Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 245
Offentligt
1535152_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
2. juni 2015 23:14
Til:
'Marie Martens Lawsen'; 'Bente Koudal Sørensen';
[email protected];
''Tanja Skriver Frandsen'';
[email protected]
Cc:
[email protected]; [email protected];
SOU | Socialudvalget; LIU | Ligestillingsudvalget;
[email protected]
Emne:
Statsforvaltningens opgaveløsning
Kære Alle,
Tak for kaffe og et godt møde.
I forhold til dybdegående evaluering af Statsforvaltningens opgavevaretagelse havde vi følgende positive
forslag og feedback.
Det er helt afgørende for os overordnet at pointere - som vi hele tiden har sagt
at vi finder ikke at
Statsforvaltningen og sagsbehandlerne kan udfører deres arbejde og får den respekt mange fortjener uden
modernisering, ligestilling og kvalitetssikring af dansk familielovgivning, hvor 10-12 familielove ligger i 9
ministerier uden koordination og stammer fra 1900 tallet. Foruden en bedre organisering som helhed i
børne, familie og socialsystemet, så færre offentlige enheder og hænder varetager børne-, familie og
socialsagerne i Danmark for hurtigere, bedre og billigere varetagelse
ikke mindst målt i omkostningerne
for børnene. Foreningen Far har en række positive forslag til sådan forenkling, som vi anser som en gevinst
for alle børn, hele familien og samfundet
såvel som både statsforvaltningen, ankestyrelsen og
kommunerne. Vi når ikke i mål uden at starte det rigtige sted!
Deltagere:
Foreningen Far: Jesper Lohse, Thomas Løfqvist
Ankestyrelsen: Elisabeth Diana Rolvung og Tanja Skriver Frandsen
Statsforvaltningen: Bente Koudal og Marie Martens Lawsen
AGENDA
1.
Kort introduktion til sagsområdet forældreansvarsloven.
2.
Drøftelse af Statsforvaltningens opgavevaretagelse og samarbejdet med Foreningen Far
med udgangspunkt i følgende spørgeramme:
I.
Samarbejde og kommunikation
I.1.
Hvordan fungerer samarbejdet?
- Der er god dialog når vi mødes
- Vi mødes for lidt for det handler om kommunikation af det moderne familieliv
- Vi sender ALT for lidt opad i systemet til politikere og ministerierne, som ofte bliver
misinformeret om virkeligheden i hverdagen eller ikke forstår familieforandringerne
- Vi er nød til at gå i pressen for at få fokus på alle børn og hele familien
I.1.1.
Hvad fungerer godt?
- Vi har oplevet velvilje
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 2/6-15 fra Foreningen Far om deres "evaluering af Statsforvaltningens opgavevaretagelse..."
- Vi har oplevet første positive tegn på en kulturændring
- Ventetiden på telefonkøen er blevet kortere
I.1.2.
Hvad kunne fungere bedre?
- Bedre forebyggelse med informering, familiegrupper og barsel til begge forældre
- Koordination og modernisering af 10-12 familielove i 9 ministerier fra 1900 tallet baseret på
mor/barn
- Bedre forståelse for det moderne familieliv (40% ligeværdige, 40% mor/barn og 20%
far/barn familier)
- Bedre forståelse for belønning at god adfærd, skaber god adfærd for børn og hele familien
- Bedre forståelse for god ledelse og godt forældreskab (opgør med jura og psykolog
eksperterne
og i stedet sund fornuft, forældreundersøgelser og feedback)
I.1.3.
Er der behov for bedre information (f.eks. andre kommunikationsformer)?
- Vi mangler tilfredshedsmålinger (hvad siger kunderne
og mønstrene)?
- Vi mangler statistik over afgørelser (sagstype, afgørelse, region, køn, bopæl/samvær)
- Vi mangler statistik over samvær med børn hos alle forældre og forældremyndighed i
Danmark (data findes ikke)
I.1.4.
II.
II.1.
Hvilke konkrete idéer/forslag har du/I til forbedringer?
Optimering af proces og digitalisering
Fungerer sagsgangene efter hensigten?
- Digital post til begge forældre automatisk (virker såvidt vi ved hos SF da I netop har data
om begge forældre og oplysningsret)
- Online aktindsigt med nemid
- Online møde booking med nemid
- Digital post for ordblinde (pdf dokumenter for oplæsning og dokumentstørrelsen virker ikke
i e-boks fra SF)
Er der sagsgange, der kan forbedres eller spares helt væk?
- Ja, absolut ved fokus på alle børn og hele familien (modernisering. Ligestilling og
kvalitetssikring)
en god investering (CBS beregner 1-6 mia. kr. sparet alene ved familiegrupper)
- Ja absolut ved fokus på at Statsforvaltningen ingen mulighed har for at udføre deres
arbejde uden politisk modernisering af familielovgivningen (alle børn og familier passer ikke i fortidens
kasser)
- Politikerne bør give alle danske forældre 3 muligheder
A) Frit valg for alle forældre til egen aftale (i dag kan forældre der ikke bor sammen
eks. Ikke selv fordele barnets økonomi og samvær
og ligeværdige forældre skal bestemme A og B
forælder)
B) Rådgivning og mægling der virker i kommunale familiecentre med kvalitetssikring og
mulighed barnets bisidder for begge forældre
C) Afgørelser baseret på alle børn og hele familien med et ligeværdigt udgangspunkt og
belønning af god adfærd og positivt samarbejde ALTID
-
Sammenlæg Statsforvaltningen, byretten og fogedretten til verdens bedste
familieorienterede enhed med retslige kompetencer og hold fast på børnene der har
behov (spar tid, omkostninger og bedre kvalitet for børnene)
II.2.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 2/6-15 fra Foreningen Far om deres "evaluering af Statsforvaltningens opgavevaretagelse..."
-
-
Lad ankestyrelsen være en kvalitetskontrollerende udadgående enhed i familiecentre
lokalt i kommunerne uden afgørelses kompetence i sagerne overfor forældre, kun overfor
myndighederne
Alle sager med bekymringer for børn eller hvis en forælder ønsker det sendes til C) MEN
forældrene kan påtvinges et familiekørekort, hvorved vi får bragt sagerne opad til A) og
B)
Har du/I konkrete idéer/forslag til digitalisering af sagsgange?
Regelforenklinger
Hvilke regelforenklinger kan med fordel gennemføres?
II.3.
III.
III.1.
- INDIVIDUEL OG KONKRET VURDERING FOR BARNET: Kan aldrig træffes hvis vi putter alle
børn ned i fortidens kasser med forældremyndighed og bopæl/samvær (afskaf kasserne og se
alting som samvær med diskussion af 10-20 std ting som kan fordeles ved mægling eller
afgørelse individuelt)
VED AT FOREBYGGE, GØRE TINGENE RIGTIGT FRA STARTEN PÅ DEN
RIGTIGE MÅDE FOR HELE FAMILIEN 360g OPNÅR VI DEN ALLERSTØRSTE BESPARELSE!
- AFSKAF BOPÆL OG SAMVÆRSFORÆLDRE: Ligeværdige forældre skal indenfor få dage
bestemmer hvem som er A og B (det vil ALDRIG virke med ligeværdige forældre og skaber
konflikt),børnene har TO bopælen fysisk!
- BARSEL: Forældreansvarsloven sikrer ikke barsel og SF giver ikke barselssamvær (Ved ønske
om barsel giv det f.eks. hver fredag til far i stedet for daginstitution)
- DELEORDNING: Ved samlivets ophør og uenighed uden tungtvejende dokumentation lav
midlertidig afgørelse om deleordning indtil sagen er behandlet (spar tid og penge)
- ØKONOMI: Ved udvidede samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5 og evt. 10/4) afskaf børnebidrag
(begge forældre forsørger og børn havner så ikke i 7/7 af økonomiske grunde, men fordi det er bedst)
- ØKONOMI: Ved udvidede samværsordninger (7/7, 8/6, 9/5 og evt. 10/4) fordel børnecheck
og indtægter/udgifter for barnet via udbetaling Danmark
- ØKONOMI: Sørg for at begge forældre
EFTER behov
kan modtage boligsikring og
eneforsørger fradrag m.v. i stedet for kun den ene forælder i dag
- ØKONOMI: Sørg for at udbetaling Danmark og Skat kan sikre betalinger for begge forældre,
hvis den ene ikke betaler eller har betalt for meget (samværsforældre skal i dag lave civil
søgsmål til skade for barnet og samarbejdet)
- TRANSPORT: Begge forældre har ansvar for transport og henter/bringer skiftevis som fast
regel
- TRANSPORT: Ved længere afstand betaler fraflyttende forælder over 100 km, medmindre
forældrene selv aftaler andet (andet forælder skal ikke betale for udstationering, nye kærester eller
” hika e”)
- FLYTNING: Ved fraflytning og udvidet samvær (7/7, 8/6 og 9/5) flytter bopælen automatisk
til anden forælder for beskyttelse af barnets nærmiljø, medmindre der er enighed
indtil sagen er
behandlet i retten
- FLYTNING: Ved manglende besked om flytning flyttes bopælen automatisk til anden
forælder med kort varsel
-
KONFLIKT: Sags eha dlere is ruger syste atisk eteg else ”ko flikt” for rug af
vejledning om §14.1.1.2 som er en blankocheck til hvad som helst (MÅ AFSKAFFES)
- KONFLIKT: Sagsbehandlere må straks og ALTID indhente sociale oplysninger og straffeattest
hvis der er konflikt
- KONFLIKT: Sagsbehandlere må indberette sagen for barnet ved konflikt
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 2/6-15 fra Foreningen Far om deres "evaluering af Statsforvaltningens opgavevaretagelse..."
1535152_0004.png
- KONFLIKT: Beløn altid positivt samarbejde
ellers skaber vi social sager og mister børn i
opvæksten set over hele livet
-
LØGN: Er det so ra
er a ge orde tligt forældre e og der ed ør e e HÅRDEST! …
der må laves en indsats på dette område
- LØGN: Ved alvorlige usandheder sendes sagen til politiet straks
- LØGN: Ved 3 udsagn om falske anklager med samme advokat sendes sagen til politiet og
advokatnævnet straks
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Ved grænseoverskridende adfærd behandles alle sager ens for
alle børn (samværsforældre får ophævet samvær med børn på en time, mens der hos
bopælsforældre ingenting sker)
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Der skal være langt bedre og ens muligheder for alle børn (i dag
behandler SF kun børn i forhold til samværsforældre og børnene tabes)
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Børnene eller begge forældre skal kunne anmode om
børnebisidder og børnegruppe (ikke som i dag kun den ene forælder
vi taber en meget stor
gruppe børn)
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Færre børn har bopæl hos far end i 1980 ifølge Danmarks
Statistik (står vi med dyre kommunale socialsager og taber børn i social arv i generationer,
fordi 5-10% af børnene 20.000-40.000 bor forkert!)
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Skattepengene skal bruges på de børn der har reelt behov
og
forældre skal lærer at samarbejde positivt. Det sker kun ved belønning af samarbejde og god
forældreevne, i stedet for køn
- ALVORLIGE BØRNESAGER: Det må ikke kunne lade sig gøre at gå fra weekendordning til ene
forældremyndighed med falske aftaler som det er sket!
- FORÆLDREMYNDIGHED: Statsforvaltningen skal have mulighed for at træffe midlertidig
afgørelse af fælles forældremyndighed f.eks. ved udenlandsk flytning, hvis begrebet ikke
afskaffes
3.
4.
Opsummering
Eventuelt
TAK FOR JERES INDSATS!
Foreningen Far står til rådighed for positivt samarbejde. Vi skal have alle børn og forældre med i fremtidens
velfærdssamfund
og bruge skatteborgernes penge på de børn der har behovet ved at skabe en positiv
spiral for forældre m/k baseret på samarbejde om børnene, respekt for familielivet for alle børn og hele
familien samt moderne familielovgivning og praksis.
Link:
Institut for menneskerettigheder: Posten går til mor
http://menneskeret.dk/nyheder/posten-gaar-mor
De første 25 principsager indleveret til Ligebehandlingsnævnet, Folketingets Ombudsmand og Institut for
Menneskerettigheder
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/90057
En politisk strategi for det moderne familieliv
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/89404
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 245: Henvendelse af 2/6-15 fra Foreningen Far om deres "evaluering af Statsforvaltningens opgavevaretagelse..."
1535152_0005.png
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Mobil 26229730
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
OM FORENINGEN FAR
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre er en frivillig forening med ca. 40 års erfaring på
familieområdet. Foreningen har aktuelt over 100.000 besøgende forældre, bedsteforældre og pårørende af
begge køn fra 300 danske byer og over 50 lande om året som søger vejledning. Foreningen Far har 14
landsdækkende rådgivningscentre, som yder rådgivning om barsel, faderskab, positivt samarbejde,
familielovgivningen og praksis, skilsmisser med fokus på positive løsninger for hele familien og glade børn.
Foreningens rådgivere er stort set en ligelig fordeling af mænd og kvinder med erfaring som forældre,
bedsteforældre eller fagligt. Al rådgivning er gratis - både mænd og kvinder er velkommen hos Foreningen
Far.
Foreningen Far deltager i fremtiden i Institut for menneskerettigheders rådgivende udvalg. Instituttet er
rådgiver for regering, Folketinget, ministerier og myndigheder om menneskerettigheder, blandt andet når
der bliver lavet nye lovforslag. Foreningen Far ser frem til et spændende samarbejde om e-boks, det
moderne familieliv samt ligestilling og kvalitetsudvikling af dansk familie lovgivning og praksis for alle
danske børn og hele familien
http://menneskeret.dk
STØT FORENINGEN FAR
Bliv støttemedlem af Foreningen Far for 325 kr. om året her. Vi har brug for dit medlemskab som gør vores
frivillige indsats mulig i Danmark, herunder drift af de landsdækkende rådgivningscentre og uddannelse af
frivillige. Foreningen Far modtager lige nu ingen offentlige støttemidler i 2015.