Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Emne:
SV: Opfølgning på foretræde i Socialudvalget den 6. november 2014
Til Socialudvalget,
Mange tak for dialogen i Socialudvalget.
Vi fik tydeligvis ikke svaret på alle spørgsmålene, så vil forsøge her.
NÆVNTE EKSEMPLER
Et par af de eksempler vi nævnte var.
Eksempel 1:
Forældrene skal i dag ved samlivets ophør straks beslutte, hvem som er bopæl og samværsforælder dvs.
hvem som har de fleste juridiske rettigheder, alene modtager barnets offentlige ydelser (familiechecken,
boligsikring, højere su) og følelsesmæssigt hvem som er ”bedst” og ”næstbedst” forælder. Det skal med
flere ligeværdige forældre give diskussioner / konflikter for en større gruppe forældre ved samlivets
følelsesmæssige ophør. Det er rigtig ærgerligt at se velfungerende ligeværdige forældre havne i konflikter
med børn i midten alene af den strukturelle grund.
Eksempel 2
Begge forældre modtager jfr. kommunal e-boks ikke informering om deres børn, fordi offentlig data er
baseret på den ene forælder (bopælsforælderen) i stedet for begge forældre. Det er mest markant ved
barnets fødsel, skolevalg/sfo og ved bekymringer for barnet. Mange kernefamilier og moderne familier
melder dette ind – mødre som fædre.
Eksempel 3:
Børn modtager ikke kommunale tilbud i dag i begge kommuner (kun hos bopælsforælderen), hvis den ene
forælder er flyttet over kommunegrænsen. Det er helt normalt og gælder f.eks. skolevalg, tandpleje,
fritidstilbud og handicap ydelser. Kun ved deleordning (7/7 samvær) kan barnet eksempelvis komme i skole
med legekammeraterne ved skift mellem børnehave og skole – og selv i dette tilfælde kan barnet gå i skole
i den oprindelige kommune, men skal alligevel til tandpleje med helt andre børn og modtager ikke visse
fritidstilbud og handicap ydelser hos begge forældre – kun hos bopælsforælderen. I mindre end 7/7
deleordninger som måske ikke altid er bedst for barnet kan barnet ikke gå i skole i den oprindelige
kommune med legekammeraterne selvom den ene forælder bor i barndomshjemmet og har måske 9/5
samvær. Forældrene bør frit kunne vælge for barnet i begge kommuner.
Eksempel 4:
Forældre som ikke bor sammen kan heller ikke frit vælge hvordan de fordeler barnets samvær og økonomi.
Man kan sagtens i dag opleve børn hvor den ene forælder har mest behov for barnets økonomi, mens
barnet helst skal opholde sig mest tid i perioder eller hele tiden hos anden forælder - for at opretholde to
gode hjem for barnet - f.eks. ved stor økonomisk forskel, arbejdsmæssige udstationeringer eller
længerevarende sygdom som kræft/stress/depression. Det er ikke muligt i dag fordi de sociale ydelser
alene tilfalder bopælsforælderen og cpr loven siger at barnet altid skal opholde sig mest tid eller lige meget