Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 217
Offentligt
Fra:
Sendt:
8. maj 2015 09:50
Til:
Orla Hav
Cc:
Anne Baastrup; Anne-Mette W. Christiansen; Astrid Krag; Eyvind Vesselbo; Fatma Øktem; Finn Sørensen
(EL); Hans Andersen; Jacob Bjerregaard; Jens Henrik Thulesen Dahl; Jens Joel; Julie Skovsby; Karen
Ellemann; Karen Johanne Klint; Karin Nødgaard; Karina Adsbøl; Karina Lorentzen Dehnhardt; Liv Holm
Andersen; Louise Elholm; Maja Panduro; Marlene Borst Hansen; Mette Hjermind Dencker; Mette Reissmann;
Orla Hav; Pernille Rosenkrantz-Theil; Pernille Skipper; Pernille Vigsø Bagge; Rasmus Horn Langhoff; Rene
Christensen; Simon Emil Ammitzbøll; Sophie Løhde; Thyra Frank; Uffe Elbæk; Zenia Stampe; Özlem Sara
Cekic; Christina Diekhöner Harbeck
Emne:
Orientering til Folketingets Socialudvalg vedr. brev til Økonomi- og Indenrigsminister Morten
Østergaard om Statsforvaltningens sagsbehandlingstider
Kære Socialudvalg,
Alzheimerforeningen har i dag skrevet
vedhæftede brev
til Økonomi- og Indenrigsminister Morten
Østergaard ang. de meget lange sagsbehandlingstider på værgemål hos Statsforvaltningen.
Vi er i bekendt med at sagsbehandlingstiderne i visse tilfælde når op på 26-40 uger, hvilket udgør et
alvorligt problem for demenspatienter, hvis sygdom forværres, fordi de i ventetiden ikke kan få den
behandling og pleje, deres sygdom kræver.
En gennemgang af problemstillingen viser
at sagsbehandlingstiderne på trods af løfter fra både Statsforvaltningen og din forgænger Magrethe
Vestager om snarlig normalisering nu næsten 2 år efter aftalen om statsforvaltningerne trådte i
kraft stadig er helt urimeligt lange, og mere end dobbelt så lange som før aftalen trådte i kraft,
at der i Statsforvaltningen og ministeriet er uenighed om hvor lang en ”normal” sagsbehandlingstid
skal være,
at en ”normal” sagsbehandlingstid på 15 uger eller mere risikerer at påvirke en fremadskridende
demenssygdomme uopretteligt med alvorlige helbredsmæssige følger ikke kun for patienten men
også for eventuelt samboende pårørende,
at de lange sagsbehandlingstider i Statsforvaltningen medfører en urimelig forskelsbehandling i
behandling af anmodning om flytning i plejebolig alt efter om der er tale om demenspatienter, der
modsætter sig (de får kort sagsbehandlingstid), eller patienter, der ikke kan give et samtykke (de får
lang sagsbehandlingstid),
at kommunernes mulighed for at yde den behandling, pleje og omsorg, de ifølge serviceloven er
forpligtet til, modarbejdes og i visse tilfælde umuliggøres af de lange sagsbehandlingstider i
Statsforvaltningen,
at de lange sagsbehandlingstider i Statsforvaltningen de facto sætter demenspatienters retstilling i
forhold til frit valg og plejehjemsgaranti ud af kraft,
at servicelovens bestemmelser om tidsfrist i forbindelse med indflytning på plejehjem uden
samtykke kan indebære en utilsigtet og urimelig forskelsbehandling mellem personer, der lider af
forskellige demenssygdomme.