle status og resultaterne af tilsynet. Tilsynet skal føres ud fra en risikobaseret
tilgang, men der skal aflægges tilsynsbesøg på behandlingsstedet mindst én gang om året. Med
tilsynsreformen har socialtilsynet således også fået adgang til at trække en godkendelse tilbage, hvis
stedet ikke længere opfylder de centralt fastsatte krav. Dette med den virkning, at stedet ikke
længere kan indgå i kommunernes forsyning.
3.2.8. Præciseringer i lov om socialtilsyn
Lovforslaget indeholder desuden enkelte præciseringer og sproglige forenklinger af lov om
socialtilsyn.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421764_0011.png
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Evalueringen af satspuljeprojektet om anonym stofmisbrugsbehandling viser, at der for denne type
af behandlingstilbud har været en højere deltagelse af kvinder (28 pct.) end for tilsvarende ikke-
anonyme behandlingstilbud. Anonymiteten formodes ligeledes at være afgørende for at nå ud til en
bredere gruppe af mandlige stofmisbrugere, som ellers ikke ville have opsøgt behandlingssystemet.
Lovforslaget forventes på den baggrund af have positive ligestillingsmæssige konsekvenser for
både mænds og kvinders sundhed.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører både administrative og økonomiske konsekvenser for kommunerne, der
forpligtiges til at tilbyde anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling. Forslaget forventes således at
medføre kommunale merudgifter på i alt 7,3 mio. kr. i 2015 og 12,7 mio. kr. årligt i 2016 og frem.
Heraf udgør de administrative konsekvenser 2,3 mio. kr. i 2015 og 2,7 mio. kr. årligt herefter.
Finansieringen er tilvejebragt ved satspuljeaftalerne for 2014 og 2015.
Forslaget medfører hverken administrative eller økonomiske konsekvenser for stat og regioner.
Merudgifter i forbindelse med anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling
Mio. kr. 2015-pl
2015
2016
Stat
0,0
0,0
Regioner
0,0
0,0
Kommuner
7,3
12,7
Merudgifter som følge af lovforslaget i alt
7,3
12,7
2017 2018
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7 12,7
12,7 12,7
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden 17. november 2014 til 16. december 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.fl.: Ankestyrelsen, BDO Kommunernes revision,
Brugernes Akademi, Blå Kors, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk Børn og Familier, Center for Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frelsens Hær, Gadejuristen, Institut for
Menneskerettigheder, KFUK’s Sociale Arbejde, KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL,
Københavns Kommune, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen LEV,
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421764_0012.png
Landsforeningen af Opholdssteder og Skole- og Behandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen af væresteder for stofafhængige
og tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Human
Narkobehandling, Landsforeningen for Pårørende til Stofmisbrugere, Landsforeningen Sind, LO,
Missionen blandt hjemløse, Odense Kommune, Pårørendenetværket Antistigma,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Socialt Leder
Forum, Socialt Udviklingscenter (SUS), Socialpædagogernes Landsforbund, Sundhedsstyrelsen,
Ungdommens Vel, Ungdomsringen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
De kommunale merudgifter
beløber sig til 7,3 mio. kr. i
2015 og 12,7 mio. kr. årligt i
2016 og frem.
Lovforslaget medfører
administrative konsekvenser
for kommunerne og skønnes at
medføre merudgifter på i alt 2,3
mio. kr. i 2015 og 2,7 mio. kr.
fra 2016 og frem.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at regionerne forpligtes til at tilbyde anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling efter
den foreslåede nye § 101 a i serviceloven, når det aftales med kommunalbestyrelserne i regionen i
forbindelse med de årlige rammeaftaler, jf. § 6 i lov om social service. Det svarer således til, hvad
der efter lovens § 5, stk. 1, nr. 5, er gældende for regionernes adgang til at etablere
behandlingstilbud til stofmisbrugere efter lovens § 101.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 2
I § 101 a,
stk. 1
foreslås det at forpligte kommunalbestyrelsen til at tilbyde anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling. Forslaget henvender sig til en ny afgrænset målgruppe, der typisk ikke har
opsøgt behandling efter de eksisterende regler om stofmisbrugsbehandling, og som ikke har andre
sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter servicelovens afsnit V.
I
stk. 2
foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal indgå aftale med to eller flere leverandører af
tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrug. Der skal indgås aftaler på en sådan måde, at
det sikres, at borgeren har mulighed for at benytte mindst ét tilbud, som er beliggende uden for
kommunen. Der kan f.eks. indgås aftale med en anden kommunes eller regionernes
behandlingstilbud, med et privat behandlingstilbud eller oprettes egne tilbud under forudsætning af,
at leverandøren af tilbuddet kan sikre, at borgerens ønske om anonymitet i forbindelse med
behandlingen, herunder mulighed for nem og diskret adgang til behandlingsstedet, kan
imødekommes. Der vil herunder kunne oprettes tilbud, der organisatorisk hænger sammen med
f.eks. den kommunale stofmisbrugsbehandling efter § 101 under forudsætning af, at behandlingen
foregår adskilt fra behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan måde, at formålet med anonymitet
opnås. Det vil for blandt andre kommuner med få borgere i målgruppen kunne være hensigtsmæssigt
at samarbejde med omkringliggende kommuner om tilbud og indgåelse af aftaler med leverandører
heraf med henblik på at opnå fagligt og økonomisk bæredygtige tilbud.
Da behandlingen efter forslaget er anonym, og målgruppen ikke kendes af kommunen, kan
kommunen ikke informere de enkelte relevante borgere individuelt om muligheden for at benytte
ordningen. Kommunen skal efter det foreslåede
stk. 3
imidlertid via hjemmeside informere om
ordningen og skabe adgang til, at borgeren kan henvende sig nemt og diskret via mail eller telefon,
hvis de ønsker at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at telefoniske henvendelser f.eks. kan ske inden for et nærmere afgrænset tidsrum eller ved
brug af telefonsvarer, hvorved borgeren efterfølgende vil blive kontaktet af en medarbejder. Det vil
herudover være op til den enkelte kommune at håndtere formidlingen af tilbuddet. Erfaringerne fra
forsøgsprojektet viser, at det er hensigtsmæssigt at overveje muligheder for annoncering og
formidling i forhold til at nå ud til målgruppen, der ikke typisk vil blive informeret herom via de
kommunale tilbud, idet de typisk sjældent har kontakt til kommunen.
Erfaringerne fra forsøgsprojektet viser, at henvendelser til tilbuddet i første gang typisk sker via
telefon eller mail. Eksempelvis har forsøgsprojektet etableret en hjemmeside, der har fungeret som
primær indgang for alle henvendelser. Disse første henvendelser har ført til, at der bliver aftalt tid til
en afklaringssamtale, hvor det afgøres, om borgeren tilhører målgruppen. I forsøgsprojektet er der en
andel, der allerede ved den første henvendelse bliver henvist til andet tilbud. Det har ofte været
borgere, som har haft behov for social støtte udover deres stofmisbrug, eller for hvem anonymiteten
ikke har været afgørende.
Hvis borgeren opsøger en leverandør, som borgerens egen kommune ikke har indgået aftale med
om behandling, skal den pågældende leverandør henvise borgeren til hjemkommunens hjemmeside,
hvor borgeren kan finde oplysninger om mulighederne for at modtage anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling i den pågældende kommune.
Når der via mail eller telefon er indgået aftale med borgeren om en afklarende samtale om
borgerens behov for behandling, vil borgeren i forbindelse med samtalen skulle oplyse sin
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hjemkommune. Hvis det vurderes, at borgeren kommer fra en anden kommune, skal borgeren
eksempelvis fremvise sit sygesikringskort uden cpr-nummer og navn synligt eller på anden vis
dokumentere sin hjemkommune.
Borgeren skal have diskret adgang til den afklarende samtale, så borgeren ikke vil kunne blive
identificeret i forbindelse hermed. Konkret vil dette kunne sikres ved, at den afklarende samtale
med borgeren finder sted inden for almindelig åbningstid på f.eks. det lokale bibliotek, på
Borgerservice eller hos selve behandlingstilbuddet.
Efter det foreslåede
stk.4
træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om anonym, ambulant behandling,
hvorefter borgeren henvises til de behandlingstilbud, der er indgået aftale med. Det sker på
baggrund af den afklarende samtale med borgeren, hvor det vurderes, om borgeren tilhører
målgruppen, herunder om borgerens behov for behandling kan imødekommes af et anonymt,
ambulant tilbud.
Den afklarende samtale skal dermed afdække, hvorvidt borgeren tilhører målgruppen efter stk. 1 for
tilbuddet om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder om borgeren er socialt belastet,
dvs. har særlige sociale problemer udover stofmisbruget, samt om borgeren har en relativ tæt
tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet. En del af samtalen har således til formål
at afgøre borgerens aktuelle sociale belastningsgrad. Heraf følger, at en borger ikke kan udelukkes
fra behandlingstilbuddet, selvom borgeren tidligere har opsøgt eller været i behandling efter
servicelovens § 101 om behandling af stofmisbrugere, så længe borgerens aktuelle sociale
belastningsgrad efter en vurdering falder inden for kriterierne for at indgå i målgruppen for
behandlingstilbuddet efter det foreslåede stk. 1. Såfremt det vurderes, at borgeren kan have behov
for anden social indsats, som misbrugsbehandlingen hensigtsmæssigt bør tænkes sammen med for
at kunne opnå en helhedsorienteret indsats for borgeren, og dermed evt. bør være omfattet af
servicelovens § 141 om handleplaner, skal borgeren henvises til yderligere rådgivning og
vejledning, jf. servicelovens §§ 10 og 12.
Som hjælp til afklaringen kan der anvendes det
internationale stofmisbrugsbelastningsindeks ASI
(European Addiction Severity Index).
En ASI-vurdering betyder, at der udregnes en ASI-score ved
brug af en standardiseret interviewmetode. Den samlede ASI-score er en samlet beregning af
borgerens belastning inden for følgende områder: Stof-
og alkoholforbrug, kriminalitet, job,
økonomi, familieforhold, sociale forhold, psykisk og somatisk helbred. ASI-scoren kan i samspil
med øvrige vurderingsfaktorer være med til at bestemme målgruppens sociale belastningsgrad.
Det besluttes således, om borgeren opfylder kriterierne for at indgå i behandlingen, på baggrund af
en samlet vurdering af forskellige faktorer, hvoraf ASI-vurderingen kan indgå som et parameter.
Efter det foreslåede
stk. 5
kan kommunalbestyrelsen beslutte, at de tilbud, der er indgået aftale med
om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, skal varetage opgaven med at sikre, at borgeren kan
henvende sig via hjemmeside og telefonisk, samt selv skal træffe afgørelse om behandling.
Kommunalbestyrelsen kan således beslutte, at de leverandører, der er indgået aftale med, også
driver hjemmeside og har den eventuelle indledende telefoniske kontakt med borgere, der ønsker at
modtage anonym behandling. Endvidere kan kommunalbestyrelsen vælge at delegere
afgørelseskompetence til leverandører, der er indgået aftale med, hvorefter leverandøren
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemfører den afklarende samtale med borgeren og beslutter, hvorvidt borgeren falder inden for
målgruppen og dermed kan påbegynde et behandlingsforløb.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at lade opgaven med at tage imod henvendelser fra borgere
overgå til en leverandør samt at delegere sin afgørelseskompetence, påhviler det fortsat
kommunalbestyrelsen at tilse, at såvel den indledende kontakt med borgeren, den afklarende
samtale, afgørelse om og gennemførelse af behandlingen lever op til formålet med at tilbyde
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling efter stk.1.
Borgeren vil efter det foreslåede
stk. 6
ikke kunne indbringe afgørelsen for anden administrativ
myndighed, idet borgeren for det første ønsker at være anonym og for det andet vil kunne modtage
behandling efter § 101, hvis det vurderes, at borgeren ikke falder inden for målgruppen efter § 101
a. Såfremt det vurderes, at borgeren ikke tilhører målgruppen, herunder at borgerens behov for
behandling ikke kan imødekommes i et anonymt, ambulant tilbud, og at borgeren evt. også har
behov for anden støtte og hjælp efter serviceloven, afvises borgeren, og der henvises i stedet til
rådgivning og vejledning om øvrige tilbud, jf. servicelovens §§ 10 og 12 om kommunens
rådgivnings- og vejledningsforpligtigelse.
Afgørelser om behandling efter den foreslåede § 101 a truffet på baggrund af en delegation fra
kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse, som har
tilsynet med delegationens udøvelse.
Efter det foreslåede
stk. 7
skal behandlingen foregå på en sådan måde, at borgerens ønske om
anonymitet kan opfyldes. Der vil herunder kunne benyttes tilbud, der organisatorisk hænger sammen
med f.eks. den kommunale stofmisbrugsbehandling efter § 101, men under forudsætning af, at
behandlingen foregår adskilt fra behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan måde, at formålet med
anonymitet opnås. Borgeren skal således have diskret adgang til stedet og ikke kunne identificeres i
forbindelse med, at behandlingen finder sted, f.eks. ved at der sikres en separat indgang til
behandlingen, eller at behandlingen foregår i andre lokaler, som kommunen råder over. Borgeren
skal endvidere kunne vælge at benytte et tilbud beliggende uden for borgerens hjemkommune, som
der er indgået aftale med en leverandør om.
Efter det foreslåede
stk. 8
skal behandlingen udgøre et afgrænset forløb af kortere varighed og bestå
af gruppebaserede forløb med en behandler, sådan som det kendes fra Projekt Anonym
Stofmisbrugsbehandling, hvor borgeren tilbydes en ugentligt session. Erfaringerne fra evalueringen
af forsøgsprojektet viser, at et forløb på 16 uger har været dækkende for behandlingsbehovet hos
denne målgruppe, som forslaget henvender sig til. Kommunalbestyrelsen beslutter som en del af
den aftale, der indgås med tilbuddet, indenfor hvilke åbningstider deres borgere kan deltage i
sessioner.
Med forslaget i
stk. 8, nr. 1,
foreslås kerneelementet i behandlingen at bestå af en metodisk tilgang i
form af gruppebehandling i sammensatte grupper, idet der i forvejen er tale om en afgrænset
målgruppe, som forventes at kunne profitere af sådanne gruppeforløb, som erfaringerne fra Projekt
Anonym Stofmisbrugsbehandling viser. Erfaringerne fra forsøgsprojektet viser tillige, at deltagerne
har tillagt det stor værdi, at de i grupperne har mødt personer, de har kunnet identificere sig med, og
at gruppeforløbet herved har haft positiv betydning for deres behandlingsresultater. Endvidere skal
leverandøren af tilbuddet give mulighed for en individuel, afsluttende samtale, jf. forslaget i
stk. 8,
nr. 2.
Den eventuelle individuelle, afsluttende samtale er som udgangspunkt en samtale af f.eks. en
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
halv times varighed af ikke behandlingsmæssig karakter, og kan blandt andet omfatte vejledning til
borgeren om tiden efter afsluttet behandling.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås i det nye
stk. 6,
i § 141 om udarbejdelse af handlingsplaner, at personer, der modtager
anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling efter den foreslåede § 101 a, ikke omfattes af
servicelovens § 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal skønne, hvorvidt det som led i indsatsen er
hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen.
Baggrunden for, at denne målgruppe undtages § 141, er, at målgruppen for anonym, ambulant
stofmisbrugsbehandling efter den foreslåede § 101 a som udgangspunkt ikke vurderes at have behov
for anden social indsats i forbindelse med deres misbrug. Endelig viser erfaringerne fra
forsøgsprojektet ”Projekt Anonym Stofmisbrugsbehandling”, at en stor del af målgruppen ikke
ønsker anden kontakt til kommunen.
Borgere, der f.eks. under et behandlingsforløb ønsker at opgive deres anonymitet, vil alene blive
omfattet af servicelovens § 141 om handleplaner, såfremt kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
anden hjælp til borgeren efter afsnit V i serviceloven end efter den foreslåede § 101 a. Dette skal ses
i sammenhæng med, at behandlingstilbuddet skal henvise borgeren til sin kommune for yderligere
vejledning, såfremt det vurderes, at borgeren ikke falder inden for målgruppen efter § 101 a og
vurderes at have behov for anden hjælp og støtte efter serviceloven.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget om at ændre § 2, stk. 2, i loven er en sproglig forenkling, som henviser til kommunernes
funktion som socialtilsyn.
Til nr. 2
Med forslaget om en nyaffattelse af § 2, stk. 3, foretages en sproglig forenkling, som henviser til
kommunernes funktion som socialtilsyn.
Derudover præciseres det, at de kommuner, der varetager opgaverne som socialtilsyn, ikke kan
varetage opgaven i forhold til deres egne tilbud eller tilbud, som de har indgået driftsaftale med, når
tilbuddene er beliggende i andre kommuner i regionen. Præciseringen supplerer den gældende
formulering af bestemmelsen, hvorefter tilsynskommunerne ikke kan varetage opgaverne i forhold
til tilbud beliggende i tilsynskommunen. Formålet hermed er at sikre uvildighed i varetagelsen af
opgaven som socialtilsyn.
Til nr. 3
Med forslaget om ændringen af § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om socialtilsyn præciseres det, at
socialtilsynet kan tilbyde at varetage opgaver både efter delegation fra ansvarlige
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommunalbestyrelser, som delegerer deres tilsynsopgaver efter § 148 a, stk. 4, i lov om social
service, og efter delegation fra ansvarlige regionsråd, der delegerer deres tilsynsopgaver efter § 5,
stk. 7, i lov om social service.
Til nr. 4
Med ændringen af § 4, stk. 1, nr. 3, foreslås det, at leverandører af behandlingstilbud efter den
foreslåede § 101 a i serviceloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, bliver omfattet af lov om social tilsyn
og dermed af godkendelse og driftsorienteret tilsyn fra et af de fem socialtilsyn på samme måde
som behandlingstilbud efter § 101 i serviceloven.
Tilbud om anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling vil således blive underlagt en vurdering af,
om et behandlingstilbud har den fornødne kvalitet, herunder at tilbuddets fysiske rammer og
faciliteter imødekommer borgernes behov for anonymitet, så borgeren nemt og diskret kan
henvende sig om en afklarende samtale og har diskret adgang til og kan bevare sin anonymitet
under behandlingen.
Til nr. 5
Med forslaget om ændring af § 23, stk. 2, præciseres det, at de kommuner, der deltager i den
objektive finansiering af dele af socialtilsynets opgavevaretagelse, jf. § 23, stk. 2, er de samme
kommuner som dem, det pågældende socialtilsyn varetager opgaven i.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
17