Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1421244_0001.png
Kære medlem af Europa Parlamentet for Danmark,
På vegne af Hotline 116 000 og alle borgere i Danmark.
Telefon nummeret 116 000 blev i 2007 reserveret som Hotline Nr. for forsvundne børn ved EC Decision
2007/116/EC. Et særtjeneste nummer for alle borgere i EU.
Et Eurobarometer Survey foretaget i 2011 viste at 91 % af alle EU borgere synes at et gratis, fælles Europæisk og
enkelt nummer for forsvundne børn er en yderst brugbar service.
I dag kan EU’s borgere benytte nummeret i 27 ud af de 28 medlemslande. Det kan ligeledes benyttes i Albanien,
Serbien og Schweitz.
Det er operationelt 24/7/365. Det er gratis at ringe til og nummeret kan ikke ses på hverken telefon- eller
telefonregning.
Her i Danmark hjælper Falck Øst, pro bono, med at besvare opkald uden for vores åbningstid og vi
har altid bagvagt hvis der er brug for vores ekspertise.
Der er adgang til juridisk- og psykologisk bistand, administrativ- og faglig bistand i øvrigt fx hjælp til at kontakte
myndigheder i hjemlandet og andre lande i EU, hvis der er mistanke om at barnet opholder sig i et andet land. Vi
assisterer og støtter pårørende i forbindelse med alle de kategorier af forsvundne børn og unge vi arbejder med,
som er:
Bortløbne børn og unge
Forældrebortførelser
Uledsagede mindreårige migranter
Bortførte børn af tredje part
Tilskadekomne eller på anden vis børn, der er blevet væk.
Hotline 116 000 er for både børn og voksne. Vi hjælper børn og unge der forsvinder eller bliver udsat for
overgreb. Vi assisterer myndigheder i forbindelse med eftersøgninger foretaget af både nationalt politi, Europol
og Interpol.
With the support of the Daphne Programme of the European Union
CVR: 18483645
www.116000.dk
Kongevejen 340, 2. th.
2840 Holte
Arbejdernes Landsbank
Reg. nr: 5366
Konto nr: 0243796
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421244_0002.png
Vores paraplyorganisation Missing Children Europe har været med til at skærpe procedurerne, således at Hotline
operatører i alle landene samarbejde meget tæt når børn og unge forsvinder over grænserne. Vi arbejder efter
enslydende praksis og præcise metoder.
Vores ansatte og frivillige er under løbende uddannelse så vi sikrer videndeling og ”Best Pratice”. Vi har en fælles
kommunikationsstrategi og er støttet af EC via Daphne midlerne. Vores resultater viser en betydelig forbedring af
kvaliteten i den hjælp udsatte børn og unge har brug for.
Vores Hotlines har som et resultat af dette store arbejde haft en stigning i opkald på hele 179 % fra 2012 til
2013.
Her i Danmark har vi blandt andet været medvirkende til at en dansk dreng, der blev væk i Portugal under en
ferie, blev fundet i god behold og genforenet med sin familie. Vi assisterede det danske politi i forbindelse med
samarbejdet med det portugisiske politi og fungerede som direkte support for den danske familie under hele
forløbet.
Derudover har vi hjulpet to danske teenagepiger hjem fra Italien, hvortil deres psykisk syge mor havde bortført
dem. Vi assisterede det danske politi og fungerede som mellemled til myndigheder både her i Danmark og i
Italien. Vi supporterede den danske familie gennem hele forløbet og var ligeledes bindeled til forvaltningen i
børnenes hjemkommune.
Vi har et stigende antal henvendelser fra børn og unge, der bliver udsat for overgreb i forbindelse med
anbringelser uden for hjemmet.
Desuden arbejder vi tæt sammen med Rigspolitiet i forbindelse med sager, hvor danske statsborgere begår
overgreb på børn i udlandet.
Vi ser flere sager, hvor mindreårige EU borgere opholder sig alene i Danmark fordi de er blevet efterladt af deres
familier eller selv er stukket af hjemmefra. De falder gennem kommunernes system da de ikke rigtig ”hører
hjemme” i forvaltningen. Her kan vi meget hurtigt sørge for en kontakt til den respektive organisation i
hjemlandet. Vi kan sammen sørge for at den unge bliver fragtet sikkert hjem og at der er fagpersonaler, der
modtager og hjælper den unge ved hjemkomst.
Uagtet alle de sager, vi har og har haft og Hotline 116 000’s positive udvikling, står vi foran virkelig store
udfordringer, som på nuværende tidspunkt desværre ser ud til at vokse.
Vores vigtigste økonomiske fundament har været støtten fra EC’ s Daphne Program i 2012, 2013 og 2014. Denne
støtte ophører den 6. februar 2015.
Missing Children Europe har tilbagemeldinger fra alle Hotline Operators og 56 % er af den opfattelse at EC’s
bidrag er essentielt for den videre drift af denne service.
With the support of the Daphne Programme of the European Union
CVR: 18483645
www.116000.dk
Kongevejen 340, 2. th.
2840 Holte
Arbejdernes Landsbank
Reg. nr: 5366
Konto nr: 0243796
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421244_0003.png
Status for Hotline 116 000 i Danmark
er således, at vi ikke ser os i stand til med de midler vi har modtaget(fra
private fonde o.a.) at videreføre dette yderst vigtige arbejde. Der er ingen andre organisationer i Danmark, der på
samme måde alle døgnets timer er til rådighed for de børn og unge der har behov for hjælp. Thora Center er den
eneste organisation der er talerør for de børn vi hjælper og vi forsøger at sætte disse børns liv og vilkår på den
politiske dagsorden så hjælpen til dem optimeres.
50 % af alle Hotline Operators opfatter støtten fra EC som yderst vigtig og at midlerne har en meget stor positiv
effekt på det arbejde der udføres.
EC’s dataindsamling(”Missing children in the European Union: Mapping, data collection and statistics”)
omhandlende forsvundne børn og unge i 2013 viser at: Hotline 116 000 operatørerne er en uvurderlig kilde til
data, der beskriver omstændighederne og profiler på forsvundne børn, udover de data der er let tilgængelige i
politiets databaser.
Det bliver påpeget at: potentialet af 116 000 Hotlines spiller en prominent rolle i forhold til præventive
kampagner og op følgende arbejde, der går ud over politiets beføjelser. Ligeledes skabes der opmærksomhed på
og deles information som ellers ikke ville blive delt. Desuden fremhæves det at Hotline 116 000 tilbyder en
mulighed for at komme i kontakt med uddannet, fagligt professionelt personale der ved hvordan disse sager skal
gribes an og som ved, hvortil man skal rette henvendelse i andre lande når der er mistanke om at børn og unge er
ført ud af hjemlandet.
Thora Center og de 30 andre medlemsorganisationer fra 25 Europæiske lande i Missing Children Europe
anbefaler på det kraftigste, at Europa Kommissionen fortsætter sin støtte til Hotline 116 000.
Dette kan fx gøres gennem ”Rights, Equality and Citizenship Programme”, as Regulation (EU)No 1381/2013
Establishing Programme som specifikt refererer til risici i forhold til børn der forsvinder (se Recitall nr. 11)
ligeledes tilbud fra 116 00 operatører(se art.5.1.)
Midler tildeles, hvor der er klare afstemte forventninger og tydelige resultater i forhold til kvalitet af servicen,
dataindsamling og samarbejde på tværs af Hotline 116 000 operatørerne som hjælp til forsvundne børn i Europa.
Vi ønsker din hjælp og støtte og håber du vil gøre din indflydelse gældende til gavn for fortsat drift af Hotline
116 000, en service EU’s borgere nu har en forventning om er til rådighed når et barn forsvinder.
På vegne af Thora Center og Hotline 116 000 i Danmark.
Med venlig hilsen
Bodil Dichow
Cand. Psych. Aut.
Projektchef og leder af Thora Center.
Sisse Ilsøe
Exam. Psykoterapeut
Projektleder
With the support of the Daphne Programme of the European Union
CVR: 18483645
www.116000.dk
Kongevejen 340, 2. th.
2840 Holte
Arbejdernes Landsbank
Reg. nr: 5366
Konto nr: 0243796