Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 225
Offentligt
København 9. marts 2015
ABAFORENINGENS FORSLAG I FORBINDELSE MED REVISION AF
SERVICELOVENS § 32, STK 6-9
Med lov nr. 154 vedtaget 12. juni 2008 blev det muligt for forældre – som alternativ til hjælp og
særlig støtte i bl.a. særlige dagtilbud – at modtage støtte til træning af barnet helt eller delvist i
hjemmet efter dokumenterbare metoder. Baggrunden for lovforslaget var et ønske om at give
forældre til børn med betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne mulighed for
være mere aktivt involveret i indsatsen omkring børnene. SFIs rapport ”Hjemmetræning –
evaluering af regelsættet om hjælp og støtte efter Servicelovens § 32 stk 6-9” (2014) dokumenterer,
at loven for mange familier har virket efter hensigten. Hjemmetræning sikrer en meget tæt
inddragelse af forældre i indsatsen omkring børnene, hvilket dels styrker børnenes udvikling, dels
giver familierne en bedre trivsel. Forældrene opnår gennem træningen viden og værktøjer, som
hjælper børnene i forhold til alle aspekter af dagligdagen.
For den gruppe forældre, ABAforeningen repræsenterer, har ordningen haft en enorm, positiv
betydning. Hjemmetræningsordningen er i langt de fleste kommuner den eneste indgang til tidlig og
intensiv pædagogisk indsats for børn med autisme. Den største enkeltgruppe, der benytter
hjemmetræningsordningen (39 %), er da også forældre til børn med autisme, som træner efter ABA-
metoden. Dette på trods af, at den forsøgsordning, som var forløberen for loven, oprindelig kom i
stand på baggrund af ønske fra familier med børn med hjerneskade, der ønskede at træne efter
overvejende fysiske metoder.
Et andet forhold, som måske ikke var forudset da lovgivningen blev vedtaget, er at et flertal af børn
i hjemmetræning - 65% - kombinerer hjemmetræningen med dagtilbud eller skole. For børn, der
hjemmetrænes efter ABA-metoden er tallet ifølge en spørgeskemaundersøgelse blandt vore
medlemmer betydeligt højere, nemlig 94 %. Af disse er omkring 60% inkluderet i normalt miljø
(børnehave eller skole), hvilket er en høj andel, i betragtning af at der er tale om børn i målgruppen
for Servicelovens § 32. Der er således også et inklusionsperspektiv i hjemmetræningsordningen.
SFI-rapporten dokumenterer selvsagt også en række problemer med forvaltningen af ordningen. Det
samme gør de erfaringer, ABAforeningen har indsamlet gennem sin medlemsrådgivning siden
2008. Følgende forslag til ændringer og præciseringer er formuleret på denne baggrund.
FORSLAG OM PRÆCISERING AF MÅLGRUPPEN, OG SIKRING AF RETTIGHEDER
FOR BØRN I MÅLGRUPPEN
1. Sikring af muligheden for tidlig indsats
De internationale guidelines og retningslinjer, som citeres af Socialstyrelsen i “Mennesker med
autisme - sociale indsatser der virker” (2014), side 11, fastslår, at en indsats bør sættes i gang, så
snart man ved, at der er et behov. Det nævnes videre, at autisme kan diagnosticeres sikkert fra 2-
årsalderen, men at indsatsen meget vel kan igangsættes, inden der er en diagnose.
Desværre er det vores erfaring, at de fleste børn med autisme først diagnosticeres, når de er
Side 1