Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1531055_0001.png
Fra:
ABA-foreningen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. maj 2015 09:45
Til:
Karina Adsbøl
Emne:
Ang. Revision af regler for hjemmetræning af børn med handicap
Kære Karina Adsbøl
Servicelovens bestemmelser om hjemmetræning af børn med alvorlige handicaps skal revideres i næste
folketingssamling, og Socialministeriet er allerede nu i gang med at indhente informationer til lovforslaget.
Vi i ABA-foreningen repræsenterer forældre til børn med autisme, som hjemmetræner efter ABA-metoden.
ABA er den mest udbredte metode blandt familier, der benytter hjemmetræningsordningen. Vi vil en af de
kommende dage kontakte dig med henblik på et møde.
ABA er den internationale forkortelse for Anvendt Adfærdsanalyse. Det er en rent pædagogisk - altså ikke
fysisk - metode til træning og udvikling af børn med udviklingsforstyrrelser, især autisme. Metoden er
evide s aseret og a ualiseret, og a ses for ” est pra ti e” i a ge la de. ABA fre hæves også
som den
bedst dokumenterede metode i Socialstyrelsens seneste notat om indsatser for mennesker med autisme.
Et særtræk ved ABA er, at so ial og sproglig træ i g sa
e
ed ” or ale” ør i dgår so et e tralt
element i metoden. Derfor er næsten alle børn, der hjemmetræner efter metoden, i kombinationstilbud,
hvor barnet er inkluderet i almindeligt dagtilbud eller skole, og hjemmetrænes på deltid.
Vi har nu 7 års erfaring med hjemmetræningsordningen, og vi har på den baggrund formuleret række
forslag til revision og justeringer. Vores forslag er nærmere beskrevet i vedhæftede dokument. De vigtigste
er:
Rettigheder for børn med vidtgående handicap
Dette er ikke kun snævert knyttet til hjemmetræning, men er et bredere problem for børn i målgruppen.
Kommunerne er stort set holdt op med at bruge Serviceloven til visitation til dagtilbud og bevilling af støtte
til børn med vidtgående handicaps. I stedet anvendes dagtilbudsloven, hvilket både betyder at forældrene
mister retten til at anke, og at støtten alt for ofte ikke kommer det enkelte barn til gode. Dette er en direkte
hindring for inklusion. Der er behov for en genopretning af de gode intentioner i servicelovens § 32.
Ret til nødvendige ressourcer til hjemmetræning
Som loven er nu skal der bevilges de ressourcer (træningsredskaber, kurser, hjælpere m.v.), der fagligt set
er nødvendige for at hjemmetræning kan gennemføres efter en given metode
naturligvis inden for et
maksimumsbeløb. I mange kommuner sker det ikke. Der er behov for at tydeliggøre lovgivers intentioner
om at bestemte metoder stiller bestemte krav til f.eks. hjælpere og supervision, for at sikre metodefasthed.
Og der er brug for en præcisering af, hvilken rolle forældrene skal spille i træningen i hjemmet.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Henvendelse af 19/5-15 fra ABAforeningen om servicelovens bestemmelser om hjemmetræning af børn med alvorlige handicaps
1531055_0002.png
Bedre muligheder for inklusion og sammenhæng mellem hjemmetræning og offentligt tilbud
Erfaringerne med kombinationstilbud er ikke gode, fordi der mangler sammenhæng mellem dagtilbud og
hjemmetræning. Vi foreslår derfor at bryde nogle af barriererne for samarbejde ned, f.eks. ved at gøre det
muligt for en metodeudbyder at vejlede i daginstitution eller skole. Det vil sikre bedre resultater, og langt
bedre udnyttelse af ressourcerne.
Forenkling af kommunernes sagsbehandling
Hjemmetræningslovgivningen er kompliceret og vanskelig at administrere
især for mindre kommuner.
Derfor foreslår vi en række initiativer til forenkling af kommunernes sagsbehandling
herunder at
Socialstyrelsen udarbejder værktøjer til behandling af ansøgninger, tilsyn og opfølgning.
Vi vil som sagt ringe til dig inden for de nærmeste dage, og håber at du vil tage dig tid til at mødes med os.
Med venlig hilsen
Peter Westh
Formand for ABAforeningen.
Landsforening for intensiv pædagogisk behandling af autisme.
www.abaforeningen.dk
[email protected]
tlf: 40 53 47 99