Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1527961_0001.png
 
 
Økonomi‐ og Indenrigsminister 
Morten Østergaard 
Slotholmsgade 10‐12 
1216 København K 
           København, den 8. maj 2015 
  
 
 
Vedr.: Sagsbehandlingstider for behandling af sager om værgemål i Statsforvaltningen 
 
Kære Økonomi‐ og Indenrigsminister Morten Østergaard, 
Alzheimerforeningen skriver til dig, da vi gerne vil gøre dig opmærksom på et stort problem i 
forbindelse med de meget lange sagsbehandlingstider på værgemål hos Statsforvaltningen.  
Vi ved, at du som minister, og dit ministerium, er bekendt med problematikken, da du og din 
forgænger Magrethe Vestager har besvaret en række spørgsmål herom fra folketingsmedlem‐
mer. Vi er også bekendt med, at økonomi‐ og indenrigsministeriet i marts 2014 har fået et brev 
fra Aarhus Kommune om de lange sagsbehandlingstider. Herudover ved vi, at Statsforvaltnin‐
gen har svaret både Brøndby og Herning kommuner på det samme spørgsmål i henholdsvis 
2013 og 2015. 
Derfor læste vi med stor interesse dit svar dateret den 10. marts 2015 til Folketingets Socialud‐
valg på spørgsmål 196 og spørgsmål 195, hvori du skriver, at statsforvaltningen forventer, at 
tilstanden bliver normaliseret i 2015.  
Vi er i Alzheimerforeningen glade for, at du har fokus på dette problem. De lange sagsbehand‐
lingstider på værgemål i forbindelse med flytning til plejebolig udgør et alvorligt problem for 
demenspatienter, hvis sygdom forværres, fordi de i ventetiden ikke kan få den behandling og 
pleje, deres sygdom kræver. Raske samboende pårørende, risikerer også at blive alvorligt syge, 
fordi den fysiske og psykiske belastning ved at passe en behandlings‐ og plejekrævende de‐
menspatient hjemme i ventetiden er uacceptabel stor.  
Men vi skriver til dig, fordi vi er alvorligt bekymrede for, at Statsforvaltningen i denne hen‐
seende ikke kan leve op til de løfter, du og din forgænger Margrethe Vestager har givet borge‐
re, kommuner og Folketing.  
En gennemgang af problemstillingen viser 
at sagsbehandlingstiderne på trods af løfter fra både Statsforvaltningen og din forgæn‐
ger Magrethe Vestager om snarlig normalisering nu næsten 2 år efter aftalen om stats‐
forvaltningerne trådte i kraft stadig er helt urimeligt lange, og mere end dobbelt så lan‐
ge som før aftalen trådte i kraft, 
Alzheimerforeningen, Løngangstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
 
at der i Statsforvaltningen og ministeriet er uenighed om hvor lang en ”normal” sags‐
behandlingstid skal være, 
at en ”normal” sagsbehandlingstid på 15 uger eller mere risikerer at påvirke en fremad‐
skridende demenssygdomme uopretteligt med alvorlige helbredsmæssige følger ikke 
kun for patienten men også for eventuelt samboende pårørende, 
at de lange sagsbehandlingstider i Statsforvaltningen medfører en urimelig forskelsbe‐
handling i behandling af anmodning om flytning i plejebolig alt efter om der er tale om 
demenspatienter, der modsætter sig (de får kort sagsbehandlingstid), eller patienter, 
der ikke kan give et samtykke (de får lang sagsbehandlingstid), 
at kommunernes mulighed for at yde den behandling, pleje og omsorg, de ifølge ser‐
viceloven er forpligtet til, modarbejdes og i visse tilfælde umuliggøres af de lange sags‐
behandlingstider i Statsforvaltningen, 
at de lange sagsbehandlingstider i Statsforvaltningen de facto sætter demenspatienters 
retstilling i forhold til frit valg og plejehjemsgaranti ud af kraft, 
at servicelovens bestemmelser om tidsfrist i forbindelse med indflytning på plejehjem 
uden samtykke kan indebære en utilsigtet og urimelig forskelsbehandling mellem per‐
soner, der lider af forskellige demenssygdomme. 
Vi har nedenfor udarbejdet en mere udførlig gennemgang af problemstillingen med dertil hø‐
rende spørgsmål om aftalen af 9. november 2012 mellem Regeringen (Socialdemokraterne, 
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten og Liberal Alliance om ny struktur 
for statsforvaltningen herunder spørgsmål om Statsforvaltningens aktuelle sagsbehandlingsti‐
der mm. 
Vi håber, at du som ansvarlig minister for Statsforvaltningens sagsbehandling vil sikre,  
at Statsforvaltningens sagsbehandlingstider vedr. værgemål og indflytning 
på plejehjem uden samtykke ikke bliver længere end det sundhedsmæs‐
sigt, socialt og ikke mindst menneskeligt kan forsvares.  
Alzheimerforeningen vil samtidigt foreslå, at du tager initiativ til at stoppe den utilsigtede og 
urimelige forskelsbehandling som servicelovens bestemmelser om flytning til plejehjem uden 
samtykke medfører. Konkret vil vi foreslå 
at der i servicelovens bestemmelser om personer med betydelig og varigt 
nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124 a, der ikke modsætter sig flytning, 
men som mangler evnen til at give informeret samtykke til en flytning, og 
hvor den psykiske funktionsnedsættelse er en konsekvens af en erhvervet 
mental svækkelse, som er fremadskridende, indføres en bestemmelse om 
at Statsforvaltningens kan træffe afgørelse om optagelse i et bestemt bo‐
tilbud og at denne afgørelse skal træffes senest 2 uger efter modtagelse af 
kommunalbestyrelsens indstilling. 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0003.png
 
Vi ser frem til et positivt svar fra dig, og vi stiller naturligvis gerne op til et møde, hvis du har et 
ønske om dette. Vi vil naturligvis også gerne fremlægge problematikken i Folketingets Social‐
udvalg.  
 
 
Med venlig hilsen 
 
Birgitte Vølund 
Landsformand  
Alzheimerforeningen  
 
                                        
 
 
 
Nis Peter Nissen 
 
 
Direktør 
 
 
Alzheimerforeningen 
Kopi af dette brev er sendt til Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold 
Manu Sareen samt Folketingets Kommunal‐ og Socialudvalg 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0004.png
 
1. Hvor lang er sagsbehandlingstiden i Statsforvaltningen? 
I november 2013 henvender demenskonsulent i Brøndby Kommune sig til Statsforvalt‐
ningen vedr. en klage over sagsbehandlingstider på værgemål på ca. 20 uger. Statsfor‐
valtning medgiver i et svar dateret den 2. december 2013 at sagsbehandlingstiden er for 
lang, men oplyser samtidigt at forvaltningen i en overgangsperiode har haft svært ved 
rettidigt at træffe afgørelse i alle de sager, som Statsforvaltningen modtager. 
I marts 2014 skriver Rådmand for Sundhed og Omsorg i Århus Kommune Jette Skive til 
Økonomi‐ og Indenrigsminister Margrethe Vestager og gør opmærksom på de proble‐
mer, der opstår i forbindelse med de meget lange sagsbehandlingstider hos Statsfor‐
valtningen. I brevet gør Århus Kommune opmærksom på, at sagsbehandlingstiderne i 
Statsforvaltningen er fordoblet siden før 1. juli 2013. I brevet beskrives de aktuelle ven‐
tetider på 17 – 34 uger. 
Ifølge en artikel i Jyllandsposten den 18. april 2014 beklager din forgænger Magrethe 
Vestager udviklingen og oplyser, at hun betragter udfordringerne på værgemålsområ‐
det som midlertidige.  
I et svar til medlem af Folketinget Liselotte Blixt (DF) af 1. maj 2014 oplyste Magrethe 
Vestager endvidere, at sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet ikke lever op til 
Statsforvaltningens resultatkontrakt for 2014. Magrethe Vestager tilføjer i den forbin‐
delse: ”Jeg har dog tiltro til, at de iværksatte initiativer vil nedbringe sagsbehandlingsti‐
den i løbet af 2014”.  
I løbet af efteråret 2014 og foråret 2015 får Alzheimerforeningens telefonrådgivning en 
række henvendelser fra fortvivlede pårørende, der beretter om sagsbehandlingstider for 
værgemål i forbindelse med flytning til plejebolig på 26 – 40 uger.  
I dit svar af 10. marts 2015 til medlem af Folketinget Karin Nødgaard (DF) oplyser du at: 
”Den nuværende sagsbehandlingstid for etablering af værgemål er ikke tilfredsstillende og 
lever ikke op til de krav, der er opstillet i Statsforvaltningens resultatplan”. Du oplyser i 
den forbindelse at den gennemsnitslige sagsbehandlingstid for værgemål i 4. kvartal 
2014 er ca. 17 uger.  
I svaret af 10. marts oplyser du samtidig at Statsforvaltningen forventer at den gennem‐
snitslige sagsbehandlingstid vil være normaliseret i 3. kvartal 2015 og at du nøje vil føl‐
ge, at udviklingen i sagsbehandlingstiden i løbet af 2015 bevæger sig imod det normale 
niveau på 15 uger. 
I et svar af 26. marts 2015 fra Statsforvaltningen til Herning Kommune beklager Stats‐
forvaltning at sagsbehandlingstiden for tiden er for lang. Statsforvaltningen uddyber 
ikke nærmere, hvad der konkret menes med ”for lang”, men angiver senere i svaret at 
sagsbehandlingstiderne på værgemål i efteråret 2015 forventes at blive normaliseret så‐
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0005.png
 
ledes at ansøgning om etablering af værgemål kan behandles indenfor 2‐3 måneder sva‐
rende til 8 – 12 uger. 
Af en artikel i Jyllandsposten 18. april 2015 fremgår det, at Statsforvaltningen overfor en 
pårørende til en ældre demenspatient har oplyst at ventetiden på værgemål er 4‐7 må‐
neder, svarende til 17 – 30 uger. 
Ovenstående viser, 
at sagsbehandlingstiderne siden efteråret 2013 dokumenteret har været – 
og stadig er – utilfredsstillende og alt for lange, 
at der er modstridende oplysninger om hvor lange sagsbehandlingstider‐
ne i virkeligheden er, 
at de oplysninger om forventet normalisering, som Statsforvaltningen har 
givet til kommunerne, og som din forgænger har givet til Folketinget, ikke 
har svaret til den reelle udvikling i sagsbehandlingstiderne på værgemål. 
Man kan derfor stille berettiget spørgsmål om de initiativer, som da‐
værende Økonomi‐ og Indenrigsministeren oplyste at Statsforvalt‐
ningen havde iværksat for at nedbringe de lange ventetider – og som 
du ordret gentog i dit svar til Folketinget den 10. marts i år – har været 
tilstrækkelige til at etablere acceptable sagsbehandlingstider for vær‐
gemål i forbindelse med flytning af demenspatienter på plejehjem. 
 
 
2. Hvad er en normal sagsbehandlingstid? 
I aftale af 9. november 2012 mellem Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre 
of Socialistisk Folkeparti) og enhedslisten og Liberal Alliance om ny struktur for stats‐
forvaltningen fremgår det, at formålet med den nye struktur er at sikre en samlet og 
holdbar løsning for statsforvaltningerne. Løsningen medfører ifølge aftalen: ...”at bor‐
gerne får højere kvalitet i sagsbehandlingen og kortere behandlingstider…” 
I Resultatkontrakt mellem Økonomi‐ og Indenrigsministeriets departement og Stats‐
forvaltningen pr. 1. juli 2013 for 3. og 4. kvartal 2013 fremgår det at den gennemsnitslige 
sagsbehandlingstid på værgemålssager i 2012 var 6 uger og at den faglige målsætning 
for 2013 og 2014 er 8 uger. 
Af Statsforvaltningens svar af 2. december 2013 til Brøndby Kommune vedr. klage om 
sagsbehandlingstid i forbindelse med ansøgning om værgemål fremgår det at det er 
Statsforvaltningens mål: ” … at der på værgemålsområdet skal være en gennemsnitlig 
sagsbehandlingstid på 8 uger.” 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0006.png
 
I Økonomi‐ og Indenrigsminister Magrethe Vestagers svar til Folketingsmedlem Lise‐
lotte Blixt (DF) af 1. maj 2014 henvises der til, at de daværende sagsbehandlingstider på 
værgemålsområdet ikke lever op til de krav, der er opstillet i Statsforvaltningens resul‐
tatkontrakt for 2014. Det konkrete mål herfor oplyses ikke i svaret. 
I Resultatkontrakt mellem Økonomi‐ og Indenrigsministeriets departement og Stats‐
forvaltningen pr. 1. januar 2014 for 2014 fremgår det at målet for den gennemsnitslige 
sagsbehandlingstid for iværksættelse af værgemålssager i 2014 og 2015 skal være 15 uger. 
Af resultatkontrakten for 2014 fremgår det at resultatmålet for 2014 ikke er sammenlig‐
neligt med tidligere opsatte mål, da sagsbehandlingstiden fra og med 2014 alene opgø‐
res for iværksættelse af værgemål. 
Af dit svar til Folketingsmedlem Karin Nødgaard (DF) af 10. marts 2015 fremgår det, at 
det normale niveau for sagsbehandlingstid for etablering af værgemål er 15 uger. 
Af Statsforvaltningens svar til Herning Kommune den 26. marts 2015 fremgår det at: 
”En normalisering betyder, at ansøgninger om etablering af værgemål igen vil kunne be‐
handles indenfor 2‐3 måneder”, svarende til 8‐12 uger. 
 
Ovenstående viser,  
at der er usikkerhed om hvad der præcist menes med en ”normal sagsbe‐
handlingstid” i forbindelse med ansøgning om etablering af værgemål. I 
2013 oplyste Statsforvaltningen af den normale sagsbehandlingstid er 8 
uger. I marts 2015 oplyser Økonomi‐ og Indenrigsminister Morten Øster‐
gaard at den normale sagsbehandlingstid er 15 uger, men få dage efter oply‐
ser Statsforvaltningen at den normale sagsbehandlingstid er 8‐12 uger. 
at man ikke uanset hvilke oplysninger, der lægges til grund, kan påstå, at 
borgerne på nuværende tidspunkt har fået kortere sagsbehandlingstider i 
forbindelse med etablering af værgemål efter implementeringen af den nye 
struktur i statsforvaltningerne. 
Spørgsmålet er derfor om aftaleparterne bag ”Aftalen om ny struktur i 
statsforvaltningerne” fortsat kan have tillid til at Statsforvaltningen 
magter at indfri forventningerne om at: ”Løsningen medfører, at bor‐
gerne får højere kvalitet i sagsbehandlingen og korte sagsbehandlings‐
tider….”, som det fremgik af aftale mellem Regeringen (Socialdemokra‐
terne, Radikale Venstre of Socialistisk Folkeparti) og enhedslisten og 
Liberal Alliance. 
 
 
 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
 
 
 
 
3. Hvad er konsekvenserne af (for) lange sagsbehandlingstider? 
Det er Alzheimerforeningens erfaring, at kommunerne kun visiterer en demenspatient 
til en plejebolig, når demenssygdommen er så fremskreden, at behandling og pleje ikke 
længere kan gives på forsvarlig vis i hjemmet. Behandling og pleje vil således, fra det 
tidspunkt kommunen har visiteret demenspatienten til en plejebolig, til indflytningen 
har fundet sted, ikke kunne dække patientens behov for behandling og pleje. 
 
Når behandling og pleje af en demenspatient ikke kan dække patientens behov udsæt‐
tes denne for unødig belastning og stress. Dette kan påvirke demenssygdommens pro‐
gression i negativ retning. 
 
I mange tilfælde vil det derfor være nødvendigt at demenspatienten i ventetiden flyttes 
til en midlertidig korttids‐ eller aflastningsplads uden mulighed for at flytte patientens 
egne ejendele med. Dette kan erfaringsmæssigt også medvirke til øget stress og belast‐
ning, især hvis opholdet på korttids‐ eller aflastningspladsen bliver længerevarigt, lige‐
som endnu en flytning til den permanente plejebolig også risikerer at belaste demens‐
patienten yderligere.  
 
Da de fleste demenssygdomme er fremadskridende vil enhver negativ påvirkning af 
demenssygdommens progression betyde at demenspatientens tilstand forværres uop‐
retteligt. 
 
Det er en stor belastning for de pårørende, hvis demenspatienten, der har behov for 
det, ikke kan flytte i en plejebolig. Er de samboende kan det blive meget svært at få en 
dagligdag til at fungere – fx fordi demenspatienten døgnet rundt risikerer at forlade 
hjemmet og miste livet. Den psykiske belastning ved ikke at kunne yde demenspatien‐
ten den rette pleje og omsorg får ofte alvorlige følger for pårørende i form af depression 
med efterfølgende lange sygeperioder. 
 
En forværring af demenspatientens tilstand pga. lang sagsbehandlingstid i Statsforvalt‐
ningen, kan føre til, at demenspatienten modsætter sig flytning, hvilket betyder, at for‐
holdet nu skal bedømmes efter § 129, stk. 1 
 
Demenspatientens mulighed for frit valg forringes også af en lang sagsbehandlingstid, 
da et tilbud om en ønsket plejehjemsplads ikke kan udnyttes så længe sagen behandles 
i Statsforvaltningen, ligesom plejehjemsgarantien på 2 måneder de facto sættes ud af 
kraft. 
 
 
 
 
 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0008.png
 
 
Ovenstående viser,  
at lange ventetider på 3 eller flere måneder på en egnet plejebolig kan med‐
føre alvorlige konsekvenser for demenspatienter, hvis sygdom og tilstand i 
ventetiden risikerer at forværres uopretteligt, 
at lange ventetider belaster samboende pårørende, der risikerer alvorlige 
helbredsmæssige konsekvenser med efterfølgende lange sygedomsperioder, 
at demenspatienters rettigheder i forhold til plejehjemsgaranti og frit valg 
de facto sættes ud af kraft. 
Alzheimerforeningen vil på baggrund af ovenstående stille spørgsmål 
om det sundhedsmæssigt, socialt og menneskeligt er forsvarligt, at der 
i gennemsnit skal gå 15 uger fra det konstateres, at demenssygdommen 
hos en demenspatient er så fremskreden, at der er behov for at fortsæt‐
te behandlingen og plejen på et plejehjem ‐ og en ansøgning om flyt‐
ning i plejebolig jf. servicelovens § 129, stk. 2 derfor videresendes til 
Statsforvaltningen ‐ til flytningen kan effektueres. 
 
 
 
4. Kommunernes forpligtelse ifølge serviceloven 
Statsforvaltningen beklager i svaret til Brøndby Kommune dateret den 2. december 
2013 at de lange sagsbehandlingstider: ”… betyder, at kommuner og pårørende kan have 
vanskeligt ved at give den rette støtte.” 
I et svar til medlem af Folketinget Liselotte Blixt (DF) af 1. maj 2014 gør Magrethe Vest‐
ager opmærksom på, at kommunerne i medfør af serviceloven er forpligtet til at sikre, 
at borgere med funktionsnedsættelse, herunder demente, modtager den hjælp, de har 
brug for. Margrethe Vestager oplyser ikke, at Statsforvaltningen overfor Brøndby 
Kommune har beklaget, at de lange sagsbehandlingstider betyder, at kommuner kan 
have vanskeligheder ved at leve op til forpligtelsen. 
I dit svar til medlem af Folketinget Karin Nødgaard (DF) af 10. marts 2015 gør du på til‐
svarende vis opmærksom på, at kommunerne er forpligtet til at sikre, at borgere med 
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne modtager den hjælp, de har brug for. Du gør 
samtidig opmærksom på at: ”Dette gælder også under behandling af en sag om etable‐
ring af værgemål”. Du nævner dog ikke, at Statsforvaltningen i 2013 overfor Brøndby 
Kommune har beklaget at de lange ventetider ‐ der den gang var på niveau med de 
sagsbehandlingstider, som Statsforvaltningen ifølge Jyllandsposten har oplyst eksisterer 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0009.png
 
i foråret 2015 ‐ betyder, at kommunerne kan have vanskeligheder ved at leve op til for‐
pligtelsen.  
Alzheimerforeningen er enig i, at kommunerne er forpligtet til at yde den hjælp, der er behov 
for efter en konkret og individuel vurdering – også under behandling af en sag om værgemål. 
Men problemet er – som Statsforvaltningen medgav i svaret til Brøndby Kommune i 2013,  
at kommunerne kan have vanskeligheder ved at leve op til denne for‐
pligtelse, fordi demenspatientens behov efter en konkret og individuel 
vurdering jo netop er kvalificeret behandling og pleje på et plejehjem, 
at demenspatientens tilstand derfor risikerer at forværres og eventuelle 
raske pårørende til hjemmeboende demenspatienter, der har doku‐
menteret behov for en plejebolig, men som pga. for lange sagsbehand‐
lingstider i Statsforvaltningen ikke kan få den hjælp, de har behov for, 
risikerer at blive alvorligt syge, 
 
 
Man kan derfor stille spørgsmål om Statsforvaltningens alt for lange 
sagsbehandlingstider reelt modarbejder mulighederne for at yde bor‐
gere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne – fx demenspatien‐
ter – den hjælp de pga. den fremadskridende sygdom har behov for. 
 
5. Hvorfor skal personer der ikke modsætter sig flytning stilles dår‐
lige end dem der modsætter sig flytning? 
I servicelovens § 131 er der nedfældet en frist for Statsforvaltningens afgørelse om opta‐
gelse i særlige botilbud for en person, der modsætter sig flytning (jf. § 129, stk. 1) på 14 
dage fra kommunen har indstillet flytningen til at flytningen kan gennemføres. 
I servicelovens § 129, stk. 2 som omhandler flytning for en person, der har betydelig og 
varigt nedsat psykisk funktionsevne, der ikke modsætter sig flytning, men som mangler 
evnen til at give informeret samtykke til en flytning, er der ingen tidsfrist. 
Det betyder, at der er forskel på, om det er en person, der har et massivt behov for 
hjælp for at undgå omsorgssvigt, som modsætter sig flytningen, og en person, der har 
et massivt behov for hjælp for at undgå omsorgssvigt, som ikke modsætter sig flytnin‐
gen.  
Forskellen i demenspatientens adfærd i forbindelse med en flytning til plejehjem kan 
skyldes forskel i hvilken demenssygdom patienten har. Hvis der er tale om en patient 
med en Frontotemporal demenssygdom, kan den sygdomsbestemte adfærdsændring 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk 
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 217: Henvendelse af 8/5-15 fra Alzheimerforeningen om deres brev til økonomi- og indenrigsministerern vedrørende "de meget lange sagsbehandlingstider på værgemå"
1527961_0010.png
10 
 
betyde, at patienten aktivt modsætter sig flytning. Det betyder, at demenspatienten 
kan flyttes til en plejebolig med en 14 dages frist og derefter modtage den behandling 
og pleje, som sygdommen kræver. 
Er der derimod tale om den hyppigste form for demenssygdom, Alzheimers sygdom, vil 
patienten som oftest pga, af sygdommen ”bare” ikke være i stand til at kunne give sit 
samtykke. Der er derfor ingen tidsfrist og demenspatienten risikerer at skulle vente i 
månedsvis på den behandling og pleje som sygdommen kræver. 
Kommunerne har i flyttesagerne efter servicelovens § 129, stk. 2 indhentet relevante op‐
lysninger i forbindelse med visitationen til en plejebolig. Derfor er oplysningerne alle‐
rede tilgængelige. Når det kan lade sig gøre med en frist på 14 dage i tilfælde, hvor en 
person modsætter sig flytning, bør det derfor også kunne lade sig gøre at i de tilfælde, 
hvor en person forholder sig passivt.  
 
Ovenstående viser 
at servicelovens bestemmelser om optagelse i særlige botilbud uden 
samtykke medfører utilsigtet forskelsbehandling af patienter med for‐
skellige demenssygdomme 
at forskelsbehandlingen betyder at patienter med den mest udbredte 
form for demenssygdom risikerer i månedsvis ikke at få den behand‐
ling og pleje som den fremadskridende demenssygdom kræver 
Alzheimerforeningen skal derfor foreslå 
at der i servicelovens bestemmelser om personer med betydelig 
og varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124 a, der ikke mod‐
sætter sig flytning, men som mangler evnen til at give informeret 
samtykke til en flytning, og hvor den psykiske funktionsnedsæt‐
telse er en konsekvens af en erhvervet mental svækkelse, som er 
fremadskridende, indføres en bestemmelse om at Statsforvalt‐
ningens kan træffe afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud 
og at denne afgørelse skal træffes senest 2 uger efter modtagelse 
af kommunalbestyrelsens indstilling. 
 
 
§ 
 
 
 
Alzheimerforeningen, Løngangsstræde 25, 1468 København K 
tlf.: 3940 0488, e‐mail: post@alzheimer,dk; hjemmeside: www.alzheimer.dk