Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1416392_0001.png
2014
Høringssvar
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven og retsplejeloven
(Imødegåelse af samarbejdschikane m.v.)
Foreningen Far
Pasteursvej 2
1799 København V
01-01-2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0002.png
2014
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre fremsender hermed høringssvar til forslag til lov om
ændring af forældreansvarsloven og retsplejeloven (Imødegåelse af samarbejdschikane m.v.)
Indledning
Vi kan i Danmark år 2014 ikke tillade os at tale om det bedste for barnet, når der hverken er lige muligheder
eller rettigheder, fuld information, mennesker ikke taler sammen, der er mange forskellige offentlige
enheder involveret med vidt forskellig lovgivning, som til tider er modstridende, sagsbehandlingstiden er
afgørende og sker markant forskelsbehandling af moderne familier i forhold til familieformer og forældre,
som er underlagt vidt forskellig lovgivning.
Forældrene har i dag ikke et frit valg og bliver som det første anmodet om at vælge hvem der er A og B
forælder i ligeværdige familier, bare fordi de ikke bor sammen eller aldrig har boet sammen. Det er
markant forskelsbehandling af de moderne familier og rigtig mange børn og forældre i Danmark bliver
ramt. De fleste ved det først når det er for sent og de står midt i det hele.
Alt for mange hænder er i de mest alvorlige offentlige familiesager, hvilket skaber procestid, tab af viden og
risiko for fejl. Et kendt ledelsesmæssigt fænomen.
Foreningen Far finder at der er behov for en helt ny strategi på familie og socialområdet i Danmark og anser
politisk gennemførsel af en familiepakke I, II og III som en nødvendighed for at skabe en positiv spiral på
familie og socialområdet i Danmark.
Foreningen Far finder at vi herved kan skabe verdens bedste og mest moderne familielovgivning og
offentlige praksis til gavn for børn og forældre.
Foreningen Far anser at politikerne og ministerierne har tre muligheder på familie og socialområdet i
Danmark.
Model A
Model B
Model C
Forebyggelse, ligestilling og kvalitetssikring af det moderne familieliv
Knopskydning med lappeløsninger i den nuværende lovgivning
Gør ingenting
Foreningen Far vil i det fremsendte lovforslag rose politikerne for fokus på sager, hvor børn mister
kontakten til den ene forælder, og hvor der ikke er grund til at tro, at det er bedst for barnet, at der ikke er
kontakt.
Det overordnede formål med lovforslaget er at fremme begge forældres aktive og loyale medvirken til en
samværssags behandling og imødegå de problemer der opstår, når sagens proces og afklaring forhales. Det
er således intentionen at sikre, at barnets kontakt med den ene forælder ikke afbrydes uden, at der er en
væsentlig grund hertil, og det dermed er til barnets bedste. Det er et positivt formål alle må støtte.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0003.png
2014
Foreningen Far vil pointere at det er ”forudsigelige overraskelser” det som sker, hvilket er et kendt
ledelsesmæssigt fænomen i livsvigtige menneskelige processer. Der er tale om en samfundsudvikling med
mere ligestillede forældre i arbejd-, uddannelse- og familie livet uden, at vi har foretaget nødvendig
modernisering af familielovgivningen og praksis i forhold til de mange nye familieformer og ligeværdige
forældre.
Grundprincippet der potentielt vil virke på familie og social området i Danmark år 2014 kan efter
Foreningen Fars oplevelse baseres på frit valg for forældre i alle familieformer med lige rettigheder og
ansvar for forældrene. Mulighed for mægling der virker ved uenigheder eksempelvis med tilbud om barnets
advokat og rådgivning om effekten for barnet ved manglende samarbejde – eller sagen må overføres til
domstolene i tilfælde af dokumentation for alvorlige forhold for barnet eller forældres manglende ønske
om mægling med mulighed for, at en domstol kan fastsætte familiekørekort til en eller begge forældre ved
domstolsprøvelser. Således at færrest mulige børn og forældre havner i mæglingssituationer og
domstolsafgørelser.
Foreningen Far må på denne baggrund pointere at ”skilsmissepakken” i det fremsendte lovforslag anses
som her-og-nu positive forbedringer af mindre karakter (model B). Det grundlæggende problem i Danmark
år 2014 på familie og socialområdet er manglende forebyggelse, ligestilling og kvalitetssikring af dansk
familielovgivning og offentlig praksis.
Ønsker politikerne at sikre familie og socialområdet på ordentlig og korrekt vis (model A) kan der som
anbefaling fra Foreningen Far eksempelvis sikres følgende familiepakker i lovgivningen og praksis – sat i
forhold til det foreliggende lovforslag.
Familiepakke I
Familiepakke II
Familiepakke III
Her-og-nu lov og praksis ændringer
Lovreform for ligestilling af moderne familieformer og ligeværdige forældre
Forebyggelse og kvalitetssikring i offentlig praksis
FAMILIEPAKKE I – Her-og-nu lov og praksisændringer
De lovmæssige ændringer som positivt kan foretages nu anses at være følgende:
Skilsmissepakken (lovforslaget)
Lovforslaget omkring ”skilsmissepakken” er generelt positivt. Det vil være vigtigt i forhold til de anbefalede
forslag at sikre effektiv mødebooking således, at man ringer forældre / advokater op for at aftale tid i deres
kalender på samme vis som det sker ved domstolene.
Dertil at statsforvaltningen har ressourcer nok til gennemførsel af hurtig sagsbehandling og at der sikres en
indsats herunder statistik over alle afgørelser som træffes på sagsbehandler niveau, for at sikre at der ikke
sker forskelsbehandling og kvalitative mønstre afdækkes. Det sker IKKE i dag og der er markante tegn på
forkerte afgørelser af sagsbehandlere på grund af manglende faste regler, manglende ligeværdighed i
lovgrundlaget for forældrene samt individuelle subjektive og kulturelle opfattelser hos sagsbehandlere
uden ordentlig kvalitetssikring.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0004.png
2014
Erstatningssamvær må også udløses automatisk, hvis ”samværs forældreren” hindres i at have samvær
med barnet på grund af uopsættelige årsager, fx egen hospitalsindlæggelse eller nær pårørendes
længerevarende alvorlige eller livstruende sygdom.
Brug af børnesagkyndige undersøgelser og rådgivning i Statsforvaltningen skal være gennemsigtig, og enten
ske via egne fastansatte psykolog uddannede personer i Statsforvaltningen eller via offentlige udbud, hvor
kvalitet og dokumenteret faglig uddannelse og erfaring er vurderet. Alle såkaldte "børnesagkyndige" skal
arbejde inden for gældende lovgivning, og habilitet skal være i orden. Dette er IKKE tilfældet i dag!
Konkrete normtal for omfang af forældrenes ferie med barnet skal være offentlig tilgængelige i
vejledninger og bekendtgørelser til Forældreansvarsloven, således at sagsbehandlere og fogeddommere
i Statsforvaltningen, Ankestyrelsen og Fogedretten ikke skal vurdere dette individuelt ud fra egen
overenskomst og ansættelse, men har normtal at træffe afgørelser ud fra. De fleste overenskomstansatte
har i dag 5 ugers ferie, hvoraf to uger skal afholdes sammenhængende i sommerferieperioden fra 1. maj til
slutningen september måned. Resten kan fx afholdes omkring jul og nytår, vinterferie, efterårsferie og
påsken. Det må være muligt konkret at skrive ind i Forældreansvarsloven eller vejledningerne hertil, hvor
meget ferie over et år fra 1. januar til 31. december en bopælsforældre kan afholde førend der udløses
automatisk erstatningssamvær.
Der bør gælde samme ferieregler for begge forældre i udvidede samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5 og evt.
10/4) i forhold til barnet som fast praksis, der kun med særlig dokumentation kan ændres.
Hvis erstatningssamvær efter de foreslået regler herom placeres helt eller delvist i ferie- eller
helligdagsperioder, hvor barnet efter samværslovgivningen skal være sammen med bopælsforælderen, skal
der udløses erstatningssamvær i førstkommende periode derefter. Da der ellers er tale om et hul i
lovgivningen ved bopælsforælderens ferieperiode. Erstatningssamvær skal ikke kunne bortfalde, men
skubbes i enhver henseende en uge.
Bopælsforælderens aflysning af barnets samvær i år, hvor barnets resolution bestemmer at barnet
tilbringer jul eller nytår hos samværsforælderen, må automatisk betyde, at barnet skal tilbringe den
efterfølgende jul eller nytår hos samværsforælderen, uanset at barnet skulle have været sammen med
bopælsforælderen.
Under 4. Ligestillingsmæssige konsekvenser skrives der i bemærkningerne "... I dag opstår der situationer,
hvor barnet ikke har kontakt med samværsforælderen - i de fleste tilfælde barnets far... ". Er denne
sætningen en erkendelse i lovgivningsprocessen og må Ministeriet skrive sådan, hvor der i princippet
sættes lighedstegn i mellem samværsforælderen og barnets far.
Sager med dokumentation eller påstande om alvorlige forhold for barnet som f.eks. alvorlig
fremmedgørelse, psykisk sygdom, vold, misbrug, pædofili bør straks behandles kvalificeret af en speciel
enhed eller en domstol og under straffeansvar med fuld adgang til alle information og hurtig samt
kompetent sagsbehandling for, at afdække virkeligheden for barnet. Dette sker IKKE i dag!
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0005.png
2014
Domstolene må have mulighed for som tidligere at træffe afgørelse om samvær, således at der kan træffes
helhedsafgørelser som er bedst for barnet. Kvaliteten af sagsbehandlingen i statsforvaltningen kombineret
med sagsbehandlingstiden i ankestyrelsen gør, at der IKKE kan ske retslig prøvelse inden for RIMELIG TID i
henhold til den europæiske menneskerettighedskonvention artikel 6.
Statsforvaltningens beføjelser, sandhedspligt og ressourcer eller nye familiecentre
Statsforvaltningen må enten tilføres flere beføjelser med indførsel af sandhedspligt eller der må skabes en
ny model baseret på familiecentre og mægling uden afgørelser.
Hvis man politisk ønsker at beholde Statsforvaltningen skal de have mulighed for at behandle forældrene
ligeværdigt (forskellen mellem bopæl/samværsforældre må afskaffes i lovgivning og vejledninger), således
at den ene forælder ikke kan tillade sig alt og den anden forælder, så at sige ”sidder med pistol for
tindingen” under det man opfatter som objektiv mægling. Det er ikke muligt at mægle i sager, hvor en part
af den ene eller anden grund har hænderne bundet på ryggen eller sidder med en pistol for tindingen og
intet kan gøre m/k som det er tilfældet i dag og hvor forkert adfærd og misinformering belønnes.
Kulturen og kvalitetssikring af Statsforvaltningens afgørelser skal i markant fokus med tilfredshedsmålinger
hos brugerne, korrekt statistik og omfattende intern kvalitetssikring.
Statsforvaltningen skal samtidig have mulighed for at tale med barnet efter sagen, i stedet for at de må
slippe barnet som i dag, hvis de eksempelvis begår fejl eller en forælder fremmedgøre barnet – og det må
pointeres at der skal træffes flere afgørelser baseret på mest samarbejdende forælder. Statsforvaltningen
skal have mulighed for at træffe afgørelse indtil domsafsigelse sker ved retten, således at barnet ikke som i
dag i en længere sagsbehandlingsperiode havner i ”ingenmandsland” indtil retten har belyst sagen.
Statsforvaltningen skal have mulighed for at træffes midlertidig afgørelse om fælles forældremyndighed,
hvad de ikke kan i dag, hvorved at forældre med eneforældremyndighed frit kan rejse til udlandet uden for
Haager landene på ferie og derefter tage ophold. 6 ugers reglen om flytning skal kunne sanktioneres med
automatisk fælles forældremyndighed midlertidigt og bopælsvurdering i tilfælde af enhver flytning af børn
til udlandet. 6 ugers reglen er uden virkning i dag.
Endelig må Statsforvaltningens arbejde med mægling styrkes og en mulighed er at alle sager med
dokumentation for alvorlige forhold eller manglende ønske om mægling for barnets bedste straks overføres
til domstolen for hurtigt og kvalitativ korrekt behandling. Det er tvivlsomt om der kan foretages mægling og
træffes afgørelser af samme institution, da dette ofte for forældrene til at misinformere myndighederne.
Kommunernes digitale informering af forældre og kvalitetssikring i familie og socialsager
Kommunerne bør straks få fuldstændig styr på barnets informering til begge forældre i enhver henseende
medmindre der er tungtvejende dokumentation for andet. Det er ganske uacceptabelt at man som
forælder konstant møder tekniske hindringer i almindelig informering om sit barn, der skal ske automatisk
til begge forældre i alle moderne familieformer.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0006.png
2014
Foreningen Far har derudover foretaget procesanalyse af en række børne- og socialsager i Danmark og det
er for at sige det mildt gruopvækkende hvad der opleves jfr. bilag A. Kommunerne sidder ofte med
socialsager som kan undgås ved ordentlig sagsbehandling og ligestilling af forældre, men hvor fejl opstået
tidligt forplanter sig i processen.
Alt for mange hænder er i de kommunale børne- og socialsager inde over barnet. Fejl findes ikke,
indrømmes ikke og rettes ikke. Foreningen Far har set flere sager med tvangsfjernelser imod saglig grund,
hvor den anden sunde forælder ikke er kommet i betragtning eller der ikke er ydet støtte. For udenlandske
borgere har vi set eksempler på manglende tolkning og kulturel forståelse samt økonomiske årsager som lå
til grund for kommunernes disponering imod det bedste for barnet.
Der må laves en speciel indsats over de kommunale grænser, da kommunerne ofte sender bolden hen over
kommune grænsen. Et barn skal have kommunale tilbud der hvor forældrene bor og barnet opholder sig,
også hvis det er i to forskellig kommuner. Ved samlivets ophør er det vigtigt at der er en periode på 6-12
måneder hvor børn kan forblive i trygge omgivelser f.eks. ved privat dagpleje uden at forskellige
beregningssystemer i to forskellige kommuner af rent økonomiske årsager skal tvinge små børn til at skifte
trygge omgivelser samtidig med nye hjem og forældrenes opdeling. Vi har set stigninger på 300 – 400% på
grund af få kilometers afstand over kommune grænsen uden mulighed for at forældre kan betale til direkte
skade for barnet.
Vigtigt lovændringer nu
Med henvisning til familiepakke II anbefales det at gennemføre så mange lovændringer som muligt straks,
herunder specielt ophævelse af cpr lovens regel om at barnet altid skal opholde sig mest tid hos
bopælsforælderen. Dette for at sikre at forældre har et frit valg i moderne familier og at barnets ophold og
økonomi kan splittes i lighed med kernefamilier. Alternativt afskaffelse af bopælsbegrebet eller to bopæle.
Ovennævnte er helt afgørende, da en forælder kan have behov for barnets økonomi for opretholdelse af to
gode hjem, mens barnet har bedst af at opholde sig hos anden forælder generelt eller i perioder
eksempelvis ved psykisk sygdom, stress eller længerevarende sygdom som f.eks. kræft.
Den væsentligste årsag til chikane er derudover i dag vejledning om samvær §14.1.1.2 som er den paragraf
bopælsforældre og advokater misbruger konstant og fra starten kønsspecifikt i familiesager. Alle advokater
kender den og varetager man en mors sag er der 20 standard metoder til hvordan man misbruger
paragraffen og ofte meget nemt kan sikre at en far som ønsker, bør eller i henhold til loven skal have bopæl
for barnet ikke får bopæl eller får mindre samvær og i visse tilfælde helt mister kontakten til barnet og
mister forældremyndighed uden grund.
Skyldsspørgsmålet har i henhold til paragraf 14.1.1.2 i vejledning om samvær ikke betydning i tilfælde af
konflikter mellem forældrene, hvorved Ministeriet har sat basal retssikkerhed for børn og forældre ud af
kraft. Den bør straks fjernes. Belønner vi forkert adfærd, får vi forkert adfærd. Det er basal ledelsesteori og
det vi ønsker at undgå med ”skilsmissepakken”. Det skal naturligvis altid havde betydning ved konflikter og
for barnet og forældrenes retssikkerhed hvem som bærer ansvaret, hvis vi oprigtigt ønsker at beskytte
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0007.png
2014
barnet. Vi skaber alternativt langt flere børnesager end hvad der er grund til og det er præcist hvad der er
sket. Det bør vurderes om praksis har været lovlig.
Indfør straks regler for transport således at forældre der flytter længere væk naturligvis skal varetage
transporten for børn om det er nyt job i Bruxelles, kæreste i Nordjylland/København eller chikane. Det kan
på ingen måde påhvile anden forælder, at stå for transport udover eksempelvis 100 km hvis en forælder
vælger at flytte og er en kendt måde at skabe konflikt for et barn.
Fordel barnets økonomi ligeværdigt mellem begge forældre eller per samværsdage, så forældre der har
behov for støtte modtager det om de er bopæl eller samværsforælder. Fordel barsels dagpengene
forholdsvis, så begge forældre har mulighed for at opnå barsels dagpenge, også i moderne familier og sørg
for at statsforvaltningen skal fastsætte barsel for forældre som ikke bor sammen.
Sørg for at begge forældre har fri proces, hvis en forælder modtager det i børnesager, for at undgå
økonomisk pression og lav en markant indsats mod misinformering og falske anklager med systematisk
kontrol af advokatnavne og metoder i længerevarende børnesager samt anmodning til politiet for nærmere
efterforskning. Tillader vi at børn lyver? Hvorfor så forældrene?
Ministeriet bør sidst men ikke mindst straks stoppe enhver ensidig indførsel af med mor begrebet, uden
med far med dertilhørende udvanding af biologisk far, indtil der er foretaget grundige undersøgelser af
praksis og konsekvenserne, herunder ministeriets arbejdsrutiner i forhold til disse ændringer.
I de to seneste lovændringer fra Socialministeriet er biologisk far og med far glemt eller udvandet. Det
gælder børneloven samt dåbs og navnebidragsloven.
FAMILIEPAKKE II – LOVREFORM FOR LIGESTILLING AF MODERNE FAMILIEFORMER OG LIGEVÆRDIGE
FORÆLDRE
Foreningen Far anser at det er nødvendigt for børn og forældre i Danmark år 2014, at gennemføre en
lovreform med fuld ligestilling af alle familieformer og barnets forældre i familielovgivningen og praksis - i
henhold til FN børnekonventionen artikel 2.
Man kan ikke tale om det bedste for barnet i henhold til FN børnekonventionen artikel 3 uden at artikel 2 er
sikret og overholdt.
Børneloven
Det må sikres at barnets forældre, som udgangspunkt, altid er barnets biologiske far og mor. Vi lever i en
tid med DNA og skilsmisserater på snart 50% hvor børn og fædre modtager besked om at de ikke er i
biologisk familie når barnet er 2, 4, 8 eller 16 år. Det er ikke bedste for barnet.
Børneloven er lige nu baseret på at barnets forældre er biologisk mor og ægtemanden/registreret partner
eller med mor. Ministeriet har ikke engang i seneste justering formået at medtage med far og biologisk far
er udvandet. Ministeriet bør se nærmere på hvordan sådan praksis kan forekomme og ændre loven såvel
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0008.png
2014
som praksis straks. Det er som sagt ikke tilladt at forskelsbehandle barnets forældre i henhold til FN
børneloven artikel 2, som den danske regering har erklæret er juridisk gældende i Danmark.
Faderskabsloven
Det må sikres at tidsgrænsen for etablering af forældreskab mellem barn og fædre fjernes. Det skal i en
tidsalder med DNA og snart 50% skilsmisserater altid være muligt for en domstol, at vurdere barnets
forældreskab som beskyttelse af barnet og sandheden samt i respekt for familielivet.
Fædre der finder ud af at de ikke er far til barnet skal fritstilles økonomisk og menneskeligt i forhold til
børnebidrag såvel som arv. Det er i dette tilfældet barnet og fars frie valg om de fortsat vil have kontakt og i
hvilket omfang med retssikkerhed for at de kan bibeholde kontakten ved nær tilknytning. Man kan ikke
tvinge en far til at være far for et barn der ikke er hans om man ønsker det eller ej – og det er i dag vigtigere
at sikre situationen ikke opstår pga. af DNA og de høje skilsmisserater.
Forældreansvarsloven
Der bør ske afskaffelse af de forældede begreber forældremyndighed og bopæls/samværsforældre eller
som min. sikres mulighed for to bopæle og vedtagelse af fælles forældremyndighed for alle forældre ved
lov uden tungtvejende grund til andet.
Det eneste vigtige for barnet er samvær med forældrene og kvalitetstid i det forhold som er bedst for
barnet. Der kan ikke i dag i et ligeværdigt samfund træffes individuelle og konkrete afgørelser for barnet,
når man kommer dagens 37 familieformer ned i fortidens kasser mht. forældremyndighed og
bopæl/samvær med klar forskelsbehandling og en lang række tekniske lovhindringer, da forældrene ikke
behandles ens.
Det er i stedet muligt at se alting ud fra barnets bedste og barnets samvær med individuel og konkret
vurdering og lige rettigheder for begge forældre på de ca. 20 normale spørgsmål som forældrene kan være
uenige omkring med evt. opdeling i en grøn, gul og rød zone for begge forældre ligeværdigt. Kun herved
kan vi i det moderne samfund give frit valg, sikre mægling der virker eller træffe korrekte afgørelser som er
bedst for barnet.
Det forhold at skilsmisse forældre som det første skal vælge hvem der er bopæl og samværsforældre (a og
b forælder) med vidt forskellige rettigheder, økonomi og sagsbehandling) i et ligeværdigt samfund skaber
længerevarende offentlige familiesager imod sund fornuft og det bedste for barnet. Samtidig er der vel tale
om en direkte overtrædelse af FN børnekonventionen artikel 2 i forhold til ”anden stilling” når vi på denne
måde forskelsbehandler barnets forældre, bare fordi de ikke længere eller aldrig har boet sammen.
Vejledning om samvær § 14.1.1.2 / samme vejledning for begge forældre
Skyldsspørgsmålet har i dag ikke betydning i tilfælde af konflikter, hvorved basal retssikkerhed for børn og
forældre er sat ud af kraft. Dette er den mest misbrugte chikane paragraf af forældre og advokater
systematisk, som ikke ønsker samarbejde og den bør straks fjernes. Der bør aldrig være forskellige
vejledninger for barnets forældre, men gælde de samme retningslinjer og vejledninger eksempelvis for
ligeværdige forældre. Belønner vi forkert adfærd som det sker i dag, får vi forkert adfærd. Det er basal
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0009.png
2014
ledelsesteori og det vi ønsker at undgå med ”skilsmissepakken”. Det skal naturligvis altid havde betydning
ved konflikter, hvem som bærer ansvaret, hvis vi oprigtigt ønsker at beskytte barnet. Vi skaber alternativt
langt flere børnesager end hvad der er grund til.
CPR-loven
Det må sikres at forældrene har frit valg til at fordele barnets økonomi og ophold mellem sig på samme vis
som i kernefamilier bare fordi de ikke bor sammen. Det er som sagt sådan i dag at det første forældrene
skal vælge i en skilsmisse situation er hvem som er a og b forælder og dette skaber for en gruppe af
forældre konflikter uden grund i et stadig mere ligeværdigt samfund.
Der bør derfor straks ske ophævelse af cpr lovens bestemmelser §8 om at barnet skal opholde sig mest tid
hos bopælsforælderen og at kommunen i konflikt med forældreansvarsloven skal registrere ny bopæl for
barnet efter kort tids ophold, hvilket seneste landsretsafgørelser tilgodeser. Der skal være frit valg for
forældre som udgangspunkt til at vælge hvordan de fordeler barnets samvær, således at forældrene indtil
bopælsbegrebet afskaffes eller der tildeles to bopæle samt barnets økonomi ligestilles, kan vælge hvem der
modtager offentlig ydelser og hvor barnet opholder sig generelt eller i perioder med eksempelvis
længerevarende sygdom, stress m.v. uden at dette er socialt bedrageri, da det er bedst for barnet.
Barselsdagpengebekendtgørelse
Barselsbekendtgørelsen §8 bør ændres så barsels dagpengene fordeles forholdsvist mellem forældrene,
hvis forældrene ikke bor sammen. Det forholder sig således i dag at hvis en far og mor ikke bor sammen
tildeles alle barsels dagpengene alene til den forælder barnet opholder sig mest hos dvs. kun til mor. Det
har ingen værdi for fædre i moderne familier, hvor far og mor ikke bor sammen, at få barsels- og
forældreorlov uden ret til barsels dagpenge. De fleste skilsmisser sker aktuelt før barnet er 3 år.
Lov om børns forsørgelse
Der er for nylig foretaget ændring af lov om børns forsørgelse således at forældre der tidligere kunne søge
om dåbs og navnebidrag er ændret til at kun mor kan søge i dag. I henhold til Danmarks statistik har 3-4%
af de danske børn i moderne familier under 1 år bopæl hos far, hvorfor der er tale om meget ringe
lovmæssigt arbejde i ministeriet og direkte forskelsbehandling af barnets forældre. Vi anbefaler at
Socialministeriet internt undersøger hvordan sådan lovgivningsændringer kan forekomme samtidig med
undersøgelse af digitalisering for forældre uden indsigt hos kommunernes e-boks eller Ministeriet.
Barnets økonomi
Der bør ske ændring i
lov om børne- og unge ydelse, SU loven, lov om individuel boligstøtte samt
børnebidragsloven
således at begge forældre og specielt ligeværdige forældre ved behov kan anmode om
boligstøtte og modtager børne- og unge ydelse samt forhøjet SU. Det er i dag – selv i 7/7 deleordninger kun
bopælsforælderen der kan anmode om støtte, mens det lige så godt kan være en samværsforælder der har
behovet. Der er tale om direkte og indirekte forskelsbehandling af barnets forældre. Fordelingen må enten
ske til begge forældre, på samværsdage eller ligeværdigt ved udvidet samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5 og
evt. 10/4) mellem forældrene.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0010.png
2014
Serviceloven §109 og Forældrefremmedgørelse
Det må sikres i servicelovens §109 at der tilgodeses boformer til mænd og kvinder – i stedet for ensidigt
kvinder - som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende kriser i relations til familie- og
samlivsforhold. Der er tale om direkte forskelsbehandling af mænd og kvinder. Vi anbefaler at Ministeriet
uvildigt vurdere hvorfor sådan praksis og lovgivning ikke er ændret internt i ministeriet selv og hvilken
forandringsparathed og intern læringsprocedurer Ministeriet har i trit med samfundsudviklingen. Vi finder
ikke at dette kan være ukendt og tilfældigt og anser der er tale om særdeles kritisabelt ministerielt arbejde.
Det anbefales at forældrefremmedgørelse af børn mod anden forældre m/k betragtes og benævnes direkte
som psykisk vold af udførende forælder mod barn og anden forælder i lovgivningen.
Speciel opmærksom i voldssager bør være på forældre som ikke tør udtale sig eller hvor den anden
forælder er særdeles velformulerende og ”snyder” systemet. Foreningen Far har set flere eksempler på
kvinder og mænd udsat for fysisk eller psykisk vold som møder en mur. Foreningen Far anser at den bedste
vej til sikring af disse alvorlige tilfælde m/k er gennem ligestilling og kvalitetssikring af gældende praksis
med så få hænder involveret som muligt under strafansvar. Det er alt for nemt at snyde systemet fordi
mange enheder ikke taler sammen og fejl forplanter sig.
Speciel opmærksom bør derudover være på etniske familier samt ordblindhed, hvor vi ofte oplever
fejlbehandling, der i visse tilfælde kan forårsage psykisk vold og alvorlig forældrefremmedgørelse støttet af
systemet. Foreningen Far har oplevet at en far gik fra weekendordning til eneforældremyndighed baseret
på falske aftaler indsendt som 50 personer involverede i 10 forskellige offentlige instanser ikke opdagede
og handlede på ved informering.
Fri proces
Sørg for at begge forældre har fri proces, hvis en forælder modtager det i børnesager for at undgå
økonomisk pression. Det kan i dag ofte i de mest alvorlige børnesager være gratis for en forælder at føre en
børnesag, mens det koster den anden forælder 50.000 – 500.000 kroner uden mulighed for at føre en sag,
som kan være nødvendig og bedst for barnet.
Fri proces reglerne bør baseres på faktisk formue og erhvervsevne i stedet for lønsedler 2 år tilbage f.eks.
under en 12 måneders barselsperiode. Det giver ingen mening og fornuft.
Transportregler
Indfør regler for transport således at forældre der flytter længere væk naturligvis skal varetage transporten
for børn om det er nyt job i Bruxelles, kæreste i Nordjylland / København eller chikane. Det kan på ingen
måde påhvile anden forælder at stå for transport udover eksempelvis 100 km hvis en forælder vælger at
flytte. Indfør som fast praksis ligeværdig deling af transport indenfor 100 km for begge forældre.
Ferieregler
Indfør ligedeling af ferie og helligdage for ligeværdige forældre i udvidede samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5
og evt. 10/4) med fast praksis for datoer som udgangspunkt, med mulighed for at forældrene frit kan aftale
andet eller der på fornuftig grundlag kan træffes anden afgørelse. Der er bestemt ingen grund til at barnet
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0011.png
2014
ikke kan holde ferie som udgangspunkt med begge forældre og at dette skal være et diskussionspunkt som
forårsager konflikt og offentlig sagsbehandling, fordi kun den ene forælder kan bestemme.
Flytning længere væk
Det bedste for barnet er, som udgangspunkt at blive i nærområdet med trygge rammer hos
legekammerater, familie, kendt institution, fritidsinteresser og trygge omgivelser. Der bør derfor indføres
fast praksis for ligeværdige forældre i udvidede samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5 og evt. 10/4
samværsordninger) om at barnet forbliver i nærmiljøet og der automatisk overføres bopæl til anden
forælder.
Sørg for at Statsforvaltningen kan træffes midlertidig afgørelse om fælles forældremyndighed, hvad de ikke
kan i dag og gør at forældre med eneforældremyndighed frit kan rejse til udlandet uden for Haager
landende på ferie og derefter tage ophold. Sørg for at 6 ugers reglen om flytning er sanktioneret med
automatisk fælles forældremyndighed midlertidigt og vurdering i tilfælde af flytning af børn til udlandet
Ved fraflytning til Færøerne, Grønland og øvrige udland oplever vi, at begge forældre slet ikke tilgodeses og
det tit er for sent.
Lovsamling
Det må anses som en væsentlig faktor for manglende modernisering, ligestilling, kvalitetssikring og
forebyggelse i familielovgivningen og praksis, at lovgivningen i dag er fordelt mellem alt for mange
ministerier. Foreningen Far oplever ikke at der sker en tilstrækkelig helhedsbetragtning og at
advarselssignaler opdages på grund af mangelfuld koordinering. Det bør overvejes hvorvidt lovgivningen på
familie og social området skal samles i Social ministeriet eller et familieministerium.
FAMILIEPAKKE III – FOREBYGGELSE OG KVALITETSSIKRING
Fædre barsel
Fædre barsel er den bedste oplevelse i verden og varer hele livet. Fædre barsel og familiegrupper skaber
positivt samarbejde i et sundt og moderne familieliv mellem far, mor og børn, giver glade børn med
kvalitetstid hos begge forældre og sikre to trygge samarbejdende ressourcepersoner for barnet i gode og
mindre gode tider.
Fædre barsel forbedre kvinders ligestilling på arbejdspladsen og mændenes i familien. Fædre barsel styrker
familien som tryghedsfaktor i alle familieformer og forbedre folkesundheden, hvorved vi kan skabe
bæredygtig vækst, flere arbejdspladser, et højere kompetenceniveau såvel som besparelser på
socialbudgettet.
Fædre barsel kan indføres med udvidelse, øremærkning eller overførsel til anden forælder, så ingen af de
forklaringer der til dato har været brugt holder faktisk over for far, mor og børn. Fædre barsel handler om
barnets positive ret til kærlighed, tryghed og omsorg af sine forældre samt et reelt frit valg og lige
muligheder for alle mennesker i vores samfund.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0012.png
2014
I Sverige forventer man nu at udvide barselsperioden for fædre. Lad os komme i gang med positivt
samarbejde hos de politiske partier og ministerierne før folketingsvalget. Fædre barsel er en god, sund og
fornuftig samfundsinvestering.
Familiegrupper
I Sverige har de fleste kommuner i dag indført familiegrupper i stedet for mødre grupper. Fordelen ved
familiegrupperne er at de skaber bedre samarbejde og kommunikation mellem forældrene og familien
følges til barnet er 1�½ år gammel. 90-95% af forældrene deltager i kommunerne og man oplever lavere
skilsmisserater og bedre samarbejde, om forældrene forbliver sammen eller ikke. CBS har i Danmark
beregnet milliard besparelser på senere socialudgifter ved indførsel af familiegrupper i landets kommuner i
Danmark, hvorfor modellen bør indføres i alle landets kommuner som fast praksis straks.
Mægling der virker
Vi ved at en tidlig forebyggende indsats med fædre barsel og familiegrupper virker i familierne og at
mægling kan have positiv effekt på konfliktsager, hvis mægling er et reelt tilbud og sker ligeværdigt hos
forældrene. Mægling har den effekt i Norge, at der er færre domstolssager end i Danmark. De langsigtede
menneskelige og samfundsøkonomiske besparelser ved indførsel af mægling bør beregnes og en indsats
effektueres med fokus på værdien for børn og familien som helhed. Der er ofte ikke råd til konfliktmægling
i dag i eksempelvis statsforvaltningen.
Statistik
Alle offentlige myndigheder bør fremlægge fuld statistik og rå data i anonymiseret form over afgørelser,
herunder sagsbehandlingstid og afgørelser baseret på køn, barnets alder, socialhistorik, geografisk område,
handicap som f.eks. ordblindhed samt andre faktorer.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre har flere gange forsøgt, at få adgang til fyldestgørende
statistik uden held og oplever konsekvent at statistikkerne er misvisende og mangelfulde. Vi oplever at der
tales uden om relevant statistik samtidig med at ligebehandlingsnævnet eksempelvis mangler relevant
statistik for at behandle de mange principielle ligebehandlingssager Foreningen Far indsender. Det kan man
jo så tænke lidt over.
Tilfredshedsmålinger og uvildig analyse
Foreningen Far anbefaler at der konsekvent sikres bruger tilfredshedsmålinger efter alle afgørelser i
elektronisk form, hvorved forældrene kan komme med indsigelser og mønstre kommer til syne straks. Der
må derudover sikres uvildig kvalitetskontrol af statsforvaltningen, udvalgte kommuner og ankestyrelsens
livsvigtige arbejde på familie og socialområdet, som udtryk for god og moderne ledelse.
Forskning
Foreningen Far oplever al for mange blinde vinkler og skæve undersøgelser på det familiemæssige område.
Vi har endnu ikke set grundig, seriøs og korrekt forskning på området for moderne familier. Vi har
imidlertid set rigtig meget forskning, som forsøges præsenteret, som grundigt eller fyldestgørende mange
gange med forudindtagede holdninger og med ingen eller ganske få fædre eksempelvis repræsenteret.
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416392_0013.png
2014
Foreningen Far tror afslutningsvis på at en politisk og ministeriel ledelses og strategisk indsats med
indførsel af familiepakke I, II og III kan skabe en vigtig positiv spiral i Danmark på familie og socialområdet,
som kan medføre bæredygtig vækst, arbejdspladser, et højere kompetenceniveau samt lavere
socialudgifter for det offentlige – samt bedre livskvalitet for børn og forældre i det moderne Danmark.
Foreningen Far henviser i øvrigt til høringssvaret i forbindelse med evalueringen af forældreansvarsloven i
2012, hvor Foreningen Far fremsendte 52 sider med 20 positive forslag. Loven var vedtaget 14 dage senere
i Folketinget.
Foreningen Far står til rådighed for spørgsmål og positivt samarbejde. Vi skal have alle børn og forældre
med i fremtidens velfærdssamfund og skabe et sundt og bæredygtigt samfund.
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
E-mail:
[email protected]
Bilag
A – Procesanalyse ”Følg barnet”
B – Pressemeddelelse: En ny strategi på familie og socialområdet
C – Strategisk analyse baseret på Harvard Case modellen
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
Side 12