Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1420586_0001.png
Til
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard
Socialminister Manu Sareen
Formand for KL Martin Damm
Sendt cc til Socialudvalget
Sæt analyserne til åben diskussion?
Samfundets nederste sikkerhedsnet for hjemløse borgere har i mange årtier bestået i muligheden for at
henvende sig på et herberg eller et forsorgshjem. Selvmøderprincippet, som det også kaldes, er en
grundsten i dansk socialpolitik. Når alle andre muligheder synes udtømte, giver det den hjemløse en
tryghed for at modtage hjælp på baggrund af en socialfaglig vurdering, akkurat som når en borger
henvender sig til en praktiserende læge, der på baggrund af en lægefaglig vurdering henviser borgeren til
behandling. I begge tilfælde er det faglige vurderinger, der ligger til grund for, hvilken hjælp borgeren
tilbydes – ikke de offentlige kassers behov for økonomistyring.
Sidste år forberedte regeringen og KL med økonomiaftalen for 2014 fra maj 2013 slaget - i disse tider med
1864-serien - mod selvmøderprincippet. I aftalen hedder det på smukt aftalesprog, ”at der er behov for at
styrke kommunernes muligheder for at give hjemløse borgere og voldsramte kvinder en sammenhængende
og rehabiliterende social indsats. På den baggrund igangsættes en analyse af reglerne for ophold på
forsorgshjem og kvindekrisecentre samt kommunernes praksis og styringsmuligheder på områderne.”
Det blev dog ikke til det afgørende slag, så i økonomiaftalen fra juni i år blæses der til det afgørende slag -
ikke mod hjemløsheden, men formentlig mod selvmøderprincippet. Det hedder igen på smukt aftale dansk,
at ”Regeringen og KL vil derfor i efteråret drøfte mulighederne for at gennemføre tiltag, der styrker
kommunernes styringsmuligheder med henblik på at yde en helhedsorienteret indsats. Drøftelserne vil tage
udgangspunkt i et analysearbejde, som regeringen og KL har gennemført på området.”
Analysearbejdet har ikke været fremlagt endnu, og i et svar fra socialministeren fremgår det, at rapporten
forventes at være klar inden udgangen af 2014. Socialministeren løfter dog allerede nu sløret for, at
analysearbejdet baserer sig på interviews med ledere og kommunale repræsentanter, der arbejder på
området. Derimod nævnes brugerne ikke med ét ord. Denne gruppe må tilsyneladende forlade sig på
ministerens forsikring om, at eventuelle tiltag som følge af analysearbejdet vil ske med ”respekt for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420586_0002.png
selvmøderprincippet”. Hertil kunne man spørge, om ikke netop respekten for selvmøderprincippet ville
være en reel inddragelse af dem, for hvem selvmøderprincippet gør en verden til forskel?
Der er ingen tvivl om, at kommunerne finder det ustyrbart, at en hjemløs kan gå ind ad en
forsorgshjemsdør, hvor end i landet det måtte være, uden at have været rundt om en kommunal visitation
først. Selvmøderprincippet har længe været en torn i øjet på de kommunale økonomifolk, KL’s
økonomifolk og regeringens økonomiske ministerier. Så hvordan stiller de sig til socialministerens forsikring
om, at eventuelle tiltag vil ske med respekt for selvmøderprincippet? Kan de tilslutte sig? Eller hvordan
risikerer selvmøderprincippet at skulle bøjes og begrænses for at imødekomme et vedvarende krav om
øget økonomistyring?
Rådet for Socialt Udsatte har bedt SFI gennemføre en brugerundersøgelse på § 110 boformer, der vil blive
offentliggjort i december. Brugerundersøgelsen vil kunne bidrage med vigtig viden om, hvad der er
baggrunden for opholdet, hvordan borgeren oplever de tilbud og den støtte, der gives undervejs i forløbet,
og hvilke ønsker og behov borgeren har i forbindelse med udskrivning fra boformen og et videre forløb. En
sådan viden står helt centralt og bør og skal inddrages, når et kerneelement i vores sociallovgivning som
selvmøderprincippet står til diskussion.
Vi vil opfordre til, at der bliver en åben drøftelse af både analyse og løsningsmuligheder, og at denne åbne
drøftelse venter til også viden om brugernes vurdering af tilbuddene er på bordet. Vi er enige med
regeringen og KL i, at meget på hjemløseområdet kan gøres bedre. Men selvmøderprincippet skal
opretholdes som grundprincip af hensyn til den hjemløse - så hjemløse søger og har tilliden til, at de altid
kan søge et herberg, og at lederen på stedet kan træffe afgørelse om indskrivning på stedet. Vi mener også,
at brugernes vinkel er essentiel at få på bordet, inden der træffes afgørende beslutninger om ændringer.
Samfundet kan bedre leve med, at kommunernes styringsmuligheder ikke er optimale set med
økonomernes øjne, end at endnu flere hjemløse ikke får den nødvendige hjælp. Og hvis kommunerne
formår at tilbyde den rette hjælp til den enkelte hjemløse, så er der næppe nogen tvivl om, at han eller hun
også vil tage imod den med kyshånd.
Jann Sjursen
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
Ask Svejstrup
Sekretariatsleder for SAND
Jakob May
Formand for sammenslutningen af boformer for hjemløse